טויוטה הזמינו אותי לנסיעת מבחן ראשונה עם הלנד קרוזר 250 בלב הרי האטלס של מרוקו, רק כדי להיזכר שהשילוב של טויוטה 4X4 ושבילים נידחים אי שם בעולם יוצרים יחד הרפתקה נחשקת
מאת: Ofer Ogash
05/12/24
15 שנה מאז שעלה לכביש הלנד קרוזר 150, טויוטה מציגים רכב חדש ומתקדם ששומר על יסודות מיכאניים שמאפשרים לרכב החדש לשמור על הקשיחות בשטח, על העמידות והאמינות הצפויים תוך שיפור משמעותי בתיבת ההילוכים האוטומטית, במערכות הבטיחות, בנוחות הנהיגה והנסיעה. העיצוב ייחודי, תחת המוטו של - BACK TO THE ROOTS (בחזרה לשורשים), בקריצה ברורה מאוד למסורת הותיקה של המותג מאז 1951 ולפרטי עיצוב מדגמי עבר של המותג שייצר מעל 12 מיליון כלי רכב מיום היווסדו.
ע"פ נתוני משרד התחבורה למעלה מ-95% מהלנד קרוזרים שעלו על הכביש בישראל עדיין נוסעים (ועוברים מבחן רישוי שנתי) נתון ייחודי ששייך אך ורק לכלי רכב אספנות יקרים ומיוחדים שהבעלים שלהם דואגים לשמר אותם במצב נסיעה ומצביע כמובן גם על רמת אמינות גבוהה שמאפשרת לבעלים לשמור על כלי הרכב.
קישור לכתבה - גם עדן של לנד קרוזר במדבר המערבי
טויוטה משיקים רכב מודרני, שמיישר קו עם שאר מוצריה (כלי רכב אחרים) בתחומי הבטיחות, המולטימדיה והאלקטרוניקה סביב הנהג והנוסעים אבל נשארת נאמנה לתפיסה הוותיקה והאמינה של מרכב מעל שלדת סולם!
ב"עולם הולך ונעלם", בדומה לתושבים הברברים של לב הרי האטלס - שעוד נרחיב עליהם, כמעט ולא נשארו כלי רכב לשימוש פרטי הבנויים סביב שלדת סולם בהן המרכב - תא הנוסעים, נפרד מהחלק התחתון ומערכות ההינע של הרכב.
היתרון המשמעותי בשלדת סולם הוא ההפרדה בין מערכת ההנעה והמתלים למרכב בו יושבים הנוסעים. ההפרדה מאפשרת גמישות לשלדה לטובת ביצועי שטח מחד ושמירה על מבנה המרכב מעיוותים ובעתיד מקרקושים של הפלסטיקים.
טויוטה התקדמו בטכנולוגיה ובנו שלדת סולם מתקדמת, מבחינת תכנון וחומרים, תחת השם TNGA F1 והיא הבסיס שמחזיק את כל הרכב ומהתנסותי היא גם זו שהפכה את הלנד קרוזר הנוכחי מ"משאית קטנה" - כך הרגשתי עם הדגם היוצא, ה-150, לרכב פרטי ונוח שממש כיף לנהוג בו בשטח ובמיוחד בכביש.
כרגע אין תוכנית לייצר גרסת מרכב קצרה (3 דלתות) ואני מניח שעיקר הקושי הוא כלכלי. פיתוח שלדה חדשה של רכב הוא פרויקט יקר מאוד ובעולמנו רצפה (לא שלדת סולם) משמשת פלטפורה לדגמים רבים. כאן טויוטה מוגבלת רק לכלי רכב בודד וכנראה שאין הצדקה כלכלית לפיתוח לנד קרוזר קצר.
ובכלל נראה שרק טויוטה יכולים להשקיע בפיתוח וקו ייצור ייחודי (כיום מרכיבים על אותו קו ייצור מספר סוגים של כלי רכב בזכות הפלטפורמה האחידה) ולדעת כי ימכרו מספיק כלים לכסות על הפיתוח היקר וגם להרוויח מהפרויקט.
הקו הכחול הוא המידות של הדגם היוצא של הלנד קרוזר
ללנד קרוזר החדש מספר רמות גימור הנבדלות בתוספות סביב המכניקה (הפירוט והתמחור בהמשך). המכניקה דומה בכל הגרסאות ולכן אותה שלדה, מרכב, מנוע, תיבת הילוכים ותיבת העברה. ככל שמתקדמים בגרסה (ובמחיר) מקבלים תוספות אלקטרוניות ומכאניות עד הגרסה הבכירה והיקרה שמגיעה עם חישוק (ג'נט) בקוטר 20 אינץ' עם אפשרות, באמצעות כפתור בשליטת נהג, לניתוק חשמלי למוט מייצב קדמי.
שאר הגרסאות מגיעות עם ג'נט 18 אינץ' וצמיגים בעלי חתך גדול יותר. קצת מוזר שדווקא גרסת השטח הבכירה מגיעה עם צמיג בחתך נמוך (בגלל הג'נט הגדול), אבל כנראה שיתרת מערכות ותמחור גבוה מגיעים אופנתית גם עם ג'נט גדול. מקווה שטויוטה יאפשרו ללקוחות לבחור את גודל הג'נט ללא קשר לרמת הגימור.
מערכת מקיפה של מצלמות סביב הרכב מאפשרת תצוגה של 360 מעלות וגם תמונה של מה שקורה מתחת (צילום מקדים) באמצעות הדמייה שנקראית בטויוטה: MULTI TERRAIN MONITOR.
לא שאי-פעם לנד קורזר התרחק מהשטח, אבל זה התאים לי בכותרות, וגם הלנד קרוזר החדש, בשונה מהנהוג בתחום כלי הרכב בעולם, שומר ואף מוסיף על יכולת השטח המוכחת שבנתה את המותג ומאפשרת לבעליו של הלנד קרוזר לצאת למסע שטח אמיתי והרפתקני, אם במרוקו או בסביבת הבית - אם זה מתאפשר במקום בו נמצאים (בארץ כידוע זה גן עדן לעומת מערב אירופה שם רוב השטח פרטי ולא מאפשר נסיעה בשטח).
הארגונומיה של כפתורי השטח מעולה! כול הכפתורים שנועדו לשימוש בשטח נגישים לנהג ופרוסמים לצד ידית ההילוכים וכולם גם כפתורים פיסיים אמיתיים (ולא איזה פיצ'ר באחד ממסכי המידע).
לטובת הנהג יש שני כפתורים של מצבי נהיגה - אחד לכביש DRIVE MODE ולו שלושה מצבים וכפתור אחד לשטח MTS ולו 5 מצבים (עפר, בוץ, חול, שלג, טרשים ואוטומט) - כל המצבים נקבעים ע"י הגלגלת, שלה שימושים נוספים.
כפתור הזחילה בעלייה ובקרת הירידה DAC & CRAWL שבהילוך כוח (LOW) מאפשר לשלוט בקצב הירידה מ-1 קמ"ש ועד 5 קמ"ש ובאופן זהה גם לטיפוס במהירות קבועה ובהילוך מהיר (HIGH) מאפשר שליטה בירידה בין 4 קמ"ש ועד 30 קמ"ש. כיוון המהירות בזחילה ובירידה באמצעות הגלגלת (של בחירת מצבי הכביש והשטח).
כפתור לשילוב תיבת העברה בין הילוך מהיר - HIGH להילוך נמוך LOW מחייב עמידה מלאה ושילוב N בגיר האוטומט.
שני כפתורים לנעילת דיפרנציאל מרכזי ואחורי, כפתור לביטול בקרת האחיזה (מתבטלת באופן אוטומטי בשילוב ל- LOW) וכפתור לניתוק מוט מייצב קדמי SDM.
חשוב לשים לב איזה מערכות קיימת בהתאם לדגם.
עוד לפני שנותנים בגז בולט ההבדל בין רעש מנוע הדיזל מחוץ לרכב לשקט שבתוך המרכב, בטח ובטח שנמצאים בתנועה וגם בתנועה מהירה. כנראה שרעש המנוע מתועל היטב מתחת לכלי הרכב ולא לתא הנוסעים.
איכות נוספת ובולטת של הלנד קרוזר החדש היא יכולת "גיהוץ" מרשימה על השבילים והכבישים המשובשים. הלנד קרור החדש מאפשר תנועה מהירה וכל עוד התעלות לא גורמות למתלה להיסגר משני קצותיו הלנד קרוזר מבצע עבודת מתלים מרשימה ביותר. נראה שאם חיפשתי מקום אחד ובולט שניתן לשיפור ברכב הוא הבולמים של הלנד קרוזר החדש עבור משתמשי השטח. כאן אני צופה מערכות מתקדמות יותר של בולמים שישפרו מאוד את יכולת השיכוך והריסון של הקפיצים באמצעות בולמים משופרים.
הקשיחות במכשולים כמו במעבר מורגשת ונראה שגם הפעם טויוטה עשו עבודה טובה, או כפי שאמר לנו המהנדס הראשי של הפרויקט "קודם כל שברנו כל חלק בניסויים בשטח ורק כך התקדם הפיתוח של כל רכיב ורכיב".
שדה הראייה שופר בזכות שמשה בזווית אנכית יותר מהדגם היוצא, מכסה המנוע גבוה בפינות ונוח להבחין בקצות הרכב.
בתוך הרכב, בתא הנוסעים, עדיין הלנד קרוזר קשוח ומורכב היטב. לשם הדוגמה הידיות שברכב קשוחות, מאפשרות להישען עליהן עם כל משקל הגוף והן משתלבות טוב בעיצוב הפנימי. הקונסולה המרכזית שימושית לבקבוקים ומשטח הטעינה לסלולארי ממוקם במקום נוח ונגיש. מספר שקעי USB משני הסוגים הנפוצים כיום וגם חיבור HDMI למסך. בדגם הגבוה יש גם תצוגה עילית שימושית, מראה פנורמית שהיא גם מסך למצלמה ובכלל כל כפתורי בקרת השיוט ומערכת הבטיחות נמצאים על ההגה ומסודרים בנוחות למשתמש. החומרים בפנים טובים, נעימים למגע ולעין, אבל לא מפונפנים. ולסיכום פנים הרכב יפה מאוד, לא מהודר, ומשדר את הקשיחות המתבקשת.
לראשונה בלנד קורזר הגה חשמלי EPS (ולא מיכאני-הידראולי), מה שמאפשר ללנד קרוזר להתקדם ל-TSS 3.0 ולהביא לכביש את רמת הבטיחות הגבוהה ביותר שיודעות לספק המערכות של טויוטה.
בעבר החשש היה שהגה חשמלי מעביר פחות, או שלא מעביר בכלל, פידבק מהדרך (כביש או שטח). כיום המערכות החשמליות יודעות להעביר את מלוא הפידבק מהדרך והגה חשמלי מאפשר לא רק להתקדם למערכות בטיחות מקדמות, אלא גם חוסך את המערכת ההידראולית.
המנוע 2.8 ליטר דיזל עם 205 כ"ס (מוכר לנו מההילקס החזק - קישור), לא המון אבל מספק, במיוחד שהמומנט מגיע בעוצמה של 51 קג"מ ובסל"ד נמוך. החידוש ביחידת הכוח הוא תיבת ההילוכים החדשה - 8 הילוכים אוטומטיים שעושים עבודה נהדרת תוך כדי תנועה ובהאצות. בשקט, בהעברה חלקה ובעיקר בתגובה המדוייקת - שיפור משמעותי!
ללנד קרוזר 250 כושר גרירה מכובד של 3,500 ק"ג.
בעתיד כנראה נפגוש גרסה היברידית קלה, של 48 וולט, בשילוב מנוע הדיזל וזה לטובת התאמה לתקני זיהום אוויר באירופה (ובארץ).
בטויוטה יודעים שלא כל הלקוחות שלה יוצאים לשטח כל יום ויש כאלו שגם לא פעם בשנה. אבל למי שרוצה והשטח נגיש לו (כמו לקהל הישראלי) אז הלנד קרוזר החדש בהחלט מאפשר לצאת מידי יום להרפתקה חדשה. לכבוש מרחבים חדשים, להכיר עולם ואם כל זה לא קורה אז הלנד קרוזר 250 מאפשר ליהנות ממרחב ונוחות בדרך לעבודה, בתוך סביבה שעושה חשק יום-יומי להרפתקה. ובכל זאת קשה למצוא כיום רכב שטח אמיתי, עם שלדת סולם, הילוך כוח ונעילות דיפרנציאל אמיתיות נשלטות נהג - עולם הולך ונעלם.
הלנד קרוזר החדש יציב בסיבובים בכביש וגם בשטח, גיהוץ מרשים כבר נכתב ובעיקר יציבות שמשדרת המון ביטחון לנהג. בוא נאמר שאפשר לנסוע ב-150 קמ"ש, זוג גלגלים על השוליים וזוג אחר על הכביש הצר והמשובש גם כשהדרך מתפתלת ובאווירה רגועה בתוך הרכב (הרכב שמאחורינו נדרש להתפעל מהביצועים, להתאמץ קצת ולשמור על הקצב).
הבחירה לבצע את ההשקה בהרי האטלס של מרוקו תלויה כמובן בקרבה לאירופה, במזג האוויר אבל גם בתרבות ההולכת ונכחדת של עובדי אדמה הברברים - תושבי הרי האטלס מאז ומעולם. האנשים שגרים בהרים באלפי השנים האחרונות, מבלי שאף כובש הגיע אליהם מעולם. אף אחד? למעט המלך של מרוקו שמצליח בדרכו המודרנית לכבוש את הברברים - סולל כביש, מותח קו מתח, מוסיף אנטנות סלולאריות ובונה, בחסות הערב סעודית, מסגד. כך שכיום הברברים הם גם מוסלמים! וכל הכיבוש הושלם!!
האיסלם הגיע למרוקו בשנות הכיבוש הערבי בשנת 703 לספירה ומשם המשיכו לספרד. צריחי המסגדים של מרוקו מרובעים ובהרים הם משמשים כמרכזי כינוס חברתיים.
דלתות רבות, ולפעמים גם חלונות, צבועים בכחול כדי לבלבל את השדים ומלאך המוות ולמנוע מהם להיכנס בדלת (הם חושבים שהדלת היא עדיין בשמים). הדגל המרוקאי מתנוסס על כל מבנה שלטון, בית ספר ומסגד והוא אדום - לסמל את הדם הרב בטרם קיבלה מרוקו עצמאות מהצרפתים בשנת 1956 ובליבו מחומש האיסלם - בצבע ירוק המסמל רוגע ושלום.
קישור למבחן דרכים מיתולגי במרוקו - לנד קרוזר 100 מול ניסאן פטרול
הרי האטלס במרוקו נמתחים לאורך של 2,400 ק"מ וחוצים לאלג'יר ועד תוניס. הרי האטלס מפרידים בין החלק הפורה של מרוקו - מישור חוף ברוחב של מאות קילומטרים שמקבל המון משקעים ואדמתו טובה, ממש אסם של תבואה ומעבר דרומה ומזרחה מדבר הסהרה - המדבר הגדול בעולם!
המסלע באזור בו נסענו מזכיר מאוד את הרי הגליל בארץ ישראל והצמחיה בו היא ים תיכונית, יש לזכור כי מרוקו וישראל נמצאות סביב אותו קו רוחב. סלעי המשקע הימיים של החלק הגבוה באטלס מצביעים על כך כי פעם היה כאן ים, או נכון יותר לכתוב כי הסלעים היו בפעם בים, בטרם התרמוממו.
ומכאן גם שמם - האל אטלס, במיתולגיה היוונית, הוא האל שנושא על גבו את כל העולם (עונש שקיבל לאחר שהפסיד בקרב לאל אולימפוס - ההר הגבוה ביוון). כך גם הרי האטלס הם הקימוט שדוחף את הרי האלפים מעלה ובכך כאילו הרי האטלס מחזיקים את האלפים. ומי אלו הרי האלפים אם לא העולם בעיני האירופים, כמובן).
באטלס חלק גדול מהברברים עדיין חורשים עם מחרשה ופרדים ומיכון חקלאי עוד לא נראה כאן. רועי צאן חיים ב"בית ארבעת המרחבים" כמו בסיפורי התנ"ך והמים לבית נשאבים בבאר או במעיין ומועמסים בכדים ומיכלים על החמור בדרך הביתה. כביסה עדיין עושים על גדת הנהר...
קישור ליומני המסעות של את השטח במרוקו - ברגל, ברכב (בעיקר טויוטה) ובאופנועים
•SELECT: גרסת הכניסה של הדגם, מגיעה עם חבילת מערכות בטיחות TSS 3, מערכת מולטימדיה עם מסך 9 אינץ' ו-6 רמקולים, לוח מחוונים צבעוני 7 אינץ', 7 מושבים עם ריפודי בד, תאורה ראשית רפלקטור LED, חישוקי סגסוגת קלה 18 אינץ', כניסה חכמה, מדרגות צד ומסילות גג.
מחיר: 399,990 ש"ח
•LUXURY: רמת גימור זו מגיעה עם כל המערכות שיש ברמת הגימור SELECT ובנוסף מתהדרת במערכת המולטימדיה המובנית המגיעה עם מסך בגודל 12.3 אינץ', מערכת שמע בעלת 8 רמקולים וריפודי עור סינתטי עם כוונון חשמלי לנהג. בנוסף, ברמת גימור LUXURY ישנן תוספות של זיהוי בשטחים מתים ומערכת ליציאה בטוחה מהרכב, חיישני חניה קדמיים ואחוריים עם בלימה אוטונומית, מצלמות היקפיות 360 מעלות, חימום ואוורור מושבים קדמיים, דלת תא מטען חשמלית, מצבי נהיגה ECO / NORMAL / SPORT, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, הגה בציפוי עור עם חימום, ספוילר אחורי ומערכות שטח מתקדמות - מערכת סיוע לירידה במדרון ובקרת זחילה.
מחיר: 439,990 ש"ח
•LIMITED SKY: מגיעה עם כל המערכות שיש ברמת הגימור LUXURY, אך השוני הוא בלוח המחוונים הדיגיטלי שגדל לכדי 12.3 אינץ', ובנוסף: תאורה ראשית פרוז'קטור LED עם ניקוי פנסים, גג שמש נפתח, חלונות כהים מאחור, קונסולה אחורית עם קירור, משטח טעינה אלחוטית, כוונון הגה חשמלי ומערכות שטח מתקדמות נוספות - נעילת דיפרנציאל אחורי חשמלית, מערכת ניטור מצבי שטח MTM, בורר סוגי שטח MTS.
מחיר: 469,990 ש"ח
•SAHARA SKY: מגיעה עם כל המערכות שיש ברמת הגימור LIMITED SKY, ובנוסף, ולראשונה בדגמי טויוטה, הגג הוא פנורמי ולמערכות השטח המתקדמות נוסף מוט מייצב בעל מנגנון ניתוק SDM. ברמת הגימור SAHARA SKY ישנם חישוקי סגסוגת קלה 20 אינץ', מערכת שמע פרמיום של JBL עם 14 רמקולים, ריפודי עור עם כוונון חשמלי במושבים הקדמיים, כאשר במושב הנהג ישנו זיכרון לכוונון המושב, לצד אוורור מושבים אחוריים, מקרן נתוני נסיעה על גבי השמשה הקדמית ומראה פנימית דיגיטלית.
מחיר: 509,990 ש"ח
•FIRST EDITION: מהדורה מוגבלת מאוד בהשראת מורשת הלנד קרוזר והפנסים העגולים האייקונים. רמת הגימור FIRST EDITION מציעה את כל המערכות שיש ברמת הגימור SAHARA SKY, אלא שברמת גימור זו ישנם חישוקי 18 אינץ, ריפודי עור בעיצוב ייחודי וגימורים פנימיים ייחודיים. חיצונית, רמת הגימור של FIRST EDITION היא היחידה שמגיעה ב-2 גוונים ייחודים: צבע כחול דינאמי או חול מדבר, כאשר הגג בצבע אפור בהיר.
מחיר: 549,990 ש"ח
קישור לידיעת ההשקה עם כל הפרטים הטכניים של טויוטה לנד קרוזר 250 TOYOTA LAND CRUSIER
1 תגובות
1
אורח/ת - ארז דרורי
היום ב 06:34
נראה ונשמע אוטו מדהים מעניין לשים אותו מול הדיפנדר כי המחיר הם כבר דומים
תגובות