מכשירי תנועה - יבואנית סוזוקי, משאיות מאן ועוד מותגים, התחילה להביא ארצה את מותג המכוניות החשמלית - צ׳אנגאן Changan היישר מסין הגדולה. אנחנו יצאנו לדרכים עם DEEPAL SO7 הרכב החשמלי הראשון של צ׳אנגאן בישראל, בטיול משפחתי על כבישי ישראל וגם קצת על השבילים שלצד הכביש
מאת: Ofer Ogash
24/01/25
צ'אנגאן Changan היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות ביותר בסין, עם היסטוריה החל משנת 1862 כחברה בבעלות ממשלתית. מאז הפכה צ'אנגאן (כך אומרים...) לחברה הרביעית בגודלה בתעשיית הרכב הסינית, עם נוכחות בשווקים בינלאומיים כשבשנת 2023 יצרה כ-2.5 מיליון כלי רכב.
לארץ הגיע החודש תחת "מכשירי תנועה" - היבואן הותיק של מכוניות סוזוקי ארצה, דגם DEEPAL SO7 החשמלי בגרסת SUV, ואנחנו "שמנו ידינו" על רכב כזה חדש לצורך נסיעת התרשמות ראשונית (כשבאופן כללי חייב לרשום שב"התקפה" של כלי הרכב מסין, לא נהגתי בכל כלי הרכב ואף איני שולט בכל השמות ותת הדגמים הרבים שנמכרים ונוסעים על כבישי ישראל).
רושם ראשוני הוא כנראה דבר משמעותי לגיבוש התדמית ולדיפאל יש את זה - גדול, רחב ומרווח ואצלי דאגו שגם יגיע בצבע הנכון (כתום, כמובן).
פתיחת הדלתות מכניסה אותנו לסלון, שבמראה הראשוני נראה שהשקיעו כאן בנראות ובפינוק. מישוש החומרים ובחינה קצת לעומק מאפשרים להבין שהסינים מתקרבים, אבל עדיין לא ברמת הפרימיום שמוכרת לנו מגרמניה ובכל זאת יש כאן קפיצת מדרגה מרשימה. וככתוב, פנים הרכב מפנק ונותן תחושה טובה בשל המרחב הגדול, העיצוב הנקי והחומרים שמשדרים פרימיום. פתיחה של הדלת מבפנים היא באמצעות כפתור חשמלי הנמצא על כל דלת וכל ארבעת החלונות הם אוטומטיים (מתבקש).
גם הנוסעים שאספתי (משפחתי היקרה) הפגינו התלהבות של רושם ראשוני ונראה שהדיפאל S07 הצליח במשימתו הראשונית ובהחלט הכניס את כולם לאווירה של "ואוו" ו-"כיף לנו" ברכב (תגובה שהייתה עבורי הפתעה נעימה).
אז רק בשביל להיות ברור - דוושת הגז לא באמת מזרימה דלק (בנזין או סולר) למנוע, אלא בסך הכל מפעילה מנוע חשמלי שיושב על הציר האחורי, כלומר סוג של הנעה אחורית חשמלית.
הדיפאל 07 מאיץ טוב במיוחד במהירויות נמוכות, האצה מהמקום, עקיפות וסתם יציאה מהעיקול. הדיפאל 07 מאיץ נהדר (ובשקט מופתי) וזה ממש כיף. התאוצות במהירויות גבוהות כבר פחות טובות והדיפאל מרגיש קצת "חנוק" בעקיפות במהירויות הגבוהות בכבישים המהירים והפתוחים.
מצב ספורט לא מאוד מורגש, לא גרם לי לבעיות בשרירי הצוואר ולמען האמת גם לא ממש הורגש אצל נוסעי הרכב. לדיפאל S07 נתון תאוצה של 7.9 שניות מאפס למאה קמ"ש שזה מרשים לרכב משפחתי סטנדרטי לוגם בנזין, אבל לא מאוד מרשים לרכב חשמלי יוקרתי. ובשורה התחתונה לנהג "מן הישוב" שעובר לצ'אנגאן מרכב משפחתי סטנדרטי - נתוני התאוצה יהיו טובים ויהוו שדרוג בביצועים. ועם זאת הרכב מתנהג טוב, נעים לנהיגה ונשלט (במיוחד לנהג שלא מחפש רכב ספורט או רכב חשמלי עם ביצועי תאוצה של רכב על).
לדיפאל מרווח גחון טוב ויחד עם מתלים טובים מאפשר תנועה נוחה גם על השבילים וגם כשהכביש מפותל. לבאמפים העירוניים יש להגיע במהירות המתאימה ולא מהר מידי כפי שנוח לרכב "להתגלגל" בתנועה העיורנית. גם בגישה למדרכות בחניות עירונית ניכר כי מרווח הגחון של הפגושים עושה עבודה טובה ובנוי מספיק גבוה כדי לא לשפשף את תחתיתו.
קיבולת הסוללה הינה 79.97 קווט"ש - שזה בתחום הגבוה והסביר בקטגורייה של מחיר הרכב. טווח הנסיעה המוצהר לפי התקן הבינלאומי (WLTP) הוא עד 475 ק"מ ובפועל במזג אוויר של חורף ישראלי ונסיעה מתונה במישור החוף מאפשרות גם להתקרב לכ-500 ק"מ לסוללה, שזה מכובד וטוב (היצרן מצהיר על צריכת חשמל של 18.6 קילו-וואט ל- 100 ק"מ). הטעינה המהירה מתבצעת בקצב של עד 92 קילוואט כאשר זמן הטעינה בין 30%-80% בסוללה הוא כ-35 דקות במטען מהיר מאפשר, ובמטען ביתי פשוט (כבל סבתא) נדרשות כ-9 שעות להטענת הסוללה.
זה כנראה הסעיף הבולט ביותר של הדיפאל S07 - מצד אחד הרכב נוח לנסיעה בכביש וגם בשבילים, גם בזכות ההנעה האחורית וגם היציבות בכביש המופתל. פנים הרכב מרווח ומרגיש טוב בחומרים ועם הרבה תוספות מאוד שימושיות לחיי היום-יום.
תא מטען אחורי גדול עם תא כלים תחתון ויכולת גדילה בזכות השכבת המושבים האחורים. וגם תא מטען קדמי קטן (125 ליטר) ושימושי בצורת קערה, האופיינית לרכבי ספורט עם מנוע אחורי (לי עולה המחשבה שהמקום טוב לכל אביזרי הרכב).
לנוחות התפעול הכול נמצא במסך המרכזי והיחיד של הרכב, הוא מאוד אינטואיטיבי לתפעול ומי שרגיל למסך של סמארטפון ידע להתסתדר עם מסכי ההגדרות בקלות, כשלרשות הנהג והנוסעים יש שפע אפשרויות בחירה בלא מעט תפריטים ואפשר להגדיר את ההגדרות השימושיות ביותר במסכי תפריטים מהירים (ממש כמו בטלפון נייד).
ההגה של הצ'אנגן קטום באופן קצת מוזר, אבל מהר מאוד התרגלתי לצורה. על ההגה מספר כפתורים שימושיים וגם שני כפתורים שהנהג יכול להגדיר את התפעול שלהם בהתאם למספר רב של בחירות.
לצד ההגה ידית הילוכים, המזכירה את הידית המסורתית של מרצדס, עם תוספת של דריכת מערכת הקרוז האדפטיבי (בקרת השיוט החכמה) - כמה חכם. ככה פשוט.
שפע של רמקולים מפוזרים בחלל הרכב, כולל רמקולים במשענת הראש של הנהג והנוסע, שאפשר לנתב את שיחות הטלפון לרמקולים במשענת הראש של הנהג, עם שליטה בעוצמת השמע שלהם - נוח וחכם, בטח אם הנהג רוצה לנהל שיחת טלפון מבלי שכל הרכב יהיה מעורב בה.
משטח הטעינה של הטלפון כולל פתחי איוורור של המזגן כדי לקרר את הטלפון. לרכב מסך מרכזי בודד ומול עיני הנהג יש רק תצוגה עילית מפורטת, כולל התראות לרכב בצדדים. כשמתרגלים זה נוח ושימושי.
הדיפאל S07 עמוס במערכות בטיחות רבות לטובת שמירת הנוסעים ומשתמשי הדרך סביב. על פי משרד התחבורה הישראלי הרכב זוכה לציון הגבוה ביותר - רמת אבזור בטיחות 8. בסוף 2024 זכה הרכב בציון הבטיחות המירבי של 5 כוכבי בטיחות מטעם ארגון הבטיחות האירופאי, עם ציון של 95%, בהגנה על מבוגרים במושבים הקדמיים.
שפע של מערכות בטיחות לטובת הנהג והנוסעים מגובה במערך מצלמות הרואות סביב ובתפיסה של בטיחות מעל הכול.
הרכב לא מאפשר להוריד את העיניים מהכביש ואף לא להתמקד במסך הראשי או בנוסע ליד והרכב מיד מצפצף ומתריע. המערכת ניתנת לביטול, אך רק באופן זמני עד "ההנעה" הבאה.
בתוך הרכב שני רדארים המתריעים על שכחה של ילד או בעל חיים (בע"ח...) בתוך הרכב ולא מאפשר להתרחק מהרכב בניסיון לנעול את הרכב כשבתוכו יצור חי.
מערכת בקרת שיוט חכמה אדפטיבית הפועלת גם בעצירה בפקקים, מערכת בלימה מפני תנועה חוצה בנסיעה לאחור, זיהוי תנועה חוצה מלפנים, זיהוי התנגשות מאחור (כאשר רכב מתקרב מאחור), ISA מערכת אקטיבית המתאימה את מהירות בקרת השיוט של הרכב לתמרורי מהירות הדרך (די מעצבן למען האמת... אבל שומר על הרשיון), אזהרת פתיחת דלת מסוכנת, 7 כריות אוויר, כולל כרית אוויר בין הנהג לנוסע שמימין, התראה ותיקון סטייה מנתיב וזיהוי הולכי רגל עד בלימה מלאה ועוד ועוד... הכול כדי שנחזור הביתה בשלום.
תגובות