הטנדרים הראשונים שייבאה חברת פסיפיק - יבואנית ניסאן לישראל, סבלו מחולשה אחת משמעותית, המנוע. עיצובו של הדגם הקודם לא חרג מהנורמה באיזשהו אופן ואיכות הייצור בו עמדה בסטנדרט הגבוה של ניסאן. אבל מנוע הדיזל לא היה לעניין. עם רק 75 כוחות סוס המנוע היה חלש מאוד ומאוד לא ידידותי למשתמש בשל תחום כוח יעיל צר ביותר.
כשהגיעו הידיעות הראשוניות, על הגעתו של טנדר חדש מבית ניסאן, הן עוררו עניין רב. לא רק בגלל שמדובר ברכב חדש אלא שהוא גם מצוייד במנוע טורבו דיזל מודרני ובמיוחד בשל העובדה שהטנדר (שקיבל בארץ את השם המסחרי ווינר - מנצח) בעל הנעה כפולה. פעם ראשונה מניסאן.
מאת: אבי רפאלוב
01/08/00
הווינר קיבל עיצוב חדש לגמרי הנע סביב קווים אגרסיביים וכוחניים. החזית והפגוש מעוטרים בפסי כרום. כנפיים מורחבות וכונס אוויר למצנן הביניים מדגישים את כוחניות הטנדר. צמד מראות גדולות (גם כן בכרום) מובילות לתא נוסעים גדול יחסית שממנו אנו מגיעם לאחד הארגזים היפים ביותר שנראו מעולם בטנדר יפאני. צורתו מזכירה מאוד ארגזים של טנדרים אמריקאיים הוא בעל דופן כפולה ונקודות קשירה מוסתרות. הווינר ניגמר עם פגוש (כרום כמובן) גדל ממדים מאחור המשמש גם כמדרגה לטיפוס לארגז. פנים תא הנוסעים מאובזר בפשטות אומנם אך איכות החומרים וההרכבה ניכרת לעין. לוח השעונים מכיל מד מהירות גדול ומד סל''ד ואת כל הנוריות והמידע הדרוש להפעלה השוטפת של הטנדר. גלגל ההגה מצופה עור, ניתן לכיוונון ומסתיר בתוכו כרית אוויר. תא כפפות מסתתר מול בירכי הנוסע ובמרכז תימצאו את יחידת בקרת האקלים ומערכת השמע. חלקי הפלסטיק והפאנלים השונים הם בצבע שחור/אפור. ריפוד הדלתות תואם את ריפוד המושבים אשר תומכים היטב בגוף והתגלו לאורך המבחן כנוחים ביותר. מאחור חלל הרגליים דחוס למדי. זהו סימפטום המאפיין כמעט את כל הטנדרים כפולי הקבינה ודילמה המעסיקה את כל יצרני הרכב. מה עדיף? תא נוסעים גדול יותר או ארגז גדול יותר. כשאחד בא על חשבון השני. המרחב לראש ולכתפיים רחב מאחור וגם איכות המושב מראה, שניסאן לא התייחסה בביטול לנשמות העלובות שצריכות לאייש את אחורי התא. באופן כללי רמת הגימור ואיכותה בתא הנוסעים אינה נופלת ממה שנמצא בניסאן אלמרה למשל. גולת הכותרת של הווינר היא המנוע החדש שלו. זהו מנוע טורבו דיזל המצוייד במצנן ביניים (אינטרקולר). ניפחו 2,500 סמ''ק והוא מפיק 104 כוחות סוס ב- 4000 סל''ד ו- 25 קג''מ ב- 2,000 סל''ד. נתונים אלו עושים את הניסאן ווינר לטנדר החזק ביותר בנפח 2,500 סמ''ק (למען הדיוק - הטנדר החזק ביותר הוא האיסוזו איפון שמפיק מ- 3,100 סמ''קיו 107 כוחות סוס ו-26 קג''מ). עם תחום יעיל של 2,000 סל''ד ונתוני הספק ומומנט יפים מאוד כצפוי ממנוע טורבו דיזל מודרני. תיבת הילוכים בעלת חמש מהירויות מטפלת בעדר הסוסים ותיבת העברה מפצלת את הכוח לכל ארבעת הגלגלים או רק לסרן האחורי ומפרידה בין יחס העברה גבוה ונמוך. לאורך המבחן שמחתי לגלות שהפעלתה פשוטה ביותר ואין צורך לרדת מהרכב בזכות נועלי טבורים אוטומטיים. הסרן האחורי מצוייד בדיפרנציאל מוגבל החלקה (פריט סטנדרטי) אשר מעביר את הכוח מגלגל שמאבד אחיזה לגלגל אוחז. פטנט יעיל בשטח ובטיחותי בכביש. שילדת הרכב היא שילדת סולם כמקובל. לפנים נמצא מיתלים ניפרדים עם מוטות פיתול ומאחור סרן קשיח עם שני קפיצי עלה ועלה שלישי לעומס מוגבר (יכולת ההעמסה היא 940 ק''ג). מעצורי תוף עם ווסת עומס מאחור ודיסקים לפנים יתמודדו בקלות עם מישקל.
.אחרי הקדמה כה ארוכה אתם כבר בטח מתים לדעת איך האוטו נוסע הוא נוסע כמו ווינר! רעש המנוע חודר לתא הנוסעים אך לא ממש מטריד. התאוצות מהמקום מהירות ביותר וברגע ששילבתי להילוך שני הטנדר מתחיל להאיץ במהירות. הטריד אותי יותר המזגן אשר בשניים מתוך שלוש דרגות עוצמתו הוא מתקשה לצנן את התא וברמתו השלישית הוא מקרר מצויין (אפילו חזק מידי) אך מרעיש. תנוחת הישיבה נוחה ושדה הראיה טוב מאוד לכל הכיוונים. מכסה המנוע הישר דורש פרק הסתגלות קצר כמו ידית ההילוכים שממוקמת גבוה וקדימה. לאחר זה האוטו נוח וקל לתיפעול. בתחומי הכרך באים לעזרת הנהג מצמד הידראולי, הגה כוח ומראות מעולות. בזחילה האיטית בפקק המצמד ההידראולי היה ממש תגלית נעימה. יכולת התימרון בעיר טובה עם ייתרון ברור בכל הקשור לטיפוס על מידרכות. מחוץ לעיר הווינר מהיר ושקט. 120 קמ''ש על הספידומטר מציבים את המנוע במרכז תחום הסל''ד היעיל שב-3,000 סיבובים. תאוצות ביניים ל- 140 קמ''ש מושגות ללא בעיה. המנוע התגלה כבעל אורך נשימה מעולה אך לא גמיש במיוחד. כרגיל, לא הכל ורוד. ההילוך הראשון נמוך מאוד והרווח בינו לבין ההילוך השני מוציא את המנוע אל מתחת לתחום היעיל. בנסיעה התחושה שמיתקבלת היא תאוצה חזקה מאוד בהילוך ראשון ואחרון, ''בור'' בהעברה להילוך השני. אל תקבלו רושם מוטעה. המנוע מתאושש תוך כמה שניות והטנדר מאיץ מהר מאוד. מהילוך שני ומעלה יחסי ההעברה מצויינים ושומרים את המנוע בתחום ה''עבה'' של הכוח. יש פיתרון? יש אבל לא נעים במיוחד והוא, למשוך את ההילוך הראשון או להתאזר בסבלנות. נוחות הנסיעה יוצאת דופן באיכותה לטנדרים בקטגוריה זו. אמנם, לפעמים, קיבלתי תיזכורות באשר למוצאו ה''טנדרי'' של הווינר אך למרות זאת נוחות הנסיעה טובה בהרבה ממה שהכרנו עד היום. לסיכום פרק הכביש אפשר לסכם שהניסאן ווינר הוא כלי רכב נוח ומהיר המפנק את נוסעיו עם רמת חיים גבוהה. לא נשכח להזכיר 4 חלונות חשמל, נעילת דלתות מרכזית, הגה כוח ועוד פינוקים. יכולת העמסה של 940 ק''ג וכושר גרירה של 2,300 ק''ג (לעגלה נבלמת) עושה את הווינר לכלי עבודה נוח וחזק.
לנסיעת השטח לקחתי את הווינר לשבילי החול באיזור השרון, משם המשכתי על ציר המוביל להר חורשן. ציר נסיעה זה מעביר אותי (ואת הניסאן) כמעט בכל סוגי הקרקע מחול עמוק, דרך שבילים מהודקים לסלעים ומדרגות. בשבילי החול שילבתי את תיבת ההעברה למצב 4 H המאפשר נסיעה מהירה בדרכים החוליות של השרון. המיתלים הם אולי החלק החשוב ביותר ברכב שנועד לנסיעה בשטח וקל מאוד להבחין האם הם מתאימים לשטח או לא. בווינר הם מתאימים ועוד איך! למרבה ההפתעה קפיצי העלה מאחור אינם כה קשיחים והם מצליחים להתמודד כמעט עם כל סוגי המהמורות מלבד החדות ביותר אשר תקפיצנה לאוויר את זנב הרכב. לפנים, המיתלה הניפרד בולע מצויין באמפים חוליים והוא בעל התנגדות מצויינת לסגירת מהלך. מחיר הנסיעה הנוחה בכביש הוא בולמי-זעזועים קידמיים רכים מאוד שסובלים מתת-שיכוך שאינו מצליח לרסן את חזית הויינר אחרי שזו מתחילה להתנדנד. המומנט הרב השופע מהמנוע מאפשר חציית משטחי חול עמוק ללא בעיה מיוחדת והגה מהיר ואינפורמטיבי מאפשר תיקון מהיר וקל של כל החלקה או סטייה מהנתיב. הפחתת לחץ האוויר מהצמיגים הדו-שימושיים, תשפר את יכולת העבירות בחול והצמיגים חסונים דיים כדי שלא להינזק מנסיעה ממושכת עם לחץ אוויר נמוך.
עליתי על ציר המוביל לאחר שניפחתי חזרה את הצמיגים. הדרך (למי שאינו מכיר) מקבילה לצינור המוביל הארצי והיא ברובה דרך כורכר (מילוי) קשה וחלקה מאוד. השארתי את תיבת ההעברה במצב 4 H ויאלל'ה - גז עד הסוף! בקלות אפשר להחזיק מהירות שיוט של 80 או 90 קמ''ש. מערכת המיתלים שומרת על קשר רצוף עם הדרך כמעט כל הזמן. אולם פגיעה במהמורה חדה תקפיץ את אחורי הטנדר לאוויר. המעצורים החזקים מאיטים במהירות במיקרה של צרה והתחושה הכללית של הטנדר טובה מאוד למרות כמה קירקושים וציקצוקים שנישמעו בכל פעם שהתפתלה השילדה. כדי להוסיף שמן למדורה ביטלתי את ההנעה הקידמית (בפעולה אחת בלבד!) ואז יכולתי להחליק לרוחב פניות כשאני נהנה מעוצמתו הרבה של המנוע ואורך נשימתו. הגה הכוח משתף פעולה והנהיגה המהירה בשבילים היא אחת מהתענוגות המוטוריים שניתן להפיק אפילו מרכב עבודה כמו הניסאן ווינר. לאחר שנרגעתי הגעתי למשעולי הר חורשן. שבילי אבנים, מעלות תלולים, מורדות עוצרי נשימה, מדרגות סלע ושיפועי צד. או בשתי מילים מגרש משחקים ''אורגינאל''. נהיגה על סלעים דורשת גישה שונה לכן עצרתי במקום העברתי את תיבת ההעברה למצב 4L וקדימה לטחון סלעים! במקומות שבהם דרוש כוח מנוע ברוטאלי אין לניסאן שום בעיה לטפס ולהתמודד עם מעלות תלולים ביותר. הילוך ראשון ומעט גז, שלא לאבד אחיזה, והטנדר הנוצץ מטפס על הסלעים כמו לטאה. החזרה במורד נישלטת ומבוקרת בזכות בלימת מנוע חזקה מאוד אשר במרבית המצבים משחררת את הנהג מהצורך להשתמש בבלם. אז הכול טוב? לא בדיוק. הווינר סובל מאותה הבעיה של כל רכב שטח המצוייד במיתלה עלים. וזה מהלך גלגלים מוגבל. אמנם, לפי מה שראיתי בשטח, מהלך הגלגלים מצויין. אבל במצבים שבהם טראנו יעבור, הווינר ירים גלגליו לאוויר וייעצר ב''הצלבה'' מביכה. במיקרים רבים הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה יעזור לצאת ממצבים כאלו אך ב90- אחוז מהזמן הווינר עוצר כאן. בסיום פרק השטח הגעתי למסקנה שהניסאן ווינר הוא כלי שטח רב-גוני ובעל כישורים רבים. הוא מגיע מצוייד בצמיגים דו-שימושיים איכותיים ועמידים ודיפרנציאל מוגבל החלקה. מומנט רב המופק מהמנוע מטפס בנונשלטיות במיכשולים שיגרמו לטנדרים אחרים להתנשף בכבדות. אבל כמו כל דבר אין הוא מושלם. הדבר אמור בעיקר למהלך המיתלה האחורי והרווח ביחסי ההעברה בין ההילוך הראשון והשני. מלבד זאת הטנדר החדש של ניסאן יוצא מן הכלל.
אם הניסאן ווינר יהיה באמת ווינר זאת אתם, הקונים, תיקבעו באולמות התצוגה ובטבלאות המכירה. בכל מקרה, אנו מדברים כאן על טנדר חדש לגמרי ולא בעידכון של רכב קיים. הווינר מציע מנוע חזק אך לא גמיש במיוחד, תא נוסעים מפואר ומפנק, ארגז בינוני בגודלו (אורך 1395 מ''מ, רוחב 1390 מ''מ, גובה 435 מ''מ), איכות ייצור וגימור מצויינת ולא פחות חשוב, מראה אגרסיבי וכוחני. כרגע הוא נמכר במחיר מבצע.
3 תגובות
1
אורח/ת - גאן בק 0528600499
22 בספטמבר 2018 ב 11:29
מחפש דיפרנציאל אחורי לניסן ווינר
4'4 שנת ייצור 2011.מי שיכול לעזור
לקבלת מידע נא התקשר
2
Ogash Ofer
22 בספטמבר 2018 ב 14:39
חפש במגרשי הפירוק
3
אורח/ת - גאנבק
05 ביוני 2019 ב 23:20
מחפש מישהו שמשפץ ציר אחורי ניסן ווינר .
אשמח לקבל משוב 0528600499
תגובות