שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

נסיעה ראשונה: סוזוקי ויטארה חשמלי בגרסת פרוטוטייפ

סוזוקי החליטו לחשוף לעיתונאים את הרכב החשמלי 100% הראשון שלהם על מסלול ניסויים בגרמניה בגרסת פרוטוטייפ. רכב שטרם קיבל רישוי לכביש ועוד טרם הפך לגרסת קדם-יצור.
נראה ש Suzuki e VITARA צפוי להגיע ארצה בחציון השני של השנה

1744490717584

מורשת יפנית

סוזוקי מצטרפת מאוחר ל"חגיגה" הבינלאומית השואפת לעולם ירוק יותר ומייצרת לראשונה SUV קטן, חשמלי, על בסיס שם של פלטפורמה מוצלחת מאוד במכירות באירופה (בפועל מגלים היצרנים האירופאים שזה לא כזה פשוט, בטח שלא מול התחרות הסינית האגרסיבית בתחום החשמלי).
מישיו סוזוקי - Michio Suzuki, הקים בשנת 1909 חברה לייצור נולי אריגה לתעשיית המשי, לאחר מלחמת העולם השנייה החל לייצר אופנועים ובשנת ב-1955 גם מכוניות. מאז הקימו בסוזוקי למעלה מ-20 מפעלים לייצור אופנועים ומכוניות ברחבי העולם ונתח השוק של סוזוקי הוא 1.5% באירופה, בישראל נתח השוק כפול ומגיע לכ- 3% מסך מכירות הרכב. סוזוקי מתמחים בייצור כלי רכב קטנים, כלי רכב בעלי הנעה כפולה, כשהמפורסם בהם הוא הסמוראי (קישור) ובהמשך הג'ימני (קישור) שלצערנו הייבוא שלו ארצה פסק בתחילת השנה בשל חוסר עדכון של התקינה האירופית העכשווית. רכבי סוזוקי הם בעלי שם נרדף לפשטות ואמינות עם קהל לקוחות שמרני ונאמן למותג, בארץ ומסתבר שגם באירופה, וכך גם אומר הסלוגן הותיק מאוד של היבואן הישראלי: "מכונית טובה מבית טוב", שגם הזמין אותנו החודש להשקה באירופה וגם בחרה בנו (אתר השטח) כמדריכים לכל פעילות השטח והכביש שלהם (קישור לסיכומי ההדרכות של מועדון סוזוקי).

1744490663743

ויטארה

סוזוקי ויטארה הושק בשנת 1988 ואז היווה חידוש! תחום רכבי השטח נשלט אז על-ידי כלי רכב גדולים, שלא לומר מגושמים או משאיות קטנות, וגם יקרים באופן יחסי מרכבי המשפחה הנפוצים. הויטארה (וה- RAV4 של טויוטה שהושק כמה שנים קודם) היה מהחלוצים שהציעו SUV קומפקטי במחיר מעט יקר מרכב משפחתי, כשהויטארה היה גם הראשון שהציע יכולת שטח משמעותית עם הילוך כוח LOW ושלדת סולם - קישור למבחן דרכים לגרנד ויטארה משנת 1998. בשנת 2015 התעדנה הגרנד ויטארה והפך ל"רק" ויטארה. הילוך הכוח ירד ואיתו מרבית יכולת השטח והויטארה החדשה אף הוצעה ובעיקר נמכרה בגרסה של הנעה קדמית בודדת. הויטארה עדיין נשאה בחרטומה מנוע בנזין ובהמשך גם גרסה היברדית קלה ומערכות בטיחות מעודכנות, כדי לאפשר לסוזוקי המבוקש להימכר באירופה (וגם בישראל).
קישור למבחן דרכים מתחילת דרכה החדשה (אז) של הויטארה ויטארה חדשה (מנוע בנזין) בהשקה בשנת 2015.

בתחילת נובמבר 2024 הציגה סוזוקי בתערוכת מילאנו (איטליה) את הויטארה החדש. השם המיתולגי של סוזוקי נשאר, אך הרכב השתנה ולראשונה מציע הנעה של 100% באמצעות חשמל, כלומר מנועים חשמליים וסוללה הדורשת טעינה מרשת החשמל (ולא ממשאבת דלק).

1744490765168

מסלול ניסויים גרמניה

וכך הזמין אותנו היבואן יחד עם סוזוקי אירופה למסלול הניסויים הגרמני שליד פרנקפורט, המשמש יצרני רכב רבים לבחינת כלי הרכב לפני תחילת היצור ובכלל.
באתר המסלולים הגדול ישנן הנחיות קשוחות לאי צילום במעברים בין התחנות (כדי שלא לצלם כלים אחרים שנמצאים בשלבים כאלו ואחרים בניסויים בתחנות או במגרשי החניה) וכל מבקר חתום על מסמכי סודיות ומקבל שקית אטומה למכשיר הטלפון... (מרגיש כמו מתקן ביטחוני).
ואכן מתקן הניסויים מרשים מאוד ובו שפע של מסלולי כביש ושטח ומכשולים מכל הסוגים והמינים המאפשרים לבחון כלי רכב במגוון מצבים שיפגוש בעתיד על הכבישים והשבילים ביבשת. הויטארה החשמלי החדש חיכה לנו במספר תחנות, ללא רישוי ובגרסת פרוטוטייפ. שזו גרסה אחת לפני גרסת קדם יצור וכשתי גרסאות לפני גרסת הייצור. ה"נחיתה" המתוכננת בארץ היא לחודש ספטמבר 2025, או היכן שהוא בחציון השני של השנה, בלי נדר...

1744490674056

ויטארה 100% חשמל

גם סוזוקי מתאימה עצמה לאירופה ומייצרת קרוס-אובר לקטגוריה B-SUV. התכנון יפני אי שם משולחנות המהנדסים ביפן, המצברים מגיעים מיצרן מצברי רכב חשמלי גדול מסין, היצור במפעל של סוזוקי בגוג'אראט הודו (שם בהודו סוזוקי שותפים עם מארוטי המקומית באחד מיצרני הרכב הגדולים של הודו). מערכות הבטיחות ובכלל התקינה היא לדרישות המחמירות של אירופה, כאן מקווה סוזוקי לחזק את המכירות ולעשות חיל עם רכב חשמלי פשוט וטוב, שיענה על דרישת הקהל המסורתי של סוזוקי ויפנה גם לקהלים חדשים המחפשים פשטות ואמינות גם ברכב עם הנעה מתקדמת.

1744490755166

מה יש לנו בויטארה החשמלית?

ה-Vitara החשמלי באורך של 4.275 מטר, 1.8 מטר רוחב ו-1.635 מטר גובה, קצת גדול מהויטארה בנזין. הרכב מציע מקום לחמישה אנשים, ומתהדר ב- 20 ס"מ נוספים בבסיס הגלגלים (2.7 מטרים) בהשוואה לויטארה הקיימת כיום.
הויטארה החשמלית מוצעת עם הנעה קדמית או הנעה כפולה ועם סוללה של 49 קילוואט בהנעה הקדמית או סוללה של 61 קילוואט בגרסת ההנעה הקדמית או הכפולה היקרות יותר.
המנוע החשמלי בגרסת ההנעה הקדמית הבסיסית מפיק 106 קילוואט/144 כ"ס ומפתח מומנט מרבי של כמעט 20 קג"מ. הגרסה הבכירה עם הנעה קדמית מציעה מנוע חשמלי בהספק של 128 קילוואט/174 כ"ס. בגרסת ההנעה הכפולה 4X4 יש מנוע נוסף בסרן האחורי שתורם 48 קילוואט/65 כ"ס ותפוקת המערכת הכוללת היא 135 קילוואט שהם 183 כ"ס עם מומנט מרבי של 31 קג"מ.
בחוץ ובפנים העיצוב כהגדרת סוזוקי הוא של "היי-טק והרפתקאות", המשלב בין קדמה טכנלוגית לתחושה של הרפתקה. המראה החיצוני מתאפיין בעיצוב בולט בצמיגים בקוטר גדול ובסיס גלגלים ארוך, בחלק הפנימי שילוב של מסכים עם פאנלים קשוחים של פלסטיק ועם קונסולה מרכזית גדולה (שגם קצת מפריעה לרגליים).

1744490668222

ואיך כל זה נוסע?

בפשטות, אפשר לרשום כי גרסת הפרוטוטייפ נוסעת טוב, כיאה לסוזוקי. כמובן שאין כאן ריגוש מיוחד ואסור לשכוח שמדובר ברכב חשמלי. אין כאן איזו תכונה בולטת או פטנט סיני או גרמני של רכב פורץ שגרה, למעט הסמל, שכאמור אומר הרבה מאוד, בטח לקהל הלקוחות הנאמן שרוצה רק סוזוקי!
בקטע הספורטיבי המפותל הרכב יציב ומאפשר למצות את יכולת האחיזה של הצמיגים המורכבים עליו במידות של 225/55 R18 או 225/50 R19 אך המתלים רכים, כצפוי מרכב לשימוש משפחתי ולא מאפשרים "לתקוף" את העיקולים בקצב גבוה מבלי להתאמץ לשמור על קווי הפנייה.
מערכות הבטיחות עובדות היטב בבלימה אוטונומית, שמירת נתיב והתראות שונות. הרכב מאיץ באופן סביר לרכב השוקל 1,760 ק"ג או 1,899 ק"ג בגרסת הנעה כפולה. ההאצה טובה מהויטארה בנזין אך רחוקה מכלי הרכב החשמליים הספורטיביים המוכרים לנו מתוצרת סין או גרמניה.

סוזוקי משתמשים בשם המקובל שלהם למערכת ההנעה הכפולה, רק שהפעם מדובר במנוע קדמי ומנוע אחורי והמערכת מקבלת את השם: 'ALLGRIP-e', כפי הנראה סוזוקי לא מייעדים את הרכב להתחרות בג'ימני היוצא ובכל אופן אנחנו כפי הנראה בארץ נמצא יותר את יכולות השטח מאשר השפרצת הבוץ (בעיקר מים) שהכינו לנו על מסלול הניסויים.
פנים הרכב בנוי באופן שימושי ושמחנו לראות כפתורים פיסיים למערכת מיזוג האוויר ובכלל כפתורים על ההגה ולצידו שמאפשרים להפעיל ולנתק מערכות מבלי ל"חפור" באפשרויות במסך מגע. ועם זאת סוזוקי הציגו לנו אפליקציה לשליטה מרחוק על הרכב והטעינה ואוסף של אפשרויות שכן קיימות בתפריטים של המסך ומערך מצלמות וחיישנים שמיישרים קו עם הבסיסי המקובל כיום.
המושב האחורי מפוצל וכל חלק נע על מסילה קדימה ואחורה ויכול להתקפל בכמה מצבים, כך שיכול ליצור מקום מכובד עד כדי מיטה בשטח ובכלל עם מגוון אפשרויות ניצול והעמסה.
עם טעם של עוד נפרדנו מהסוזוקי וממסלול הניסויים. להתראות על הכביש ובשבילים של הארץ.



1744490683206

17444906489721744490655497174449065730017444906598001744490661607174449066204117444906631861744490666808174449066584317444906686331744490667502174449066959917444906708061744490670218174449067150517444906722631744490672889174449067356017444906745101744490674822174449067528917444906758111744490676183174449067651517444906769621744490677248174449067763317444906781851744490678634174449067905017444906795131744490679986174449068052117444906810291744490681686174449068205117444906825951744490684158174449068839317444906984971744490701422174449070025817444907024831744490703764174449070853017444907096801744490710926174449071257317444907141531744490715640174449071633117444907189671744490720566174449071993817444907470691744490751651174449075301317444907540721744490756086174449075738217444907603111744490761594174449076100217444907620491744490763485174449076407517444907661501744490766619174449076696517444907674591744490767855174449076822217444907688311744490769209174449076957917444907704861744490771131174449077171017444907723021744490773412174449077366117444907744381744490774998174449077601217444907766321744490777188174449077795517444907783741744490778665174449077910417444907796881744490780105

17445572984201744557298900174455729941517445572997101744557300265174455730054017445573009601744557301558174455730206917445573027381744557303408174455730403417445573047201744557305143174455730559817445573059551744557307274174455730648917445573069241744557307719174455730819617445573085461744557308921174455730948017445573098171744557310306

תגובות

11 תגובות

1

אורח/ת - לא כלכך זקן

14 באפריל ב 09:32

זוכר ויטארה אמיתי עם הילוך כוח ויכולת שטח מכובדת

2

אורח/ת - אין עתיד

14 באפריל ב 09:33

מי שיש לו ויטארה או גנרד ויטארה אמיתית חייב לשמור עליה מכל משמר.
זהו אין יותר עתיד בעולם הרכב.

3

אורח/ת - מיקי כתר

14 באפריל ב 09:59

נראה מעניין. אני עוד זוכר את ויטראה שטח אמיתית. חבל שהם מציגים רק את גרסת ה'קרוס-אובר' ולא גם גרסת שטח אמיתית חשמלית.

4

Ogash Ofer

14 באפריל ב 10:01

אורח/ת - מיקי כתר כתב/ה:
"

נראה מעניין. אני עוד זוכר את ויטראה שטח אמיתית. חבל שהם מציגים רק את גרסת ה'קרוס-אובר' ולא גם גרסת שטח אמיתית חשמלית.

"
אתה צודק! ובכלל כולם צודקים. אבל אנחנו ב"עולם הולך ונעלם" ודרישת הקהל באירופה וגם בארץ זה רכב שנראה כמו רכב שטח, אבל אין צורך שיסע בשטח. ולכן הגרסאות הנמכרות ביותר הן גרסאות ההנעה הקדמית.

5

אורח/ת - בעל גרנד ויטרה 2008

14 באפריל ב 13:00

שיחזירו את הגרסאות שטח האמיתיות! 4x4 עם הילוך הילוך כוח, בשדרוג נעילת דיפרנציאל ולא SUV גרוע בגרסאות הנחותות. אין פלא שאף אחד כבר לא קונה אותם

6

אורח/ת - ג'יפונאי מתחיל

14 באפריל ב 13:04

והנה נקבר עוד רכב שטח... ויטרה ז"ל***🤦‍♂️👎🤮💩⚰️

7

Ogash Ofer

14 באפריל ב 15:55

אורח/ת - בעל גרנד ויטרה 2008 כתב/ה:
"

שיחזירו את הגרסאות שטח האמיתיות! 4x4 עם הילוך הילוך כוח, בשדרוג נעילת דיפרנציאל ולא SUV גרוע בגרסאות הנחותות. אין פלא שאף אחד כבר לא קונה אותם

"
הלוואי. כרגע גם הג'ימני בשלבי סיום.
מקווה שיצליחו להציל את הג'ימני ואולי אולי גם לדאוג לתקינה אירופית לדגם ה-5 דלתות שמשווק בהצלחה בהודו.

8

Ogash Ofer

14 באפריל ב 15:56

אורח/ת - ג'יפונאי מתחיל כתב/ה:
"

והנה נקבר עוד רכב שטח... ויטרה ז"ל***🤦‍♂️👎🤮💩⚰️

"
אכן חבל.
אבל זה עולמנו - הרבה שמות עבר מכובדים הופכים חשמלי ומאבדים את הזיקה (והיכולת) לשטח.

9

אורח/ת - אבי

14 באפריל ב 16:25

דווקא נראה אחלה

10

אורח/ת - יוסף

17 באפריל ב 10:19

זאת לא ויטארה כבר..

11

Ogash Ofer

17 באפריל ב 13:29

אורח/ת - יוסף כתב/ה:
"

זאת לא ויטארה כבר..

"
זאת לא ויטארה (של פעם) וגם לא גרנד ויטארה לצערנו
זו E ויטארה
רכב חדש וחשמלי מבית סוזוקי.
עכשיו נחזיק אצבעות לג'ימני...

נגישות