כביש / ספורט > מבחני דרכים

כשאבא שבדי ואמא סינית אתה יכול להיות רק מספר שתיים - Lynk & Co 02

לזיכרון יש תכונה מתעתעת. אנחנו זוכרים את הרגעים המכריעים בחיינו, היכן היינו בדיוק באותם רגעים, ומפעם לפעם אנחנו לוקחים את עצמנו למסע של פרספקטיבה בזמן לבחון האם זה באמת היה ככה.
לו היינו דאג או טוני, מן הסתם היינו עוברים הלוך וחזור במנהרת הזמן, ולו השתתפנו בחזרה לעתיד, מכונית דלוריאן הייתה מעיפה אותנו לשמים.
אבל במסע בין הזמנים הנוכחיים התחברו עבר איום, להווה מחשמל, לחיבור שיכול להיות רק כאן

image

טרום חג העצמאות שוריין עבורי רכב לנסיעת מבחן. החלטתי כי המבחן הזה יהיה ברוח הימים הקדושים והמיוחדים ביותר (בעיני) בלוח השנה, ואשתדל למצוא את החוט העדין והמקשר בין עולה חדש שנוצר בשבדיה אך נולד בסין, ועכשיו מסתובב בנינו כתושב קבע.

image

אזכיר כי חברת Lynk & Co היא מותג רכב סיני-שוודי שהוקם ב-2016, ונמצא בבעלות Geely, שהיא גם הבעלים של וולוו. המותג פונה בעיקר לשוק האירופי והסיני, כשהחזון שלו הוא להציע חוויית רכב חדשנית ושונה מהמקובל.

הדגם הראשון שנוכח כאן כבר כשנתיים נקרא 01 (בבחירת שמות שיהפכו אייקונים הם לא ממש חזקים החבר'ה האלה, לא?), רכב SUV נוח מאוד עם מנוע היברידי נטען.

image

ההתרשמות שלי ממנו הייתה חיובית מאוד ובסתר ליבי קיוויתי כי אותה הרגשה לא תשתנה עם הדגם החדש שהגיע.

דגם 02 הוא למעשה רכב פנאי-שטח קומפקטי (קרוסאובר) שנמצא בין ה-01 הגדול יותר ל-03 (שאינו מיובא עדיין) שהוא יותר לכיוון סדאן. הוא מבוסס על אותה פלטפורמה של וולוו XC40, וזה מורגש גם באיכות ההנדסה והבטיחות.

image

פלטפורמה זו חולקת עוד מספר מותגים המגיעים בשמות אחרים (מישהו בקהל אמר סמארט או זיקר, למשל?).
חצי שנה לערך חלפה מאז שהוצג דגם זה של לינק אנד קו שעלה ארצה, והנה הגיע תורי להתרשם ממנו באופן אישי. בשפת העיצוב באים לידי ביטוי מיזוג בין מזרח למערב (כך לפחות סופר לעיתונאים באירוע ההשקה).

image

image

ממדי הרכב הם אלו שיקלעו במדויק לצרכים של מרבית הלקוחות אליהם פונה הדגם. חיצונית, הפרופורציות נאות ביותר, מה שמביא אנשים הרואים לראשונה את הרכב לומר בפה מלא "איזו מכונית יפה". ויופי כזכור הוא בעיני המתבונן שרואה בעיניו יחידה שלמה שאין בה עיוות כלשהו.

image

image

בסיס גלגלים של 275 ס"מ מבטיח חלל תא נוסעים מרווח. את ה-02 דוחף מנוע חשמלי, אחורי, המפיק 272 סוסים, במומנט 35 קג"מ (שזה לא רע בכלל). קיבולת הסוללה עומדת על 66 קווט"ש, ועל פי נתוני היצרן הצריכה המשולבת תעמוד על 16-18 קווט"ש לכל מאה ק"מ נסיעה (תלוי רמת גימור).

image

ואם הזכרתי את רמות הגימור, ה-02 מגיעה בשתי רמות גימור שההבדל המהותי בניהן הוא בטווח (435-465 ק"מ), מערכות בטיחות, ותוספות כמו מערכת סאונד ושבעת אלפי שקלים זניחים.

ומדוע אני חושב כי הם זניחים? כי עבור סכום כזה לקבל תוספת 30 ק"מ לטווח הנסיעה, בטיחות והנאה, לטעמי שווה את ההשקעה החד פעמית הזאת.

image

מאידך, הרכב הזה, לוקח את הנהג למערבולת ריגשית, שכן יש כאן הצלחות רבות בתחום העיצוב הניהוג והבטיחות, מול נקודות בהן אתה מוצא את עצמך שואל מדוע החליט מי שהחליט, לעשות דווקא, במקומות בהם אפשר לעשות יותר.

image

למשל.

דבר ראשון שאני (ואני מניח אחרים גם) הוא לחבר את מכשיר הטלפון אל מערכות הרכב. היצרן החליט משיקוליו התמוהים (בעיניי), לקבל רק את אלו אשר תפוח מצויר כסמל על המכשיר שלהם. כל מי שאינו כזה, לא יוכל להתחבר אל מערכות הרכב לניווט למשל (ישנה הבטחה של היצרן לשפר זאת במהלך השנה בעדכון תוכנה עתידי).

הבלוט'וס דווקא כן מתממשק, מה שמבטיח שלפחות נשמע מוזיקה באיכות משובחת, כי מערכת הקול המותקנת ברמה הבכירה אותה אני בוחן כאן, מגיעה מתוצרת הרמן קרדון.

image

14 רמקולים המפוזרים ברמת הגימור הזו, מוציאים מקרבם סאונד ההופך את הנסיעה לחוויה מוזיקלית, כל עוד תיסע עם אלו שלא יצרחו עליך להנמיך את הווליום "כי אי אפשר ככה" (יש אנשים כאלה, ככה שמעתי).

למרות שהוא קרוסאובר קטן, תא הנוסעים מרווח יחסית, בעיקר לנוסעים מקדימה.

שילוב עור סינטטי ופלסטיקה נעימה ולא קודרת, יוצרים כאן הרמוניה הומוגנית המשתלבת עם שפת העיצוב של הרכב.

image

פתיחת הדלת באמצעות לחצן

נוח ומרווח גם בספסל האחורי המאפשר חיבור USB רגיל וגם C -TYPE בניגוד לחלק הקדמי, שם יש חיבור אחד בלבד, אבל שני משטחים לטעינה אלחוטית.

מעל ראש הנוסעים נמצא גג פנורמי עצום ומושחר (כהבטחה להקלה בימי שמש חמים), וילון מתקפל שנועד לכסות אותו מבפנים, מצאתי בתא המטען.

image

אין כאן מתג התנעה כלשהו. הרכב מזהה את הנהג/ת בהגיעו, מעבירים למצב נהיגה ומתחילים לנסוע. אבל אז מסתכלים לאחור לראות מה קורה מאחורי הרכב ומתבאסים נורא, כי החלון האחורי קטן וצר, ולא תורם רבות למידע החשוב הזה, אך בזמן נסיעה לאחור, תאורת האווירה תהבהב באדום זועק אם עצם כלשהו מסכן את הרכב.

בנוסף, בזמן נסיעה, כאשר רכב סמוך נמצא בשטח מת, התרעה משתיקה את המוזיקה למען הבטיחות.

ואם הזכרתי בטיחות, לוח המכוונים הנמצא מאחורי ההגה הוא צר כמקובל אצל היצרן הסיני והפונט של מערכות מסוימות, אינו נראה ברור למי שחצה את גיל עשרים פלוס ואין לו ראיית נץ.

image

כמרבית הרכבים המגיעים ממעבר לחומה הגדולה, כל תפעול הרכב נעשה על המסך הגדול החד והברור, כמו למשל את כיווני יציאת המיזוג צריך לכוון בעדינות על פני המסך, בשיטת הצביטה והשיטוט העדין על מנת למצוא את המיקום האידיאלי. מסובך למדי ובעיקר מעצבן גם אם עושים זאת רק לעיתים נדירות.

רכב המבחן הנאה מגיע בצבע אפור בטון כהה, אני מניח שצבעים "שמחים" יותר היו עושים טוב לדגם הזה אשר מושך מבטי סקרנים.

image

ההגה עצמו כבר אינו עגול, אלא סוג של טרפז מקומר, ותפעול כפתורי ההגה אינו ברור דיו.

image

בניגוד למרבית הרכבים לא משנה כמה נסעו לפניי ברכב, הטווח בטעינה הוא הטווח "הרשמי" של היצרן, וכמו כן שימוש או כיבוי מזגן לא משנים את טווח הנסיעה הרשמי העומד ברמה הבכירה על 465 ק"מ.

image

לאחר כמה דקות נסיעה בדרכי הביתה, שמתי לב כיצד הרכב מגהץ את הבאמפרים הרבים בגבעתיים, ומדלג מעליהם בקלילות של בלרינה, מבלי שזעזוע כלשהו יחדור אל תא הנוסעים.

כבר ציינתי שיש כאן מערבולת ריגשית?

בדיוק לתפר הרגשי הזה שנוכח בכל שנה בין יום הזיכרון ליום העצמאות, אני מחליט הפעם לקחת את הרגש אל הקצה ואת הרכב לקצה אחר, ולנסוע בעקבות זיכרונות של מלחמה שהותירה פצע עמוק בחברה גם אם חלפו 51 שנה מאז. במקביל, מתנהלת עדיין מלחמה שיש בה סממנים זהים כמו שהיו אז.

image

לצורך כך הצטרפתי לזוג חברים בכדי לצעוד בשדות הקרב של מלחמת יום הכיפורים עם לוחמים שהיו שם, כדי לשמוע ממקור ראשון את סיפורי הגבורה והאתוסים שנוצרו.

היוזמה הזו התפשטה ברשתות מספר ימים קודם לכן, עם הצעות לצעוד באותם נתיבים, עם קצינים בכירים במיל'. שיבטאו את ההיבטים השונים של המערכה דרך עיני המפקדים בשטח.

image

את הסיור הובילו האלוף במיל' אייל בן ראובן והמדריך יהונדב עציון ממדרשת הגולן.

אי לכך נקבעה נקודת ההתחלה באנדרטה של גדוד 53 חטיבה 188 בצומת ג'וחדר, ברמת הגולן.

image

"... לצד תל ג’וחדר או בשמו הנוסף גבעת אורחה שבדרום רמת הגולן נמצאת אנדרטה גדוד 53 סופה. כאן מונצחים לוחמים שנפלו במלחמה יום הכיפורים באוקטובר 1973. האנדרטה הוקמה לאחר המלחמה על ידי אנשי גדוד 53 ובמסגרת 50 שנה למלחמת יום הכיפורים האנדרטה שופצה. בצומת בה האנדרטה ממוקמת ובגבעות סביבה התקיימו קרבות בלימה בסורים.

image

באנדרטה ישנה רחבה גדולה ומגודרת ובמה יש 5 לוחות אבן עליהם כתובים שמות הנופלים. בצידה הדרומי על רקע גבעת אורחה ישנו שלט הכולל מפה המציגה את הקרבות הקשים, ולצידה אבן בזלת גדולה עליה כתוב: “בצומת זו ובגבעות סביבה לחמו ונפלו מיטב מפקדי וחיילי “סופה” ו- “סער” בני עוצבת “ברק” אשר בלמו בגופם את השריון הסורי בדרכו לעמק ולגליל. כבוד תהילה למגיני המולדת..."

להמשך הכתבה באתר "בשביל המשפחה"

image

האנדרטה הזו, אשר הייתה הרבה שנים סוג של אלתור שהקימו לוחמים לזכר חבריהם ונראתה בהתאם, עברה עדכון פיתוח ובניה מחדש על ידי הרשויות, והפכה למכובדת הרבה יותר.

image

image

את הסיור מלווים קבוצת בני נוער מהיישובים הדרוזים ברמת הגולן, שאימצו לקבל על עצמם את טיפוח האנדרטאות, כחיזוק הקשר שלהם למדינה ולאזור, מתוך כבוד ללוחמים.

כמו כן, נלווים לסיור בני משפחתו של סא"ל סלמן חבקה ז"ל, מג"ד 53 שנפל בעזה במלחמה הנוכחית ואנו זוכים להציץ אל חייו רווי העשייה והערכים, אשר מחברים בין דמותו, חינוכו והיותו קצין דרוזי בכיר והקשר המשמעותי לחטיבת השריון 188.

אנו מקבלים כאן הסבר ראשון על הקרבות הראשונים שניהל הגדוד שהיה מופקד על הגזרה במלחמת יום הכיפורים, וכן הכרת האזור כולו מהזווית הגיאוגרפית.

מכאן אנו יוצאים בשיירה ארוכה בכבישי רמת הגולן אל תל שיפון.

image

כאן אנו עולים בכביש הצד והפתלתל אל מצפור לוחמי חטיבה 679/434.

image

"...מצפור לוחמי חטיבה 679/434 תיאטרון בנוי מבזלת, הצופה מגובה 130 מטר (930 מ' מעל פני הים), אל הנוף המרהיב של מרכז רמת הגולן, הרי צפת והכנרת, וכן אל מרחב הלחימה של חטיבה 679 במלחמת יום הכיפורים.

ביחד עם אנדרטת החטיבה הנמצאת למרגלות התל, נועד המצפור להנחלת מורשת הלחימה של החטיבה לתלמידים, לתיירים, למטיילים, וכן למפקדי צה"ל הצופים על אימוני יחידותיהם במרחב.

image

העלייה למצפור על דרך נוחה מהכביש לעין זיוון..."

להמשך קריאה באתר "עמוד ענן"

חיילים ששירתו (ומשרתים) ברמת הגולן מכירים את הבקעה למרגלות התל בשם שטח אש סינדיאנה, ולמרות שהתאמנתי שם לא אחת, את המצפור הנאה הזה לא הכרתי ובימי שלווה ושגרה הנוף הפסטורלי לא נתפס כזירת לחימה עצימה.

image

image

במצפור אנו שומעים על מורשת הקרב של החטיבה כולה בקרבות יום הכיפורים ועצם ההימצאות על תל נישא מעניק משמעות ותפיסה מרחבית על הגזרה כולה.

image

נקודת הסיום של היום נקבעת בעליקה, לצד מסעדה מוכרת מאוד, על הכביש היורד מנפח לכיוון הכנרת, מצד ימין, מקום מושבה של מפקדת החטיבה.

image

"... מפקדת חטיבת 'ברק' שוכנת לה כבר למעלה מ 50 שנה, בלב רמת הגולן, בין נחל הג'ילבון וכביש 91 על שרידיו של בסיס סורי ישן. מבנה אחד, אולי המרכזי מכולם, נשאר נטוש וחיפש שיחזירו לו את הברק, זהו אתר המורשת וההנצחה של חטיבה 188 בעליקה..."

להמשך קריאה באתר "עמותת ברק"

image

image

האתר היפהפה, המכובד והמושקע היה אמור להיחנך באוקטובר 2023, אולם פרוץ המלחמה דחה את האירוע, וכיום הוא פתוח למבקרים, בתיאום מראש.

כאן באתר החליטה העמותה המייסדת, לרכז את כל האנדרטאות הפזורות בשטחים, למקבץ אחד למען תחזוקתם ושימורם בכבוד הראוי.

image

האודיטוריום במרכז האתר

בלב האתר הוקם אודיטוריום לצפייה בסרטים ולהנחלת המורשת. בחוץ, על קירות גדולים מונצחים כל חללי החטיבה לדורותיה לפי חלוקה לשנות הלחימה, מיום הקמת החטיבה עד ימינו. לצערנו הרשימה הזאת הולכת ומתארכת.

image

בשעת צהרים לאחר המשא הכבד והמטלטל, החלטנו לקנח את הביקור ברמה במה שיזכיר לנו מדוע אנחנו אוהבים לחזור ולטייל כאן שוב ושוב.

אין כמו קצת אלכוהול לאחר ארוחה טעימה וחברה טובה, להזכיר לנו דווקא במקום ובזמן, להוקיר ברגעים כאלו את אלו שהקריבו את חייהם כדי שנוכל לאפשר את כל זה.

image

את הבירה הקרה שהבאנו עמנו בחרנו לשתות בצל העצים של עין אורחה השוכנת למרגלות הג'וחדר, במקום ממנו התחלנו את היום הזה.

image

לאחרונה נסללה דרך אספלט על בסיס דרך העפר שהייתה כאן שנים רבות והגישה למקום הקסום שופרה לנוחות כלל המטיילים.

image

"... מים עמוקים וקרים יקבלו את פניכם בבריכת הבטון ג’וחדר, שגודלה כ-23x מטרים. הבריכה מתמלאת ממימיו הקרירים של עין אום א-שרשיח (בעברית: פקוחת העין), שנובעים למרגלות גבעת אורחה, המתנשאת לגובה של 646 מטר מעל פני הים.

image

למרגלות תל גו'חדר (גבעת אורחה) נמצאים גם שרידי חאן מהמאה ה-14, שבתחומיו התגלו ממצאים ארכאולוגיים גם מתקופות קדומות יותר: התקופה ההלניסטית, התקופה הרומית והתקופה הביזנטית..."

רעות לוחמים שנוצקה בימי העלומים ושורדת שנים רבות של שגרה ואימונים והשתתפות בהגנה פעילה על המדינה, אינה יכולה להתפוגג לעולם.

image

בדרך חזרה אל המרכז עלו המחשבות והזיכרונות ואיתם גם כל המסקנות שהצטברו מהיום הזה וההתרשמות מזו המתקראת 02.

ראשית, הטווח החשמלי יהיה קרוב לזה שהיצרן מבטיח, כל עוד נוהגים ברכב באופן מתון ורגוע.

כל ניסיון להמריץ אותו רק כי אפשר, יקצר מן הסתם גם את הטווח וגם את קיבולת הסוללה. אבל למה לך? הרכב הזה ישכנע אותך לקחת אותו ברגוע.

image

גם בכבישים הטובים ואלו שפחות, ברמת הגולן מורגשת מערכת המתלים המאפשרת שליטה ונוחות בעקבות ארכיטקטורת שלדה מושלמת. היעילות האווירודינמית בעלת משמעות רבה, בעיקר בנסיעות לטווח ארוך.

image

המושבים הרכים והמפנקים והעיצוב המוקפד מעבירים מסר של איכות פרמיום במחיר נגיש, אם כי הסעיפים בהם פוחתות הנקודות, עשויות להשפיע בבחירת הרכב. יש מי שיראה בהן סעיף שולי ויש מי שייקח זאת כעניין מהותי.

ללינק 02 יתרונות העולים על מגרעותיו (לפחות בעיני), וללא ספק ייקח את בעליו הגאה לכל מקום שיחפוץ.

image

לינק אנד קו Lynk & Co 02

רמת גימור HALO

הנעה חשמלית אחורית

הספק 272 כ"ס

מומנט 35 קג"מ.

קיבולת סוללה 66 קווט"ש.

טווח נסיעה (יצרן) 465 ק"מ.

טווח נסיעה (במבחן) 420 ק"מ.

צריכת אנרגיה (יצרן) 16 קווט"ש למאה ק"מ.

צריכת אנרגיה (מבחן) 15.7 קווט"ש למאה ק"מ.

מחיר 179,294 ₪.


אבני דרך של מסלול הנסיעה:

אנדרטה של גדוד 53, צומת ג'וחדר.

מצפור לוחמי חטיבה 679/434, תל שיפון.

אתר מורשת והנצחה חטיבה 188, עליקה.

מסעדת הבוקרים, מרום גולן.

בריכת עין אורחה.

נגישות