שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

פקינג-פריז 2025: ראלי קלאסיקות במדבר

מה שהחל בשנת 1907 כהרפתקה מטורפת בשחר ימיה של המכונית, התמסד בשנים האחרונות לכלל אחד מאירועי הספורט המוטורי המאתגרים ביותר: מסע ראלי של 15000 ק"מ ב-36 ימים, שחוצה בין היתר את מדבר גובי. ואפשר להשתתף בו רק עם רכבי אספנות

בשבוע שעבר הסתיים אחד מאירועי הספורט המוטורי המרתקים ביותר בעולם: אתגר פקינג-פריז, תחרות לאורך 15000 ק"מ שהתחילה לרגלי החומה הסינית והסתיימה לאחר 36 ימים במרכז בירת צרפת. במהלך הראלי חצו המתחרים שתי יבשות, שישה אזורי זמן ו-12 מדינות שונות, כשחלק נכבד מהמסלול נע בשטח, כולל חציית מדבר גובי. אבל הסיפור הכי מעניין באירוע היו כלי הרכב שהשתתפו בו: רק מכוניות עתיקות וקלאסיות, הוותיקה שבהן יוצרה בשנת 1917 וה"חדשה" בשנת 1984. זה היה הראלי ה-9 במספר שנערך בנתיב הזה, כשהראשון שבהם ופורץ הדרך התקיים כבר בשנת 1907!

image

הזינוק לאתגר של 1907

בסוף חודש ינואר של 1907, בעקבות ויכוחים רבים על התועלת שבמכוניות, פרסם העיתון הפריזאי לה מאטן, הודעה בזו הלשון: "מה שצריך להוכיח היום הוא, שכל בעל מכונית יכול לעשות איתה הכל ולנסוע לכל מקום. האם יש מישהו שייקח על עצמו לנסוע הקיץ הזה מפקינג לפריז ברכב?" 40 צוותים נענו לאתגר ונרשמו, אך כשהגיע המועד ליציאה לדרך, נותרו רק חמישה: נסיך איטלקי עם מכונית מתוצרת איטלה, שני צוותים צרפתיים עם מכוניות דה-דיון, עוד צוות עם מכונית ספייקר הולנדית, והצוות החמישי הצטייד בתלת-אופנוע של חברת קונטל מוטוטרי.

image

תלת האופנוע. הלכו לאיבוד במדבר גובי

לא היו חוקים במרוץ המקורי, רק שהמנצח יהיה זה שיגיע ראשון לפריז, שם יוענק לו בקבוק מגנום של שמפניה מתוצרת משובחת. תגמול זעום על הסיכונים שנלקחו, שכן המסלול התנהל בשטח לא ממופה ומסוכן, לפחות בחלק שהתקיים באסיה, כולל איומים מצד שודדים מקומיים. היו מעט מאוד כבישים, הם חצו מדבריות ושדות פרא ללא צוותי תמיכה, גמלים שנשאו דלק נשלחו לפניהם והוקמו עמדות תדלוק לאורך חלקים שונים של המסלול. עיתונאי ליווה כל צוות, והמסלול עקב באופן חופשי אחר קווי הטלגרף שנמתחו על פני נתיבי השיירות באסיה, כדי לאפשר לסיפורים על ההרפתקה להגיע לעיתונות המערבית בזמן אמת.

image

בשטח קשה גוררים עם גמלים וסוסים, וגם דוחפים בידיים

ב-10 באוגוסט 1907, בדיוק חודשיים לאחר שזינקו לדרך, הנסיך בורגזה חצה את קו הסיום לאחר שעבר 14,994 ק"מ במכונית האיטלה שלו, עם מנוע בנפח שבעה ליטר, והקדים בפער מדהים של 20 ימים את מכונית הספייקר שהגיעה למקום השני. הצוות עם תלת האופנוע חזר לצרפת דרך הים, לאחר שאיבדו את דרכם במדבר גובי ונותרו ללא מים ודלק (קישור לכתבות המסעות של אתר השטח במונגוליה). למזלם, בני שבט מקומי נתקלו בהם תועים במדבר והצילו אותם ממוות בטוח. הכלי שלהם ננטש, ולא נראה שוב לעולם. אגב, למרות שהנסיך האיטלקי קטף את התהילה, מי שנהג ברכב לאורך כמעט כל המסע היה הנהג האישי שלו…

image

האיטלה של הנסיך בורגזה, ששופצה ונשמרה לאחר המסע

במשך שנים רבות לאחר מכן המסע לא נערך, למרות שהיו כוונות לקיים אותו. תחילה בגלל מלחמת העולם הראשונה, ואחר כך בשל השלטון הקומוניסטי בברית המועצות שלא איפשר לעבור בשטחה. עם נפילת מסך הברזל ופתיחת הגבולות, הגלגול המודרני של האתגר המדהים הזה יצא שוב לדרך בשנת 1997, במלאת 100 שנים למסע המקורי. בהמשך, ארגון ERA, המקיים אירועי ספורט מוטורי לכלי רכב קלאסיים, לקח על עצמו את הפעלת אתגר פקינג-פריז וחידש אותו ב-2007 ומאז הוא מתקיים מדי שלוש שנים (2010, 2013, 2016, 2019, 2022). המסלול שונה במעט בכל פעם, כתלוי במצב המדיני-ביטחוני במדינות בהן הוא עובר, אבל המרחק - כ-15 אלף ק"מ - נשאר כמעט זהה.

image

מפת המסלול המקורי ב-1907

image

מפת המסלול של 2025

לאתגר של השנה, כאמור התשיעי במספר, התייצבו 80 צוותים שחולקו לשבע קטגוריות ראשיות: קטגוריה 1 - כלי רכב שיוצרו עד שנת 1920, שכללה רק שתי מכוניות - כבאית מתוצרת אמריקן לה-פרנס מודל 1917 ורולס רויס סילבר גוסט מודל 1920; קטגוריה 2 - מכוניות שיוצרו מ-1921 ועד 1930, עם נוכחות בולטת של כלי רכב מתוצרת בנטלי; קטגוריה 3 - מכוניות משנת 1931 עד 1947, עם נציגות גדולה לשברולט; קטגוריה 4 - מכוניות פתוחות מאותן שנים כמו בקטגוריה 3, כולן מתוצרת בנטלי; קטגוריה 5 - מכוניות מ-1948 עד 1975 עם מנוע בנפח של עד 2000 סמ"ק, עם מגוון גדול של יצרניות, כולל פיאט 500 וסיטרואן DS; קטגוריה 6 - אותן שנים אבל עם מנועים גדולים מ-2000 סמ"ק, נציגות יפה לפורשה 911; קטגוריה 7 - פתוחה, כללה רק שתי מכוניות, מרצדס 280 וטנדר טויוטה היילקס. את האתגר ליווה צוות לוגיסטי גדול מטעם המארגנים, אבל המתחרים טיפלו במכוניות שלהם ותיקנו אותן בעצמם.

image

כבאית אמריקן לה-פרנס, מודל 1917. גם היא הגיעה לסיום

מתוך ה-80 שזינקו, 53 מכוניות הגיעו לקו הסיום, ביניהן גם השתיים מקטגוריה 1, למרות שהצוות של האמריקן לה-פרנס "דילג" על כמה קטעים של הדרכים הקשות יותר. כמנצחת הוכרזה מכונית שברולט מאסטר קופה נהוגה בידי צוות אוסטרלי, אחריה פורד קופה עם צוות בריטי, ובמקום השלישי שברולט מאסטר קופה נוספת, עם צוות אבא-בן מארגנטינה, כל השלוש משנת ייצור 1939.

האתגר הבא יתקיים בשנת 2028. אתם נרשמים?

image

השברולט של הצוות המנצח באתגר 2025

175088175894717508817593771750881759887175088176039917508817610071750881761559175088176197817508817626151750881763102175088176362017508817640961750881764632

אמנם בכביש - אבל 1,000 מייל (1,600 ק"מ) של מסע אספנות כלל עולמי בארץ הקודש:

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת - Jonathan Nathanson

30 ביוני ב 16:40

חלום של מסע. קצת יקר להרשם…

2

אורח/ת - Omer Schcolnik

30 ביוני ב 16:41

שווה אולי להתייחס לזה קצת כמו דקאר קלאסיקות

3

אורח/ת - Jonathan Nathanson

30 ביוני ב 16:41

ובלי קשר יקר מאוד להשתתף.
משהוא כמו 40 אלף יורו אם אני לא טועה.
זה ראלי לעשירים

4

אורח/ת - Omer Schcolnik

30 ביוני ב 16:42

בהחלט

5

עופר אדר

01 ביולי ב 00:16

אורח/ת - Jonathan Nathanson כתב/ה:
"

ובלי קשר יקר מאוד להשתתף.
משהוא כמו 40 אלף יורו אם אני לא טועה.
זה ראלי לעשירים

"
זה אפילו יותר יקר ממה שאתם חושבים: דמי ההשתתפות בראלי שזה עתה הסתיים עמדו על 70 אלף ליש"ט לרכב עם שני משתתפים - בערך 100 אלף דולר. ראלים זה עסק יקר...