שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

בעקבות הנזירים - צפון מדבר יהודה - עבירות קשה

מסלול טיול אתגרי בצפון מדבר יהודה

אורך המסלול: 80 ק''מ בערך.

נכתב בשנת 2000

הטיל הפעם, הינו מעגלי. האזור שנבחר - מדבר יהודה (צפון), מתחיל עתה לקבל מעטה ירוק עדין לאחר השטפונות אופי המסלול קשה- למתחילים מעניין- לבעלי נסיון, עליות חדות ונופים מרהיבים.
אורך המסלול: 80 ק''מ בערך יש לקחת מפת 50,000 מדבר יהודה צפון
שטח אש של צה''ל: אין כניסה בימי חול

תיאור המסלול:

יורדים מירושלים בדרך המובילה לים המלח. בצומת אלמוג (יריחו) לפני תחנת הדלק סונול (שם נשאיר את כלי הרכב הגוררים) ובצמוד אליה פונים ימינה, איפוס. מתעקלים ימינה עם הכביש.
ב- 1.8 ק''מ הכביש מתעקל מתעלמים מהמשכו שמאלה ויורדים בהמשך לשביל כורכר. אחרי כ- 30 מטר, לפני עמודי קו טלפון, נוטשים את השביל פונים ימינה במעין מזלג.
ב- 2.2 ק''מ מגיעים לתחתית נחל אוג המזרים את שפכי ירושלים לכוון ים המלח. חוצים את הערוץ ונוסעים בהמשך הדרך העולה ממנו. מתפתלים במעלה הדרך, לאחר נסיעה לאורך חוטי החשמל שמצד ימין ומצד שמאל של הדרך,
ב-3.3 ק''מ, על-יד תמרור שלרשות שמורות הטבע, פונים ימינה לכוון שלט ירוק על דרך המסומנת בסימון שבילים כחול, איפוס . עולים בשביל
ב- 2.3 ק''מ נקודת אימות - מצד ימין מיגונים ישנים מפח גלי.
ב- 3.65 ק''מ חוצים ערוץ נחל, בתאריך(נובמבר 2000) כתיבת שורות אלה ב- 5. 5 ק''מ ישנה שלילית גדולה שמומלץ לעקוף אותה מצד ימין.
ב- 6.1 ק''מ חוצים את אחד מיובליי של נחל קומראן, מיד אחרי הערוץ שחצינו ישנו ערוצון נוסף, כנסו בו ימינה. (ג'י. פי. אס7640 .191660:12). מולכם על הרכס מעט שמאלה, תראו שביל מטפס (ישנם שני שבילים אחד משמאל והשני מימין). סעו במדויק לאורך סימני זרימת המים. לאחר כ- 30 מטר, אתם פוגשים בדרך מטושטשת ומתחברים אליה. נקודת אימות:
ב- 6.6 ק''מ חבית שוכבת שקועה למחצה בחול. מכאן מתחילה עליה תלולה יחסית. השיטה הנכונה לטפס בה היא בהילוך נמוך עם מעט מאוד גז (למניעת פירפור).
ב- 7.65 ק''מ הגענו לסוף העליה נוף מרהיב נשקף משני צידי ההר. מצד אחד ים המלח, מצפון יריחו ככתם ירוק, מצד שמאל בקעת הורקניה המהווה שטח אש של צה''ל.
ב-7.85 ק''מ מגיעים לצומת ז פונים שמאלה ומאפסים. איפוס. בצד ימין וקדימה אפשר להבחין בבסיס צבאי, מאחר והשטח הוא שטח האימונים של צהל, אין אפשרות לתת תוואי ברור לנסיעה, לכן, עליכם להגיע לכביש שעובר מעבר לבסיס. ממקום עומדנו אין אפשרות לראות אותו, יש לנסוע בחופשיות אל הכיוון הכללי משמאל למחנה. לאחר העליה על הכביש שנמצא בערך ב2.8- ק''מ פנו שמאלה - דרומה ובנסיעה איטית תגיעו לגליל ענק תקוע בצד ימין של הדרך ועל ידו, על הכביש, שני מעקות בטיחות קצרים. איפוס. ממשיכים עם הכביש.
ב- 0.2 ק''מ עוברים מעל ערוץ על גבי גשרון בטון בלתי נראה ומיד אחריו יורדים לשטח ימינה על דרך מטושטשת כשמצד שמאל במרחק של 200 מטר מתרוממות גבעות עם סימני קוליסים של טנקים. הנסיעה מתבצעת במקביל לערוץ ומשמאלו,
ב- 0.75 ק''מ חוצים דרך שבאה מצפון לדרום.
ב-0.8 ק''מ מגיעים לדרך נוספת שאליה מתמזגים שמאלה בכוון גבעות האימונים. אחרי כ- 40 מטר מגיעים למזלג, פונים בימנית, מולכם, בסוף סידרת הגבעות בקצה המערבי ישנה עליה שניראת בשור, אנו עולים עליה. נקודת אימות בסוף העליה
ב- 1.5 ק''מ מצד שמאל של הדרך טנדר מנוקב המשמש כמטרה לאימוני צה''ל.
ב- 1.95 ק''מ מצטרפים לדרך המגיעה מכוון מזרח למערב. ב- 2.5 ק''מ הדרך מתעקלת חזק ימינה. מתעלמים מהעליה שמאלה.
ב2.95- ק''מ הדרך מתעקלת בחוזקה ימינה כשאנו שוב מתעלמים מפניה שמאלה. הדרך מתפתלת עולה ויורדת.
ב- 5.2 ק''מ חוצים ערוץ עמוק.
ב- 6.2 ק''מ מגיעם למזלג דרכים. נפנה לדרך הימנית ונאפס איפוס. איפוס. (ג'י.פי.אס 128630 : 183940).
ב- 0.55 ק''מ מגיעים לתחילתה של ירידה שבסופה מתחילה עליה תלולה, מומלץ לבצע את הנסיעה לאחר שחברך סיים אותה.
ב- 1.35 ק''מ מגיעים לצומת פונים שמאלה. יורדים לערוץ ומיד עולים בעליה ב- 1.9 ק''מ מצד ימין אפשר לראות שלדי מתכת המשמשים את צה''ל באימוניו.
ב - 2.4 ק''מ מגיעים למזלג דרכים נפנה לדרך הימנית.
ב- 3.6 ק''מ מגיעים למזלג דרכים בחרנו את הימני.
ב- 5.5 ק''מ מתעלמים מפניה שמאלה וממשיכים במגמת עליה.
ב-8. 5 ק''מ פונים שמאלה ומאפסים איפוס. איפוס. (ג'י.פי.אס 126600 : 183000). נוסעים בדרך העולה בצמוד להר.
ב - 0.3 ק''מ מגיעים לצומת T פונים שמאלה על הדרך שבהמשך מסומנת בירוק ב- 0.7 ק''מ מגיעים למזלג, לוקחים את השמאלית עם סימון השבילים הירוק. מתעלמים משביל הפונה שמאלה וממשיכים במעלה הגבעה.
ב- 1.2 ק''מ ישנו פיצול של הדרך הירוקה שמאלה. אנחנו מתעלמים וממשיכים ישר ולמעלה. מכאן מתחילה אחת הדרכים היפות במדבר יהודה, הדרך יורדת מן ההר למטה בירידות תלולות ומפותלות, בתחתית הדרך, ב- 2.45 ק''מ חולפים על פני מאגורת מים ענקית.
ב- 3.2 ק''מ נקודת אימות: באר מים מימין הדרך ערוץ הנחל, מיד אחריו מזלג דרכים בו נפנה ימינה.
ב- 3.5 ק''מ מזלג דרכים נפנה בימנית ב- 3.95 ק''מ מגיעים לצומת T ומאפסים איפוס. איפוס. (ג'י.פי.אס 123320 : 184250). פנינו שמאלה ב- 0.55 ק''מ מזלג דרכים, פנינו בימני ב- 0.85 ק''מ מפגש דרכים פנינו ימינה לחציית הערוץ.
נקודת אימות 1.3 ק''מ על הגבעה מצד שמאל שרידי גרוטאות מתכת. נמשיך עם השביל במורד. ב- 45. 1 ק''מ שביל מתעקל שמאלה במורד הוואדי. נסע לאורך הואדי עד אשר נראה מצד ימין במרחק של כ- 100 מטר את ערוץ נחל קדרון.
ב- 1.85 ק''מ מטפס השביל על הגבעה ויורד מצידה השני, חוצה ערוצון ומטפס על הגבעה הבאה. החל מרגע שאנו רואים את צמחיית נחל קדרון מצידנו הימני נלווה את הנחל עד למפגש עם דרך המגיעה מצפון לדרום ומסומנת בסימון שבילים אדום. נפנה כררך האדומה ימינה, נגיע לנחל קדרון ונאפס איפוס. איפוס. (ג'י.פי.אס 122150 : 185670).
נמשיך עם השביל ב- 1.9 ק''מ נפנה שמאלה לסימון שבילים שחור.
ב- 6.5 ק''מ נעבור ליד באר מצד ימין של הדרך ונאפס איפוס. איפוס. (ג'י.פי.אס116740 : 184806). נמשיך עם הדרך ב0.5- ק''מ מי שיסתכל היטב יראה מצד הדרך, שמאל, בור קדוח בסלע לאגירת מי גשמים. ב- 0.9 ק''מ מזלג דרכים בוחרים בדרך הימנית.
ב- 4.0 ק''מ נוכל לראות מימין ולמטה את נחל דרגות. כאן מתחילה ירידה תלולה עם סיבוב הדוק למטה לנחל.
ב- 5.1 ק''מ נגיע לצומתT עם שביל כחול נפנה שמאלה מזרחה ונאפס איפוס.
איפוס. (ג'י.פי.אס113140 : 184060).
ב- 1.5 ק''מ מגיעים לצומת דרכים, בצד שמאל שלט גדול ירוק של רשות שמורות הטבע. אנחנו המשכנו ישר.
- 4.4 ק''מ נפנה שמאלה מהדרך הראשית ליד תמרור של רשות שמורות הטבע עם הכתובת ''קליה'' נאפס. איפוס . איפוס. (ג'י.פי.אס 111020 : 187000). עולים על שביל המסומן באדום לכוון צפון.
ב- 0.3 ק''מ חולפים על פני הכניסה האחורית לבי''ס שדה ''מצוקי דרגות'' הנמצאת מימין לדרך. ב- 4.6 ק''מ חולפים על פני הפניה למצפה מעל מצוק העתקים לים המלח, ב- 6.85 ק''מ בצומת פונים ימינה עם הסימון האדום.
ב- 15.9 ק''מ בסמוך לעמוד תמרור של רשות שמורות הטבע פנינו ימינה ואיפסנו. איפוס - ג'י. פי. אס- 189040:122030 עקפנו בריכת חימצון של מי ביוב שעל נחל קידרון, מצד ימין בשביל התחתון, ב- 0.2 ק''מ ירדנו ימינה וחצינו את נחל קידרון לגדה השניה ולדרך שממולץ ב-4.5 ק''מ צומת דרכים המשכנו ישר בשביל המסומן אדום.
ב- 8.6 ק''מ מזלג לא ברור בחרנו את הדרך הימנית.
ב- 8.9 ק''מ צומת T המחבר עם דרך המסומנת כחול, פונים ימינה. מכאן אנו עולים על הדרך שממנה באנו ועד למקום שבו השארנו את כלי הרכב בתחנת הדלקץ מנקודה זו סעו על הדרך עד לשלולית הגדולה(זוכרים?), עקפו את השלולית הגדולה מצד שמאל ואפסו. איפוס המשיכו בשביל, זהו למעשה השביל ממנו באתם,
ב- 5.5 ק''מ תפגשו צומת T עם עמוד שילוט של שמורות הטבע פנו שמאלה. איפוס בדרך הירידה לערוץ נחל אוג, לאחר 0.85 ק''מ, ישנה התפצלות פנו בה ימינה מתחת לקו חשמל עבה, ב- 1.5 ק''מ משתלבים חזרה לכביש וממשיכים הלאה לכוון תחנת הדלק שם השארנו את המכוניות/ עגלות.