שטח 4X4 > כתבות > שטח

4 גלגלים והוא אופנוע? - טומוהוק!

החדשות המשמעותיות ביותר מדיימלר-קרייזלר האביב אינן בנוגע לרכב ספורט-שטח חדש או מכונית ספורט. זהו אופנוע. אופנוע גדול מידות ומוזר.

כתבה מתוך עיתון POPULAR SCIENCE ישראל

החדשות המשמעותיות ביותר מדיימלר-קרייזלר האביב אינן בנוגע לרכב ספורט-שטח חדש או מכונית ספורט. זהו אופנוע. אופנוע גדול מידות ומוזר. דודג' טומהוק הוא בגדר חלום רטוב עבור חובבי הרכב בהתאמה אישית ועוצמה. מנוע וייפר ענקי: 500 ,V10 כוחות סוס, יושב על מרכב אלומיניום, שניהם חלק מעיצוב מיוחד במינו המיוצר לפי הזמנה. רעש המפלט מזכיר לנו מטוס קל, בעוצמה שמצליחה להרעיד חלונות. ארבעת הגלגלים מהווים חריגה בולטת מהשיגרה. נכון, אופנוע עם ארבעה גלגלים הוא סתירה מילולית, אך במקרה זה הגלגלים מותקנים בזוגות צמודים, המעניקים לרכב מראה של אופנוע, אם מאמצים את העיניים. לדברי דודג' ארבעת הגלגלים מעניקים יתרון, ולראייה העובדה שהאופנוע מסוגל לעמוד בלי תמיכה (לקוחות שמוכנים להוציא 200,000 דולר בהחלט ישמחו לדעת שהם לא צריכים לקנות גם רגלית).

אז מה קורה לאופנוע בעל ארבעה הגלגלים כאשר נכנסים לפנייה? אופנועים בעלי עיצוב דומה מעבירים את העומס לשני גלגלים בשעת פנייה, ולאחר מכן יורדים חזרה על כל הארבעה כשהאופנוע מתיישר. לעתים התוצאה אינה נוחה כלל. הודות למתלים חדשניים, כל ארבעת הצמיגים של הטומהוק שומרים על מגע עם הכביש גם בשעת פנייה של האופנוע. ובכל זאת אין זו מכונית. צריך להטות את הגוף ולתת משקל נגדי, בדיוק כמו באופנוע רגיל. מקור ההשראה לשמו של האופנוע הוא טיל השיוט טומהוק, ויתכן שקל לרכב עליו באותה המידה. בתחילה פרסמו בדודג' כי המהירות המרבית היא של 672 קמ''ש, מאוחר יותר אותה ל''+480''. דוברי דיימלר-קרייזלר לא הצליחו להבהיר את הנקודה. האם נוכל לרכב על האופנוע ולבחון את מהירותו? שאלנו. ''לא''. האם נוכל לשוחח עם אחד הרוכבים של החברה? ''לא''. האם תוכלו לספר לנו רשמים מרכיבה על האופנוע? ''לא''. האם אפשר להשתמש בשירותים? ''לא''.

בחיפוש נואש אחר מומחה מתאים, פניתי אל אחי, ג'ו טרסי, שאופנוען ''איזי ריידר סטרימליינר'' מחזיק בשיא המהירות העולמי שנקבע בשנת 515 - 1990 קמ''ש במשטחי המלח של בואנוויל. לאחר שהביט בתמונות של הטומהוק, ג'ו הביע ספיקות. דודג' חישבו את המהירות המרבית התיאורטית של הטומהוק על סמך כוחות הסוס ויחס ההנעה הסופי בלבד. לדברי ג'ו הם התעלמו מגורמים חיוניים אחרים, כגון אזור החזית, הגרר ומקדם החיכוך של הצמיגים עם הקרקע. ג'ו הציע לדודג' להשתמש ב''דיינו דראג'' שברשותו, דינמומטר-מדמה לאופנועים, לצורך קביעת המהירות המרבית של הטומהוק. כאשר העברתי את ההצעה לדודג', אמר דובר החברה דייויד אלסהוף, ציטוט: ''לא''. אלסהוף אמר שדודג' ייקחו את הטומהוק, ביום מן הימים, לנסיעת מבחן בבואנוויל.

דייב קמפוס, שישב על האיזיריידר בזמן שבירת השיא העולמי, צופה שהטומהוק לא יצליח בעולם האמיתי - וכי הרוכב יסבול מאוד. האופנוע של טרסי וקמפוס הונע בשני מנועי הארלי 1500 סמ''ק, בו הרוכבים מוגנים על ידי כיסוי. מנוע וייפר המותקן בטומהוק הוא בנפח 8,200 סמ''ק(!) בעוד הרוכב חשוף. קומפוס טען שהתנגדות האוויר תפעל לרעתו. במהירות גבוהה, ''הגב שלך משמש ככנף. הוא פשוט ירים אותך מהאופנוע''. קמפוס גם הביע ספקות לגבי ההיגוי עם ארבעה גלגלים וטען, שלדעתו האופנוע לא יצליח לעבור את גבול 320 קמ''ש. ובכל זאת, הוא מאחל לצוות הטומהוק מזל בבואנוויל. ''אל תתנו לדבר מלבד הפחד לעמוד בדרככם'', אמר.

אופנועים רבים בנויים היום כדי לעשות רושם, ולא כדי להשיג ביצועים. גם אם הטומהוק לעולם לא ייסע מעל 90 קמ''ש, יש בחורים רבים שירצו לקחת אותו על הנגרר שלהם לסטרג'יס או דייטונה במהלך ''שבוע אופנועים'', רק כדי להתניע את המנוע ולגבור על שאונם של אנשי ההארלי. או, כפי שאומר אחי, ''זה מתקן חביב למנוע וייפר V10''.

כיצד יצרו המעצבים את אופנוע-העל בעל 500 כוחות סוס וארבעת הגלגלים?

מהנדסי הטומהוק ריכזו את מאמציהם ליצירת אופנוע בעל עוצמה של ממש, עד שנאלצו להשחית את מרבית חלקי האופנוע כדי להכיל את מנוע וייפר V10 המסיבי. קחו למשל את מיכל הדלק (1 א'): כדי להגן עליו מחום המנוע, הם נאלצו להעביר אותו למגן הגלגלים הקדמי. שני צמיגים סטנדרטיים אינם מסוגלים לשאת את העומס, אז כדי לאפשר לרכב עם 4 גלגלים להתנהג כמו אופנוע, המציאו המהנדסים מתלים עצמאיים ייחודיים. המחיר, כמובן, לא היווה שיקול. כמעט כל רכיב בטומהוק, החל במתפסי הבלמים בציפוי כחול (1 ב') וכלה בכיסויי השסתומים, הוכן לפי הזמנה מגושים גדולים של אלומיניום, שעובדו לגודל המתאים (תארו לעצמכם לגלף עיפרון מעץ שלם). כל הטילים נוסעים מהר, אבל לעצור אותם זאת בעיה בפני עצמה. בלמי דיסק, עם 16 בוכנות מלפנים ושמונה מאחור, מתייחסים לתפקיד ברצינות. רוטור המנוע המחורר (1 ג') מותקן על קצה הגלגל, ואילו המתפסים מחוברים לציר דמוי סהר (1 ד'). המתכננים חיברו את ההגה אל המסגרת עם מזלג אופקי כפול (1 ה') לא רק בגלל המראה: במהלך האצה ובלימה חזקה, הכוחות הפועלים על המזלג מקבילים לקרקע. מזלג עם יישור אנכי עלול להישבר אם הכוח הזה גובר, ואילו מזלג אופקי מסוגל לספוג את העומס בקלות. זה דומה למסמר: קל יותר לכופף אותו במכה מהצד, אבל הוא עומד איתן ואינו נדחס כאשר נותנים לו מכה בראשו.

המושב (2 א') והלוחות שמתחתיו (2 ב') התחילו את חייהם כגוש אלומיניום במשקל 680 ק''ג. עכשיו הם שוקלים יחד רק 32 ק''ג. רוכבים שמגלים די אומץ לטפס על גב האופנוע יושבים בתנוחה של חצי-שכיבה, בסגנון מרוצי דראג. המצבר שוכן בתוך המושב, ואילו הפנלים מכסים את התמסורת המיוחדת עם 2 ההילוכים (לא צריך יותר כשיש 70 קג''מ מומנט). שתי שרשרות הנעה המיועדות למלגזות משגרות את הכוח לגלגלים האחוריים. המתלים היו משימה קשה. כל ארבעת הגלגלים הם בעלי בקרה נפרדת, מלפנים עם זרועות כפולות (3 א') ומאחור עם זרוע נגררת. התצורה הזאת מאפשרת לרוכב להטות את גופו עד 45 מעלות לתוך הפנייה ובכל זאת להשאיר את כל ארבעת הגלגלים על הכביש. מתג שנועל את המתלים האחוריים ויוצר מעמד טבעי מונע מהאופנוע ליפול כאשר הוא חונה. הפנסים (3 ב') - 12 במספר - מותקנים בין הגלגלים הקדמיים. מדובר בנורות LED של 5 ואט עם התקן אופטי שמווסת את הקרינה. הפנס האחורי מורכב משמונה נורות. שני פתחי אוויר (4 א') מנשימים את המנוע, ואילו מאוורר קדמי (4 ב') יונק אוויר אל תוך הרדיאטור, שבו שני טורי כנפי קירור באורך 45.7 ס''מ וברוחב 20.3 ס''מ, המפזרות את חום המנוע. מיקום הרדיאטור מעל המנוע, במקום מיקומו הרגיל של מיכל הדלק, עוזר גם לבודד את המנוע מהרוכב. גם הצמיגים עשויים בהזמנה, אם דודג' ימצאו צמיג רחב מספיק, האופנוע יוכל להפוך לבעל שניים או שלושה גלגלים.

טומהוק 4 גלגלים של דודג'

מפרט: עיצוב מרכב: אופנוע חד-מושבי עם מנוע וייפר מבנה מרכב: אלומיניום מרוקע אורך כולל: 250 ס''מ רוחק סרנים: 193 ס''מ משקל עצמי: 681 ק''ג מנוע: V10 8.3 ליטר גל זיזים עילי 20 שסתומים תמסורת: ידנית, החלפה רגלית, 2 הילוכים צמיגים: 20X4 (מלפנים), 20X5 (מאחור), דיסק אלומיניום מרוקע מהירות מירבית אמיתית: טרם נקבעה

מתוך העיתון המקצועי PSI - פופולר סיינס ישראל הכתבה מאת: דיק טרסי צילומים: דייב דיוהרסט רוצה לדעת עוד... הזמן עוד היום מנוי ל POPULAR SCIENCE בעברית 1-700-709-309

תגובות

0 תגובות