שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מהבטיחה שבצפון הכנרת לבניאס שבצפון הגולן

אתרים ונוף במסלול העולה הדרגתית מהכנרת, דרך שיפולי הרמה עד לבניאס. מסלול מרתק המכיל אלמנטים מגוונים בכל התחומים - טרשים , בזלת, חורשים טבעיים, מים לרוב, תצפיות מרהיבות לאצבע הגליל. בעונה החמה טבילה חובה בבריכת המשושים ו / או בבריכת הקצינים.
מסלול מעודכן עם תמונות

מהבטיחה לבניאס

סוג המסלול: לא מעגלי.
אורך מסלול: 61 ק''מ.
זמן משוער להשלמת מסלול: 6 - 8 שעות (בהתאם למספר ההפסקות).
דרגת קושי: בינוני עד בינוני קשה.

מהבטיחה לבניאס

אופי המסלול

אתרים ונוף – עלייה הדרגתית מהכנרת, דרך שיפולי הרמה עד לבניאס. מסלול מרתק המכיל אלמנטים מגוונים בכל התחומים - טרשים , בזלת, חורשים טבעיים, מים לרוב, תצפיות מרהיבות לאצבע הגליל. ב עונה החמה טבילה חובה בבריכת המשושים ו / או בבריכת הקצינים. מסלול שעושה הרבה טוב לנשמה, קצת פחות לדיסקים בגב.
עבירות – מסלול הדורש הכנה פסיכולוגית. בחודשים היבשים איננו ברמת קושי גבוהה אבל חלקים גדולים ממנו הם שבילים ''מערבלי בשר'' אמיתיים – מהמורות ובולדרים לרוב (בעיקר אמורים הדברים לגבי העלייה בשמורת יער יהודיה, הקטע שאחרי נחל שוח, והקטע שאחרי עין מאמון). מעברי מים כל השנה -בבטיחה, בג'ילבון ובשוח - הדורשים נהיגה טכנית מדויקת.
מגבלות שיא החורף: הרבה בוץ טובעני בכל המסלול . מעברי מים עמוקים בבטיחה ובנחלים ג'ילבון שוח ועורבים. כמו כן, במהלך אירוע גשם חזק ורצוף, ועד יום אחריו, סיכוי לבוץ חלקלק בעיקר בקטע הירידה מערוץ החמדל לכיוון עין מאמון.

אופי המסלול

פרטים

אבני דרך: צומת מעלה גמלא, הבטיחה, כביש מס' 87 – צומת כפר נחום צומת יהודיה, ברכת המשושים, כביש מס' 888 צומת בית המכס העליון צומת בית צידה, צומת בית המכס העליון, מצפה גדות, ''ציר המוסכים'', בריכת הקצינים, נחל ג'ילבון, פג'ר הקטן, נחל שוח, דרבשיה, עין דיבשה, נחל חמדל, עין מאמון, כביש מס' 959 – צומת גונן צומת ווסט, נחל ירדינון, נחל עורבים, עין שמיר, חירבת סודה, ציר הנפט, בניאס.
מפות מומלצות: מפת טיולים וסימון שבילים – החרמון, הגולן ואצבע הגליל.
נקודות ציון במסלול: הוצאו בעזרת תוכנת טורבו CD 3.0, המשמשת כלי עזר להכנת טיולי שטח.
מגבלות צה''ל: אין.
מגבלות הרשות לשמירת הטבע: במהלך המסלול חולפים במספר שמורות טבע לפי הסדר הבא - שמורת בית צידה, יער יהודיה, נחל שוח, נחל עורבים: אין לסטות משבילים, אסור לקטוף צמחים, אין לפגוע בבעלי חיים ובמרקם הסביבתי. עונה מומלצת: תחילת ינואר –סוף מרץ. ירוק, פורח, צלול, מריח טוב. למרות עליונות החורף הטיול מהנה ומרשים כל עונות השנה.
תחנת דלק אחרונה: תחנת 'דלק' רמות על כביש הכנרת המזרחי בפניה למושב רמות. שעות עבודה – 06:00-20:00 כולל שבת. טלפון – 06-6731828
שיטת הניווט: תנועה לפי סיפור הדרך, איפוס קילומטרים בתחילת כל קיטוע (המספר הרשום בתחילת כל קיטוע הוא המרחק בקילומטרים).

פרטים

איך מגיעים לנקודת ההתחלה

אגם הכינרת נושק במזרחו את כביש מס' 92. מכביש זה יוצאות מספר ''אצבעות'' המעפילות מזרחה לרמת הגולן. צומת מעלה גמלא הוא הצומת הצפוני, הלפני אחרון, על כביש 92 (הצומת האחרון הוא יהודיה - מפגש כביש מס' 92 עם כביש 87). בצומת מעלה גמלא יוצאת ''אצבע'' מזרחה, ליישובים מעלה גמלא וכנף. כמו כן, יוצא מהצומת כביש שירות לכיוון הכינרת ומטעי הבננות. בצומת מעלה גמלא איפוס (נ.צ. 1 – 212113-1254312).

תחילת הדרך

פונים עם כביש השירות, מערבה, לכיוון הכינרת, מלווים סימון שבילים כחול (שימו לב מטיילים המגיעים מדרום הכינרת - ממש על הפנייה שמאלה מסומן אי תנועה. על פי חוקי התנועה אתם מנועים מלחצות איי תנועה והדבר, לכאורה, מונע את פנייתכם שמאלה לתחילת הדרך. מה עושים? פונים ימינה לכיוון הגולן, תוך מטרים ספורים עושים סיבוב פרסה ועכשיו אין לכם בעיה לחצות את הצומת הישר לכביש השירות ולתחילת סיפור הדרך). כעבור 50 מ' חולפים ליד שלט ועליו כתוב ''שמור על ניקיון החוף והמים נציבות המים מנהלת הכינרת''. כעבור כ – 150 מ' מטעי בננות בצידי הדרך. 0.40 צומת T (נ.צ. 2 – 211686-1254210). פונים ימינה, עם השילוט ''למג'רסה'', כיוון פניכם הכללי צפון.

הבטיח'ה

בטיח'ה – או בשמה הרשמי בקעת בית ציידה, היא למעשה הדלתה של הנחלים: משושים, יהודיה, דליות ושפמנון. אופיים הסוער, הקניוני, של נחלי הגולן מתמתן במהלכם האחרון, לפני השפכם לכנרת. הנחלים נפתחים לבקעה רחבת ידיים ומתפצלים ל - 15 פלגים קטנים. הפלגים, שרק מיעוטם זורם כל השנה, זורמים מהר למדי בתשתית סלעית אך פה ושם נוצרות ברכות שמאיטות את זרימת המים. קרוב יותר לכנרת מתרחבים אפיקי הפלגים, זרימתם מואטת, קרקעיתם הופכת לבוצית והם מתאחדים לשני גופי מים: הצפוני, בשפכו של נחל משושים (נהר א זאכי), הדרומי בשפך נחל דליות/יהודיה (נהר מג'רסה). עליית מים במפלס הכנרת מחדירה מים נוספים לשני האפיקים והתוצאה - יצירת גופי מים רדודים כל השנה - לגונות (מדרום לשתי הלגונות הללו יש עוד 5 לגונות קטנות הנמצאות בשפכו של נחל שפמנון). בעלי חיים רבים התקבצו ובאו ליהנות מתנאי החיים המשופרים של הלגונות. מקבץ כזה קשה למצוא במקומות אחרים. רשימה חלקית: חזירי בר, נמיות, לוטרה (נדירה מאוד),חתולי ביצות, חתולי בר, דורבנים, נוטריות. במי הלגונות הוגדרו 23 מיני דגים, חלקם ייחודיים לכנרת. בשנים גשומות גדל שטח הלגונות ואילו לאחר חורפים שחונים נותרים מהם רק פלגי מים צרים. מטיילים רבים, בעיקר בתקופת הקיץ, מוצאים בקרירות ובצל שמספקת הליכה בתוך המים הרדודים של הלגונות - פתרון נוח ונעים לתעוקת החום.

המשך הדרך

0.90 מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע הימנית (הזרוע השמאלית ממשיכה עם סימון השבילים הכחול לכיוון המג'רסה). 1.30 ישנה כאן פנייה שמאלה ב –90 מעלות. מתעלמים, ממשיכים ישר, לכיוון האקליפטוסים. חולפים בין עצי האקליפטוס ומשוכות סברס ועצי שיזף מצטרפים לחגיגה. 1.65 ישנה כאן דרך שפונה ימינה עם שילוט ''כביש מזרח הכינרת''. אתם ממשיכים ישר, צפון מערב, מלווים סימון שבילים ירוק. 2.10 ישנה כאן פנייה שמאלה ב –90 מעלות. מתעלמים, ממשיכים ישר, עם סימון השבילים הירוק, מלווים צינור מים מימינכם. 2.35 מזלג. ממשיכים ישר בזרוע הימנית. מכאן מתחיל הקטע היפה (בשיא החורף גם אתגרי) של הבטיחה. נסיעה בתוך ערוץ מים זורמים, מוקפים סבך צמחיית מים ובהמשך מספר מעברי ערוצי משנה נוספים. 2.85 מסעף. ממשיכים ישר, תוך התעקלות קלה שמאלה, מלווים סימון שבילים אדום. 3.55 גמר הקטע היפה. עולים על שרידי כביש בין האקליפטוסים והסברסים. 3.95 מפגש עם הכביש הראשי מס' 87 -צומת כפר נחום צומת יהודיה. איפוס (נ.צ. 3 – 209820-1256640). פונים ימינה בכביש. 0.35 ישנו כאן שביל הפונה שמאלה, לכיוון בריכת המשושים (נ.צ. 4 – 210153-1256631). פונים שמאלה בשביל. תוך מטרים ספורים חולפים דרך שער בקר. נוסעים בדרך משובשת, שבהחלט תעיד על איכויות המתלים של רכבכם, מלווים סימון שבילים ירוק. 2.40 חולפים במעבר בקר. נוסעים בשמורת טבע יער יהודיה.

שמורת הטבע נחל יהודיה

השמורה הגדולה ביותר ברמת הגולן, משתפלת מרום של 500 מ' מעל פני הים ועד לכינרת (200 מ' מתחת לפני הים). הפרשי הגובה, על טווח של 14 ק''מ בלבד, מבטיחים נופים מרשימים של מצוקים וקניונים. השמורה כוללת את כל הנחלים המרכזיים של מרכז הרמה - מדרום לצפון - דליות, גמלא, עיט, יהודיה, זויתן ומשושים. (מתוך אחד משלטי ההדרכה במקום): ''שמורת טבע יער יהודיה משתרעת על שטח של 66 אלף דונם, כוללת בתוכה נופי יער פארק של אלון התבור (ואלה אטלנטית .המחבר) וקניוני בזלת, המצטיינים בזרימה קבועה של מים דרך מפלים ובריכות ומהווים בתי גידול לבעלי חיים וצמחי נחלים וגדות''. מבין בעלי החיים הבולט והמרשים ביותר הוא הנשר, השוכן באזור במשך כל השנה וניתן לראותו דואה בתורו אחר מזון, ניזון עם חבריו מפגר של בעל חיים או, מקנן במצוקי הנחלים. במהלך הנסיעה יש סיכוי לפגוש גם משפחות שפני סלע, המגיחות מהסלעים שבצדי הדרך.

המשך

4.30 הדרך מתעקלת שמאלה וזו גם נקודת תצפית יפה על מפגש הנחלים זוויתן ומשושים (נ.צ. 5 – 212900-1258857). מכאן, שליטה מוחלטת של עצי אלון ואלה. 6.20 מגיעים לשביל ההליכה הרגלי המוביל לבריכת המשושים (נ.צ. 6 – 212252-1260435). עצרו בצד הדרך (אל תחסמו את הנתיב!!), רדו בשביל ועשו לעצמכם שעה נהדרת של חילוץ עצמות, שחייה מרעננת ומראה מרהיב של אבני בזלת בצורת משושים (עם זאת, למניעת קיטורים, זכרו שהעלייה חזרה, כמו בדרך כלל, קצת פחות מענגת...).

בריכת המשושים

בריכה טבעית שקירותיה בנויים עמודי בזלת בעלי 6 צלעות, הנראים כאילו נחצבו והוצבו כאן על ידי אדריכל מסתורי. נופים דומים יש במקומות נוספים בנחל משושים וגם בנחל זויתן, אבל המשושים של ברכת המשושים הם המרשימים ביותר. ככל הנראה נוצרו עמודי בזלת אלה בתהליך של התקררות לבה (החומר הגעשי הפורץ מבטן האדמה) שזרימתה הייתה איטית, באזור בעל שיפוע קל ביותר. הפרשי טמפרטורות בין מעטפת הלבה לחלקיה הפנימיים גרמה לסידוק המופלא הזה. בריכת המשושים, כאמור, היא מקום מוצלח ביותר - לא רק למעריצי ארכיטקטורה של הטבע - אלא לכל המעונינים לטבול את גופם המיוזע בשיאו של חום הקיץ ולפוש בצלם של עצים.

ממשיכים בנסיעה

ממשיכים בנסיעה בשביל הרכב וסימון השבילים הירוק הופך לאדום. 8.00 תחילתו של קטע יותר מהמורתי : בורות, מדרגות, סלעים גדולים חשופים. נחמד. קצת אתגר – עדיין, אין כל סיבה שתתעכבו יותר מידי. 8.70 צומת T , ממש ביציאה משמורת טבע יער יהודיה. איפוס (נ.צ. 7 – 211263-1262396). פונים שמאלה, דרומה, ועוזבים את ערוץ המשושים. 0.80 מתעקלים ימינה, מערבה, סמוך לגבעה ועליה עצי אקליפטוס. נוסעים מתוחמים בגדרות בקר משני הצדדים ועל הגבעה, אותה אתם מקיפים, אקליפטוסים ואלונים. 1.30 גם משוכות סברס ועצי שיזף מצטרפים. דרך יפה. 1.70 עצי האלון מתחילים ל''תפוס פיקוד''. 2.15 חולפים בשער בקר. 2.40 מצטרפים לזרוע הימנית של דרך ראשית וממשיכים ישר, מערבה, אל מול רכס הרי הגליל. 2.50 הדרך הראשית מתעקלת ימינה ובדיוק בנקודת העיקול יש לכם קיצור שמתעקל שמאלה לכיוון הכביש. מקצרים שמאלה לכביש. תוך 20 מ' אתם בכביש הראשי מס' 888, המחבר בין צומת בית המכס העליון לצומת בית צידה. איפוס (נ.צ. 8 – 210103-1261901). פונים ימינה בכביש. 7.20 צומת בית המכס העליון. מפגש עם כביש 91. מולכם שרידי בית המכס העליון. איפוס (נ.צ. 9 – 211186-1268558).

בית המכס העליון

במקום שרידים של בית מכס, שהוקם על ידי הצרפתים בגבול שטחי המנדט הבריטי (ארץ ישראל) והצרפתי (סוריה ולבנון). הקמת המבנה סיימה את פעילותו של בית המכס התחתון, שניצב בסמוך לירדן. הדרך שעליה שלט בית המכס העליון היוותה את עורק התחבורה החשוב ביותר בין שני שטחי המנדט, וחיברה את חיפה עם דמשק. ציר זה שימש את בעלות הברית בדרכם ממצרים לעירק. במלחמת השחרור שימש בית המכס בסיס לצבא הסורי, להתקפותיו על המושבה משמר הירדן. מאוחר יותר נבנה כאן מוצב צבאי חזק, שנכבש על ידי צה''ל במלחמת ששת הימים.

פונים שמאלה בכביש, בירידה מתונה, כיוון כללי - חצור הגלילית וגשר בנות יעקב. 1.40 משמאלכם מסעדה ומימין מצפה גדות. 3.00 אתם מול אבן דרך 9 ויש כאן פנייה חדה ימינה לשביל. איפוס (נ.צ. 10 – 209498-1269042). פונים חדות אחורה, ימינה. מייד חולפים בשער בקר, מגמת פניכם צפונה. ''ברוך בואכם לציר המוסכים''.

''ציר המוסכים''

אחת הדרכים היפות של שיפולי הגולן. מתחילה במרכז הגולן ומסתיימת בצפונו. הדרך משלבת את היפה בכל העולמות – תצפיות, מעברי מים, צמחייה, שרידי יישובים, מעיינות נסתרים ו… קטעי נסיעה טכניים ''האחראים לשם המפוקפק'' . בל ירך לבבכם – הדרך אומנם לא מזכירה את נתיבי איילון, אך נהיגה שקולה ונכונה תרחיק אתכם ממסע תיקונים במוסך השכונתי. עוד מיתוס שמתנפץ.

0.55 חולפים בערוץ קטן ובו תמיד מים זורמים. 0.65 שדרת אקליפטוסים מצטרפת משמאל לדרך. 0.90 מזלג. לוקחים את הזרוע הימנית, העליונה (הזרוע השמאלית מוליכה למבנים הנמצאים למטה). 1.15 יש כאן דרך שפונה שמאלה, למטה, למבנים. ממשיכים ישר. 2.55 מסעף. מימין עמוד מתח גבוה (נ.צ. 11 – 210274-1271089). ממשיכים ישר, כיוון כללי צפון, לכיוון המבנים ההרוסים – ג'לבינה (שמאלה, גולשת דרך עם קו חשמל, לכיוון בריכת מים). 2.65 יש כאן דרך שפונה ימינה. ממשיכים ישר. 2.75 מזלג. בחרו כאוות נפשכם. שתי הזרועות מתלכדות תוך כברת דרך קצרה. 3.45 משמאלכם שביל הולכי רגל לבריכת הקצינים.

בריכת הקצינים

המקום נקרא גם עין ג'ילבון . מתחת לאקליפטוסים הגדולים הסמוכים למעיין, נמצאת אחת מ'בריכות הקצינים' של רמת הגולן. סיפורן של בריכות הקצינים קשור להענקת תנאי שירות מיוחדים לקצונה הסורית ששרתה כאן, לאורך קו הגבול עם ישראל עד מלחמת ששת הימים. במספר מקומות ברמת הגולן אותרו מעיינות גדולים, הסמוכים למוצבים ומחנות צבא. חלק ממימי המעיינות תועל לבריכות שנבנו במקום - להנאתם של הקצינים הסורים. מומלץ לרדת ברגל לבריכה. תמיד יש כאן מים ואפשר גם לצאת למסע הרפתקאות קצר במורד הערוץ, שעליו יושבת הבריכה. עם זאת ראו הוזהרתם - הניקיון בבריכת הקצינים לא מזכיר בריכות שחייה בבתי מלון 5 כוכבים וכך גם גובה המים (שחלקם ''נגנב'' בצינור הגדול, המוביל מים לשדות קיבוץ גדות) וממדי הבריכה.

סיום ההפסקה והמשך

עם סיום הפסקת בריכת הקצינים ממשיכים ישר, בירידה, בדרך הרכב. 4.00 חוצים את נחל גי'לבון. מים ובולדרים. כיף. 5.20 כעין צומת T, מפגש עם דרך ראשית. איפוס (נ.צ. 12 – 210829-1273253). פונים ימינה , צפונה. כעבור 50 מ' מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית, לכיוון עצי האקליפטוס. 0.60 מול המטעים. מתעקלים שמאלה. 1.35 יש כאן דרך שפונה שמאלה ומייד אחריה מעבר בקר. חולפים במעבר הבקר ומייד אחריו ישנה פנייה ימינה, לכיוון הפג'ר הקטן (נ.צ. 13 – 210957-1274626). המסלול ממשיך ישר צפונה. האם ממשיכים ישר צפונה ? המתינו רגע וקראו הלאה ( שימו לב!! , במידה ואין הרבה כלי רכב במקום, אל תוותרו על ביקור בפג'ר הקטן. פנו ימינה ואחרי 100 מ' חנו בסמוך לצינור המים - הפג'ר משמאלכם).

הפג'ר הקטן

ערוץ קטן של נחל שוח (נחל פג'ר ) שמימיו נקווים ממעיינות ויוצרים כאן גן עדן קטן. אמרתי גן עדן, שכן זהו אחד המקומות הבודדים באזור שמורת נחל שוח שניתן להגיע אליו ברכב, להתפרקד בקרחת היער שבתוך סבך הצומח, להאזין לשכשוך המים, להתבונן בסרטנים ולטייל בין עצי התאנה, המילה הסורית ושיחי הפטל. תחושת הטבע נפגמת מעט בשל צינור המים, ה''תופס'' חלק ממי המעיין לשימוש הציויליזציה. נהניתם ? אספו את כל שאריות ההפסקה - אל תשאירו כלום, גם לא זבל אורגני .

המשך תנועה

בסיום המנוחה במקום שובו על עקבותיכם ובשביל הראשי פנו ימינה, צפונה, להמשך נסיעה כמתוכנן (זכרו להוסיף לסיפור הדרך את המטרים הנוספים, עקב פנייתכם לפג'ר). כעבור 30 מ' חוצים ערוצון קטן. תוך כברת דרך קצרה יופיע צינור מים מימין לדרך. 1.70 חולפים במעבר בקר ולקראת הגלישה למעבר נחל שוח. 1.80 בסיום החצייה. 1.95 מזלג. קחו את הזרוע הימנית היא נוחה יותר. 2.15 מתעקלים לרגע שמאלה, מגיעים לצומתT . ממשיכים בהתעקלות ימינה בעלייה. נוסעים בדרך מעצבנת. לא קשה לתנועה, אבל קשה לגוף המטלטל. 2.30 יש כאן דרך שפונה שמאלה ב – 90 מעלות. ממשיכים ישר. 2.65 עשוי להיראות כמזלג. מתעקלים שמאלה. 2.95 חולפים על פני ערוצון ומייד אחריו מעבר בקר. 3.25 מזלג. מולכם מבנים הרוסים שנותרו מהכפר דרבשייה. איפוס.

דרבשייה

מעלילות מלחמת ששת הימים. כפר שננטש במהלך המלחמה ההיא. מצפון לו וממזרח - מוצבים שנכבשו על ידי כוחות צנחנים ביום ו' 9 ליוני 1967 (עוד על מלחמת ששת הימים בסוף המסלול).

ממשיכים

ממשיכים ישר בזרוע הימנית. 0.10 חולפים דרך שער בקר. 0.30 נכנסים לסבך שיחי פטל ונוסעים על פלג מים זורם. 0.70 משמאל שרידי מבנה ועץ בננה לידו. 1.00 הדרך מתעקלת ימינה ומולכם ומימין צמחיית נחל סבוכה ועצי תמר – עין דיבשה. 1.20 הדרך מתעקלת שמאלה. ממש מימינכם עין דיבשה וגם שבילי הולכי רגל למקום. 1.30 מזלג. משני הצדדים מרכז הכפר דרבשייה (נ.צ. 14 – 211478-1277165). לוקחים את הזרוע הימנית, בעלייה. עד כאן היה לכם בעיקר טבע יפה ומכאן, פחות טבע אבל הרבה תצפיות מרהיבות. 1.65 עץ שיזף מימין לדרך. 1.80 מזלג. בחרו כאוות נפשכם. אני (וסיפור הדרך), בחרנו בזרוע הימנית, הקצרה. נוסעים ומתפתלים ימינה ושמאלה ובהתאם תצפיותיכם, פעם לדרום אצבע הגליל ובמשנהו לצפון. 2.40 חולפים בשער בקר. 2.85 יש כאן פנייה שמאלה ב – 90 מעלות דרך מפתח בגדר. מימינכם סוללת עפר, משמאל שרידי מבנה. איפוס (נ.צ. 15 – 212570-1277387). פונים שמאלה דרך המפתח בגדר. 0.70 מתעקלים ימינה, לקראת הגלישה לערוץ נחל חמדל. 1.35 חוצים את ערוץ נחל חמדל.

נחל חמדל

בשל הפרשי הגובה בין הגולן לבקעת החולה חותר נחל חמדל, מכאן ומזרחה -קטע קניוני עמוק בקירות הבזלת. בחלקו התחתון של נחל חמדל מצוק ארוך, המשמש נקודת קינון קבועה לדורסים.

ממשיכים

1.40 מגיעים למזלג / צומת T (נ.צ. 16 – 212289-1278384). ממשיכים ישר בזרוע השמאלית, מערבה, לכיוון רכס הרי הגליל, כשמשמאלכם הקניון של ערוץ החמדל. 2.20 כעין צומת T . מתעקלים ימינה בירידה, להמשך נסיעה פחות או יותר צפונה, מלווים סימון שבילים כחול . 2.55 חוצים ערוצון קטן ועוברים למגמת עלייה מתונה. 3.00 מצטרפת אליכם דרך משמאל, מלמטה. ממשיכים ישר, לכיוון האקליפטוסים ומכלאות הבקר. 3.50 חולפים בשער בקר. 20 מ' אחריו מצטרפת דרך מאחור ומימין. בכוחות מאוחדים ממשיכים תוך התעקלות שמאלה, לכיוון מכלאות הבקר והאקליפטוסים, כיוון כללי צפון, מלווים בסימון השבילים הכחול (בנקודת הפנייה עץ תות זכר – שלא נותן פרי). 3.60 צומת. ממשיכים ישר עם הסימון הכחול. תוך 30 מ' עוברים במפתח בגדר בקר. בדרך כלל, באזור זה קיימת מכלאת בקר פתוחה). 3.70 יצאתם מחוץ לאזור מרבץ הבקר ובצדדים משוכות סברס. 4.30 כעין מזלג. הדרך הראשית עם סימון השבילים הכחול מתעקלת שמאלה. איפוס (נ.צ. 17 – 211863-1279792). אתם ממשיכים ישר, צפונה, ללא סימון שבילים, לכיוון סבך הצמחייה של עין מאמון.

עין מאמון

הקרוי גם עין מימון או עין גונן. פינת חמד אמיתית עם נביעות הפורצות מכל עבר, בוסתנים ושרידי טחנת קמח. עין מאמון על שם עיר מקראית, שייתכן ושכנה כאן באזור. זרימת מי המעיינות שוטפת באופן קבוע גם את דרך הג'יפים.

0.10 ישנה כאן פנייה שמאלה, המוליכה לפינת חמד. יופי של מקום להפסקה (אם פניתם לשם, אל תשכחו, בחזרכם על עקבותיכם לשביל הראשי, להוסיף לסיפור הדרך את המטרים שנוספו). כך (אם פניתם וחזרתם בתום ההפסקה על עקבותיכם), או כך (אם החלטתם לוותר על הפסקה במקום), ממשיכים ישר בדרך הג'יפים הראשית. ושוב נסיעה בדרך משובשת. 0.40 סמוך למשוכות סברס הדרך מתעקלת שמאלה. 0.60 מתעקלים ימינה, צפונה. 1.25 יוצאים משער בקר ומתעקלים שמאלה. תוך 20 מ' מצטרפת אליכם זרוע, שמגיעה מאחור ומימין, ממשיכים בגלישה מערבה, אל מול אצבע הגליל. 2.35 ישנה כאן דרך שפונה שמאלה (20 מ' קודם לכן חלפתם על פני עץ שיזף). ממשיכים ישר, בירידה (שימו לב! במידה והדרך שאתה אתם ממשיכים כרגע ישר תהייה חסומה בקצה, חיזרו על עקבותיכם לנקודת הפנייה שמאלה - פנו ימינה, שהרי הגעתם מכיוון הפוך…, וגלשו עוד 650 מ' עד שתפגשו בכביש הראשי. משם ימינה, בהתאם לסיפור הדרך המקורי תוך הוספה של 100 מ' לקריאת המרחק). 2.50 חולפים מתחת לקו חשמל. 2.80 חולפים דרך שער בקר ותוך 50 מ' נאלצים לתרגל מעבר תעלה קטנה, הצמודה לכביש. חולפים ועוברים את המכשול ופוגשים בכביש הראשי מס' 959, המחבר בין צומת גונן וצומת האמיר (ווסט). איפוס (נ.צ. 18 – 210992-1280583). פונים ימינה, בעלייה. 1.00 מעקה הבטיחות שמשמאל לדרך מסתיים. בדיוק כאן, מוסתר מהעין, יוצא שביל צפונה. חוצים את הכביש לצדו השני ומגלים את תחילתו של השביל (נ.צ. 19 – 211410-1281223). עולים על השביל ונעים צפונה עם סימון שבילים אדום. מתחתיכם משמאל, קיבוץ להבות הבשן. על הגבעה, מעט שמאלה, קיבוץ שמיר. 3.50 חולפים בערוץ נחל עורבים.

נחל עורבים

בנחל נמצא אחד המפלים היפים ברמה (מהלך 30 דקות הליכה מימינכם, במעלה הערוץ). בערוץ הנחל ישנן מושבות רבות של שפני סלע ובמצוקיו ריכוזים של דורסים. בלילות החורף מתכנסים במקום עשרות נשרים. חציית הערוץ, הפשוטה כל כך בתקופת הקיץ, הופכת למעבר טכני מורכב אחרי גשמי החורף העזים.

בהמשך

בהמשך הנסיעה עצי שיזף מגוונים את צדי הדרך. 4.70 חוצים את ערוץ נחל ירדינון (הסתכלו ימינה ותבחינו בשרידי מבנים במעלה הערוץ – טחונת אל ברג'ית). 6.20 יוצאים דרך שער ברזל ומייד אחריו ישנה כאן דרך הפונה ב –90 מעלות ימינה. ממשיכים ישר. 6.50 הדרך מתעקלת שמאלה, סמוך למכלאות בקר. 6.60 ישנה כאן דרך הפונה ימינה. מולכם הבתים של קיבוץ שמיר. איפוס (נ.צ. 20 – 212442-1286124). פונים ימינה, צפונה (עוזבים את סימון השבילים האדום, שממשיך עם הזרוע השמאלית לכיוון בתי שמיר). 0.80 מזלג. ממשיכים בזרוע הימנית. 1.00 אתם באזור עין שמיר (מימין) ועין אנפה (משמאל).

עין שמיר

המעיין זורם כל השנה ונביעתו מגומחה שבסלע הבזלת הצמוד לדרך מימין. אם תסתכלו סביבכם תראו על המים ובגדותיהם את גרגיר הנחלים (טוב כתוספת לסנדווי'ץ או סלט ירקות, מזכיר בטעמו צנונית), ומסביב לנביעות את צמחי המים השכיחים – פטל, סוף קנה והרדוף. כמו כן, ניתן לראות מספר עצים נשירים גבוהים - זהו עץ נדיר בישראל - האולמוס השעיר.

המשך תנועה

1.90 יש כאן דרך שפונה ימינה. ממשיכים ישר וכעבור 20 מ' חולפים במעבר בקר. 2.20 מפגש עם שביל שמגיע משמאל . ממשיכים ישר, ומכאן נסיעה עם סימון שבילים אדום. 2.85 מזלג. נשארים עם הזרוע השמאלית וסימון השבילים האדום. תוך 30 מ' חולפים במעבר בקר, מתחתיכם בתי כפר סאלד. 3.05 אקליפטוס בודד על אם הדרך מימין. בהמשך הנסיעה, על הגבעה מימין, פזורים עצי אלון בודדים, המספקים פינות חמד להפסקה. 4.20 יש כאן פנייה שמאלה, לכיוון בתי כפר סאלד. אתם ממשיכים ישר, מלווים בסימון השבילים האדום. 5.10 צומת. איפוס (נ.צ. 21 – 212314-1290709). פונים ימינה, מזרחה, להמשך נסיעה עם סימון השבילים האדום (הזרוע שממשיכה ישר מובילה לכיוון שאר ישוב ואילו הדרך שפונה שמאלה, עם סימון שבילים ירוק, מובילה לכביש מצפון לכפר סאלד). הדרך מתפתלת בעלייה מתונה. 1.15 מעבר בקר ומייד אחריו צומתT (נ.צ. 22 – 213201-1290530). פונים שמאלה, צפונה, הישר מול בתי קיבוץ שניר. 2.50 כניסה לאזור משלט סורי נטוש. 2.95 יוצאים מהמתחם הסורי הנטוש, חולפים בשער בקר ומגיעים לצומת. ממשיכים ישר צפונה, אל מול בתי שניר (משמאל, גבעת תל עזז או בשמו המוכר בערבית תל עזזיאת).

הקרב על צפון הרמה במלחמת 'ששת הימים'

המוצב תל עזזיאת היה המוצב הכי ידוע לשמצה בין כל מוצבי הצבא הסורי ברמת הגולן. במלחמת השחרור נקבע התל כשטח מפורז והגבול סומן ממזרח לנקודה הגבוהה שבו. הסורים פינוהו, אך תוך פרק זמן קצר שבו , תפסוהו, ובצרו אותו מחדש. מאז הטיל המוצב את מוראו על כל יישובי עמק החולה. דרך הפטרולים הישראלית, שנסללה ממערב לתל עזזיאת, חשפה באופן קבוע את כוחות הסיור של צה''ל לאש הסורים. יריות, צליפות, הפגזות, היו דבר שבשגרה לכל אורך יישובי עמק החולה ובפרט לעבר קיבוץ כפר סאלד, הסמוך יותר מכולם לתל האיום. שעשוע נוסף היה להם, לחיילים הסורים, הבערת שדות העמק (ועדיף בעזרתה של השרקייה, הרוח המזרחית, כשהרוח נושאת את האש בעיקר לכיוון קיבוץ כפר סאלד הסמוך). כפר סאלד נקם את נקמתו. אחר הצהרים המוקדמים של יום שישי ה – 9 ליוני 1967, ראה את כוחות צה''ל פותחים בהתקפה על החזית הסורית בצפון רמת הגולן. מאזור קיבוץ כפר סאלד, דרך מפתח הסמוך לתל עזזיאת חדרו כוחות שריון וחי''ר לשיפולי רמת הגולן, תוך התקפת 'בליץ' מהירה על תל עזזיאת וסביבתו. בשעה 17:00 דיווח מג''ד גדוד הבוקעים של גולני - התל בידי. אבדות הגדוד היו הרוג אחד ומספר פצועים. דגל ישראל שהונף על העץ הגדול שליד הבונקר המרכזי בישר לתושבי האזור - הסיוט רב השנים הסתיים. כך, פחות או יותר, נראתה תמונת המצב בכל יתר מוצבי האזור למעט אחד – תל פאחר. בשל טעות ניווט בגדוד השני של החטיבה (גדוד ברק), הגיעו הכוחות הלוחמים שהיו אמורים לכבוש את תל פאח'ר למצב של התקפת מצח חזיתית, בנחיתות טופוגרפית ומול כוח סורי גדול ועיקש. הקרב על תל פאח'ר הסתיים לקראת חשכה וגבה 31 חללים ועשרות פצועים. בבוקרו של יום שבת הסתיים כיבוש צפון רמת הגולן עם כניסת כוחות צה''ל לעיירה בניאס. בשעה 18:00 של אותו יום הסתיימה המערכה כולה ברמת הגולן והתייצב הגבול החדש - 'הקו הסגול'.

נוסעים לסיום

3.20 מצטרפת דרך מאחור ומשמאל, מכיוון הגבעה עם העצים. 3.70 מימין חירבת סודה - משלט סורי שנכבש על ידי חטיבת גולני במלחמת ששת הימים. 4.15 חוצים ערוץ משנה, שיורד לנחל חרמון (בניאס). 4.40 חולפים ליד תחנת שאיבה – תחנת בניאס. 5.30 סמוך לעמוד מתח גבוה, במפגש עם דרך האספלט של ''ציר הנפט'' (ישר מולכם קלעת נמרוד על הגבעה) (נ.צ. 23 – 214516-1294102). ממשיכים ישר, בזרוע השמאלית. 5.70 מפגש עם הכביש הראשי מס' 99, המחבר בין קריית שמונה, חורשת טל ומסעדה (נ.צ. 24 – 214709-1294340).

חוזרים הביתה

ימינה – לרמת הגולן.
שמאלה - לשמורת הבניאס ולגליל.