תיבת ההילוכים בדרך כלל אינה זוכה לכבוד. איש אינו מתפעל מלוחית מצמד מוצקה כמו שמתפעלים ממנוע V8 גדול ושמן. אבל משהו חייב לחבר בין המנוע לגלגלים ובלי התמסורת המתאימה, אותו V8 לא ייסע לשום מקום.
יצרני הרכב מכניסים יותר טכנולוגיה בתמסורת ופרי ההשקעה הזאת מתחיל להגיע לרחובות, לעתים קרובות דרך מסלול המרוצים. לפניכם מבט על המכוניות החדשות, המציגות את הדרכים המודרניות שבהן מחברים את העוצמה אל הכביש: הילוכים הנשלטים באמצעות לחצנים שטוחים, גיר רציף ותמסורת עם שבעה הילוכים.
תיבת ההילוכים הידנית לפעולה ברצף ((SMG המותקנת בדגם פררי צ'אלנג' סטראדייל, נהנית מתכונת זינוק מעוררת חושים. כאשר היא פועלת, צריך רק להוריד את דוושת הבנזין עד הרצפה בשעת עצירה ולשחרר את הבלמים, והמצמד נכנס מיד להילוך. בקרת הזינוק מעלה את סיבובי המנוע למהירות האופטימלית לפני הורדת המצמד ומעניקה לנהג את הזינוק הטוב ביותר. שילוב הילוכים מהיר, מעבר ליכולת אנושית, מספק את חריקת הצמיגים המהנה.
מוט ההילוכים במזארטי החדשה הוחלף בסדרת לחצנים שטוחים המותקנים מאחורי ההגה. כאשר מושכים את הלחצן, הSMG- נכנס מפעיל את המצמד ומעביר הילוך. המערכת פותחה לראשונה בתוכנית פורמולה 1 של פרארי. אל תבלבלו בין SMG לבין תמסורת מנומאטית (תמסורת אוטומטית בשליטת הנהג). בSMG- הכוח עובר מהמנוע ישירות אל הגלגלים באמצעות לוחית מצמד, המשכפלת בנאמנות את התחושה המדויקת של מוט ההילוכים.
תמסורת רציפה או CVT משתמשת בסדרת רצועות וגלגלות ליצירת מספר אינסופי של יחסי הילוכים. הגיר הרציף שבמורנו החדשה הוא הראשון בארצות הברית המסוגל להתמודד עם מנוע רב-עוצמה V6 בנפח 3.5 ליטר בהספק 245 כ''ס. גיר רציף יוצר חילופי הילוכים חלקים, כאשר יחס ההילוכים משתנה בהתאם למהירות המכונית. כאשר לוחצים על דוושת ההאצה, המנוע דוהר למהירות שבה הוא מייצר את מרבית הכוח - נניח 6,000 סל''ד - הוא לא זז משם, גם כאשר המכונית מאיצה. מוזר אבל יעיל.
הTT- החדשה כוללת SMG שדומה לזה של מזארטי, אך עם הבדל חשוב אחד: באודי יש שתי לוחיות מצמד, האחת להילוכים זוגיים והאחרת להילוכים אי-זוגיים. כאשר מנתקים את מצמד מספר אחת מההילוך הראשון, מספר שתיים עובר מייד להילוך שני. זוג מצמדים מספקים חילופי הילוכים חלקים יותר בלי נפילות רועשות בכוח. בSMG- עם מצמד בודד, המנוע ממתין עד שהמצמד ינתק הילוך אחד ויחבר את ההילוך הבא, ורק אז מאיץ. בTT- החדשה, כמעט אי אפשר להבחין בהעלאת או הורדת ההילוך.
החל בסתיו השנה, יקושרו כל מנועי V8 5.0 ליטר של מרצדס אל תמסורת אוטומטית עם שבעה הילוכים. בעזרת שבעת ההילוכים המנוע מצליח לפעול בסביבות המהירות המיטבית (מהר יותר להגברת העוצמה, לאט יותר לחסכון בדלק), ללא קשר למהירות הנסיעה.
מרצדס הבטיחו מספר יתרונות, כולל שיפור בתאוצה וחיסכון של עד 16 אחוז בדלק. תיבת ההילוכים אינה מכבידה על המכונית, הודות לקופסת מגנזיום. משקלה של התמסורת החדשה אינו עולה על התמסורת עם חמשת ההילוכים המותקנת היום במנועי V8.
להסבר מפורט על תיבת 7 הילוכים
0 תגובות
תגובות