במאמר זה נזכר יחדיו מי האחראי הישיר והעיקרי ליכולת הנהיגה שאתם מפגינים בשטח, כמובן - אתם, הנהגים.
מה הגורמים לכך שנהג אחד מתהפך בנסותו לתקל מכשול, אחד עובר אותו ללא בעיה ואחד נלחם איתו במשך שעה ואחר כך מחולץ ע''י חבריו עם או בלי נזקים לרכב...
אהלן אנשים! במאמר זה נזכר יחדיו מי האחראי הישיר והעיקרי ליכולת הנהיגה שאתם מפגינים בשטח, כמובן – אתם, הנהגים. מה הגורמים לכך שנהג אחד מתהפך בנסותו לתקל מכשול, אחד עובר אותו ללא בעיה ואחד נלחם איתו במשך שעה ואחר כך מחולץ ע''י חבריו עם או בלי נזקים לרכב. לשם הבהרה, אדגיש שמבחינתי מכשול הוא גם שביל מהודק המיועד לנסיעה מהירה וגם שטח סלעי טרשי קשה וזה גם דיונה. שטח זה שטח זה שטח.
או קיי. התחלנו. על נהג משפיעים גורמים רבים שקובעים מה היכולת שלו להוביל את הרכב ממקום למקום בשטח : הרמה המנטלית שלו והתכוננותו למעבר השטח.זהו אלמנט ידוע שבדרך כלל איננו מתייחסים אליו , איך הנהג ניגש למכשול – בטחון עצמי , אפתיות ואדישות, עצבנות כתוצאה מניסיון להוכיח יכולת , תקיפות בניסיון למעבר (מה קורה אם נכשל בניסיון ראשון). בזמן מעבר המכשול על בסיס מה מבצע הנהג את ההחלטות הקשורות לנהיגה (החלטות הנובעות מהבנה או החלטות מונעות אופי...) ולבסוף, מהו סוג של נהג? אגרסיבי, סולידי, זהיר ועוד. הכרות הנהג את הרכב שמיועד למעבר המכשול. לדעת את מגבלותיו מבחינת זוית גישה,בטן,נטישה, מהו מהלך המתלה, מה כח המנוע שלו ובאיזה סל''ד המומנט יהיה הגבוה ביותר, מה מרחק הסרנים והמשמעות מבחינת הרכב, נקודות רגישות בתחתית ובצדי הרכב (לדוגמא : מדרגות צד), היכן ממקום מרכז הכובד של הרכב, זוויות התהפכות של הרכב, רוחב, אורך וגובה הרכב, התנהגות הרכב בתוואי שטח שונים ויכולת אחיזה על סוגי משטחים שונים (סוג הצמיגים) ,משקל הרכב כרגע וגם דברים בסיסים יותר כמו איך משלבים למהלך כח, היכן כפתור נעילת הדיפרנציאל (תתפלאו אבל יש ביננו גם כאלו שאינם יודעים איפה זה) ועוד.
הכרות הנהג את המכשול המיועד למעבר. עד כמה הנהג מכיר את המכשול. האם עצר, ירד מהרכב ובדק רגלית מה קורה, היכן הנקודות המסוכנות, היכן המדרגות, מהו תוואי השטח, מהן הזוויות אליהן עלול הרכב להגיע במהלך תקול המכשול, היכן ישנן בעיות אחיזה, אם ישנן בכלל, האם זה מכשול של ניסיון אחד? (מכשול מים עמוק – המנוע נכבה – צריך לחלץ). בסיכומו של דבר, על הנהג לגשת לתיקול המכשול לאחר ששכלל את כל הנתונים והגיע למסקנות הנדרשות. בוודאי תשאלו איפה הכיף? מה שתואר כאן הוא רק חלק קטן, זרזיף מכמות הנתונים שעל הנהג לקחת בחשבון ו/או לדעת לפני שהוא יוצא לנהיגת שטח או עומד בפני מכשול, כדי לעמוד ולחשב את כל זה צריך להתיישב ולפתוח את המנגל לארוחת ערב, ולא לנסוע ולהנות... התשובה היא פשוטה: ניסיון. הניסיון מקצר את הזמן הנדרש למחשבה בעת מעבר המכשול. למדו את כלי הרכב שלכם מבחינת נתוניו הטכנים, דעו מה המשמעות של כל נתון לגבי נסיעה בשטח. הבטחון העצמי שלכם יגדל ביחס ישיר לכמות הידע שלכם על האוטו. התבוננו והזכרו בעצמכם בזמן שתיקלתם מכשולים בעבר. זהו את המצב המנטלי שאתם שרויים בו. האם אתם אכן שולטים בצורה מלאה בהתנהגותכם בזמן נסיעת שטח? האם אתם מודעים לעקרונות המנחים למעבר מכשול, נאמר , טרשי? האם אתם מודעים לכך שבמכשול זה וזה נדרשת אחיזה, נסיעה איטית ומבוקרת ללא פמפום בדוושת הגז ולמרות זאת לוחצים על הדוושה בהתרגשות? הזכרו ונתחו. תגלו, בד''כ שלא תמיד התנהגתם בצורה הנדרשת כדי לעבור את המכשול בצורה הטובה ביותר, אפילו אם עברתם אותו.
הגעתם למכשול? רדו מהאוטו. גשו אליו, הסתכלו ולמדו אותו, נתחו את הנקודות הבעיתיות ומצבו את הפתרונות הנדרשים. זו לא בושה אלא בפירוש דבר נדרש. אפילו אם אורכו של המכשול 500 מטר ו 42 מעלות בצל, נא לא להתעצל, לרדת ולבדוק ולחשוב. אתם מרגישים לא בטוחים? השתמשו במכוון קרקעי שאתם סומכים עליו. כללית, אל תפחדו לנסות. היו מודעים למגבלות הבטיחותיות אבל נסו לעבור מכשולים בשילובי הילוכים שונים, נסו נהיגת מומנט (אם הרכב שלכם מגיע לשיא מומנט ב 2200 סל''ד - נסו לנהוג כל הזמן על 2200 סל''ד...), פמפמו שכ''נגמר'' לאוטו הכח (לחיצה מהירה חוזרת ונשנית על דוושת הגז) וראו מה התוצאה, השתדלו לא להשתמש בנעילות דיפרנציאל רוחביות אלא אם כן אין ברירה אחרת, אבל אם אין ברירה השתמשו וראו את השפעת הנעילה. הכל כדי לממש את מלוא האפשרויות שהרכב נותן לכם ולראות כיצד הוא ואתם מצליחים או לא לעבור את המכשול. בסופו של דבר, לאחר שתתנסו ותלמדו בצורה מבוקרת מהטעויות שאתם מבצעים, תשתפר רמת הנהיגה שלכם ותהפכו להיות נהגי שטח שלא זקוקים לשעתיים כדי לחשב מעבר מכשול, יכולתכם תהפוך ליותר אינטואטיבית, תדעו מה צריך לעשות מהר יותר ותוכלו להחליט החלטות מנומקות נכונות יותר תוך כדי נסיעה. ולבסוף, אף פעם לא מזיק לעבור קורס לנהיגת שטח. קורס כזה, יאפשר לכם להתנסות בתנאי שדה בצורה מרוכזת ברבים מהעקרונות הטכניים של תיקול מכשולים – אלו שלא דיברנו עליהם במאמר זה. משמעות האחיזה, הצורה והדרך לתקל מכשול כזה או אחר, שליטה ברכב בעת נסיעה (לא לנסוע עם ידיים מחוץ לרכב, קיבינימט), תוואי שטח שונים , הכוחות הפועלים על הרכב במצבים שונים והמשמעות וכן הלאה... בהצלחה ולהתראות בשטח! מאמר זה אינו בא כדי להמליץ על נהיגה בסגנון מסויים, כותב המאמר אינו אחראי לנזקים הישירים ו/או העקיפים שעלולים להיגרם כתוצאה מהשימוש בהמלצות הכתובות במאמר זה.
0 תגובות
תגובות