שטח 4X4 > כתבות > ניווט

כתבת ניווט מספר 10 - המחשב שיודע לנווט

את הנווט הקבוע שיושב לצד הנהג, קורא במפות נייר ונעזר במצפן ובמכשיר GPS ידני, אפשר להחליף במחשב שבו מותקנות תוכנות ניווט לעיר ו/או לשטח.
כתבה עשירית במסגרת כתבות הניווט החושפת את הקורא בפני תוכנות הניווט הקיימות כיום בשוק הישראלי.

שימו לב שהכתבה היא משנת 2005! ועוסקת במכשירי GPS קשוחים וישנים או במכשירי ניווט יעודים שאין אותם יותר בשוק (אך עדיין עושים את עבודתם נהדר) אך בשונה מימינו כשיש אפליקציות עם מפות טופוגרפיות על הסמארט-פונים (ועליהם אכתוב בנפרד).

יום טיול...

אני נוסע על כביש 40 דרומה, חוצה את מכתש רמון, נהנה מהנוף והשאלה היכן אני יורד מהכביש לשטח אינה מטרידה אותי כלל - בשביל זה יש לי מחשב. הוא מדבר אלי, מודד מרחק אל היעד, מחשב זמנים ובעיקר מתריע ''עוד 2 ק''מ פנייה ימינה''. אני מתקרב ליעד והמחשב מכריז ''האט!, 400 מטר פנייה ימינה לשביל המסומן ירוק'', 50 מטר לפני הפנייה שוב מתריע המחשב ''האט! פנייה ימינה''. אני יורד מהכביש ונכנס לשטח. אין לי מושג איפה בדיוק, אני אפילו לא פותח את מפת הנייר שנמצאת אי שם מאחור, אבל למי זה משנה. המחשב שלי, מחובר לאנטנת GPS , יודע ''לדקור'' בדיוק של 3 מטר את המיקום העצמי - אז למה שאתאמץ?. עכשיו המחשב הכין ציר לעבר היעד - באר קטנה שלידה עץ עם צל - נקודה שאותה הורדתי באינטרנט באחד הבקרים בדרכי למשרד. את הבאר אני רואה גם בתצלום אויר עדכני שמקורו בתוכנת הניווט המשוכללת שלי. ''פנה ימינה לשביל המסומן באדום'' מכריז המחשב ואני מפנה את ההגה ימינה לפי ההוראות. ''היזהר!!! מעבר מדרגה'' ואני מאט, ''עוד 100 מטר לפנים'' - אני מגיע לבאר, את הקפה אני צריך להכין בעצמי - את זה מחשב הניווט שלי עדיין לא יודע לעשות.

יום טיול...

נשמע בדיוני?

אז הרשו לי לגלות לכם כי רוב היכולות הללו קיימות כיום ואף מוצעות למכירה בשוק האזרחי.

נשמע בדיוני?

את הנווט הקבוע שיושב לצד הנהג,

קורא במפות נייר ונעזר במצפן ובמכשיר GPS ידני, אפשר להחליף במחשב שבו מותקנות תוכנות ניווט לעיר ו/או לשטח. תוכנות אלו יודעות לחשב מיקום עצמי, יודעות לנווט, לקרוא את תנאי הדרך, ובהתאם לכך להגיב ולבחור את ציר התנועה הקצר והבטוח ביותר ליעד.

את הנווט הקבוע שיושב לצד הנהג,

לצורך ניווט ממוחשב בשטח יש צורך ב-3 מרכיבים,

השניים הראשונים הם חומרה: מחשב ומקלט GPS והמרכיב השלישי הוא תוכנה מתאימה.

לצורך ניווט ממוחשב בשטח יש צורך ב-3 מרכיבים,

מרכיב החומרה הראשון הוא המחשב :

מחשבים נייחים - PC, ניידים - LAPTOP, מחשבים יעודיים לניווט ומחשבי כף יד - PDA. כרגע התוכנות המוצעות למכירה בשוק הישראלי עובדות רק בסביבת חלונות של מייקרוסופט או על מערכת הפעלה WINDOWS CE במחשבי כף היד. למעט המחשבים הייעודיים לניווט שאר המחשבים יכולים לשמש ליישומים יום-יומיים של המשתמש ובנוסף לנווט. לדוגמה המחשב הנייד ומחשב כף היד, לפחות עבורי, הוא קודם כל כלי לניהול יומן הפגישות, ספר טלפונים ושאר תוכנות ה-OFFICE. בנוסף מותקנות עליהם גם תוכנה לניווט בשטח ועל מחשב כף היד גם תוכנה לניווט ברחובות העיר.


קישור לרשימת המכשירים וחבילות הניווט בקניון השטח

מרכיב החומרה הראשון הוא המחשב :

מרכיב החומרה השני הוא מקלט ה-GPS

המקלט, עליו נכתב רבות בסדרת כתבות הניווט, משמש כעזר למערכות המחשב ומאפשר לחשב מיקום עצמי בדיוק של בין 3 עד 25 מטרים. ברוב המחשבים מתבצע תהליך החישוב וההתמצאות ללא התערבות של המשתמש ובלי צורך בידע מקצועי בהפעלת GPS, דבר השונה מאוד מהפעלת GPS מקצועי המחייב ידע והבנה מינימליים בהפעלת מערכת ניווט לוויני. בשוק קיימים מספר סוגים של מקלטי GPS: מכשירי GPS מקצועיים ועצמאיים עם כבל חיבור למחשב, כרטיסי GPSהמשולבים ככרטיסי הרחבה, ו-GPS שהם המקלט בלבד (בגודל של עכבר מחשב) המתחברים למחשב בחיבור חוטי - סיריאלי (COM) או USB, ומקלטי GPS מתקדמים העובדים בטכנולוגיית בלותות' (BT) ומשדרים את הנתונים בצורה אלחוטית למחשב. חשוב לוודא כי מקלט ה-GPS שבידכם ''יודע'' להתחבר/להתממשק למערכת המחשב שלכם.


לכתבת מבוא על ה-GPS הקליקו כאן

מרכיב החומרה השני הוא מקלט ה-GPS

המרכיב השלישי במערכת הניווט הממוחשבת הוא התוכנה

התוכנות הקיימות מתחלקות לכמה סוגים ולמספר רמות של טכנולוגיה, מתוכנות המשתמשות במפות נייר שעברו סריקה פשוטה לתוך המחשב ועד למערכות מיפוי דיגיטליות ווקטוריות ובהן גם מפות המתאימות לטעינה בתוך מכשירי GPS יעודיים ומפות המאפשרות הפעלת יישומים נוספים מעבר ל''דקירת'' המיקום העצמי.

המרכיב השלישי במערכת הניווט הממוחשבת הוא התוכנה

התוכנה לניווט עירוני, על-פי כבישים ורחובות, הקיימת עבור מדינת ישראל היא ה''דסטינייטור''.

תוכנה זו מתבססת על מפה וקטורית שהיא למעשה אוסף של נוסחאות מתמטיות המורות למחשב כיצד לצייר את תמונת הכבישים והרחובות וכיצד לתכנן ציר תנועה בהתאם למגבלות הדרך: רחובות חד סטריים, כבישים ראשיים מול כבישים משניים, צמתים, רמזורים, נקודות עניין (תחנות דלק, אתרים היסטוריים וכו'). מפה זו יוצרה בטכנולוגייה חדשנית ולכן דורשת משאבי זיכרון נמוכים (פחות מ-MB 10). תוכנת ה''דסטינייטור'' עובדת רק על מחשב כף יד מסוג HP ודומיו והיא זהה בתכונותיה לתוכנות המקובלות כיום בשוק האירופאי והאמריקאי.


לכתבה על הדסטינייטור הקליקו כאן

התוכנה לניווט עירוני, על-פי כבישים ורחובות, הקיימת עבור מדינת ישראל היא ה''דסטינייטור''.

שלוש תוכנות קיימות היום בארץ לצורך ניווט בשטח על גבי מפה טופוגרפית:

תוכנת ה-NAVIGUIDE, מבית לוקיישנט הישראלית היא עדכון של תוכנה ישנה יותר בשם טורבו CD, כוללת מפות סרוקות ולא מתוחכמת, הדורשת משאבי זיכרון (למעלה מ- MB100 לכל מדינת ישראל בקנ''מ 1/50,000). תוכנת הנביגייד מאפשרת לנו לראות את המיקום העצמי שלנו על גבי מפות בקנה מידה של 1/250,00 או סימון שבילים 1/50,000 במחשב PC נייח או נייד ובמחשב כף יד. לתוכנה כלים נוספים המאפשרים לנו לבנות ציר תנועה בעזרת ''דקירה'' של המפה עם העכבר, הזנת רשימה של נקודות ציון, ייבוא של קבצי נתונים ממשתמשים אחרים ושמירה של ציר ניווט תוך כדי תנועה. התוכנה עובדת בסביבת חלונות וכלי העבודה שלה בהתאם לסטנדרט.


לפרטים נוספים על התוכנה מתוך קניון השטח הקליקו כאן

שלוש תוכנות קיימות היום בארץ לצורך ניווט בשטח על גבי מפה טופוגרפית:

תוכנה חדשה בשוק הישראלי היא ה- SKYVIEW

מבית רב-בריח המאפשרת, בנוסף לשימוש במפות בקנה המידה הסטנדרטי (1/50,000), לשנות את קנה המידה באופן רציף ואף לראות את השטח בתצלומי אויר צבעוניים (תצ''א) בקנה מידה של 1/10,000. תוכנת הסקייויו מאפשרת למדוד ולבנות בצורות שונות צירי ניווט ולהקליטם תוך כדי תנועה. התוכנה עובדת כיום רק על מחשבי PC נייח או נייד ובסביבת חלונות ומאפשרת הטענה של מפות גיאוגרפיות נוספות. תוכנה שלישית הזמינה למחשבי PC היא ה-Ozi Explorer האוסטרלית שאינה תומכת בעברית אך ניתן להטעינה במפות מכל אזור בעולם - בתנאי כמובן שהם קיימות וזמינות למשתמש.


לכתבה המלאה על SKYVIEW הקליקו כאן

תוכנה חדשה בשוק הישראלי היא ה- SKYVIEW

בטרם תצטיידו במערכת משולבת שכזו עליכם להגדיר תחילה את הצרכים שלכם

ובמקביל את מסגרת התקציב. חשוב לבדוק התאמה בין שלושת המרכיבים, מחשב, מקלט GPS והתוכנה, ולאחר מכן את נוחות השימוש ואת הבטיחות שכן התמקדות במסך המחשב תוך כדי נהיגה יכולה להיות קטלנית - ואת התאונה הזו המחשב לא יודע למנוע. לבסוף, אל תשכחו לקחת גם מפות נייר למקרה חירום - טוב ואפילו חובה שערכת מפות של הארץ יהיה אצלכם בתא המטען.


ומכיוון שבכל זאת כדאי לדעת לנווט - קישור לכל כתבות הניווט באתר
קישור לפרטים על סט מפות ישראל מתוך קניון השטח

בטרם תצטיידו במערכת משולבת שכזו עליכם להגדיר תחילה את הצרכים שלכם