שלושה קאיה יודעת, שלושה רכבים בעטיפה אחת, שני תאומים כמעט זהים, אחד קונצרן קוריאני - קונצרן קוריאני - קונצרן קוריאנ...(לפי לחן עממי)
כתבה ממגזין אוטושטח
מאת: דני פרומצ'נקו - מגזין אוטו
21/02/05
הן הפליאו בריקוד פלמנקו נמרץ ומלא אנרגיה. את מקום התופים תופסות נעליהן הקשות הרוקעות על במת העץ, מחיאות כפיים קצובות, נעות בתיאום מושלם ומבצעות תנועות כמעט זהות לחלוטין. ובכל זאת, אני רותקתי למראה הרקדנית דקת הגו, בעוד שכתב ''מוטור אונד שפורט'' הגרמני שלידי לא יכול היה להסיר את עיניו מזו המלאה יותר. ברגע זה של הארה, נפל לי האסימון והבנתי את אסטרטגית רכבי הפנאי הקטנים של קאיה (תחת יונדאי. פיסת מידע אותה ניסינו, בעקשנות אך ללא הצלחה, לברר במסיבת העיתונאים שקדמה לארוחה. הספורטאג' של קאיה שהוצגה לפנינו באותו היום, והטוסון של יונדאי שהוצגה מספר חודשים לפני כן, ממש כמו שתי רקדניות הפלמנקו שהמשיכו להרשים בתנועותיהן, זהות כמעט בכל. רק העיצוב קצת שונה. יש מי שיאהב את זו - ויש מי שיעדיף את זו דווקא. אה, כן לספורטאג' יש גם יותר אופציות - בקרת יציבות למשל (ליונדאי בקרת משיכה בלבד). אגב, במסיבת העיתונאים עצמה, הציגו אנשי קאיה את הספורטאג' כמתחרה ישירה להונדה HRV, לראב 4 של טויוטה, לפרילנדר, לניסן X טרייל וגם ל(תשבו טוב) ב.מ.וו 3X (אתם יושבים אני מקווה) ול...וולוו 90XC...''ומה עם הטוסון?'' הקשיתי, ''אנחנו לא נחבל במאמציה של טוסון, לא נתחרה בה, אלא נתקיף את פלח השוק הזה שמתרחב כל כך באירופה, בשני ראשים'' ענו. ''אך, מה מדיניות המחירים בהשוואה לטוסון?'' לא הרפינו, וגם כאן התחמקו המארחים האדיבים מתשובה אם כי רמזו שהספורטאג' המאובזרת יותר - תהיה יקרה יותר.
עם LOW, ומוניטין של מסיימת פריז-דקאר, עברה שינוי מהותי בדרך אל הטעם האירופאי של מפת השטח. תיבת ההעברה עם ה-LOW נגוזה, ועכשיו מחליף עיצוב יאפי מעודכן את מראה הממזר הקשוח של הדור הראשון. קאיה הולכת ובונה לעצמה תדמית יאפית (חסות ענק לאליפות הטניס בווימבלדון למשל) והמכונית נראית ומרגישה בהתאם. מכוונת ללב פלח מכוניות הפנאי הקטנות - הסגמנט המתרחב ביותר באירופה - מציגה קאיה ספורטאג' שיכולה, לדבריה, להתחרות בשלושה קטגוריות שונות: מכוניות משפחתיות מבחינת עיצוב, מרחב הפנים ואיכות הנסיעה בכביש, בדגמי מיניוואנים קטנים מבחינת נוחות שינוע נוסעים ואפשרויות ההטענה, וגם במכוניות עם יכולת שטח רכה.
יותר ''גברית'' מאחותה לבית יונדאי, חזקה אך לא אגרסיבית. חלון צידי-אחורי המשובץ בקורה D, מספק את הפן המיניוואני של העיצוב ושני פיות ''אקזוזים'' רבועים מאחור מעניקים קריצה שובבה לתמונה. סה''כ ציון טוב לעיצוב - גם אם באופן אישי הייתי מעדיף קצת יותר נועזות. העיצוב הפנימי של הספורטאג', הוא עיקר גאוותה של קאיה אל מול הטוסון אחותה. וזה אכן מקרב מאוד את קאיה לא אל יונדאי, אלא ליצרנים יפנים ואירופאים מובילים. לוח מחוונים המזכיר (לטובה) את אלו של ב.מ.וו, מושב גבוה ונוח, קונסולה מרכזית מוכספת המכילה בתוכה מערכת שמע מתקדמת (גם קלטות, גם דיסקים גם 3MP ). מתחת למערכת השמע מערכת הפיקוד של מיזוג האוויר. ברורה, נאה, ונגישה. בולטת בנוכחותה היא ידית אחיזה מוכספת, הממוקמת באופן לא שימושי אך מאוד מרשים אל מול פניו של הנוסע מימין. הידית נותנת ''כוח'' לתא הנוסעים כולו ומרחיבה את תחום עיצוב תא הנוסעים גם ימינה לקונסולה המרכזית. אם נוסיף לעיצוב את איכות החומרים, הן בדגם הסטנדרטי ועוד יותר בדגם המפואר יותר המשובץ עור, נגיע לציון כללי טוב מאוד. וזה עוד לפני שנסענו בכביש ומחצה לו, טלטלנו את המכונית כהלכה - אך לא שמענו כל אנחה ולו הקלה ביותר מתוך התא עצמו, הוכחה נוספת לאיכות ההרכבה המשופרת של החברה הקוריאנית.
שתי הגרסאות אותן ניסינו (2 ליטר דיזל - 102 כ''ס ידני ו-2.7 ליטר, 6V - 175 כ''ס הילוכים, אוטומטית 4 הילוכים) משנעים את המכונית בקצב טוב, עם עדיפות ברורה בכוח ובזמינות הכוח של מנוע הדלק הגדול והחזק יותר. נוחות הנסיעה (כפי שנבחנה בכבישיה הבינוניים מאוד של פלמה דה מיורקה) טובה עד טובה מאוד. ההגה אנמי מעט, כשזה אוטו בו מורכב מנוע הבנזין הכבד קצת יותר (אך אינו מתקשר טוב יותר). עם זאת, תגובת ההגוי טובה, מיידית וללא שטח מת. החלפת ההילוכים הידנית (במנוע הדיזל) היוותה נקודת תורפה - תנועה צמיגית של הבורר וחוסר דיוק במהלכה. העקיפה בדרך הררית בשתי הגרסאות לא הייתה קלה כשמנוע הדיזל נחנק בטרם עת ומנוע הבנזין סובל מהילוכים מאוד ארוכים. המכונית התנהגה בצורה נייטרלית עם נטייה קלה מאוד לתת הגוי, שנבלמה בקלות בין אם על ידי כניסת ההנעה האחורית (כניסה מהירה ולא מורגשת), בין אם על ידי מערכת היציבות הדינמית (אופציונלית) ובין אם על ידי הרפיה קלה מאוד של הדוושה. אין ספק שבמטרה הזו - יצירת תחושה של מכונית נוסעים - קאיה הצליחה היטב. אגב, נדמה היה לי שהמכונית אף נוחה בכבישים גליים מאחותה לבית יונדאי, אך את זה יש לבדוק בהשוואה ועל כבישים זהים. רעשי רוח התחילו להפריע רק במהירות של מעל 120 קמ''ש, ורעשי כביש עברו לחלל המכונית אך לא ממש הציקו. מחוץ לכביש, נבחן הספורטאג' בעלייה דרדרתית, שבילים סלולים (גליים ולא גליים), ואף ירדנו איתה לחוף ים חולי. הקוריאני צלח את כל מכשלותיו בקלות יחסית, ללא תלונות של המרכב מבחוץ או הריפוד מבפנים. בדרכים אליהן מיועדת מכונית מסוג זה, בדרכי העפר, הצטיינה הספורטאג' ואף הפתיעה כשנוחות הנסיעה השתפרה, בשבילים מחורצים, עם עליית המהירות. גם בשטח, העדפתי את מנוע הבנזין החזק והזריז יותר. הייתי כמובן מעדיף מנוע כזה עם תיבה בת חמישה הילוכים, ואף אמרתי את זה למנהל הפיתוח של הדגם. ''אנחנו עובדים על זה'' ענה הקוריאני האדיב...
(המחיר הסופי טרם נקבע וגם לא מועד הגעתה ארצה) ו...היא מככבת במבחן מקומי (ראו מבחן מיום 17/2/2005). טוב, לא ממש הספורטאג' עצמה, אלא אחותה התאומה לבית יונדאי. למעשה, אין כמעט הבדל בין המכוניות, וכשזה המצב, ההצלחה נקבעת הרבה לפי מיצוב ומחיר. כפי שזה הסתמן בהשקה, למרות שלא נאמרה תשובה מפורטת, מחיר הספורטאג' בישראל (כמו גם באירופה) יעלה על זה של הטוסון (כ-165 אלף שקלים). השאלה ''כמה יותר'', יחד עם השאלה ''האם יצליחו ביונדאי לקצר את זמן ההמתנה הארוך מאוד לטוסון המצליחה - תקבע גם את התשובה לשאלה ''כמה קאיה תמכור''...
קבוצה/מרכב פנאי קומפקטי/ 5 דלתות הנעה כפולה חלקית (קדמית, שילוב אוטומטי) מתלים ק/א תמוכות מקפרסון/רב-חיבורי בלמים ק/א דיסקים מאווררים/דיסקים מערכות עזר ABS, ESP, ASR בסיס גלגלים 263 ס''מ אXרXג 432.5X179.5X168 ס''מ תא מטען 644/1856 ליטר משקל 1600 ק''ג
זווית נטישה 32 מעלות זווית גישה 28 מעלות זווית גחון 170 מעלות מרווח גחון 20 ס''מ קוטר סיבוב 11 מטר
מנוע 4 צילנדר, רוחבי נפח 1991 סמ''ק תזמון גל-זיזים עילי, 16 סשתומים מהלךXקדח 92X83 מ''מ הספק/סל''ד 112 כ''ס/4000 מומנט/סל''ד 25.7 קג''מ/1800 הזנת דלק מסילה משותפת הילוכים ידני 5, אוטומטית 4 צמיגים 235/60R16
מנוע 6V, רוחבי נפח 2656 סמ''ק תזמון גל-זיזים עילי-כפול, 24 שסתומים מהלךXקדח 75X86.7מ''מ הספק/סל''ד 175 כ''ס/6000 מומנט/סל''ד 25 קג''מ/4000 הזנת דלק הזרקה רב-נקודתית הילוכים ידני 5, אוטומטית 4 צמיגים 235/60R16
0 תגובות
תגובות