מה הכי מפחיד ג'יפאי? (או למה אנשים מפחדים מרכב 4X4 ?)
התהפכות!!! - כמובן!
ואחת מהסיבות הנפוצות להתהפכות היא שיפוע צד!
אז מה עושים? שלב, אחרי שלב ...
הטיפ מיום 5.12.2005 ועבר עדכון ותוספות ביום 11.3.2014 וביום 27.5.20 נוסף סרטון הדרכה בנושא שיפוע צד
מאת: Ofer Ogash
11/03/14
ההמלצה הטובה ביותר בנוגע לשיפוע צד היא להימנע ממנו! אם ניתן לעקוף את קטע השביל/השטח שבו קיים שיפוע הצידה כי אז מומלץ שלא לבדוק מה היא הזווית המכסימלית איתה יודע להתמודד הרכב בטרם יתהפך. ובטח שיש לזכור כי בשטח, בשונה משטחי הניסוי המבוקרים של היצרן, גם אבן קטנה מתחת לגלגל יכולה לשנות את זווית השיפוע ולהפוך מזווית בטוחה לזווית חדה בה הרכב יכול להתהפך.
שיפוע הוא היחס בין ההפרש האנכי להפרש האופקי שבין שתי נקודות. השיפוע יכול להיות לכל אחד מהכיוונים - קדימה, אחורה או לצד ובכל זווית שבניהן. על האספלט הסלול השיפועים מבוקרים ומחושבים כך שכלי הרכב יוכל להסתובב במהירות ובבטחה. בשטח פני הקרקע אינם אחידים ואף משתנים מפעם לפעם. בשטח - שיפוע בכיוןן העלייה או הירידה צריך להיות חריף, עד כדי ''קיר'' של 90 מעלות על מנת להפוך את הרכב קדימה או אחורה. ישנם מצבים רבים בשטח לאורכם של השבילים או לצידם הגורמים לכלי הרכב להיות בשיפוע לרוחב הרכב. בר דעת ירגיש בשיפוע הצד בקלות - תחושת הבטן והזווית של הרכב יגרמו לכם להבין כי אתם מצויים בשיפוע צד בעייתי ולא נוח לכם ולרכב. אבל כאמור ''חוכמת השטח'' היא לזהות את השיפוע בטרם נכנסתם אליו.
פני כדור הארץ אינם ישרים! - תנועות טקטוניות אדירות וזרימת מים (בעיקר זמנית) על פני הקרקע, גורמים למשטח שעליו אנו נוסעים להיות עקום (עד כדי הפיכתו למצוק). תוספות של אבנים/סלעים/בולי עץ, תעלות/חריצים/ערוצי זרימה של נחלים ושאר מכשולים הקיימים בשטח יכולים להחריף את השיפוע.
יכולת הרכב לצלוח שיפוע צד ולהישאר על גלגליו תלויה במבנה הרכב, בגובהו ובמידותיו, במהלך ובסוג המתלים שלו, בחלוקת המשקל בתוך הרכב ומחוצה לו (מרכז הכובד),במהירות שבה הוא מנסה לעבור על פני שיפוע הצד והכי חשוב במיקום הגלגלים בעת חציית המכשול.
ראשית, מתכננים וסורקים היטב את השיפוע ואת מסלול הנסיעה המתוכנן. שנית, מכינים את הקרקע ומפנים מכשולים בדרך (אפילו אבן קטנה יכולה להפוך רכב).
מכינים את הרכב ומורידים את מרכז הכובד (מפנים את הגגון וכו').
אפשר גם להוריד אוויר מהגלגלים בצד הגבוה של השיפוע. שלישית, עושים זאת לאט! אבל בנחישות וברצף!!! (בהילוך LOW כמובן).
חשוב להשאיר לעצמנו את האפשרות לחזור לאחור - במקרה שבו אנו מבינים (ובעיקר מפחדים) כי אין לנו את היכולת לעבור את שיפוע הצד.
כמובן שפיקח לא נכנס למצבים מהם חכם יודע לצאת.
אבל בכל זאת לפעמים אין ברירה ולעיתים אנו טועים בהערכת המצב - והשיפוע חריף מידי, או שהרכב מחליק תוך כדי מעבר שיפוע הצד ולכן חשוב לזכור - בשיפוע צד: מפנים את ההגה לכיוון הירידה!!! רכב שגלגליו מופנים כלפי מטה מוריד את מרכז הכובד ומשנה את הזווית שלו כך שהרכב נמצא בשיפוע במישור האורכי ולא במישור הרוחבי. הערה:
ישנם מצבים בהם יש ''לעזור'' לרכב להתיישר בכיוון הירידה ואז נדרש גם כוח מנוע (''לתת קצת גז'') - שימוש בטכניקה זו מחייב מיומנות, ניסיון והכרת הרכב.
אפשר לעזור ולהוסיף משקל בצד הגבוה באמצעות משקל החברים.
נעמדים על מדרגת הצד (ולא על הגלגל, או בקרבתו), מחזיקים בחלק העליון של החלון או הגגון (בצורה יציבה) ומפנים את משקל הגוף החוצה.
זהירות!!!
מצב שבו נוסע רכב ואנשים תלויים מבחוץ מזמין צרות - שימו לב!!! ונהגו במחשבה ובזהירות!
הסבר לתמונה: הרכב מסוג טאטא - עמוס במשקל עודף, מרכז כובד גבוה (שימו לב לציוד והתיקים שעל הגגון) ובעל מתלים רכים מאוד, נמצא בשיפוע צד לצידו של עלייה. שני תומכים ב''מפרשית'' מייצבים את הרכב, מורידים את מרכז הכובד כלפי העלייה והנהג חוזר לאחור ומיישר את הרכב עם הפנים לעלייה.
במקרה שבו הרכב מצוי בשיפוע צד חריף או שאתם צופים שהוא בדרכו לשיפוע צד קיצוני, אפשר לעגן את הרכב מהצד הגבוה של השיפוע לעץ, לרכב אחר או לכל דבר שיוכל לתמוך במשקל הרכב. אפשר לבצע זאת באמצעות רצועות ו/או כננת בתוספת מכפילי כוח - על-מנת לאפשר תנועה עם התקדמות הרכב לאורך השיפוע.
המקרה: בעת טיפוס מעלה, בשביל צד, מחורץ בחר הנהג להיצמד לחלק הימני של העלייה, נפל לתעלת זרימה קטנה ונעמד בשיפוע צד קרוב מאוד להיתהפכות למדרון.
החילוץ: לאחר ''סיעור מוחות'' קצר הוחלט להשטיח את התעלה מלפנים, לעגון את הרכב לרכב מוביל שיעזור לו במשיכה, רכב מאחור אשר ישמור על הזנב מהחלקה לתעלה ועיגון צידי לקורה B עם רצועה כששלושה אנשים מושכים הצידה. תוך שניות קצרות ולאחר הנפת גלגלים מכובדת מקדימה עלה הרכב חזרה לשביל וסוף טוב לאירוע!
מסקנות:
ראשית יש להכיר את הרכב בו נוהגים - הנהג רק ''חשב'' ששילב הילוך כוח ו-4X4 אך בפועל נשאר עם הנעה אחורית (ונוריות מהבהבות בלוח השעונים).
שנית יש להיצמד בשיפוע צד, ככול שניתן, לצד הגבוה של השיפוע וזאת על מנת לאפשר מרווח פעולה גדול יותר במקרה חירום או כלל לא להגיע למצב של שיפוע צד. יש להקפיד על הפניית הגה לכיוון הירידה גם אם זה סותר תחושת הבטן, שכן גם תעלה קטנה, אבן או גבשושית יכולים להחמיר את הזווית בשיפוע עד כדי התהפכות.
ושלישית יש לפעול בזהירות, לאחר מחשבה ובנחישות בעת חילוץ מתוך השיפוע.
12 תגובות
1
אדיר לב
23 במאי 2006 ב 21:51
תשובה לקודם
אתה צודק מאה אחוז לגבי הניתוח שלך של מרכז הכובד של הרכב וההתהפכות. אבל לא לשכוח כי בזמן נסיעה בשיפוע צד הגלגלים הגבוהים יותר עלולים לעלות על אבן ובכך לבצע מעין קפיצה קטנה אשר תחריף את מצבינו. לכן מןמלץ לנסוע מאוד לאט בזמן שאנו נימצאים בשיפוע צד. מצורף קישור למאמר בנושא: https://arts.bev.net/roperldavid/rollovers.xml אדיר לב, אתר השטח
2
Raanan
02 ביוני 2006 ב 17:37
הסרט עם ''הטאטא'' = בדיחה !!
שיפוע צד ?, הייתי מגדיר זאת שיפועון ... הרבה תקלות רואים בסרט : א. גגון עמוס, מה קרה עצלנות להסיר ולהחזיר הציוד ? ב. הליצן שמלווה הרכב מצד השיפוע, לביטחונו היה עדיף שיעזור לחבריו על מדרגת הצד. לסיכום, זה לא שיפוע צד ובכלל אפשר לקרוא לסרט ''איך לא רצוי לצאת משיפוע צד'' רענן
3
Ogash Ofer
04 ביוני 2006 ב 08:52
הסרט עם הטאטא - להדגמה בלבד
בהסבר מעלה רשום - שימו לב לתיקים על הגג! שהכוונה היא לדוגמה השלילית שבעניין! נשמח לקבל הערות בונות ושיפורים לטיפ- לטובת הגולשים אתר השטח הישראלי
4
sapireng
08 באוקטובר 2006 ב 12:19
שיפוע צד בחול
מבקש לקבל טיפ, כיצד לנהוג, כאשר נקלעים לשיפוע צד בחול, תוך כדי טיפוס על דיונה, והחלקה הצידה,ואז נמצאים במצב עליה חדה, עם שיפוע צד. תודה - יוסי מזרחי
5
אתר השטח 4X4
09 באוקטובר 2006 ב 08:43
יוסי, תשובה לשאלתך תקבל מעופר כש...
הוא ישוב מהמסעות שלו (חוצה ישראל ואחריו 3 ימים בירדן). עופר יחזור ביום ראשון ה-15/10 ואז יוכל לענות. בינתיים אני יכול להציע לך לשאול את השאלה גם בפורום השטח באתר ובטוח שתקבל גם שם תשובה, לפחות עד שעופר יענה. תודה מראש, אמיר
6
udi2323
07 במרץ 2011 ב 09:31
הדגמה - טטה
לא יכולתי לפתוח.את הסרט השני כן יכולתי.תודה - אודי.
7
Ogash Ofer
11 במרץ 2014 ב 13:00
טיפ השטח - שיפוע צד עודכן היום
הטיפ המקורי עלה לאתר בשנת 2005 והגיע הזמן לעדכן...
8
Ogash Ofer
11 במרץ 2014 ב 13:01
נוסף תחקור אירוע - חילוץ משיפוע צד
החילוץ התבצע במהלך סדנת ניווט דרום של קורס מדריכי ג'יפים - קישור לגלריה
9
אורח/ת - בקשר לתמונה מסוימת
16 ביוני 2019 ב 18:30
היי עופר.
יש פה תמונות מחילוץ הלילה ביער יתיר.
יש תמונה של 3 אנשים מושכים ומאזנים בחבל רכב כלשהו.
האמצעי נדמה לי זה מיקי
מי זה השמאלי ? מכנסיים צבאיות ?
זה פשוט נראה אני ! לחלוטין !
אבל לא מסתדר לי משהו. ואתה מכיר אותי אישית.פיזי.
אני גם לא זוכר כזה ארוע בחושך.
או שיש לי כפיל זהה לי או שזה צולם יותר מ 25 שנה.
עופר (כנף שבורה).
10
Ogash Ofer
19 ביוני 2019 ב 06:59
היי עופר.
יש פה תמונות מחילוץ הלילה ביער יתיר.
יש תמונה של 3 אנשים מושכים ומאזנים בחבל רכב כלשהו.
האמצעי נדמה לי זה מיקי
מי זה השמאלי ? מכנסיים צבאיות ?
זה פשוט נראה אני ! לחלוטין !
אבל לא מסתדר לי משהו. ואתה מכיר אותי אישית.פיזי.
אני גם לא זוכר כזה ארוע בחושך.
או שיש לי כפיל זהה לי או שזה צולם יותר מ 25 שנה.
עופר (כנף שבורה).
11
אורח/ת - אמיר אלדן
29 בדצמבר 2020 ב 09:18
יופי של תאורים.
המשפט הנכון: חכם לא נכנס למצבים שפיקח יודע לצאת מהם.
תודה
12
Ogash Ofer
29 בדצמבר 2020 ב 10:44
יופי של תאורים.
המשפט הנכון: חכם לא נכנס למצבים שפיקח יודע לצאת מהם.
תודה
תגובות