שידרוג זעיר, שלוש שנים לאחר ההצגה, משפר עמדה לרכב השטח הנמכר בישראל.
בתזמון מושלם לפגוש מתחרים חדשים.
מאת: רוני נאק
20/12/05
וזה לא בגלל איכות חומרים מתדרדרת או קונספירציה גלובאלית חשוכה, אלא בשל תחרות. תחרות שדוחפת ודוחקת את היצרנים להפיק ולהמציא לנו חידושים בתדירות גבוהה, ולו רק כדי להישאר בתמונה. אחת הדרכים הנפוצות, והזולות, יותר לפני החלפה כוללת של המכונית, היא ''מתיחת פנים'' ברמה כזו או אחרת. פשוט כדי לשמור את ''עקומת חיי המותג'' כמה שיותר גבוה, ולדחות - ככל הניתן - את הצניחה הבלתי נמנעת.
היצרן היפני הזים שמועות על מרכב אחוד ומתלים נפרדים, ושמר על שלדת הסולם וסרן קשיח מאחור. אולם הלנדקרוזר התרכך, התעדן, ונטה - יותר מתמיד - לעבר הכביש. אלינו הוא הגיע בתזמון מושלם כדי לקחת את הבכורה מהפאג'רו ''קינג'' לשעבר, להיכנס בוואקום שהותיר אחריו הטרופר שייצורו הופסק, ולדלג על פני הדיסקברי 2 שהיה בסוף ימיו. הלנדקרוזר מציע מראה ''ג'יפאי'' עתיר עוצמה וכוח, אבזור ראוי למכונית סלון ונימוסי כביש טובים כל עוד לא מגזימים. בשטח וויתר, הקרוזר, על הנעילה המכאנית לטובת מערכת בקרת משיכה אלקטרונית, ויחד עם זה הגיע גם גל של שברים ותקלות אשר מאתגר קשות את מחלקת השירות של יוניון מוטורס שמצידה החמירה מאוד עם בעלי הרכב (ויש לא מעט תלונות בעניין). אולם כל זה ממש לא מעניין את טויוטה. שכן גם 2,000 פלוס לנדקרוזרים שנמכרים אצלנו מדי שנה, כבר שנתיים ברצף למרות המיתון והמצב הקשה, הם רק חלק זעיר מכלל מכירותיה בעולם (כולל גרסאת הלקסוס LX470, על בסיס אותה הפלטפורמה המשווקת בארה''ב).
שדרוג במעט - במהלך מדוד וזהיר שניתן להסיק ממנו שהכלי המגודל נמכר היטב בעולם, עיצובו מספק וסביבת הנוסעים ראויה. הספק המנוע והמומנט שופרו ברמה זניחה כמעט (עוד 3 כ''ס ו-6 קג''מ ל-166 כ''ס ו-41 קג''מ), אך חשוב מזה, תיבת ההילוכים הוחלפה לתיבת הילוכים חדשה (מתוצרת אייסין) ובה חמישה יחסי העברה. שאר מרכיבי הקרוזר נותרו ללא שינוי.
בידוד רעשי הרוח והמנוע מצוינים ואיכות הנסיעה טובה על פני רוב סוגי האספלט. למרות הכיול הרך של המתלים, עדיין ניתן לחוש בפידבק דרך המרכב כשמהמורה גדולה מדי, מפעילה את המתלים. אותם מתלים רכים יגרמו למרכב להתנודד ולרכון בנהיגה מהירה על אספלט, וגם הצמיגים חורקים מוקדם יחסית מזהירים מפני קצה המעטפת שמתקרב. אולם בכל מצב אחר, על הכביש, הקרוזר הוא שייט נינוח ונעים, מבודד היטב את הנוסעים הן מקולות מערכת ההנעה והן מרעשי הסביבה ועוטף אותם בחליפת עור ופלסטיק מעוצבת ואיכותית.
ללנדקרוזר יכולת להניף גלגל לגובה של 53 ס''מ תוך הצבת מפרקיות מרשימה של 38%. ואם מהלך מתלה כה נדיב לא מספיק אז תתערב בקרת משיכה אלקטרונית שמסוגלת להתגבר על הצלבות. בשטח יגהץ הלנדקרוזר בחדווה שבילי עפר מהירים ויתמודד בגאון גם בשטח טכני מאתגר למדי. מערכת בקרת המשיכה מתערבת באופן מורגש מאוד ודי גס, אולם יעילותה מרשימה מאוד והיא תורמת רבות ליכולת העבירות. מתג נוסף מגביל את מהירות הצלילה במדרון ומשמש כגיבוי חיובי ל-LOW לא מאוד קצר. בחול נהנה הקרוזר מתוספת התפוקה של המנוע כמו גם ממבחר נדיב יותר של יחסי העברה. תגובת התיבה מהוססת ואיטית, אפילו במצב ידני, וגם צבירת הסל''ד של המנוע לא חדה במיוחד וזה מקשה להפיק פרצי כוח חדים וחזקים כנדרש בחולות. גם המתלים מתקשים לבודד מהמורות גדולות. הסרן האחורי הכבד מקפץ בעוצמה רבה ומעביר פולסים מורגשים מאוד ולא נעימים, לתא הנוסעים. הקשחה של המתלים מומלצת למי שמתכנן לבלות הרבה בשטח ובעיקר בחולות.
מראה נכון, פנים מהודר, נימוסי כביש טובים ויכולת שטח מצוינת. נכון, שהלנדקרוזר הפסיד לדיסקברי 3 המצוין, אולם פער מחיר עצום של כ-70 אלף ש''ח, מרחיקים את הדיסקברי במעלה סולם המיתוג. יחידת המנוע המחוזקת ותיבת ההילוכים החדשה עדיין אינם מושלמים. תגובת המנוע מעט איטית מדי, אך התפוקה טובה וצריכת הדלק טובה גם כן. לתיבת ההילוכים, יכולת לדלג ולהעביר הילוכים באופן חלק כמשי אולם תגובתה איטית מאוד ברמה המשבשת את שטף הנהיגה וגם היא תורמת את שלה לצריכת דלק טובה יותר. כעידכון של ''אמצע החיים'' עבר הלנדקרוזר שינויים מינימאליים. האם זה מרמז על שביעות הרצון של טויוטה מהמוצר הקיים ועקומת המכירות שלו, או אולי שהיצרן הגדול בעולם שומר בארסנל הפתעה שתתגלה רק כשהלנדקרוזר הנוכחי יסיים את הקדנציה שלו?
מנוע 4 צילנדרים, אורכי תזמון גל-זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, 2,982 סמ''ק מהלךXקדח 96X103 מ''מ הספק/סל''ד 166 כ''ס/3,400 מומנט/סל''ד 41 קג''מ/1,600
הנעה כפולה קבועה, דיפרנציאל מרכזי ננעל, LOW 1:2.57 הילוכים אוטומטית, 5 הילוכים מתלים ק/א עצמות עצה כפולות, קפיצי סליל/ סרן קשיח, מוטות רדיוס, קפיצי סליל בלמים ק/א דיסקים מאווררים/דיסקים ABS EBD DAC HAC VSC A-TRC צמיגים: 265/65R17
בסיס גלגלים 279 ס''מ אXרXג 471.5X187.5X185 ס''מ משקל 2,070 ק''ג מיכל דלק 87 ליטר תא מטען 800 ליטר (שבעה מושבים)
מהירות מירבית (יצרן) 170 קמ''ש 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12.8 שניות צריכת דלק (מבחן) 6.2 ק''מ/ליטר טווח נסיעה (מבחן) 540 ק''מ
קוטר סיבוב 10.2 מטר זווית גישה 32 מעלות זווית נטישה 27 מעלות זווית גחון 160 מעלות מרווח גחון 22 ס''מ
(רכב מבחן) 344,000 ש''ח אחריות 36 חודשים או 100,000 ק''מ
0 תגובות
תגובות