שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

טיפ נהיגה בדיונות ובשטח חולי

מי לא אוהב לנסוע בדיונות או בשבילים החוליים? ומי לא נתקע, לפחות פעם אחת, בדיונות או שקע בחול ים?
מכיוון שהתשובות ברורות (כן וכן) - טיפ השטח הזה נועד עבורכם ועבורכן - לאלו שנוסעים בשטח חולי ולאלו שרוצים לנסוע
בדיונות...
טיפ שטח משנת 2006 - מעודכן לשנת 2014, עודכן בשנית בשנת 2023

הדיונות - היכן נוצרו ואיך הגיעו אלינו?

ארץ ישראל התברכה בתאי שטח שונים ומגוונים, בין היתר במשטחי חול צהוב - הדיונות. הדיונות של אזור החוף עד אזור צאלים הגיעו אלינו מאפריקה. הן תוצר הבליה של הסלע בתוספת קלציט (גיר) שמקורו בשרידי בעלי החיים, לאחר שהוסעו בזרימת הנילוס, נשפכו לים התיכון ועם הזרמים עלו חזרה לחוף בארץ ישראל. הדיונות של אזור הערבה ומזרח הנגב (בעיקר סביב דימונה) הן שריד עתיק עוד טרם נוצר הבקע בן ישראל לירדן (השבר הסורי אפריקאי) - תקופה שבה זרמו הנחלים ממזרח - מחצי האי ערב (החיג'אז) לעבר הים התיכון ובדרכם אספו את החול במזרח (באזור ערב הסעודית) והשקיעו אותו בדרך.
התקדמות גרגירי החול על האדמה תלויה במשקל הגרגר ובעוצמת הרוח: גרגרים קלים (אבק) עפים ברוח, גרגרים בינוניים ''קופצים'' בדילוגים ואילו הגרגרים הכבדים מתגלגלים על הקרקע. כך שתהליך התזוזה של דיונה ממקום למקום יכול להימשך על מאות ואלפי שנים.

הדיונות של מדבר גובי - מונגוליה

מתוך מסע ג'יפים של אתר השטח למונגוליה - סוכות 2019

דיונות בעולם

הדיונות אינן ''המצאה ישראלית'' והן קיימות במקומות רבים בעולם - רובם במדבריות. בסביבתנו הקרובה אפשר למצוא דיונות של המדבר הדרומי ושל הערבה בממלכה ההאשמית של ירדן וכמובן הדיונות האין סופיות של המדבר המערבי במצרים - שהוא בעצם החלק המזרחי של מדבר הסהרה - מדבר הדיונות הגדול והמפורסם בעולם. ואם נתרחק יותר אז אפשר לטייל בדיונות של מדבר הסהרה במרוקו, ובמדבר גובי במונגוליה, במדבר נמיב שבנמיביה, במדבריות של דרום ארצות הברית ושל מרכז ודרום אמריקה - שם נערך ראלי דקאר בשנים האחרונות (קישור לכל כתבות הדאקר לאורך השנים).
ליומני מסעות בדיונות של אתר השטח: ירדן | מדבר מערבי | מונגוליה | מרוקו

הכנות בטרם נתחיל בנסיעה בשטח חולי או על הדיונות:

ראשית, יש לוודא כי הרכב תקין! הרכב חייב להיות במצב מכני תקין לרבות מערכת הקירור והשימון של המנוע - אחרת מובטח לכם כי תשאירו את רכביכם תקוע בחול (לפחות עד שיתקרר, עד שיירד הלילה או עד שיגיע החילוץ). שנית, עליכם להיות מצויידים בציוד חילוץ והרמה מתאים לרכב ולשטח החולי. רכב נוסף כבן זוג - חובה! (אלא אם מתחשק לכם לצעוד קילומטרים בחולות לחפש משהו שיכול לבוא ולעזור לך במשיכה קלה). מומלץ לקרוא: טיפ שטח לציוד חילוץ וגרירה בשטח שפאלות - אמצעי חילוץ נוח לשטח חולי

ים החולות הגדול - המדבר המערבי, מצרים

ים החולות הגדול - המדבר המערבי, מצרים

הורדת אוויר בצמיגים

דבר חשוב נוסף בהכנת הרכב לנסיעה בחול או דבר ראשון שיש לבצע במקרה של קיעה או קושי להתקדם בחולות - יש להוריד לחץ אוויר בצמיגים על מנת להגדיל את שטח המגע של הצמיג עם הקרקע.
המטרה היא: הגדלת שטח הפנים של הצמיג על מנת שיאחז טוב יותר בקרקע ועל מנת לחלק את משקל הרכב על פני שטח צמיג (וקרקע) גדול יותר ובכך להקטין את שקיעתו בקרקע החולית.
כמה להוריד? תלוי בסוג ובגודל הצמיג, בעומק החול, בעוצמת המנוע ועוד פרמטרים. ככל אצבע מקובל לרדת לכדי מחצית מהלחץ בכביש. במרבית הרכבים זה נותן כ-15 PSI פלוס/מינוס 5 PSI. כלומר רכב קל עם צמיג צר (כמו סוזוקי ג'מיני) יכול לנסוע בחולות גם עם 10 PSI בצמיג. במקרה של חילוץ או קטע מעבר קשה אפשר לרדת גם ל-8 PSI ולאחר מכן לחזור ל-15 PSI.
ודבר אחרון וחשוב להכנות: עליכם להגיע מוכנים מבחינה מנטאלית עם הרבה סבלנות (וזמן) שכן חווית הדיונות מתחילה בכיף (ובמזגן) אך במהרה יכולה להפוך לקשה.

הדיונות של המדבר הדרומי, ואדי ראם - ירדן

כללי אצבע לנהיגה בשטח חולי:

1. טרם התחלת הנסיעה עליכם להסתכל קדימה ולמרחק על מנת לקבוע קו התקדמות ונקודת עצירה ממנה יהיה נוח להמשיך הלאה.
2. בשטח חולי הנסיעה רציפה, במהירות גבוהה (יחסית) וקבועה (הנהיגה בחול היא בהילוך HIGH ושילוב בהילוך כוח LOW הינו לחילוץ בלבד).
3. הנסיעה מתבצעת בקו ישר עם כמה שפחות הפניות של ההגה וזאת על מנת לשמור על התנופה קדימה.
4. עצירה תתבצע רק במקום גבוה עם הפנים לכיוון הירידה.
5. יש להקפיד ולנסוע ממקום גבוה למקום גבוה.
6. יש להיזהר מתלוליות חול ומשיחים - שסביבם תלולית או שקערוריות בחול (גבעות חול מאיטות את הרכב ויכולות גם לגרום לנזקים).
7. יש להיזהר בעת חציית שיא הדיונה - ''הסכין'', מהגעה מהירה מדי ומנפילה לצד התלול של הדיונה.
8. בעצירה יש להקפיד להאט ללא שימוש חזק בברקסים על מנת לא לתקוע / להשקיע את החלק הקדמי של הרכב (הפרונט) בחול.
9. על הרכב השני לשמור מרחק ולא להיכנס יחד עם הרכב שלפניו לאותו תא שטח ולאותו מכשול או בעייה.

מהירות ורציפות בתנועה בשטח החול

בטיחות - כי אנו רוצים לחזור הביתה בשלום!

1. יש לאמץ דפוס מחשבה מקצועי: המטרה של הנהג ושאר המשתתפים היא להחזיר את הרכב והנוסעים שבו הביתה בשלום!.
2. למרות שמדובר בחול וקצב הנסיעה מהיר יותר מהרגיל, יש לנסוע בקצב אישי המתאים לנהג וליכולת שלו לתפעל את הרכב. הקצב הנכון הוא זה שבו לנוסע שיושב ליד הנהג - נוח! והרכב ''מתגלגל'' בקצב שנוח לו ללא טילטולים קיצוניים.
3. קצב ומהירות הנסיעה הם אלו המאפשרים לנהג לבלום בבטחה, אם בכניסה לסיבוב או לפני מכשול. זכרו כי ברקס חזק והפניית הגה חדה עלולים לגרום להתהפכות.
4. זהירות מהפתעות בשטח: בורות, תלוליות ומפגעים המיוחדים לשטח: בזנ''טים, שברי עצים לרוחב הדרך, שערים, מחפורות וכו'...
5. לזכור כי לחץ האוויר בצמיגים נמוך יותר (בפנייה מאוד מהירה או בתיקול מכשול הצמיג יכול לפרוק מהחישוק).
6. לא לשכוח לחגור חגורות בטיחות - זה מציל חיים! ומאפשר לנהג ולנוסעים נסיעה נוחה יותר.
לטיפ שטח נוספים הקליקו כאן

חילוץ בשטח חולי (מרוקו):

קישור לכתבת החילוץ המלאה מהדיונות במרוקו

תגובות

15 תגובות

1

bandora

20 בספטמבר 2010 ב 15:58

טיפ קטן ליורדים בדיונה

תודה על הטיפ.

והנה הטיפ שלי לעולים בדיונה :

לפני הדיונה צוברים תאוצה וכאשר מגיעים לתחילת הדיונה הג'יפ מקבל מכה וקופץ מקדימה, אם הקפיצה חזקה מדי האף עולה למעלה אנו מאבדים אחיזה בגלגלים הקדמיים  וגם נגרם נזק לתושבות מנוע וגיר, ובמקרים קיצוניים המנוע נתלש מהמקום.

לכן כדאי להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי השטח, שיפוע חזק מסוכן.

אם אפשר, כדאי להתחיל את הדיונה בזוית ולא לבוא ישר ובהמשך המעלה ליישר.   

2

teperedi

02 בינואר 2014 ב 15:39

נסיעה בחולות - חייב שילוב LOW??

בשבת הקרובה אני יוצא לטיול בדיונות של אשדוד.
חוץ מהורדת האוויר ל 12-15 בר האם הנסיעה חייבת להיות ב LOW או שמה רק כאשר יש צפי לחול טובעני במיוחד??

תודה,
אד

3

Ogash Ofer

02 בינואר 2014 ב 17:17

נסיעה בחולות - חייב שילוב LOW??


בשטח חולי נוסעים ב- HIGH ומהר!

בחילוץ משקיעה רצוי לעבור להילוך כוח LOW.

כנס לטיפ שטח > טיפ נהיגה > ומשם לטיפים העוסקים בנהיגה בחולות ותוכל ללמוד את רזי הנהיגה בחולות > לדוגמא: טיפ נהיגה בשטח חולי

4

teperedi

03 בינואר 2014 ב 11:46

נסיעה בחולות - חייב שילוב LOW??


תודה עופר.

אני ראיתי את הפוסטים שלך לפני שכתבתי את השאלה רק ששם לא מוזכר האם יש לנסוע ב HIGH או לשלב LOW.

לסיכום להבנתי: הורדת אוויר ל 12-15 בר, נסיעה רציפה ומהירה ב HIGH ובמיקרה הצורך (הרגשה?? או לפני שקיעה??) יש לשלב ל LOW.
תודה ותמעד אשמח לטיפים נוספים, אדי

5

Ogash Ofer

03 בינואר 2014 ב 19:56

זווית גישה וזווית נטישה בדיונות

אכן יש לשים לב בכניסה לטיפוס על הדיונה לזווית הגישה - קישור.
ובסיום הירידה לזווית הנטישה - קישור.
הגעה מהירה לדיונה, מבלי שהמתלים יספיקו להגיב, יכולה לדמות להתנגשות בקיר!

6

Ogash Ofer

03 בינואר 2014 ב 20:02

נסיעה בחולות - חייב שילוב LOW??

teperedi כתב/ה:
"
תודה עופר.

אני ראיתי את הפוסטים שלך לפני שכתבתי את השאלה רק ששם לא מוזכר האם יש לנסוע ב HIGH או לשלב LOW.

לסיכום להבנתי: הורדת אוויר ל 12-15 בר, נסיעה רציפה ומהירה ב HIGH ובמיקרה הצורך (הרגשה?? או לפני שקיעה??) יש לשלב ל LOW.
תודה ותמעד אשמח לטיפים נוספים, אדי "
חיברתי את השאלה וכל השרשור של TEPEREDI לטיפ שטח לנהיגה בדיונות - על מנת שנושא הנסיעה בהילוך גבוה HIGH יהיה ברור.

7

Ogash Ofer

03 בפברואר 2014 ב 12:47

הטיפ משנת 2006 עבר עדכון לשנת 2014

8

Ogash Ofer

03 בפברואר 2014 ב 12:51

תוספת חשובה - חול ים!

שימו לב שלפי החוק (ויש גם אכיפה בנושא) אסור לנסוע על החול בקו המים או ''לרדת'' עם הג'יפ, או כל כלי רכב אחר, לחוף הים.

9

אורח/ת

12 ביוני 2016 ב 05:42

סוברו xv 1600 ?

האם סוברו xv נפח מנוע 1600 , מתאימה לנסיעה מזוג זה?
נסיעה על חול בחופי הים שלנו?

10

ilia

12 ביוני 2016 ב 13:49

סוברו xv 1600 ?

אורח/ת כתב/ה:
"האם סוברו xv נפח מנוע 1600 , מתאימה לנסיעה מזוג זה?
נסיעה על חול בחופי הים שלנו?"
בארץ אסור לנסוע בקו חוף. מותר להתקרב מאה מטר מהמים

11

Ogash Ofer

14 ביוני 2016 ב 13:27

סוברו xv 1600 בחולות ?

אורח/ת כתב/ה:
"האם סוברו xv נפח מנוע 1600 , מתאימה לנסיעה מזוג זה?
נסיעה על חול בחופי הים שלנו?"
כתבו מעליי (וגם אני כבר כתבתי) שאסור לנסוע בארץ על חוף הים! ובכל מקרה - הסבוארו XV 1,600 נוסע בסדר בשטח חולי בתאני שמורידים אוויר ושומרים על הפגושים בכניסה וביציאה מהתלוליות.

12

אורח/ת - ag

13 בספטמבר 2018 ב 12:50

להתחיל נסיעה בחול ב-HIGH והילוך שני, מונע סבסוב גלגלים, יש כפתור המיועד לכך במכוניות רבות, טוב גם לנסיעה בשלג.

13

אורח/ת - אז

02 בינואר 2022 ב 01:29

שלום, אשמח לדעת האם בנסיעה בחול דיונה לאחר גשם עדיין צריך להוריד אויר לאותה כמות? או שזה כמו עקרון הבוץ שדווקא צריך יותר אויר.
תודה

14

Ogash Ofer

02 בינואר 2022 ב 07:20

אורח/ת - אז כתב/ה:
"

שלום, אשמח לדעת האם בנסיעה בחול דיונה לאחר גשם עדיין צריך להוריד אויר לאותה כמות? או שזה כמו עקרון הבוץ שדווקא צריך יותר אויר.
תודה

"
ככול שהחול רטוב ומהודק יותר נדרש פחות להוריד אוויר.
שים לב שמתחת לשכבה הקשה החול רך ותובעני, לכן הייתי מוריד אוויר אבל פחות.
ובכול אופן חול זה לא בוץ - בבוץ "מחפשים" את השכבה הקשה שתחת הבוץ החלקלק ולכן מוסיפים אוויר.

15

Ogash Ofer

28 בספטמבר 2023 ב 20:30

הטיפ שטח משנת 2006
עודכן לראשונה בשנת 2014
עודכן בשנית בספטמבר 2023