
חברת לנד רובר הציגה אוסף של טכנולוגיות עתידיות שעיקרן הקטנת תצרוכת הדלק וצמצום פליטת הגזים הרעילים, תוך שיפור יכולות השטח, אותן היא מתכוונת ליישם בשנים הבאות בכלי הרכב שלה.
בקרוב ב-LR5 שלך...
מאת: עופר אדר
01/03/06
המגמה הגוברת והולכת של ''ניטרול'' הנהג משליטה בכלי הרכב שלו, קיבלה תוקף דרמטי בחברת לנד רובר. תחת השם e-Terrain System הציגה החברה מקבץ של טכנולוגיות, אותן היא מתכוונת ליישם בשנים הקרובות בכלי הרכב מתוצרתה. הדגש אמנם הוא בעיקר על חסכון בדלק והקטנת פליטת ה-CO2, תוך שמירה על יכולות השטח ואולי גם שיפור שלהן. אבל לנו, כנהגים, מרבית השיפורים האלה משמעותם אובדן היכולת לשלוט בצורה אבסלוטית ברכב. נהגים לא מיומנים ו/או עצלנים אולי יברכו על כך שלא צריך לחשוב בכל רגע נתון מה עושים: לשלב ל-LOW? לנעול דיפרנציאל? המערכות האלקטרוניות החדשות עושות הכל עבורנו. אבל נהגים שגדלו על שילוב ידיות ו''טחינת'' גלגלי שיניים בוודאי שלא יתלהבו.
מרבית הטכנולוגיות שהוצגו כבר ידועות ומוכרות, חלקן חדשות והן ייחודיות ללנד רובר (לפחות בשלב זה). השאיפה היא להגיע לתצרוכת דלק ממוצעת של 5.65 ליטר ל-100 ק''מ (כ-18 ק''מ/ליטר בנסיעה מעורבת עיר/בינעירוני/שטח) בכלי רכב מסדר הגודל של הפרילנדר. צריכה כזו תושג במנועי דיזל, הנמצאים בכ-90 אחוז מכלי הרכב שלנד רובר מוכרת באירופה, אך החסכון יופיע גם במנועי הבנזין. בלב הטכנולוגיות - הנעה חשמלית לסרן האחורי. הנעה זו לא תבוא במקום ההנעה המכנית, אלא כתוספת לה. ההנעה החשמלית תפעל באופן רגיל רק במהירויות נמוכות, עד 32 קמ''ש, ובזמן זה המנוע הראשי של הרכב ישאר מדומם. בעת הצורך, אפשר יהיה להכניס את ההנעה החשמלית לפעולה לתוספת כוח בתנאי שטח קשים. יש בזה יתרון גדול מאוד בנהיגת שטח: מנוע חשמלי יכול לספק מומנט מירבי גם במהירות אפס של הרכב - נפלא לזחילת סלעים!
הכוח להנעה החשמלית יגיע ממצברים שיטענו בעזרת מערכת אחרת, ההופכת את כוח הבלימה לאנרגיה חשמלית. כל לחיצה על דוושת הבלם תייצר כמות מסויימת של טעינה. בבלימות חרום, מערכת זו תיעקף על ידי מערכת הבלימה הרגילה. מרכיב נוסף במערכת נקרא ISG - Integrated Starter-Generator והוא יחליף את האלטרנטור. מערכת זו אחראית לכבות את המנוע בכל עצירה של הרכב ולהניע אותו מיידית כשהתנועה מתחדשת. מערכת E-Mode תציעה מצב אחד של נהיגת כביש ועוד חמישה מצבים לנהיגת שטח: רגיל, חול, בוץ, דשא/שלג/חצץ, זחילת סלעים. המערכת תדע לבחור את השילוב האופטימלי להנעת הרכב בכל מצב. בנהיגת שטח, המנוע הרגיל יפעל כל הזמן ולא יכבה גם בעצירה. מקבץ הטכנולוגיות כולל גם אינספור בקרות שונות ומשונות, בין היתר על חום ההפעלה של הרכב (מנוע, מכללי הנעה, גזי פליטה) ועל מערכות החשמל השונות. ומה יבקר את הבקרות? האם אין כאן פתח לצרות עתידיות? נראה שאנחנו לא רחוקים מהיום, שמכונאי/חשמלאי רכב יהיה חייב בתואר בהנדסה, ראשון לפחות.
0 תגובות
תגובות