היגוי יתר ותת היגוי (היגוי חסר) הינם מצבים הנגרמים עקב אובדן אחיזה ועלולים לגרום לתאונה גם בידיו של נהג מיומן!
גלגל שמאבד אחיזה עם הדרך ''שואף להוביל'' ונוהג שונה משאר הגלגלים ברכב - מכאן הסכנה שבאובדן אחיזה אף בגלגל בודד!
1. התנגדות/אחיזת המשטח (הדרך) קטנה אליו יותר מגלגל אחר ברכב. מצב זה יכול לקרות ב''דו-משטח'' - גלגל אחד על הכביש ושני על השוליים (או על כתם שמן), העמסה לא נכונה של הרכב יוצרת הבדלי משקל בין הגלגלים ועקב כך הבדלי אחיזה, העברות משקל מצד לצד בעקבות פעולות נהג וכו'. 2. ''הזרמת'' אנרגיה בצורה שמשנה את שיווי המשקל - כלומר לחיצה חזקה על דוושת הברקס או על דוושת הגז ואף עזיבה פתאומית של דוושת הגז (הדברים נכונים לרכבים ללא מערכות בקרת משיכה ו/או ABS).
הבדלי אחיזה ו''הזרמת'' אנרגיה מוציאים כאמור את הגלגל משיווי משקלו ומהאחיזה שהייתה לו עם המשטח עליו התגלגל ויכולים לגרום לאיבוד אחיזה. כאשר איבוד אחיזה בו בשילוב עם הגה, בפניה לדוגמא, עלולים להתפתח שני מצבים בעייתיים:
תת היגוי: כאשר גלגל בחלקו הקדמי של הרכב מאבד אחיזה ולא יכול להכניס את הרכב לפניה המבוקשת ובכך מגדיל את רדיוס הסיבוב. מצב זה קורה בעיקר כתוצאה מכניסה במהירות גבוהה לסיבוב או כתוצאה מתאוצה חזקה בתוך הסיבוב.
היגוי יתר: כאשר גלגל בחלקו האחורי של הרכב מאבד אחיזה והרכב פונה לתוך הסיבוב יותר ממה שנחוץ ובכך מקטין את רדיוס הסיבוב. מקרה זה אופייני לרכבי הנעה אחורית בדרכים חלקות, לתאוטה משמעותית של הרכב או בגלל אפיון ותכנון של היצרן.
3 תגובות
1
אורח/ת
15 באוקטובר 2008 ב 16:42
לא מומחה ... אבל
אני לא יכול לענות בוודאות אבל תת-היגוי הוא בעיקר תוצאה של מיקום מרכז הכובד, (תכן של הייצרן - למשל פורש 911 , או העמסה ) וכשזה נמצא מאחור, אין מספיק לחץ על הגלגילם הקידמיים . כדי להגביר את האחיזה יש צורך ללחוץ על הברקס (בעדינות) , הרכב "מוריד אף" הלחץ על הגלגלים עולה והם חוזרים לאחיזה . אם בינתיים סובבנו את ההגה יותר מידי אז שלוחצים על הברקס חזק מיידי עוברים להיגוי יתר ואיבוד שליטה.
שוב , זה נאמר בערבון מוגבל
אמיר
2
אורח/ת
12 בספטמבר 2009 ב 18:33
תשובה ממי שיודע
3
אורח/ת
13 בספטמבר 2009 ב 08:57
היגוי חסר
תשובה לשאלה: "הבנתי כי היגוי יתר נפוץ יותר ברכבים בעלי הנעה אחורית.
האם תת-היגוי נפוץ יותר בהנעה מסויימת או שאין קשר בין הדברים?"
תשובה: אכן ברכבים עם הנעה אחורית תופעת של היגוי יתר, נפוצה יותר, ברכבים עם הנעה קדמית, היגוי חסר נפוץ יותר, אבל ! לנהג יש סיכוי גדול יותר להחלץ בשלום מאירוע של היגוי חסר, לאומת היגוי יתר שזה מצב הרבה יותר בעייתי.
תגובות