
בהתחשב בעובדה שצמיגי העלה נמצאים עימנו משחר ימי ההיסטוריה המוטורית נותר רק להשתאות שעדיין אנשים ממציאים שיפורים ועידכונים למבנה הנדסי כה בסיסי.
מאת: רוני נאק
29/07/00
נקודת ההתחלה היא חבילה של קפיצי מתכת באורכים גדלים. קפיצים מרובי ''עלים'' מתוכננים לתמוך במשקל הרכב(על מטענו) ובמקביל לספוג את מהמורת הדרך. בעוד שהנטייה במכוניות מודרניות היא לכיוון קפיצי סליל ומוטות פיטול לטובת אחיזת כביש משופרת ונוחות נסיעה, קפיצי עלה בסיסיים הם עדיין הבחירה הבחירה הנפוצה כשצריך להתמודד עם עומסים ומשקלים גדולים.
קפיצי העלה המצויים ביותר הם מסוג '' סמי-אליפטי''(בצורת חצי אליפסה), המעוגנים לשילדה בקשת חיובית או שלילית. טנדרים במרוצי מדבר pro-truck משתמשים בדר'',כ במיבנה רבע אליפטי, או חצי קפיץ רגיל, המותקן בהיפוך כדי להרוויח מהלך מיתלה מוגדל ולהרויח מהלכי מיתלה מוגדלים ולהפחית משקל. וואריציות אחרות כוללות עלים מחומרים שונים כולל סיבי-פחמו או פולימרים אחרים, קשת חיובית, שטוחה או שלילית, סוגים שונים של בוקסות, שיטות עיגון שונות וכמובן המון המון חתכים, עוביים ומבנה הכל תלוי באפליקציה הדרושה.
מלבד הקפיצים נמצא כיום מבחר גדול של בוקסות וציוד נילווה לקפיצים. כשהוחל בייצור קפיצים תחליפיים לג'יפים לא הושם הדגש על נוחות נסיעה או על גמישות. ''חבילות'' עבות של עלי מתכת הוצמדו בחוזקה ע''י חברי פלדה שהרימו את הג'יפ גבוה באוויר את הותירו אתיושביו מותשים ומעורבבים לאחר יום ארוך בשטח. הנטייה כיום, של יצרני הקפיצים, היא להשתמש במערכות שגם יגביהו את הרכב וגם ישפרו את נוחות הנסיעה ועדיין תשמורנה על העמידות של קפיצי העלה המסורתיים. קשיחות קפיץ משתנה(קפיץ פרוגרסיבי) מקנה נוחות רבה בכביש מכיוון שרק חלק מהקפיץ מופעל על מהמורות קטנות. אבל כשהרכב יפגע בבור או יועמס במשקל רב., יופעל חלקו הקשיח יותר של הקפיץ. הפחתת החיכוך בין העלים ע''י שימוש בחבקים מהודקים במומנט נמוך יביאו לשיפור נוחות הנסיעה ולגמישות רבה יותר של הקפיצים בשטח. בגדול, עלה ארןך, רחב ודק יהיה גמיש יותר מעלה קצר, צר ועבה. זהו הבסיס להתאמת הקפיצים לרכב שלכם. לקבלת מהלך מיתלה ארוך רבים החליפו לקפיצים ארוכים.
ייצור הקפיצים ע''י יצרני המכוניות ויצרני הקפיצים התחליפיים, אינו תמיד מדע מדוייק, יש כמות עצומה של סוגי קפיצים בדירוג עומסים שונה. בישראל חברות ''גולדוטק'' ו- ''א. הנפלד'' מייבאות קפיצי עלים, קפיצי סליל ומוטות פיתול תחליפיים. מלבדם ניתן למצוא קפיצים מקוריים אצל היבואנים(לנד-רובר למשל). למצוא קפיץ מתאים בשיטת הניסוי והטעיה זו שיטה יקרה מדי. לכן, אספנו עבורכם כמה טיפים במטרה לחסוך מכם כסף , זמן ויגון.
על רוחב העלה להתאים לרוחב אביזרי העיגון(חבקים, פלטה תחתונה, נדנדות/שאקלים). אם הרוב אינו מתאים(עלה צר מדי) לא יוכלו החבקים לספק תמיכה צידית טובה ולהגביל עיוות לצדדים. לא ניתן יהיה למומנט הלפיתה של החבקים מכיון שהם יתעוותו יחד עם הפלטה(קפיץ מעל סרן). פלטת, הברגות החבקים(u- bolt ) ולפעמים גם תושבת בולם הזעזועים, חשופים ביותר לפגיעה בדגמים שבהם עובר הקפיץ מיתחת לסרן. התקנת פלטת מיגון תשפר את הסיכויים לחזור הביתה בשלום. בעת החלפת החבקים יש לבחון את מצבם. יש לוודא שהחבקים הם מאיכות טובה(רצוי עמידים בחלודה). זיכרו, חבקים אלה מחזיקים את כל משקל הרכב בדגמי ג'יפים שבהם עובר הקפיץ מיתחת לסרן. יש לבדוק באופן סדיר את מצבם ולחזק את האומים(ע''פ נתוני הייצרן).
פלטת, הברגות החבקים(u- bolt ) ולפעמים גם תושבת בולם הזעזועים, חשופים ביותר לפגיעה בדגמים שבהם עובר הקפיץ מיתחת לסרן. התקנת פלטת מיגון תשפר את הסיכויים לחזור הביתה בשלום. בעת החלפת החבקים יש לבחון את מצבם. יש לוודא שהחבקים הם מאיכות טובה(רצוי עמידים בחלודה). זיכרו, חבקים אלה מחזיקים את כל משקל הרכב בדגמי ג'יפים שבהם עובר הקפיץ מיתחת לסרן. יש לבדוק באופן סדיר את מצבם ולחזק את האומים(ע''פ נתוני הייצרן).
קפיצי עלה נעים ומתפתלים הרבה בנסיעת שטח. ניתוב מחדש של צינור המפלט עלול להידרש אם החלפתם לקפיצים רכים יותר ובעלי מהלך מוגדל. דמיינו את המיתלה בשיא מהלכו לפני שתנתבו מחדש את צינור המפלט או כבלי בלם-היד. קפיצי עלה נעים ומתפתלים הרבה בנסיעת שטח. ניתוב מחדש של צינור המפלט עלול להידרש אם החלפתם לקפיצים רכים יותר ובעלי מהלך מוגדל. דמיינו את המיתלה בשיא מהלכו לפני שתנתבו מחדש את צינור המפלט או כבלי בלם-היד.
קפיצים רכים יקנו נוחות נסיעה משופרת אם הם יותאמו נכון לבולמי הזעזועים, אך זווית הגילגול בפניות עלולה להיות מוגזמת ורכב מוגבה עלול להתהפך. מוטות ייצוב המחברים בין השילדה לסרן יגבילו את זווית הגילגול בפניות אך הם יפגעו קשה במהלך המיתלים. מנתקים מאפשרים נסיעה בטוחה על הכביש וע''י שליפת פין יחיד להינות ממהלך המיתלה בשטח. תושבת הקפיץ(בין הקפיץ לסרן) יכולה להשפיע על פעולת הקפיץ בדרכים רבות. התושבות המקוריות יהיו בדר''כ מרותכות לסרן או חלק מפלדה עם שוליים מעוגלים המוסיפים לחוזק המיבני של החלק. תושבות רבות, מיצרני אביזרים תחליפיים, חסרות השוליים הללו ועשויות להתעוות תחת העומס, בעיקר אם התושבת רחבה יותר מהקפיץ.
בסופו של דבר, החבקים ישתחררו והסרן יזוז ממקומו. תושבות קטנות או קצרות עלולות לגרום לעיוות בסרן עצמו. אם ניתן השתמשו בתושבות המקוריות או השתמשו בחלק תחליפי באיכות גבוהה.
הכתבה באדיבות מגמוטו
0 תגובות
תגובות