עליית מחירי הדלק כפי שהיא נראית בחשבון חודשי
עד עליית המחירים הבאה
טיפ לחוסכים: היפטרו מרכב השטח שלכם
כתב: רני פלג, צילמה: יפעת פלג
אתר השטח הישראלי - מאי 2006
מאת: רני פלג
04/05/06
דלק מהווה כבר שלושה עשורים מוצר צריכה יקר ומתייקר. משבר האנרגיה שפרץ אי שם בשנות השבעים הותיר את העולם כולו בהלם, שנמשך עד ימינו, עם התפכחות מחלום האנרגיה הזמינה לכל. כבר יותר משלושים שנה שאנו מבכים את התייקרות דלק המאובנים ולא עושים יותר מדי כדי למצוא חלופות. אז הנה כמה תחשיבים עדכניים, רק כדי לסבר את חשבון הבנק, לא משהו שאפשר לעשות איתו משהו. כלכלני חברת ''חשב'' עורכים בכל התייקרות את החשבון העדכני לגבי עלות החזקת מכונית, והרי מסקנותיהם, הפעם גם עם השוואת עלויות בין מקורות אנרגיה שונים, קרי גז, בנזין וסולר. על פי חישובי ''חשב'' עולה כי מכוניות פרטיות נפוצות הנוסעות 17,000 קילומטר בשנה עולות לבעליהן 37,331 שקלים לשנה, אם מדובר במנוע בנזין. עבור מכונית סולר נשלם 140 שקלים נוספים ועבור מכונית גז נשלם 37,692 שקלים בשנה. חישוב זה כולל את עלות מימון כלי הרכב, את עלויות הדלק כמובן ועלויות ביטוח, רישוי, טיפולים, צמיגים וכו'. מחישובים אלה עולה גם כי עד 17,743 קילומטרים בשנה, בנזין היא החלופה הזולה. מנתון זה מתאזנת התמונה עבור הדיזל, כאשר גז כדאי רק מעבר ל-21,508 קילומטר.
זהו החישוב הבסיסי, ממנו אפשר להתחיל להתאים לרכבי השטח האהובים על לבנו ומכבידים על כיסנו. רכבי שטח צורכים הרבה יותר דלק. הנתונים של ''חשב'' מבוססים על 10.5 ק''מ לליטר עבור בנזין, 18.4 בדיזל ו-9 לגז. עבור רכבי שטח אפשר בהחלט לאמץ נתונים כמו 5 ק''מ לליטר בבנזין, 8.5 בדיזל ו-4.5 בגז ואז התמונה משתנית, אך הנזק לכיס גדל בהרבה. במקרה שכזה, רק עלויות הדלק עבור 17,000 קילומטר יהיו 21,658 שקלים עבור בנזין, 10,480 שקלים עבור סולר ו-12,466 שקלים עבור גז (לכך יש להוסיף את עלות הבנזין הנצרך עד למעבר המנוע לפעולה על גז). ישנן כמה מסקנות אליהן אפשר להגיע לאחר חפירה מעמיקה בנתונים של ''חשב''. בנזין הוא עסק יקר, סולר עדיף עבור חלק מהאנשים, גז נשמע די כדאי. עד כאן הכל טריוויאלי, אבל הבה נכניס למשוואה נתונים נוספים, כמו הזמינות המחפירה של תחנות גזלוק במדינת ישראל, השולחות את אלה שבחרו בחלופה הנכונה כלכלית וסביבתית לתור את הארץ על מנת לחפש גז. אפשר גם להתייחס לעליה ההיסטרית במחירי הסולר בשנים האחרונות ולהבין שבמדינת ישראל הכל בידי הרגולטור, ואין יותר מדי תבונה בחלק מפעולותיו, כך שבהחלט יתכן שמחירי הגז ירשמו מתישהו הכפלה במחירם. ישנה עוד מסקנה חשובה שאפשר להסיק מכל המתמטיקה הזו. רכבי שטח הם עסק יקר. נקודה. אפשר גם להוסיף עסק מסוכן, פוגע בסביבה ועוד מחמאות, אבל הפעם אנו עוסקים במזומנים. אז כן, התחביב שלנו עולה הרבה כסף ומי שממש רוצה לחסוך בעלויות הדלק צריך למכור את חנזיר השטח הצמא שלו, לבחור בסובארו אימפרזה 1600, עליה ערכו אנשי ''חשב'' את חישוביהם ולצחוק כל הדרך אל הבנק, אלא אם צריך לקצר דרך השטח את הפקק...
0 תגובות
תגובות