שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ טכני

ציוד לשטח - רשימה ומעט טיפים לשימוש

חלק מחווית השטח היא ההתארגנות לשטח: קניית הציוד, ההכנות, ארגון הרכב והתוכניות...
ריכזנו ברשימה אחת כוללת את כל הציוד האפשרי לנשיאה לשטח, חלקנו את הציוד לפי מחלקות שונות ונתנו מעט טיפים לשימוש.
הרשימה ארוכה וכמעט שלא ניתן לשאת ו/או להצטייד בכולה, אך בראש כל מחלקה מופיע ציוד החובה ואחריו ציוד רשות.
והטיפ החשוב ביותר: מכיוון ש''חוקי מרפי'' תקפים במיוחד לשטח זכרו כי לא משנה כמה ציוד תיקחו תמיד יחסר לכם הפריט הספציפי- ומכאן כבר צריך לאלתר... בהצלחה!

אז קנינו רכב שטח...

ועכשיו אנו רוצים לצאת (''לרדת'') לטייל בשטח. השיטה הישראלית גורסת כי את הציוד יש לחבר (אפילו שהוא לא יכול להגיע הפעם). אבל לאחר התקיעה הראשונה מגלים כי גם החבר חשב כי את הציוד יש לכם... (ככה לומדים). אז מה עושים עכשיו - רצים וקונים את כל מה שיש? עצתי לכם - לאט, לאט! רכשו והצטידו בציוד לשטח בהדרגתיות, תוך כדי שימוש ובחינה של הציוד וכל טיול הוסיפו משהו נוסף... עצה נוספות - קנו ציוד טוב, לא חייבים את הכי טוב אבל זכרו כי פעמים רבות הציוד הזול אינו שווה כלום ומיותר היה לקנות אותו מלכתחילה.
קישור לחנות ציוד שטח של אתר השטח

אז קנינו רכב שטח...

ציוד גרירה וחילוץ בסיסי

בכל רכב שטח מומלץ כי יהיה הציוד הבסיסי לגרירה וחילוץ - במהרה תגלו כי ציוד זה שימושי אפילו על שבילי קק''ל או בשביל החולי שליד הבית.
1. ערכת עזרה ראשונה - חובה
2. מטף כיבוי אש תקין - שימו לב לשעון לחץ ומקמו את המיכל במקום נגיש!
3. גלגל חלופי תקין - כדאי לבדוק מידי פעם כי יש אוויר בצמיג ומומלץ למלא ב-10PSI יותר את הגלגל החלופי (באותה ההזדמנות כדאי גם לבדוק לחץ אויר בשאר הצמיגים). לא לשכוח לבדוק כי יש לכם את המפתח המתאים למנעול של הגלגל החלופי אשר קיים ברכבים רבים.
4. מפתח לגלגלים תקין ובמידה - מומלץ לבדוק התאמתו במיוחד אם יש לכם אומים מיוחדים, ננעלים וכדומה.
5. מגבהה (ג'ק) אשר ביכולתו להרים את הרכב - כדאי לבדוק זאת בטרם צריכים את המגבהה ולהכיר את נקודות ההרמה של הרכב.
6. רצועת גרירה + 2 שאקלים תקניים ומתאימים למשקל הרכב - בדקו כי אתם יודעים היכן לחבר את השאקלים וכי הם מתאימים במידתם לאוזני הגרירה. מומלץ להשתמש ברצועת רסן לחילוץ הדורש הפעלת כוח ב''מכה''. את השאקלים יש לסגור עד הסוף ולפתוח חצי סיבוב על-מנת למנוע את נעילת הבורג בזמן הגרירה.
קישור לכתבה על אופן השימוש ברצועות גרירה ושאקלים
7. את חפירה.
8. כפפות עבודה.

קישור לערכות חילוץ ואביזירי חילוץ בחנות של אתר השטח

ציוד גרירה וחילוץ בסיסי

ציוד הרמה למתקדמים

נתחיל בבסיס - והכוונה לבסיס רחב (מפזר לחץ) מעץ/אלומיניום/ברזל עליו ניתן להניח את המגבהה (ג'ק) בשטח חולי או בוץ.
לנוחות אפשר להשתמש בג'ק עגלה (מגבהה קטן על גלגלים בדומה למגבהה הנמצא בפנצ'ריות רק קטן יותר ונייד).
כריות אויר - כשמן כן הן - כריות מחומר חזק המתנפחות באמצעות המפלט (האגזוז) של הרכב ו/או באמצעות מדחס-קומפרסור. לצינור המתחבר למפלט של הרכב שסתום חד כיווני כך שניתן לנפח את הכרית, להניף את הרכב באוויר ולהפסיק את פעולת הניפוח - הכרית תישאר מלאה. את הכריות יש למקם נכון ובנקודות שלא יפצעו אותה, מומלץ להשתמש בחוצצים המסופקים יחד עם הכרית ובשטחים מהרכב להגנה מפציעות. יש לקבע היטב את גלגלי הרכב שכן לאחר שהגלגלים יתנתקו מהקרקע יאבד הרכב את שיווי המשקל שלו ויכול לזוז.
קישור לציוד הרמה בחנות של אתר השטח

ציוד הרמה למתקדמים

הייליפט HILIFT ואביזריו

הייליפט HILIFT הוא כנראה המגבהה האולטימטיבי בשטח. הוא מסורבל לנשיאה ויכול להיות מסוכן אם לא משתמשים בו כראוי. כדי לעבוד עם ההיליפט יש להכין את הרכב כך שההיליפט יתחבר וירים את הרכב במקומות היכולים לשאת את משקל הרכב (בדרך כלל פגושים או פסי צד המחוברים לשלדת הרכב).
מומלץ להשתמש באביזר שנקרא ליפטמייט-LIFTMATE שהוא מתאם המתחבר להייליפט ויכול להרים את הרכב מהגלגל (הג'נט) של הרכב (נועד לשם הרמת הרכב במכשול/שקיעה ופחות לשם החלפת גלגל).
בשימוש בהייליפט יש להשתמש בבסיס רחב - קיים בסיס מקורי של חברת הייליפט או בסיס רחב מאלומינים/ברזל/עץ מייצור עצמי. לאחזקה מומלץ לשמור על מנגנון ההייליפט נקי ומשומן. בשימוש יש לקבע היטב את גלגלי הרכב שעל הרצפה, לשלב הילוך ולמשוך הנד-ברקס, להימנע ממגע של ההייליפט בפח של הרכב (קורע/מחורר אותו בקלות) ולהרחיק צופים מקרבת הרכב.

לכתבה - חילוץ עצמי עם הייליפט - הקליקו כאן

קישור לציוד הרמה בחנות של אתר השטח

הייליפט HILIFT ואביזריו

ציוד גרירה וחילוץ למתקדמים

בנוסף לרצועת הגרירה הרגילה והצהובה (הצבעים הם סימן בינלאומי לכוח הקריעה של הסיבים) קיימות רצועות נוספות המתאימות לשימושים מיוחדים:
1. חבל / רצועה אנרגוקינטית - זה בעצם קפיץ-חבל המאפשר לרכב הגורר לפתח מהירות ובכך להוסיף כוח משיכה. השימוש ברצועה אינרגוקינטי נועד למצבים בהם אין די במשיכה רגילה. הייתרון בשימוש בחבל הוא העברת הכוח ההדרגתית בין מכלולי הרכב (הפגוש, נקודות הרתום, השלדה וכדומה). בשימוש בחבל האנרגוקינטי יש להשתמש ברצועת רסן ולעגן את הרצועות לנקודות רתום חזקות.
2. שרשרת ברזל - מאפשרת להתחבר לרכב או לעוגן כאשר אין בנמצא נקודות רתום המתאימות לשאקלים (סגיר - בעברית).
3. רצועה אינסופית - רצועת סגורה המשמשת לחיבור לרכב או לעוגן ללא שאקל (שימושי בעיקר לרתימה על שני חלקי פגוש הפתוח בצדדיו).

ציוד גרירה וחילוץ למתקדמים

כננת חשמלית ואפשרויות נוספות

הכננת הינה מנוע חשמלי המסובב תוף ועליו כבל היכול למשוך את הרכב אליו מחוברת הכננת או רכב אחר וכך לחלצו. כננת נותנת תחושת בטחון נהדרת, ומראה ''קרבי'' לרכב, אבל מגבלותיה עימה - היא דורשת חשמל (כשנתקעים לא תמיד המצבר/ים מלאים), היא מחייבת משיכה קדימה (ומה קורה שצריך לחלץ לאחור או הצידה - אפשרי, אך לא פשוט), היא דורשת עוגן בכיוון שמחלצים אליו (והוא לא תמיד קיים) והטווח שלה מוגבל לאורך הכבל בתוספת כל הרצועות שיש לכם ברכב. אפשר גם לחבר את הכננת למגש נייד/נשלף המתחבר לרכב דרך מתאם (בדומה לוו גרירה נשלף) מקדימה ו/או מאחור או באמצעות שרשרת ברזל.
אפשר להשתמש בהייליפט ככננת אם מחברים אותו בצורה אופקית לקרקע.
והכי חזקה ויעילה היא כננת הגלגל (ויש מספר סוגים) או כננת הסולם ה-WHEEL-PULL.

כננת חשמלית ואפשרויות נוספות

אביזרים לכננת

אם יש לכם כננת חובה שיהיה גלגלת/מכפיל כוח אחד לפחות (גלגלת המאפשרת להעביר את הכבל של הכננת בתוכה ולהחזירו לכיוון הרכב או לשנות את כיוון המשיכה). חשוב כי על הכננת יורכב כבל פלדה איכותי ומורשה לגרירה (ולא כזה שנקנה בחנות הביתית לכלי עבודה) או כבל מחומר מורכב המתאים לכננת (ולא חבל סנפלינג). מספר עוגנים ויתדות המאפשרים לרתום את הכננת ולהימשך אליהם:
1. דקביל (עוגן הקשה מתהפך) + מוט החדרה
2. עוגן בורג
3. בזנ''טים + פטיש + חולץ
4. עוגן מחרשה
5. רצועה ו/או שרשרת חביקה לעצים או סלעים

אביזרים לכננת

ניפוח אויר ותיקון צמיגים

הרשימה שלהלן היא השימושית ביותר ברכבים הנוסעים בשטח:
1. קומפרסור אמין, כזה שיכול לנפח 4 גלגלים של הרכב בזמן סביר.
2. מד לחץ אויר או שעון לחץ אויר.
3. ערכת תיקון פנצ'ר (תקר) - קיימות: ערכת שרכים וערכת פטריות. הערכות אסורות לשימוש על הכביש בישראל אבל יכולות להוציא אתכם מהשטח בקלות ובנוחות.
4. המהדרין יצטיידו בערכת פירוק גלגל + פנימיות מתאימות וכמובן לא לשכוח גלגל חלופי תקין ובמסעות ארוכים אפילו שניים.

קישור לקומפרסורים וציוד תיקון צמיגים בחנות של האתר

ניפוח אויר ותיקון צמיגים

ציוד ניווט בסיסי

1. מפה - אסור לצאת לשטח בלעדיה!
2. מצפן ומד קואורדינטות - רצוי
3. תוכנית לטיול עם אפשרויות ליצאה מוקדמת יותר
4. ספר/סיפור דרך למסלול הטיול - קישור למסלולי הטיול באתר השטח
5. GPS - מומלץ, ייתן לכם ביטחון ויקל עליכם לאורך הדרך
קישור למכשירי GPS בחנות של האתר

קישור לכתבות הניווט באתר

ציוד ניווט בסיסי

ציוד ניווט למתקדמים

הרבה מהמטיילים אינם מסתפקים עוד במכשיר ה-GPS המקצועי והבסיסי ובוחרים לראות את המפה גם על גבי מחשב:
* מחשבי כף יד - יש כאלו המחוברים באופן חוטי או אל-חוטי למכשיר GPS ייעודי לכך ויש מחשבי כף יד שאנטנת ה-GPS מובנית בתוכם.
* מחשבים נייד (לפטופ או TABLETPC) המחוברים למכשיר GPS מקצועי או ייעודי ומספקים מסך תצוגה גדול. לשם העבודה עם המחשב כף יד או הניד יש לרכוש תוכנת מפות מתאימה:
* תוכנות לניווט בשטח הן לרוב מפות סרוקות המתואמות לרשת הקוארידנטות.
* תוכנות לניווט בעיר העשויות מפרמטרים מספריים (מפות וקטוריות) המאפשרים למחשב להציג מפה אבל גם לנווט ולתת הנחיות לנהג לנהוג אל היעד. חשוב להתקין את מחשב כף היד או המחשב הנייד בתושבת טובה, המתאימה למכשיר, מתאימה לקפיצות ברכב ולא חוסמת את שדה הראייה.

ציוד ניווט למתקדמים

כלי עבודה בסיסים

1. ערכת בוקסות
2. סט מברגים
3. סט פליירים + ג'בקה (פלייר פטנט) + פלייר תוכי
4. סט מפתחות פתוחים
5. פטיש, גרזן, לום
חשוב לבדוק כי הכלים מתאימים לרכב (כלים במידות אינצ'יות מתאימים בדרך כלל לרכבים אמריקאים וכלים במידות מילימטריות מתאימים בדרך כלל לרכבים יפאנים ואירופאים)

כלי עבודה בסיסים

כלי עבודה למתקדמים

1. רתכת ניידת או רתכת מאולתרת של אלקטרודה המחוברת לשני מצברים
2. דיסק חיתוך 220V - תחובר לממיר ברכב
3. משחזת
4. מגרזת
5. ממיר מתח מ12V ל-220V - נוח גם לשימוש שוטף - הטענת סוללות וכו'

כלי עבודה למתקדמים

אביזרי חשמל

1. כבלים להתנעה - מוצר בסיסי וחשוב (שימו לב לעובי הפנימי של הכבלים)
2. מצבר-בוסטר לשם התנעת הרכב
3. סט מנורות חלופי
4. פיוזים (נתיכים) מתאימים כולל פיוזים ראשיים
5. חוטי חשמל
6. מד מתח

אביזרי חשמל

חלקי חילוף

כאן הרשימה יכולה להיות אינסופית ויכולה להגיע עד לרכב חלופי:
1. חוטי ברזל (איתם ועם מסטיק אפשר לתקן הכול, כמעט)
2. צינורות מים + גומי לאטימה (אפשר מפנימית של גלגל)
3. אזיקונים
4. חבקים (בנדים)
5. איזולרבנד + איזולרבנד מנייר
6. ברגים + אומים מכול הסוגים
7. ציריות, צלבים וגל-הינע (למהדרין בלבד)

חלקי חילוף

נוזלים ודבקים

1. שמן מנוע
2. נוזל קירור (לרדיאטור)
3. נוזל בלמים
4. גריז
5. שמן הידראולי (למשאבת הגה וכדומה)
6. שמן גיר אוטומטי
7. סבון לידיים (ומומלץ גם כפפות לטקס)
8. פרופוקסי (דבק פלסטלינה)
9. דבק אפוקסי
10. פתיתים/אבקה לסתימת חורים ברדיאטור
11. סיליקון
RTV 12. סיליקון עמיד לחום

נוזלים ודבקים

ציוד מחנאות

1. מחצלת, כסאות ושולחן
2. אוהל (לפי עונות השנה) ושק שינה (לפי הטמפרטורה הצפויה)
3. מנורת פלורוסנט 12V ופנסים
4. כלי בישול
5. גזייה/בנזניה/כירת בישול
6. חד פעמי - סכו''ם, צלחות, כוסות
7. שקיות זבל
8. מזון (לחם, שימורים, גבינות, מתוקים, בשר)
9. מים - מינימום 2 ליטר לאדם ליום חורף ועד 5 ליטר לאדם בקיץ
10. ערכת קפה/תה
קישור לחנות ציוד שטח של אתר השטח

ציוד מחנאות

ועוד אפשרויות למחנה

1. צידנית חשמלית או מקרר
12V 2. גנרטור + שרשרת אורות
3. אוהל לגג של הרכב
4. מתקני מים + משאבה וטוש למקלחת

ועוד אפשרויות למחנה

העמסה נכונה

חשוב להעמיס את המשקל הכבד בתחתית הרכב ואת המשקל הקל בחלק העליון או על גגון (רק אם אין ברירה). חשוב להעמיס כך שבירידה חדה או בלימה עוצמתית לא יעוף הציוד קדימה ויפגע בנוסעים או יפריע לנהג.
יש להרחיק מקרבת תא הנהג חפצים היכולים להיכנס תחת הדוושות ולהפריע לתפעולן.
יש להעמיס ציוד בצורה הגיונית ובהתאם לסדר היום - ציוד שנדרש לשימוש במהלך היום וציוד חילוץ בסיסי - כדאי שיהיה זמין ונגיש ברכב. ציוד המשמש ללילה יכול להיות מאוחסן וקשור חזק לרכב.

העמסה נכונה

תקשורת

לפני שיוצאים לדרך כדאי שמשהו בבית ידע על המסלול המתוכנן ולוחות הזמנים.
1. מכשיר טלפון נייד - סלולארי + מטען + סוללה נוספת
2. מכשיר טלפון נייד - לוויני (שימושי גם בארצנו הקטנה)
3. רשימת טלפונים חשובים
4. ולמי שמאוד צריך - מודם אלחוטי/לוויני + מחשב

תקשורת

מסמכים

1. רישיון נהיגה
2. רישיון רכב + ביטוח חובה בתוקף
3. רשימת תחנות דלק + כרטיס תדלוק
4. כרטיס אשראי (מקומי/בינלאומי) + כסף מזומן
5. פנקס + כלי כתיבה למסע בחו''ל:
6. רישיון רכב מתורגם
7. אישור הוצאת הרכב מהארץ (תלוי למדינה אליה נוסעים)
8. ביטוח בינלאומי וביטוח מקומי
9. כרטיסי טיסה
10. דרכון בתוקף
11. ביטוח רפואי / מטען
12. אשרות כניסה (ויזה) לשדה תעופה ולמעברי הגבול
13. 4 תמונות פספורט
14. פנקס חיסונים

להערות ותוספות אתם מוזמנים להוסיף תגובתכם מטה או לשלוח כאן דוא''ל לכותב:

מסמכים

תגובות

6 תגובות

1

יפתח משל

09 בדצמבר 2007 ב 19:51

טראנו משופר

אני נוהג על טראנו 2005 משופר כננת פגוטש קדמי מיגונים, שנורקל, מתלים, קפיצים.. וכו... ככל שתשפרו את הג'יפ יותר כך הוא ייתן לכם הנאה נרבית גדולה יותר...
ובאמת!! התחלת לשפר?? אין לזה סוף.. מנסיון.

2

יפוני

09 בדצמבר 2007 ב 21:06

מחברים אותו לגלגל

ליפטמייט מיועד לכלי רכב נטולי פגושי ברזל או ספים מברזל. יש לו צמד ווים, אשר נתפסים על חורים בחישוק ומאפשרים להיי ליפט להרים את כלי הרכב

3

אלעד רייך

12 בדצמבר 2007 ב 09:29

ליפט מייט

ליפטמייט הוא מוצר מצוין, מאפשר לשלוף את הרכב מכל צרה ותמיד מציל את המצב כאשר הרכב נתקע המחיר סביב ה-300 שח ניתן להשיג אצל כל חנויות המשפרים ובאתר השטח https://www.4x4.co.il/shop/productDetails.aspx?categoryId=8&subCatId=36&productId=134

4

joed

09 באוגוסט 2012 ב 09:50

מי יוצא היום ללינת לילה בשטח בלי פס-אור?

הפס-אור שגם נבחן באתרים השונים ונלקח על ידכם למונגוליה בהחלט ראוי להמצא ברשימת ציוד המחנאות. https://www.4x4.co.il/shop/productDetails.aspx?categoryId=26&subCatId=33&productId=825  

5

trooperist

08 בנובמבר 2014 ב 22:17

מה הקשר לשיפורים...

מה הקשר לשיפורים? ציוד חילוץ לפחות בסיסי. לא צריך? צריך גם צריך... ביחוד אם הרכב משופר, כי הסיכוי להתקע טוב זה כשיש לך שיפורים וביצים גדולות. ואז אנשים נכנסים למצבים מסובכים יותר.

6

Ogash Ofer

09 בנובמבר 2014 ב 07:36

מה הקשר לשיפורים...

trooperist כתב/ה:
"מה הקשר לשיפורים? ציוד חילוץ לפחות בסיסי. לא צריך? צריך גם צריך... ביחוד אם הרכב משופר, כי הסיכוי להתקע טוב זה כשיש לך שיפורים וביצים גדולות. ואז אנשים נכנסים למצבים מסובכים יותר.
"
מסכים איתך! ולא חושב שנאמר אחרת!!