ארבעה ימים בקצב טיול נותרו בדקאר ואנחנו פונים לתת מבט מלא יראת כבוד באיש שכנראה ינצח. שוב
מאת: רני פלג
18/01/07
החלק הקשה של הדקאר הוא היסטוריה עתיקה. זה הזמן להודות לקבוצת פולקסווגן שנטלה את המשימה המפרכת, אך לא מתגמלת של למשוך את המרוץ באופן הרואי, רק כדי להעביר את השרביט למיצובישים של סטפן פטרהנסל ולוק אלפון. נהיגה טקטית של הצמד אפשרה לאחרים להתבלט וכך נאסר אל עטיה הקטארי הביא כבוד סוף סוף לב.מ.וו, עם ניצחון בסטייג' העשירי, כאשר אחריו הגיע נהג מיצובישי הוותיק, מסואוקה.
סטפן פטרהנסל הרשה לעצמו להוריד קצב בסטייג' העשירי וסיים ארבע דקות אחרי אל עטיה. הצרפתי למוד נסיון הדקאר יודע שנדרשת הרבה סבלנו כדי לסיים במקום הראשון ולפעמים צריך לדעת מתי להרפות מדוושת התאוצה. הוא למד זאת גם כי היה על המדרגה העליונה בפודיום כבר עשר פעמים וגם כי הייתה פעם צורבת אחת בה פספס את ההזדמנות במרחק קילומטרים מקו הסיום בשארם אל שייך ב-2003, מותיר את המדרגה הגבוהה בפודיום לבן קבוצתו הירושי מסואוקה ומסתפק במקום השלישי.
אבל זוהי סיטואציה מאוד לא אופיינית לסטפן פטרהנסל, שהתחיל את דרכו בעולם הספורט המוטורי על אופנוע בשנת 1980, כשהוא בן 15. אנדורו היה הקטע שלו וכמו רוכבי אנדורו אחרים בחר להגיע גם לדקאר. ב-1987 התחרה בדקאר הראשון שלו ובשנת 1991 זכה במקום הראשון שלו, פותח את תור הזהב של ימאהה בדקאר. חמישה נצחונות רצופים ועוד שניים בשנים 1997 ו-1998 היו הדלק של קבוצת ימאהה וריסקו כל קבוצה אחרת, כולל את קג'יבה ואת ק.ט.מ הבלתי נדלית. בין לבין גם זכה האריה הצרפתי בשתי אליפויות עולם באנדורו ובארבעה נצחונות בגביע הקדוש של האנדורו – תחרויות אנדורו ששת הימים המפרכות.
גם אריות של ממש מתעייפים לבסוף ובוחרים בנוחות של ארבעה גלגלים. לסטפן הגדול זה קרה בגיל 34, אחרי שהוגדר כרוכב הגדול ביותר בהיסטוריית הדקאר. לא היה קשה לפטר הגדול לתרגם את חכמת המדבר שרכש על גבי צמד גלגלים למקום שביעי בניסן פרטית – השג נאה. השג מרשים יותר היה שנה מאוחר יותר, ב-2000, עת הגיע למקום השני, נוהג במגה, כלי רכב של סדנה פרטית, מתחרה בכל הקבוצות הרשמיות של יצרני הרכב. שנה מאוחר יותר זכה בניצחון בקטגוריית כלי הרכב הסדרתיים, שוב עם ניסן.
מיצובישי קטפה את הכישרון ב-2002 והפרות נקטפו ב-2003, עם מקום שלישי, אחרי הובלה מרשימה כל המרוץ וכניעה לסלע תועה בסטייג' האחרון. פטרהנסל למד ויישם והביא למיצובישי את הניצחון ב-2004 וב-2005, ובמקום הרביעי אשתקד. נכון להיום, הצרפתי בן ה-41 הוא הספורטאי שזכה להשגים המרשימים ביותר בהיסטוריה של הדקאר ובנוסף הוא בעל אישיות לבבית ואופי ספורטיבי אמיתי, כך שלמרות שההגמוניה של מיצובישי ממשיכה (יהיה זה הניצחון השביעי הרצוף והשנים עשר בהיסטוריה של דקאר), אין לנו כל בעיה לפרגן לעוד ניצחון של אגדת המדבר זו.
3 תגובות
1
הצפרדע
18 בינואר 2007 ב 17:23
לא הבנתי בן כמה הוא
41 או 51?
לפי מה שנכתב בכתבה על כך שהיה בן 25 בשנת 1980, הוא צריך להיות בן 51 ולא בן 41, כמו שכתבתם אח"כ.
2
רני פלג
18 בינואר 2007 ב 19:06
טעות שתוקנה
תודה לגולש ערני, פטרהנסל הוא בן 41 ובשנת 1980 היה בן 15
רני
3
ilan4x4
19 בינואר 2007 ב 11:33
רוכב ענק !!!!
תגובות