שר האוצר נתקל בקשיים רבים בדרך למיסוי חגיגת הליסינג, אבל אנחנו כבר מתכוננים לגזירות ומנסים להבין כיצד הן ישפיעו על שוק רכבי השטח
מאת: רני פלג
04/02/07
מכל כיוון בו נבחן את הסוגיה, שוק הרכב החדש בישראל מעוות לחלוטין. עיוותי מיסוי מתמשכים וכניעה לקבוצות לחץ אלה ואחרות, שינו את פניו כמה פעמים לאורך השנים. בשנות ה-80 של המאה הקודמת היו אלה הסובארו-אלף-שלוש-מאות-עם-מזגן ששלטו בשוק במצוות השר ארידור. שנות ה-90 היו מעבדה מאלפת להשפעת משרד האוצר על העדפת מיניוואנים, רכבי שטח ובסופן גם טנדרים. וכעת – בליסינג עסקינן, וכל מי שהייתה לו הזדמנות לקבל כלי רכב ולא הצטרף לחגיגה, שיקום.
איני יודע מהם המניעים האמיתיים של שר האוצר בהציגו את רפורמת שווי השימוש הנוכחית, אך צעד נכון הוא להטיל מס אמת על שכבה עבה למדי באוכלוסיה, הנהנית מהטבה שאינה זמינה לכלל האוכלוסיה, ואף פוגעת בשאר האוכלוסיה. הפגיעה היא בסבסוד מכוניות הליסינג על ידי העלאת מחיר המכוניות לצרכן הפרטי. הפגיעה היא בהעלאת הנסועה בישראל ובכך עולה הצפיפות ורמת זיהום האוויר. הפגיעה היא סוציולוגית, בכך שקבוצה נכבדת של נהגי ישראל נוהגת ללא צורך לתת את הדין על פגיעות בכלי הרכב, מה שגורם לאימוץ נורמות התנהגות סוטות בכביש.
צר עולמי כעולם נמלה ורבים בו הבולדרים וגרגרי החול, לכן איני מתיימר לחלק כאן ציונים לשר האוצר, או דברי גנאי לחיילי צבא הליסינג. איני בא גם לספק הלצה אווילית של השוואת יכולות השטח של מזדהליסינג ודיפנדר. מעניינת אותי ההשפעה שתהיה להקטנת כדאיות השימוש ברכב ליסינג על עולם רכבי השטח. גדולי האנליסטים בתחום חלוקים בדעותיהם לגבי ההשפעה על שוק הרכב ולטווח הקרוב באמת שקשה לנבא אם תימשך תרבות העדר, או שמא כבר עם החלת הרפורמה יערכו עובדים רבים את החישוב הכספי ויבחרו לוותר על תענוג הליסינג.
לטווח הארוך, ברור שתהיה למיסוי השפעה ושוק הליסינג יצטמצם. באותו טווח, נראה כי תחום רכבי השטח ירוויח בכמה אופנים. ההסבר לניבוי זה פשוט – הדומיננטיות של הליסינג כיום, הופכת את שוק הרכב בישראל לחד ממדי, עם רוב מוחלט למכוניות פרטיות, אוטומטיות, עם מנועי 1.6 ליטר, הנמצאות בקבוצת שווי שימוש 2. הקטנת כדאיות השימוש בכלי רכב אלה תגדיל את הגיוון בשוק הרכב ותגרום לצרכנים לחפש אחר המכונית שהם באמת רוצים, תחת הבחירה הכפויה במכונית המוצעת להם על ידי המעביד.
כאשר משחררים את הרצון לחופשי, הבחירה ברכב שטח הופכת לטבעית יותר, שכן רכב שטח הוא כלי רכב בעל ערך מוסף של הנאה ומשיכה בהשוואה למכונית משפחתית אפרורית. אותם פליטי ליסינג שלרוב מקבלים גם משכורת נאה, יוכלו לבחור בין רכב שטח חדש, או לממש פנטזיה ולבחור ברכב שטח של ממש, כזה עם רוח בעיניים ואבק בשיניים.
1 תגובות
1
רני פלג
05 בפברואר 2007 ב 08:06
יש מכון רישוי בשרון
שם אפשר לרשום צמיגים של שופל ברישיון של פיאט אונו. הפרטים המלאים שמורים במערכת
תגובות