שטח 4X4 > מסלולי טיול > כללי ומיוחד

לאן ניסע בפסח

אביב היא העונה החביבה על המוני בית ישראל למטרת טיול בשטח. צפון? דרום? בואו נעזור לכם לבחור את היעד בעזרת צרור מסלולים שיהיו הדובדבן שבקצפת החג

בוודאי אמרו לכם כבר עשרות פעמים שג'יפאי אמיתי לא מוטרד ממזג האוויר והוא יצא לשטח בכל מזג אוויר. נכון, יש גם כאלה, אבל לרובנו נעימה חברת הפוך הפרטי כאשר גשם זלעפות מכה בחלונות, באותה מידה שנעדיף את השלט של המזגן על פני שלט הכננת ביום קיץ מהביל. בין הקצוות האלה נותר בארצנו חלון הזדמנויות מוגבל למדי של עונות המעבר הקצרצרות, המבטיחות טיולים במזג אוויר נעים במיוחד, ללא מלכודות בוץ וללא חום מתיש ומוציא חשק לחיות.

חג הפסח הוא בירת טיולי השטח של עמישראל. אלפי ג'יפאים של עונת מעבר יוצאים מתחומי העיר לכבוש את משעולי הארץ ונהנים מפריחה מרהיבה, ציוץ ציפורים ואוויר נקי של סוף חורף. בין כל היוצאים לתור את הארץ מפריד קו פרשת מים המחלק את נתיבי הארץ לצפון ודרום – איש איש לפי נטיות לבו, העדפותיו והיסטוריית טיולי החג שלו, של משפחתו ושל שותפיו לטיולים. לפניכם מספר המלצות למסלולי טיול, ללא אפליית גיאוגרפיה, גזע (כלי הרכב) ומין (הנהג). יש צפון ודרום, ותתפלאו – יש גם מסלולים שני מטר ממרכז הארץ, עבור אלה שיתעוררו מאוחר, הלומי כוסות יין, בבוקר שלאחר ליל הסדר וירצו להפיג את כאב הראש.

אבק הדרום

איני יודע אם המשיכה למדבר היא העדפה של החלק הארי של ג'יפאי ישראל, או נטיית לב מוצהרת ופרטית של כותב שורות אלה. קשה להתווכח עם הטיעון המנצח שמציגים מרחבי הדרום, על פני צפיפות ההתיישבות וסימניה בצפון הארץ. אפשר להעביר שלושה ימים במדבר מבלי להיתקל בכבישים, או במקום יישוב – זאת לעומת ריבוי הכבישים, היישובים וגדרות הבקר בצפון.

אבק הדרום

המסלול עליו נמליץ הוא ''דרום-לייט'', כלומר רחוק מספיק, אך לא מחייב נסיעה בת שלוש שעות מהמרכז, או בחזרה אל המרכז. יש במסלול נוף מדברי מלוא העין ואפילו הזדמנויו לרחצה מטהרת ומרעננת. מסלול הטיול מתחיל בשדה בוקר ומסתיים במכתש רמון. רמת הקושי היא בינונית – כלומר מסלול ללא אתגרי עבירות קשים, שאינו מחייב מיומנות נהג גבוהה במיוחד. כל רכב שטח בעל הילוך כוח (LOW) יתאים למשימה. המסלול מתאים ליום בודד ומאומץ, עם אפשרות ללון במדבר לפני הטיול, או בסיומו (במכתש רמון), אם רוצים להמשיך לטייל במדבר.

אורך המסלול: 75 קילומטר. נקודות ציון מרכזיות: קבר בן גוריון שבשדה בוקר, נחל צין, עין זיק, נחל חווה, שלוחת צלמון, בקעת אבו טריפה, מעלה נח, מכתש רמון. אפשר לפני: חולות חלוצה ונחל לבן. אפשר אחרי: נחל נקרות ונחל אמציהו.


קישור למסלול הטיול המפורט

גליל עליון במיטבו

הגליל העליון מחליף את מרחבי הנגב בירוק עד, אוויר קריר גם בשעות היום ותנועה איטית ונינוחה בשטח טרשי. מסלול הטיול מטפס מגובה פני הים (צומת רגבה) עד לגובה 630 מטר מעליו (אזור התעשייה בגוש תפן), רובו בעבירות בינונית, אך במהלכו תיתקלו בכמה ירידות ועליות קשות, כך שגם מסלול זה אינו מתאים לרכבי שטח רכים. לחרדים לשלום כלי רכבם, קחו בחשבון שריטות מצמחים תוקפניים וזהירות מפני אבנים וסלעים זדוניים, החפצים לחבוט בגחון מכוניתם.

גליל עליון במיטבו

אורך המסלול: 33 קילומטר (3-4 שעות). נקודות ציון מרכזיות: צומת רגבה, כליל, ינוח, צוקי גיתה, אזור תעשיה תפן. אפשר לפני: כרמל, עכו. אפשר אחרי: ראש הנקרה, נחל כזיב


קישור לסיפור הדרך המפורט

שרידי הפריחה

רגע אחרי שהבוץ מתייבש, הופכים בתרונות רוחמה נגישים כמעט לכל רכב. חובה לנצל את תחילת האביב כדי לבדוק את שלומם של שרידי מרבדי הפרחים המרהיבים ואת שדות החיטה המשתרעים מאופק אל אופק בירוק עז. טיפוס לתל חסי ולתל נגילה, נסיעה מהירה בשבילי צפון הנגב ופריחה מדהימה בשמורת טבע מיוחדת - אלה חלק מהחוויות של מסלול בעבירות קלה, עם קטעי טיפוס ומעברים בעבירות בינונית, בין השדות והנחלים המנקזים את אזור הבתרונות של רוחמה לעבר הים.

שרידי הפריחה

אורך המסלול: 40 קילומטר (5 שעות, עד יום שלם – תלוי בכמות האוכל שהבאתם עמכם). נקודות ציון מרכזיות: תל חסי, נחל שקמה, תל נג'ילה, שמורת פורה, קניון נחל סד, בתרונות רוחמה, חרבת מרשן. אפשר לפני: חבל לכיש, שפלת יהודה. אפשר אחרי: חולות במישור החוף.


קישור לסיפור הדרך המפורט

רק חול וחול

בקיץ, כאשר הזיעה הופכת את גופכם למרבץ לגרגירי חול תועים, אין זה מומלץ להתגלגל בחול. גם לג'יפים אמיתיים קשה אז לנוע בחול הטובעני. באביב החול עדיין מהודק מגשמי החורף והאוויר יבש מספיק כדי שלא תזיעו. מסלול הטיול לוקח אתכם מהדיונות של ניצנים, עד הדיונה הגדולה של אשדוד, עם פינות חמד לאורך הדרך והמון אפשרויות לטיפוסים אתגרים וקשים במעלה הדיונות לשמחת הנהגים. כל נקודה במסלול יכולה להוות אתר השתקעות למטרת משחקי חול והתגלגלות משובבת נפש מבוגרים וטף. העבירות בינונית, אך בעזרת מיומנות נהיגה טובה יכול לעבור במסלול כל רכב שטח.

רק חול וחול

אורך המסלול: 14 קילומטר (בין שעה ליומיים וחצי, תלוי במיומנות הנהיגה וברמת הבגרות הנפשית של הנהג). נקודות ציון מרכזיות: צומת ניצנים, חול, חול, חול, אשדוד. אפשר לפני: להתעורר. אפשר אחרי: לאכול.


קישור לסיפור הדרך המפורט

מתחת לאף

הייתם מאמינים שבמרחק של מטרים ספורים מבתי רמת השרון מתחיל מסלול שטח אמיתי, עתיר צמחיה ומראות מרהיבים. נחל הירקון מארח חובבי שטח שאינם רוצים להתאמץ יתר על המידה כדי לחוות שטח לאורך כל השנה. בחורף מדובר במלכודת בוץ שתכניע את המובחר שבג'יפים, אך באביב אפשר להנות מהפריחה, גם אם התעוררתם בצהרים. מסלול הטיול לוקח את העצלנים ממחלף הכפר הירוק למחלף ירקונים, בדרך לא שגרתית, לאורך פיתולי נחל הירקון.

מתחת לאף

אורך המסלול: 15 קילומטר (בין שעה לשלוש שעות). נקודות ציון מרכזיות: מרכז הטניס ברמת השרון, המון פיתולים ורוכבי אופנים, מחלף ירקון. אפשר לפני: לישון. אפשר אחרי: שנת צהרים.


קישור למסלול הטיול המפורט
למסלולי טיול נוספים הקליקו כאן

תגובות

0 תגובות