איך להיכנס לשטח עם תקציב של 50,000 שקלים? אתר השטח הישראלי ימצא לכם ג'יפ (או לנד רובר), כתבה שניה בסדרה
מאת: רני פלג
12/07/07
רוצים רכב שטח? גייסתם תקציב ואינכם יודעים מה לקנות? במקרה התקציב שלכם מגרד 5 רבבות שקלים? הגעתם למקום הנכון. אחרי שבכתבה הקודמת דאגנו לידידיכם נתמכי הסעד לגלגלים תואמים, הפעם נעסוק בכם – מי שיש לו יותר מקומץ מעות (25,000 שקלים) אך אינו יכול לגייס יותר מ-50,000. ואם יורשה לנו ניתוח סוציו-אקונומי קצר, אנו מדברים על כלי רכב עיקרי במשפחה, ושהתקציב לאחזקתו אמור להיות מצומצם ככל האפשר.
רכב שטח עד 25,000 שקלים
הופס, מנגנון איתור השגיאות האוטומטי שלנו קפץ והתחיל להבהב. הסיבה היא שאין חיה כזו – אין רכב שטח העולה חצי מאה, אשר אפשר להחזיקו בעלות סבירה. כל מי שמנסה לשכנע אתכם אחרת טועה / אינו מדייק / משקר / צורך חומרים משני תודעה (אפשר, אם ממש רוצים לסמן בעיגול, V, או למחוק את המיותר). וזו בדיוק הסיבה לכותרת האכזרית לכתבה זו: אין אנו רוצים להיות חשופים לתביעות מצד אנשים להם מכרנו אשליה רומנטית על כיף בשטח, אשר הגיעו לפת לחם לאחר שחנזיר השטח שרכשו מכספי הבר-מצווה שהושקעו בקפידה, התגלה כמשאבת בנזין, חלקים, תיקונים וכסף (ובמקרה זה אין מיותר).
הרף העליון של התקציב יכול לרכוש לכם שורה של רכבי שטח יפנים, אשר היו שליטי השוק לפני עשור וקצת. ברשימה אפשר למצוא במקום של כבוד את טויוטה 4ראנר, למשל. לפני תריסר שנים היה העם בציון כמה ללנד קרוזר, אך קיבל תחתיו היילקס שהתחפש לאוטו אמיתי. 4ראנר נמכר כמו לחמניות עם צ'ופצ'יק בזמן שביתת אופי הלחם האחיד, למרות הבסיס הטנדרי, מנוע הבנזין הצמא והעצל וחוסר האיזון בין הפרונט הרופס לעכוז המקפץ. כמו שאר דגמי השטח של טויוטה, גם זה הצטיין באמינות מרשימה. מיותר, אך נציין בכל זאת, כי בגיל בר מצווה, עם חצי מיליון קילומטרים על השעון, אין לצפות לשמירה על מוניטין האמינות בדגם זה, או בכל מכונית בגיל ובתרגיל כאלה שיוזכרו בהמשך.
4ראנר הנ''ל היה אורח לרגע במונחי צמד המתמודדים הבאים על לבכם וכיסכם. איסוזו טרופר ומיצובישי פג'רו ניהלו באמצע שנות ה-90 קרב עקוב מפנקסי הזמנות ורצועות גרירה, באולמות המכירה ובשטח. שניהם הציעו מנועי בנזין גדולים, עצלים וצמאים, פג'רו הציע תדמית סקסית ונעילת דיפרנציאל אחורית, טרופר גמל לו בנוחות נסיעה ובמהלך מתלה עדיף. בתקציב הנדון אפשר למצוא את שני הדגמים עם מנועי בנזין, מהשנים 94-95. שניהם יוכלו לענג את אלה המסוגלים לשלם את מחיר הדלק והתיקונים.
מלך המכירות באותן שנים היה ניסאן טראנו. אסטרטגיית הצפת השוק פגעה קשות בתדמית הטראנו לאורך השנים ותדמית הזול שנוצרה לו עשתה עם היפני הזה עוול לאורך השנים. היעדר תיבה אוטומטית באזורי התקציב המדובר תמציא לכם טראנו מדגמים חדישים יותר, אפילו עד 1997. הסחירות נמוכה יותר, אך טראנו נמצא באותה מדרגת איכות של שני הקודמים – מה שעוזר לכם למצוא כלי רכב במצב טוב ובזול.
מיינסטרים להחריד הוא סוזוקי ויטארה. כה מיינסטרים, עד כי רכב השטח הקטן והחביב הפך לסלע יציב ואיתן של מעמד בשוק המקומי. בשנים עברו שמר ויטארה על מחיר מחירון גבוה ללא כל פרופורציה לעולם האמיתי ועל כך נוספה נטייה בלתי מוסברת של השוק לשלם מעל מחיר המחירון השערורייתי, במיוחד עבור דגמי גג ברזנט הנדירים והמושכים יותר. עם ההזדקנות המעמד מתכרסם, אך עדיין נותר איתן. גג התקציב שלנו יכול לרכוש עבורכם גם את האח הקטן והשובב, ג'ימני. לזה יש יכולת עבירות טובה משל הוויטארה והוא מתוק וחביב עבור מי שצריך כלי רכב בגודל של קטנוע פלוס.
מספר כלי רכב מעניינים מחכים לכם בפינת המציאות היום. המכנה המשותף לכולם הוא המוצא: כולם אינם יפנים – חטא חמור למדי במקומותינו. קאיה ספורטאז' יצר לעצמו מעמד כמעט יפני לאורך השנים. מחיר אטרקטיבי, עיצוב נאה ואיכות טובה יחסית הביאו אותו עד הלום, כאשר המגרעות הן צריכת דלק גבוהה וגחון נמוך יחסית במצבו המקורי. בצד השני של סולם המעמדות נמצאים קוריאנים אחרים: יונדאי גאלופר בא מבית טוב, אך הציג מראה מיושן, עם תוספות זולות וסבל מבעיות אמינות שונות. סנגיונג מוסו סבל ממעצב שיכור ומשם ארוך, ולכן קיבל מקום נמוך במחירון, אך בזכות כך מייצר יחס עלות תועלת טוב מאוד.
אופל פרונטרה הגיע מבית טוב, מכל כיוון בו נבחן אותו - אופל מצד הסמל על מכסה המנוע, איסוזו מצד כל השאר. אבל פרונטרה הפך לאחד מכלי הרכב היותר מפוספסים בשוק המקומי והסיבה אינה יחסי העברה ארוכים שהפריעו למנוע הבנזין לעבוד. עקב נדירותו אפשר למצוא פרונטרה בזול. בתחתית פינת המציאות אפשר למצוא כמה תוצרים של תעשיית הרכב האמריקנית: בלייזר, ג'ימי, או גרנד צ'רוקי. למעט כלים שמורים במיוחד, מדובר לרוב בכלים שיעיקו על כיסכם בסעיפי תשתית ותחזוקה.
רכב שטח אינו רק מכונית משפחתית ולמי שמחפש כזה מוצעות כמה אופציות מעניינות. באגף המיתולוגי אפשר למצוא ג'יפ CJ7 – ג'יפ אמיתי, עם כל מה שמשתמע מכך, אשר הסיבה היחידה שלא לרכוש אותו היא מחיר מנופח ולא פרופורציוני עבור כלים שמורים. מחירו של ה-7 מנופח גם בהשוואה לאחיו לבית ג'יפ ויכול להאמיר עד לתקרת התקציב שלנו עבור כלי שמור ומשופר. עמוק יותר במיתולוגיה ובכיס אפשר למצוא אונימוג. משאית/טרקטור חביב זה הוא עז הרים שיכול להעפיל על כל פסגה, בכל מזג אוויר ולקחת עבורכם ריהוט גן בגודל מלא, כדי שתשבו בנוח למעלה. למכורים בלבד.
סוג אחר של שריטה הוא לבנות מכונית מרוץ. התקציב הנדון מאתגר מאוד את העוסקים במלאכה ומתוך מגבלות אלה צומחת הפורמולה הבאה: סופה, או פג'רו טוטאל-לוס יהיו הבסיס, כאשר את החלק הארי של התקציב צריך להשקיע ברכיבי מתלים איכותיים. היות והרבה כסף לא נשאר, יש לבנות את החבילה בעזרת צמד ידיים טובות. יש לזכור כי מדובר בהרפתקאה מסובכת ויקרה (סעיף התחזוקה והלוגיסטיקה כאן מורכב במיוחד) וכי בניית הרכב היא רק חלק קטן מההוצאות.
סוג אחר של סיקוס הוא טנדר. מעבר לסקס-אפיל הכפרי והגברי של טנדר, יש בחבילה עוד שימושיות וכיף השימוש. בראש פירמידת המזון כאן נמצא טויוטה היילקס ירום הודו. הטנדר היפני בה' הידיעה יצליח להידחק לתוך מסגרת התקציב רק אם שירת בכוח ביטחון אכזרי במיוחד ועבר לפחות ארבעה מיליון קילומטרים. לגבי האמינות נטען שבדיוק כמו שאין בדיחות על פולניות, כי הכל אמת, גם לגבי היילקס אין אגדות, אלא הכל חקוק באבן, או בספר הטיפולים. עסקאות זולות ומפתות יותר אפשר למצוא אצל איסוזו איפון, מיצובישי בופאלו, או אפילו מגנום (שהוא עסקה מפתה במיוחד).
את תואר ''חביבת השופטים'' וקח בהליכה ובעיניים עצומות לרווחה לנד רובר דיסקברי. בתקציב הנדון כדאי להתמקד בדגם הבנזין, משום שדיזלים יהיו עתיקים מדי ואת הבנזינים אפשר למצוא החל מ-25,000 שקלים. באזור תקרת התקציב אפשר למצוא אפילו דגמי 1998, או כלים משופרים ושמורים במיוחד. במחיר שכזה מקבלים רכב שטח גדול מידות, בעל יכולת מופלאה בשטח ופינוק רב בכביש. על תענוגות החיים צריך לשלם וכאן החלק הארי של התשלום יגיע לידי איראן, או מעצמות נפט אחרות. כמו כל רכב שטח ותיק, גם דיסקברי מתקלקל מדי פעם, אך עלות התחזוקה אינה אמורה להיות שונה מזו של רכב שטח יפני באותו מחיר.
17 תגובות
1
nissany
12 ביולי 2007 ב 17:05
אני מודה ,מודה ,מודה
שסוף סוף מישהו יודע להעריך את הדיסקו (דיסקאברי )...ולהודות שהשד לא נורא ,
דרך אגב ,אפשר רק לחלום על בנזין 98 שמור ב 50 ,
2
אורח/ת
12 ביולי 2007 ב 20:52
נו מה יהיה רני
נו מה יהיה רני, בסוף הרי תמיד תגיע לכך שלנדרובר זה הכי, נכון ?!
אבל הפעם אני חייב להסכים אתך, כי עברתי לדיסקברי אחרי שהיה לי איסוזו טרופר ששתה לי את הדם, אמנם נוח מאוד ועביר מאוד אבל אוףףףףףףףףף כמה כסף
הנסיך שלי היום גם נוח גם עביר גם יפה גם משופר ואני ממש שמח שבחרתי בו.
3
רני פלג
12 ביולי 2007 ב 22:20
נו, עוד אחד ראה את האור
גלעד היקר. ברכות לרגל הצטרפותך לקבוצת התמיכה. תהנה
4
אורח/ת
13 ביולי 2007 ב 15:57
אולי זה רק שכנוע עצמי אבל..
לאחרונה החלפתי טרופר 94 בנזין ( כי אני אוהב) לאחד 99, שוק הטרופרים בכלל והטפיסה בארצנו לגבי בנזין בפרט איפשרה לי לרכוש אותו ב 20 מתחת למחירון (זאת אומרת בתקרת הכתבה) הנ"ל אם 110 אלף קילומטר בלבד כל הפינוקים של הבנזין המפואר 7 מקומות וכו - לדעתי (בלבד) זה הרכב בתקציב שהוא הוא גם וגם!
ולגבי הדלק זה אכן לא קל... אבל בחישוב שנתי, אני לא יודע?!
5
קפהבשטח
13 ביולי 2007 ב 16:38
אה וגם שכחתי להגיד ש..
הטרופר 99 הוא 3500 והרבה סוסים שאם נותנים להם את אותו בנזין אזי הם משאירים את כל המתחרים האחרים מאחור, המנוע הוא חכם יותר וצורך לי פחות דלק מהקודם. במינוסים המנוע הוא חכם יותר / יותר מחשבים.
6
אורח/ת
13 ביולי 2007 ב 18:54
תקציב של 100000
האם ומתי תצא כתבה דומה עם תקציב של 100000?
אם לא אז אני אשמח להצעות
7
גלעד4X4
13 ביולי 2007 ב 20:42
זה כבר תקציב יפה
בתקציב כזה אתה יכול לרכוש רכבים כמו בכתבה רק בשנתונים יותר מתקדמים עם פחות קילומטרז' ויותר שיפורים.
8
אורח/ת
14 ביולי 2007 ב 04:43
תגיעו למאה
ונעשה לכם הכרות עם xl-7
שלום לכולם ונעים מאוד
9
אורח/ת
14 ביולי 2007 ב 12:05
ראב 4 ?
מה דעתכם על ראב 4 ארוך , שנת 2000 ? הכוונה המוצהרת והמטרה היא לא שטח מתחכם מידי . האם יש טיולי שטח שמתאימים במיוחד לרכב זה ? זה הולך להיות רכב שטח ראשון שלי , האם מומלץ ? זקוק לתשובות מפורטות דחוף.
10
אורח/ת
14 ביולי 2007 ב 18:15
תעזרו לי
על מה ללכת בתקציב של 90000?
11
קפהבשטח
14 ביולי 2007 ב 18:38
קונים רכב ב50000 לפי הנאמר למעלה ה40
הנותרים קבר יצאו לבד
12
רני פלג
14 ביולי 2007 ב 21:52
תשובות לכולם
כן, נגיע ל-100, למעשה זה יהיה בכתבה הקרובה, כנראה במהלך השבוע הקרוב. ראב 4 הוא רכב שטח רך, אך אפשר לעשות איתו הרבה דברים מעניינים, שווה להביט בפורום ג'יפונים ולראות מה עושים החבר'ה עם טוסון ועם טריוס. כן, בתקציב של עד 100 אפשר לקנות הרבה וטוב
רני
13
אורח/ת
16 ביולי 2007 ב 08:58
ר א ב 4 ארוך , שנת 2000
הי רני. פניתי לפורום הגי'פונים וזה לא ממש עזר לי. האם לדעתך זו קנייה מומלצת ? האם אני עשוי להכניס עצמי להוצאות ממש גבוהות ? מה עם הדלק ? כמה בערך עולים צמיגים לרכב כזה ? אילו טיולים אני יכול לעבור איתו ? בכמה אתה מעריך קניה כזו ?
14
asafn
18 ביולי 2007 ב 06:59
4 ראנר - הכי יפה, הכי טוב , טויוטה!!
15
אורח/ת
20 ביולי 2007 ב 16:08
מוסו
הייתי מוסיף את סנגיאנג מוסו. אמנם כבד, אבל מרווח ועם מנוע וגיר מרצדס
16
אורח/ת
26 במרץ 2008 ב 19:09
ג'ימינ
לי שי ג'ימיני מאו ד מרוצה רק אני לא ממש יודעת מתי להפעיל את ה4x4 הרגיל ואת ה4x4 low. עזרה בבקשה
17
חן מאירוביץ
26 במרץ 2008 ב 19:39
כעיקרון את הילוך הגבוה את יכולה לשלב בשבילים לצורך אחיזה טובה, בחולות, אין בעיה גם לשלב להילוך גבוה תוך כדיי נסיעה בקשר להילוך הנמוך השילוב שלו מתבצע בעצירה מוחלטת ושהגיר של הג'יפ יהיה במצב ניוטרל. ההילוך הנמוך הוא יותר לשטח קשה כמו עליות חזקות וירידות תלולות לצורך בלימה וירידה איטית של הג'יפ ומונע התחממות של הבלמים. ההילוך הנמוך גם יותר לשטח טכני כמו סלעים מעברים קשים מה שכן אל תשלבי הילוך נמוך בחול כי את תשקעי תוך שניה בחול רק הילוך גבוה וגם בוץ. שיהיה לך בהצלחה.
תגובות