שטח 4X4 > כתבות > חדשות

למה כדאי להיות מדינת עולם שלישי

דברים שרואים משם: ניסן פטרול בגרסת טנדר מעורר בדרום אפריקה את בלוטות החשק. למה לנו לא מגיע?

כמה טעויות היסטוריות התרחשו במדינת ישראל לאורך 60 שנות קיומה. מבלי להיכנס לסוגיות פוליטיות ובאמת אם נשפוט את העניינים רק מנקודות המבט הפרטיות והמאוד מוגבלות שלי, אפשר לומר שטעות מרכזית היא הסכסוך עם העולם הערבי. ולמה טעות? עם כל הכבוד למטבח האירופי ששלט במדינתנו שנים ארוכות, אין מה להשוות את העוף המכובס למטעמי העולם הערבי. חוץ מאוכל, אפשר בוודאות לטעון כי שמירה על יחסי שכנות טובים עם כל המדינות הסובבות אותנו הייתה פותחת בפנינו אפשרויות רבות למסעות מדבר רכובים.

שתי טעויות מרכזיות פוגעות בנו בתחום כלי הרכב. האחת היא המחשבה המוטעית שישראל היא חלק מאירופה. טל ברודי אמר פעם, בהניפו את גביע אירופה, כי ''אנחנו על המפה''. חבל שמר ברודי הנכבד לא הביט במפה, שכן היה מבחין כי אנחנו דווקא חלק מיבשת אסיה ואם היינו מתנהגים כחלק מיבשת אסיה, אולי היינו זוכים לראות אצלנו מכוניות מעט יותר מעניינות מהשיממון האירופי. וכאן נכנסת לתמונה הבעיה הבאה: ישראל אינה מדינה מפותחת, למרות שאנו מכריזים על עצמנו כמעצמת היי-טק. גם הודו היא מעצמת היי-טק, אך מכריזה על עצמה כמדינה מתפתחת, מקבל כל מיני תקציבי סיוע וגם מרשה לעצמה כל מיני מכוניות מעניינות, אשר לא מגיעות אלינו בתרוץ שאנחנו לא ''עולם שלישי''.

מבחן דרכים שקראתי לאחרונה אצל עמיתי מדרום אפריקה עורר את זעמי וערגתי. אנשי motoring.co.za בחנו ניסן פטרול בגרסת טנדר והתפייטו ארוכות על אהבתם לכלי הרכב הנפלא הזה. ובאמת מה אפשר לא לאהוב בגרסה של הפטרול הישן והטוב, בתצורת טנדר, עם מעט מאוד אבזור, מעט מאוד שטויות והרבה מאוד יכולת בשטח. לפטרול הזה יש מנוע דיזל נטול טורבו בנפח 4.2 ליטר, אשר מייצר 116 סוסים, תיבת הילוכים ידנית בלבד, קפיצי סליל מלפנים וקפיצי עלים מאחור. מעבר לקסם הרב של רכב שטח חסין הכל, יש את נושא המחיר, הקוסם ביותר. 302,650 ראנד עולה הפטרול טנדר, בעוד פטרול בגרסת SUV מפוארת עולה 60% יותר.

עסקנו בעבר בנושא רכבי שטח פשוטים ובסיסיים שאינם מגיעים אלינו. בשוק קטן כמו שלנו אין ליבואנים יכולת להתעסק עם נישות. מסתבר כי חובבי רכבי שטח פשוטים הם נישה קטנה למדי, אחרת היינו רואים כאן יותר גרסאות בסיס. ייתכן כי המיסוי המופרז על מכוניות, הגורם לכך שמחיר רכב שטח יהיה שליש מיליון שקלים ומעלה גורם לכך, אך התוצאה היא שרכב שטח הוא השקעה כבדה וככזה מעדיף העם לקנותו ברוב פאר והדר, מה שמרחיק מאיתנו את גרסאות הבסיס של אהובינו. לו היינו תופסים עצמנו כמדינת עולם שלישי היינו זוכים למעט יותר גרסאות פשוטות וזולות של אהובי ליבנו.


עוד ממתק מדרום אפריקה

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

19 באוגוסט 2007 ב 11:58

שם את ההילקס

הרחק מאחור.....

2

Ogash Ofer

19 באוגוסט 2007 ב 14:18

מודל אפריקה

זה דבר מקובל אצל היצרים לייצר דגם שנועד עבור אפריקה.
הרכב מגיע בתצורה הבסיסית ביותר ובדרך כלל גם האמינה ביותר ונמכר במחיר זול - גם מעצם היותו פשוט וגם כי הוא מתומחר עבור אפריקה.
אני חושב שלישראל הם מנועים להיכנס בגלל אימוץ התקינה האירופאית - חבל (אבל זה מה יש)