כתבה ראשונה מתוך סדרת כתבות על שמנים לרכב ורכבי שטח בפרט.
בתחום המוטורי בכלל וברכבי-השטח בפרט קיימת חשיבות עליונה לשמן בו אנו משתמשים. בארצנו קיים חוסר ידע משווע בנושא השמנים ומשמעותם לגבי ביצועי ואמינות הרכב.
מאת: אמיר ענבל
09/01/01
בתחום המוטורי בכלל וברכבי-השטח בפרט קיימת חשיבות עליונה לשמן בו אנו משתמשים. בארצנו קיים חוסר ידע משווע בנושא השמנים ומשמעותם לגבי ביצועי ואמינות הרכב. בכתבה זו אנסה להכניס קצת סדר בדברים בשפה ברורה ועם דוגמאות מהחיים שיאפשרו לנו להבין את המונחים המדעיים ויתנו לנו את הכלים לזהות מהו שמן טוב ומה מתאים לנו ברכב עפ''י הנחיות היצרן ומה נרוויח אם נשנה את סוג השמן.
בכתבה זו נפתח במושגי-היסוד של עולם השמנים:
שמן טבעי המופק מן הנפט הגולמי. בדרך למדף הוא מקבל תוספים שונים המקנים לו את התכונות הנדרשות ממנו ואת מידת הצמיגות אליה שואפים להגיע.
שמן מלאכותי המיוצר בתהליך מעבדתי ואתו ניתן להגיע לתכונות מתקדמות יותר (מרווח בין החלפות, מרווח בין דרגות, וכו...)
שמן המיוצר תוך ערבוב (בתנאי מעבדה קפדניים) בין שמן מינרלי וסינטטי (לאו דווקא 50% מינרלי ו-50% סינטטי).
רמת הדלילות או הנוזליות של השמן, לשם המחשה: שמן 10 הוא שמן דליל יותר משמן 40. אם נשווה לשמן זית אותו אנו מחממים במחבת - ככל שהמחבת תתחמם השמן יהיה דליל יותר ויזרום בקלות יתר - לכן, שמן 10 ירוץ מהר יותר משמן 40 אבל כשיתחמם - יהיה דליל מידי ויאבד את האפקטיביות שלו, לעומתו שמן 40 יהיה רע מאוד במנוע קר אבל טוב מאוד במנוע חם.
שמן אשר לו דרגת צמיגות משתנה ותוספים ההופכים את התכונות שלו - דליל כשקר וצמיג כשחם.
AMRICAN PETROLIOM INSTETUTE מכון תקני הדלק האמריקאי- קבע אמות-מידה לצמיגות ואשר על פי-הן העולם עובד.
0 תגובות
תגובות