interest_logo

ויקי - שטח

ויקי - שטח

בקרת יציבות

מערכת בטיחות השומרת על יציבות כלי הרכב דרך ניהול המנוע והבלמים

מוכרת בשם ESP - אחת ממערכות בטיחות הרכב החשובות ביותר!

בקרת היציבות - ESP - מערכת בטיחות השומרת על יציבות כלי הרכב דרך ניהול המנוע והבלמים, באמצעות שליטה על אובדן אחיזה ותיקון החלקה על מנת לשמור על קווי סיבוב.

בקרת היציבות מקבלת נתונים מחיישני גלגל, אשר מודדים את מהירות הסיבוב (אותם חיישנים של מערכת ה- ABS), מחיישני היגוי (לאן מופנים הגלגלים) ומחיישני תאוצה ותאוצה צדית (במערכות משוכללות ויקרות יותר).

כל הנתונים מוזנים יחד למחשב השולט על הבלמים והמנוע.

כאשר כלי הרכב מאבד אחיזה, מחליק וסוטה מהכיוון שנקבע על ידי ההגה (מצבים הנקראים: תת היגוי או היגוי יתר) המערכת מתקנת את כיוון הנסיעה על ידי הפחתת כוח המנוע ועל ידי בלימה הגלגלים שאבדו אחיזה ו/או יכולים ליצור מומנט סיבוב שיחזיר את המכונית למסלול הפנייה הנכון.

מכונית בתת היגוי

בקרת יציבות מוכרת גם בכינויים נוספים

השם ESP הוא שם רשום של חברת BOSCH הגרמנית. יצרני רכב שפתחו את המערכת בעצמם (ולא רכשו את הטכנולגיה מבוש) קוראים למערכת בשמות שונים. לדוגמה: ESP - Electronic Stability Program ESC - Electronic Stability Control VDC - Vehicle Dynamic Control DSC - Dynamic Stability Control אצל ב.מ.וו Stabilitrak אצל ג'נרל מוטורס ASC - Automatic Stability Control DSTC - Dynamic Stability Traction Control אצל וולו

טרום מערכת בקרת היציבות:

תגובות

3 תגובות

1

Ogash Ofer

09 באוגוסט 2008 ב 23:22

בדוק בספר הרכב

המנורה יכולה להבהב בעת התערבות המערכת בנהיגה.

2

Ogash Ofer

16 בספטמבר 2008 ב 05:35

חיובי

בחלק גדול מהרכבים כאשר מערכת בקרת היציבות - ESP נכנסת לפעולה נדלקת או מהבהבת בלוח השעונים המנורה (הצהובה לרוב) של בקרת היציבות.

3

Ogash Ofer

24 בינואר 2009 ב 10:04

חובת ESP ברכב המיובא לישראל מ- 2010

על פי תקנה שנחתמה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים יחוייבו כל כלי הרכב הפרטיים והמסחריים שירשמו בישראל החל מ- 1 בינואר 2010 להיות מצויידים במערכת בקרת יציבות (E.S.P).

התקנה החדשה תחול על כל כלי הרכב הפרטיים והמסחריים (עד 3.5 טון) וכן על משאיות, אוטובוסים, גרורים ונתמכים.

חובת התקנת המערכת לא תכלול את סוגי הרכב הפטורים מהתקנתה על פי התקינה האירופאית, כמו למשל אופנועים, גרורים ונתמכים עד 3.5 טון.

הסבר על פעולת המערכת מתוך הודעה לעיתונות של משרד התחבורה:מערכת ה- E.S.P מכילה חיישן תאוצה שמזהה את הכיוון שאליו מופנה ההגה ומעבד מחשב שעליו צרובה תוכנת ההפעלה. כאשר המערכת מזהה שכלי הרכב עומד להגיע למצב חירום של היגוי יתר או תת היגוי היא מבצעת מספר פעולות, בהן הפחתת עוצמת המנוע והפעלה פרטנית של אחד מארבעת הבלמים או יותר. באמצעות הפעלת הבלם באחד מצידי המכונית המערכת יוצרת מעין ציר שסביבו סבה המכונית אל הכיוון הרצוי וחוזרת באופן מיידי ומבוקר למסלול הנכון.