שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

האמר H1: חיל ורעדה

כשההאמר של ערן יורד לשטח, העצים עוברים לדום. יצאנו למפגש צפוני חטוף עם אגדת שטח (וגם ההאמר היה נחמד)

ערן רצה האמר. כמה רצה? בכל נפשו ומאודו כנראה התאווה האיש להאמר, חלם, פינטז, פיתח דיבוק. ובסוף, כמו בכל אגדה צפונית, מימש הגיבור את תאוותו והביא מרגוע לנפשו. לכותב שורות אלה היה העונג להיות אחת מהתחנות בדרכו של ערן למימוש תאוותו, לכן שמחתי להזדמנות לקפוץ צפונה ביום חורף סוער, כדי לפגוש את הצמד וללמוד מה בדיוק עושה ההאמר לערן.

ונתחיל, כמובן, בהתחלה

ערן לרט, האיש שמאחורי ערן אופנועים בחצור, הוא איש רב פעלים, אשר בנזין ואדרנלין זורמים בעורקיו בכמויות מסחריות. האיש אוהב כלי רכב, מנועים וכיף מוטורי מכל סוג שהוא ולו רציתי לסקר באופן עיתונאי את כל היצירות המוטוריות שהוא מחזיק הייתי צריך לגור בצימר מטופח בראש פינה למשך שבוע לפחות.

ונתחיל, כמובן, בהתחלה

אבל מבחינת ממדים ומסה טהורים, הפנתר השחור מאפיל על שאר העדר. ונראה כי גם סיפור השגתו משאיר עשן לכל השאר. לפני שנים מספר ערן החליט שבא לו האמר. למה? הממדים, הייחוד, ההילה וכנראה העובדה שחוץ ממנו רק לשלושה אחרים בארץ יהיה את העונג לנהוג ביצירה של AM General. על אזרחי, כוונתי. במאמר מוסגר אני יכול להזדהות עם ערן ולהסביר כי לאחר שביקרתי בפס הייצור של האמר באינדיאנה, ראיתי את גאוות היחידה של המרכיבים אותו ולאחר הפסקת ייצורו, אני יכול להבין את הכמיהה התאורטית של האיש למוצר האספנות המאוד מיוחד הזה.

אז מה יש בהאמר חוץ מהילה? להאמר יש ממדים של משאית, אשר עוזרים לו לנוע היכן שג'יפים סטנדרטיים עוצרים. יש לו ארבעה מתלים נפרדים וסרנים פורטליים, אשר ממקמים את הדיפרנציאל גבוה מעל השלדה ואת הציריה מעל טבור הגלגל, מה שמייצר מרווח גחון עצום במונחים ג'יפאיים. יש גם צמיגים בקוטר 37 אינץ' שעוזרים לחלוף מעל חריצים שיתקעו ג'יפ סטנדרטי ויש 3 נעילות דיפרנציאל, כננת ומנגנון ניפוח לצמיגים הפועל בשליטת הנהג גם תוך כדי נסיעה.

האמר, אגדה ומציאות

סיפרו עליו שהוא רכב השטח הטוב בעולם, אבל הוא בכלל לא ידע שהוא כזה. זהו, פחות או יותר הסיפור של האמר. וקצת יותר באריכות, נזכיר כי האמר החל את חייו במכרז של הכוחות המזוינים של ארהב לרכב טקטי רב עבירות והחל להיות מיוצר עבור הצבא האמריקני ב-1983 תחת השם הלא סקסי HMMWV. הפרק השני בחייו היה אחרי מלחמת המפרץ, בה כיכב על מסכי הטלוויזיה של אמריקה ואחרי שארנולד שוורצנגר התרשם מכאלה על הסט של שוטר בגן ילדים וביקש שייצרו גרסה אזרחית (נשמע הזוי, אבל אמת לאמיתה).

האמר, אגדה ומציאות

טוב, אז ערן הרים לי אז בימי הטרום האמר טלפון ושאל אם אני מכיר את הבעלים של ההאמר השחור (תאור מדויק מספיק, כי כמו שאמרתי אין הרבה כאלה בארץ – לא בדיוק מזדה לנטיס). את הבעלים לא הכרתי אבל קישרתי את ערן למי שמכיר. כמה חודשים של משא ומתן והכרות אינטימית עם כל חבריו, מכריו ועובדיו של הבעלים הקודם, הגשימו את חלומו של ערן והמפלץ השחור עבר לגור בצפון הרחוק והפרוע של ישראל.

לחיות עם האמר

יש הבדל עצום בין לחוות האמר דרך תמונות וסיפורים לבין חוויה אמיתית במציאות. הממדים עושים פה את כל האימפקט החזותי וכמובן הקווים הישרים של מרכב האלומיניום, המוכרים היטב מכל סרט מלחמה שנעשה בשני העשורים האחרונים. ואז נכנסים פנימה ומגלים סתירה פנימית, תרתי משמע. תא הנוסעים הוא הגדול ביותר והצפוף ביותר המוכר לאנושות, כאשר את עיקר הנפח שלו תופסות מנהרות המכלולים המכאניים שנדדו מעל לקורות השלדה, כדי לייצר את הגחון הגבוה והחלק.

ויש את כל העניין של שדה ראיה, אשר אם להתבטא בעדינות, לא היה הפרמטר המרכזי לפיו פותח האמר. יכול להיות שזה מתאים לדוקטרינה הצבאית האמריקנית שלא רואה מדינות שלמות ממטר. התוצאה היא ישיבה נמוכה עם חלונות בגודל של חרכי ירי וניתוק מוחלט ממה שקורה מבחוץ. זה קצת בעייתי בתנועה עירונית, אבל בשטח, על צמיגי 37, שלוש נעילות ומרווח גחון בגודל של בולדר רמת גולני, אתה במילא לא רואה כלום ממטר.

לחיות את החלום

ערן הגשים את החלום. יש לו האמר, אשר במונחים מקומיים נחשב לכלי מיוחד ביותר ואחרי תום ייצורו הפך לרכב אספנות בעל ערך עולמי. וכאשר האיש מחזיק ביצירה כה נדירה וכה נחשקת, חדשות לבקרים זורמות אליו הצעות של אנשים שנדלקו כמוהו על האייקון ורוצים גם. צר לי לקלקל את ההתלהבות לכל המתעניינים, אך נראה לי כי אצל ערן ההאמר הזה הוא עסק מנטלי ולא כלכלי. אבל מצד שני, ייתכן ובדיוק כמו ערן תגלו סבלנות בת חודשים, תצליחו לשבור את הסרוב הראשוני ובעזרת ערמה מכובדת של מזומנים, תצליחו גם אתם להגשים חלום.

לחיות את החלום

תגובות

13 תגובות

1

אורח/ת

13 במרץ 2008 ב 19:09

פנטזיה

2

אורח/ת

14 במרץ 2008 ב 08:53

תותח

3

עדןן

27 במאי 2008 ב 10:57

אתם מוזמנים לבוא לגן יבנה יש כאן את האמר

אתם מוזמנים לבוא לגן יבנה (ליד אשדוד) יש כאן אחד האמרים הכי יפים שאתם יכולים למצוא. נראה טוב יש לו גלגלים חדשים עם מגנזים חדשים ומאוד יפים קפיצים ובולמים חדשים וענקים .

4

אורח/ת

10 בנובמבר 2008 ב 11:36

WOW...

IN OUR TIME I T WAS JUST ME YOU AND YHE SEXIST CORVET...

5

אורח/ת

08 בינואר 2009 ב 18:36

hummer h1

חוויה מטורפת פשות מצוין חבל שאתם לו יודעים מזה שיש לך מפלצת קזותי מאחורי הבית פשוט תענוג!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

6

אורח/ת

09 בינואר 2009 ב 19:55

הגי'פ (האמר ) כבש את ליבי

7

אורח/ת

13 בפברואר 2009 ב 14:23

יבניאל

אני רוצה אך מגיעים לנחל יבניאל בצפון?

8

אורח/ת

06 ביוני 2009 ב 02:56

איך מתרגמים דיפרנציאל בעברית?

9

אורח/ת

05 בספטמבר 2010 ב 22:58

מעוניין לקנות האמר H1

10

amirsoc

06 בספטמבר 2010 ב 12:11

הדיפרנציאל בעברית הוא דִּיפֵרֶנְצְיָל

אורח/ת כתב/ה: איך מתרגמים דיפרנציאל בעברית? 
""
לפי האקדמיה ללשון  https://hebrew-terms.huji.ac.il/ סַבֶּבֶת הַצְּלָב*  = פיניון גַּלְגַּל עֲטָרָה * = קורונה   אמיר

11

daniBH

09 בספטמבר 2010 ב 20:34

יש בארץ בודדים כאלו

צריך רישיון ג' וזמינות החלקים לא גדולה עדיף כבר לקנות H2 או H2 SUT

12

Shtrozberg

21 בפברואר 2013 ב 13:33

אתם מוזמנים לבוא לגן יבנה יש כאן את האמר

איפה בגן יבנה?

13

Ogash Ofer

22 בפברואר 2013 ב 06:44

אתם מוזמנים לבוא לגן יבנה יש כאן את האמר

Shtrozberg כתב/ה:
"איפה בגן יבנה?"
זו תגובה משנת 2008 - לא נראה לי שההאמר הזה נשאר בגן יבנה...