שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

60 שנים לישראל בדרך העולה לירושלים

תחושת ההתנתקות בתצפית על כביש מספר 1, בין משלט 21 למשלט 16, היא כמעט מושלמת. התנועה על כביש ירושלים תל אביב זורמת במהירות כ-200 מטר מתחתינו, מכאן המכוניות נראות קטנות, כמו בסרט מדע בדיוני. ואנחנו, בשלווה של הרי ירושלים, יושבים על ספסל קטן ומפליגים במחשבות של 60 שנה לאחור, לשנת הקמת המדינה.

בעיני רוחנו אנחנו יכולים לראות את לוחמי הפלמ''ח מחטיבת הראל נלחמים על כיבוש האזור, את שיירות המשוריינים מנסות לפרוץ את המחסומים בדרך לירושלים ואת צהלות הניצחון של סיירי הפלמח שהצליחו לפרוץ את המעקף של דרך בורמה ופריצת המצור לירושלים.

הטיפוס למשלט

רק כמה דקות קודם האדרנלין היה בשיאו כאשר התמודדנו עם הטיפוס הטכני לשלוחת המשלטים דרך משלט 21. הדרך הזאת מחייבת נהיגה שקולה ומקצועית, כל גלגל חייב לנסוע במקומו וגם לג'יפאי שעבר פעמים רבות את השביל הזה, המטפס על מדרגות סלע, אין מקום לשאננות. מעלה הסלע בטיפוס למשלט 21 הוא לא הכי קשה בארץ, אבל דווקא בגלל זה נדרשת תשומת לב מיוחדת. למי שזו לו הפעם הראשונה במקום – המעלה קשה! משלט 21 קשה לטיפוס אפילו בשנת 2008 עם כל הטכנולוגיה שסביב הדפרנציאל, תיבת ההילוכים ומערכות המחשב שברכב, אז מה עשו בפלמח בשנת 48'?

המסלול

נקודת התחלה: דרומית למחלף שער הגיא על כביש 38 עם השלט אנדרטת מחל, דרך בורמה.
נקודת סיום: קיבוץ צובה על כביש 395
אורך המסלול (בקמ): כ-15 קמ
מפה: סימון שבילים מספר 9
ציוד: מפה, מצפן, טלפון סלולארי, רצועת גרירה ושאקלים, מים בהתאם לעונה
דרגת קושי: עבירות קלה למעט הטיפוס הקשה למשלט 21
שולחנות: בנקודת ההתחלה ובכניסה למעיינות הסטף (על כביש 395)
ניווט: נקודות ציון מפורטות ומסלול למכשיר GPS נמצא בסוף הכתבה

המסלול

משלט 21

המשלט, הנמצא על שביל השיירות, נכבש לראשונה במבצע נחשון באפריל 1948.
בסוף חודש מרס 1948 מצליחים הכוחות הערביים בפיקודו של עבד אל-קאדר חוסייני לנתק את ירושלים משיירות האספקה לאחר שחסמו לחלוטין את הגישה המערבית לעיר – שאנו מכירים כיום ככבי מספר 1.
כוחות מצריים מתגברים את ערביי האזור שישבו על הרכס שמדרום לנקודה שבה אנחנו עומדים, בכפרים בית מחסיר (היום בית מאיר) ובבסריס (היום שורש/שואבה).
הירדנים, ששולטים ברכס הצפוני לכביש, באזור אבו גוש ומעלה החמישה, מפוצצים את בית המשאבות שהעלה מים בצינור לירושלים מאזור לטרון.
החשש לגורל ירושלים ותושביה ולקיומה של מדינת ישראל – שטרם הוקמה אבל כבר נמצאת במלחמה על עצמאותה – מבהיר שחייבים לשלוט בשטח שממערב לירושלים ויהי מה.

משלט 21

יצאנו גם אנחנו לאותו חבל ארץ בעקבות סיפור הלוחמים.
תחילת המסלול שלנו נמצאת 500 מטר צפונית לקילומטר ה-27 על כביש מספר 38, הכביש המתחיל במחלף שער הגיא, בכביש מספר 1, ויוצא ממנו לכיוון בית שמש.
שם, בגובה 300 מטר מעל פני הים, מתחיל שביל המסומן בירוק ובאדום ולידו השלט ''אנדרטת מח''ל, דרך בורמה''.
לאחר 250 מטר מכביש 38 פונים שמאלה, לכיוון צפון מזרח, לשביל המסומן בירוק המטפס על שלוחת השיירות.
דרך זו אתגרית ומומלץ לשלב להילוך LOW כבר מתחילתה - טיפ שטח לטיפוס עלייה. אפשר גם לטפס את השלוחה ברגל, הנוף הנגלה במבט לאחור שווה כל פסיעה או להמשיך בנסיעה על השביל האדום 3 ק''מ עד הפניה שמאלה עם השלט ל''שלוחת שיירות''. פונים ונוסעים עוד כ-700 מטרים עד לצומת T : ימינה למשלט 16 שמאלה למשלט 21.

מקפידים לנסוע עם הסימון של השביל הירוק (במקביל קיים גם סימון של שביל ישראל) ולאחר כקילומטר מתחילים קשיי העלייה שלקראת המשלט הופכים למדרגות סלע אתגריות.
כדאי מאוד לרדת מהרכב ולסרוק ברגל את המסלול כדי להכיר אותו, לצפות בעיות ולהחליט מהו ציר הטיפוס הטוב ביותר, שיהיה בקו ישר ככל האפשר ובלי שיפועי צד מוגזמים (מהו שיפוע צד מוגזם? תחושת הבטן שלכם בכיסא הנהג היא מדד מצוין לכך).
מומלץ גם שלאורך הטיפוס מישהו יישאר מחוץ לכלי הרכב ולצד מסלול הטיפוס (שלא יידרס חלילה) שיכוון אתכם במדרגות ובין הסלעים. רצוי לטפס עם גז קבוע וברצף את המכשולים.
אם לא הצלחתם לטפס, רצוי לחזור לאחור ולנסות בשנית או במסלול אחר. אם גם כך לא הצלחתם, לא כדאי לגרום לנזק לרכב או לעצמכם – הסתובבו לאחור והגיעו למשלט 21 דרך הציר המסומן באדום.
לאחר כשני קילומטרים מתחילת השביל הירוק, מגיעים לתוך משלט 21 - נקודת תצפית מקסימה בנקודת גובה 548 מטר לכיוון השפלה ומישור החוף.
ביום טוב תראו מהארובות של חדרה ועד אלה של אשדוד ואשקלון.

הג'יפ הראשון שעבר כאן

חטיבת הראל של הפלמח שרק סיימה את הקרבות על החלק הצפוני והמזרחי של ירושלים בהר הצופים ובנבי סמואל מקבלת באפריל 48 פקודה לעזוב את העיר הנצורה ולרדת מערבה במטרה לפתוח את הדרך הנצורה לירושלים.
בתחילת מאי 1948 מצליחה החטיבה במבצע ''מכבי'' לפרוץ את הדרך ולהעלות לירושלים את ''שיירות היתום'', רכב אספקה בודד שמצליח להגיע מהשפלה לתחילת המסלול בשער הגיא.
במקביל ללחימה בשער הגיא מצליחים הכוחות להשתלט על האזור שמדרום לשער הגיא ומנהלים קרבות לכיבוש ''שלוחת השיירות'' לכיוון בית מחסיר וסאריס.

הג'יפ הראשון שעבר כאן

שלושה חיילי פלמ''ח המחליטים לצאת מירושלים לכיוון תל אביב נוסעים בג'יפ שלא על הדרך הראשית, ובדרך-לא-דרך מצליחים לרדת את הרי ירושלים דרך בית מחסיר. הצלחתם מאפשרת למפקדי הפלמ''ח לשנות את החשיבה ולכבוש באמצעות עבודות הנדסיות ציר משובש לג'יפים ולצדו קו צינור מים מאזור חולדה, מזרחית לבית מחסיר, לסריס, ועד לירושלים.
כך נוצרה ''דרך בורמה הישראלית''. השם במקור שמור למעקף של יותר מאלף קילומטר שבנו בעלות הברית בימי מלחמת העולם השנייה, המגשר בין בורמה לסין כשהוא עוקף את הכוחות היפניים שכבשו חלקים מסין.

ביציאה מזרחה ממשלט 21 פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק ולאחר כ-500 מטר פונים ימינה עם השלט למשלט 16. בדרך עוברים תצפית מדהימה על כביש מספר 1, לאחריה מימין את משלט 16 ולאחר כשני קילומטרים מגיעים לכביש המוביל לבית מאיר (הכפר בית מחסיר המדובר לעיל והמפרוסם מהשיר ''באב-אל ואד'').

חוצים את הכביש בזהירות, פונים שמאלה ולאחר 50 מטר ימינה חזרה לשביל שבתחילתו השלט ''יער הקדושים''.
נוסעים 400 מטר בכיוון מטה על השביל המסומן בכחול עד צומת שבילים שבה פונים שמאלה-מזרחה לשביל המסומן בשחור עם השלט לכיוון ''נחל כסלון''.
נוסעים מזרחה עם השביל המסומן שחור כ-4.3 קילומטרים על השלוחה הצפונית של נחל כסלון, בין עצי חורש ארצישראלי, עד צומת עם שביל המסומן ירוק היורד לכיוון מטה. יורדים 800 מטר עם השביל המסומן בירוק על השלוחה עד לנחל כסלון ופונים שמאלה לשביל המסומן באדום ובצדו השלט ''כסלון מזרח''.

עין לימון

נחל כסלון הוא אחד מהנחלים הגדולים ממערב לירושלים המנקזים את הרי ירושלים לכיוון נחל שורק שזורם לים התיכון. סביב הנחל צומח חורש טבעי ים תיכוני, יש שרידי מצודות עתיקות ומעיינות שלבטח שפעו יותר מים בעבר וסימני דרך עתיקה שחיברה את ההר לשפלה.
מטפסים מזרחה בתוך נחל כסלון כ-2.6 קילומטרים בשביל המסומן באדום וגם כשביל ישראל עד לעין לימון – בריכה ונקבה הנמצאות מימין לשביל תחת מצוק סלע קטן. הבנייה במקום מתוארכת לתקופה הרומית של לפני 2,000 שנה.
המים בבריכה, בעומק של מטר, זכים וצלולים, מגיעים מתוך נקבה קצרה, שמומלץ ללכת בתוכה. הנקבה יוצאת ממערה שבין שכבות הסלע שבה נובע המעיין הקטן. מקום מקסים.

עין לימון

ממשיכים לעלות עם נחל כסלון עוד כמה עשרות מטרים עד צומת שבילים: בשביל הראשון פונים ימינה (דרומה) לשביל עם סימון של שביל ישראל.
מטפסים לאורך השלוחה 1.3 קילומטרים עד לכביש שמימין נמצאת הכניסה לקיבוץ צובה וכך בגובה של 730 מטר משלימים טיפוס של כ-400 מטר מתחילת הטיול למרגלות שער הגיא.
הקיבוץ הוקם באוקטובר 1948 על ידי לוחמי הפלמ''ח שלחמו במלחמת העצמאות על פתיחת הדרך לירושלים. בתחילה נקרא הקיבוץ ''משגב פלמ''ח'' ואחר כך ''צובה פלמ''ח''.
עד מבצע ''דני'' ביולי 1948, עת נכבש האזור, ניצב במקום כפר ערבי שנקרא סובא ששימש כבסיס לכוחות הערבים שחסמו את הדרך לירושלים.
לצד הקיבוץ נמצא תל צובה, אתר התיישבות יהודית מתקופת המקרא, ולידו עין צובה, מעיין שהירידה אליו בפיר שמגיע למערה קטנה ממנה יוצאות תעלות תת-קרקעיות.
הכניסה בתיאום עם איש הקיבוץ, החבר אלכס תמיר 054-5637068 ובתשלום סימלי של 5 ₪ לאדם.

פונים שמאלה (מזרחה) ועולים על כביש 395 בזהירות רבה, זה כביש עם תנועה רבה. כדאי לעצור, לבדוק שהנוסעים ושהרכב בסדר, להדליק אורות ולנסוע בנחת לירושלים דרך הכיכר של הסטף.
נוסעים ישר (מזרחה) לצומת הכרם ושמאלה (צפונה) לקסטל, למחלף הראל על כביש מספר 1.
מי שרוצה לחזור לכיוון תל אביב יפנה ימינה ויירד בכביש המפותל והיפה עד אשתאול שעל כביש 38 (ימינה לשער הגיא, שמאלה לבית שמש).

נקודות ציון ברשת ישראל ישנה

9 1133362 -160275 תחילת טיפוס
10 1132393 -160932 סיום

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL

מתאים לפתיחה בתוכנת המפות נביגייד (לעבודה במחשב נייח/נייד או בכף יד או עם מכשיר GPS) קישור לקובץ נקודות הציון בפורמט TWL

להורדת הקובץ לחץ כאן

08 במאי 2008 ב 17:29

אפשרי עם פאג'רו 2006 (דור קודם)?

לא מוגבה אך ממוגן.
תודה.

גלעד4X4

08 במאי 2008 ב 18:52

אפשרי עם כול רכב 4X4

אורח/ת כתב/ה:
"לא מוגבה אך ממוגן.
תודה."
המסלול מתאים לכול רכב 4X4 בעל הילוך כוח כמובן שצריך מיומנות נהיגה טובה לא הייתי ממליץ לנהגים בעלי ניסיון מועט להגיע לשם ללא מדריך.

azmon

09 במאי 2008 ב 17:35

פאג'רו במשלט 21

כשהיינו שם בפעם שעברה קינג ממוגן ומוגבה התקשה ולדעתי נגרם לו נזק

09 במאי 2008 ב 18:13

הקושי במשלט 21

לנהגים מנוסים משלט 21 אינו קשה. ואם מטפסים אותו בנחת תוך כדי בחירת ציר טיפוס נכון המשלט אינו קשה כלל ואפילו נראה למתבונן מהצד כטיפוס של מה בכך.
אבל לנהג שאינו מנוסה, בתוספת קצת לחץ חברתי, המעלה עשוי להיות קשה עד כדי גרימת נזק לרכב.
מכיוון שהתצפית מראש המעלה (מהמשלט) מקסימה המלצתי למי שאינו רוצה/יכול להתמודד עם המעלה לעקוף אותו להגיע ממזרח כמוסבר לעיל.

10 במאי 2008 ב 14:10

בהמשך לדיון

תודה עופר, היכן היית ממליץ לצבור נסיון? וכאשר יגיע היום אתה אומר שהרכב המדובר אינו מגביל, נכון?

תודה רבה

10 במאי 2008 ב 16:47

צבירת נסיון

ניסיון כשמו כן הוא.
סע לטייל עם קבוצות מפורום הטיולים באתר או בקבוצות מודרכות (ויש גם טיולים למשלט 21).
צא להדרכות נהיגה, קרא ולמד ב''טיפ שטח'' ולבסוף גם אתה תטפס את המשלט ללא שהפג'רו יתרגש מהעניין.
חפש באתר את ''הכה את המדריך'' (כתבה וסרט מיום מדריכים של האתר במשלט 21 ובמעלה נורי).

rofe

המסלול לא קל , את הקטע האחרון שלדעתי הוא הכי קשה הצליחו
לעבור רק 2 , טנדר טויוטה משופר ואני עם פאג'רו קינג 2002 מוגבה ומוגן
עם נעילות .
לא ממליץ להגיע עם קינג סטנדרטי נמוך .
בהצלחה ,בוריס .

המסלול לא קל , את הקטע האחרון שלדעתי הוא הכי קשה הצליחו
לעבור רק 2 , טנדר טויוטה משופר ואני עם פאג'רו קינג 2002 מוגבה ומוגן
עם נעילות .
לא ממליץ להגיע עם קינג סטנדרטי נמוך .
בהצלחה ,בוריס ."
אכן אתגרי אבל אפשרי עם קינג גם עם קינג סטנדרטי כבר הובלתי שם טיולים  עם רכבים שונים, סטנדרטיים וכולם עלו . חשוב מאוד כיוון  טוב מחוץ לרכב. אבל עזוב שטויות, נהנתם ? כי זה מה שחשוב !

אורבך

02 באוגוסט 2008 ב 16:29

עם מעט בניה וכוון טוב...

הייתי היום עם מעט בניה וכוונית בחודש שמיני להריונה, הדיסקו עלה כמו גדול!

02 באוגוסט 2008 ב 18:17

דיסקו הוא מלך העליות

נהיגה נכונה והרכב עולה ראה את הסרטן מיום המדריכים במשלט - קישור

סיגל אדלשטיין

03 באוגוסט 2008 ב 22:23

Ogash הקדים אותי

בכל הפעמים שיצא לי לעלות במשלט 21  ולצפות  בהמון סוגים של ג'יפים אהבתי  איך   שהדיסקו  עשה זאת בלי בניה , בלי מכוון  ומבלי למצמץ....

01 בפברואר 2010 ב 18:49

matankarin@bezeqint.net

שלום לכולם
היום עליתי את מסלול המשלטים, והוא מהנה, מאתגר, עוצר נשימה... ממליץ בחום לכל המעוניין בנופים חוץ לארצים, פריחות של רקפות כלניות וכו, ואתגרי טיפוס לא נורמאלים. לקחת בחשבון נהיגה זהירה, הרבה עבודות מע"צ ( סידור סלעים ואבנים מתחת לגלגלי הרכב בבורות ולפני/אחרי מדרגות ) בחירת נתיב נכון ומתאים, וארגנתם לכם חוויה מדהימה. המסלול מעודכן, מסומן ואין שום בעייה נכון להיום - 1/2/10 .
את המסלול עברתי עם היילקס ויגו ממוגן, ולדעתי מגון גיר מנוע חובה למסלול כזה.
תהנו - מתן קרעין.

זרקו

03 בפברואר 2010 ב 20:02

לכל המתקשים:גם הג'ימני הסטנדרטי שלי עלה

עליתי מספר פעמים. בטיול הרביעי או החמישי שלי, עליתי עם ג'ימני סטנדרטי לחלוטין ( מיגון גחון) את המשלט. תהיו שקולים ותעלו.
בהנאה רבה

etmr

16 במאי 2010 ב 08:56

אצלי במילון, סטנדרטי זה ללא מיגון גחון

24 בספטמבר 2011 ב 20:02

צוות הטראקן במישלט

היום יצאנו בצוות מצוצם למישלט לפי המסלול הייה כייף רק שפיספסנו כמו הרבה גיפים אחרים את הפניה שמאלה בתחילת המסלול אז שימו לב שאר המסלול מדויק מאוד במישלט 16 צריך נעילות אני קיבלתי עזרה בחלק העליון יש שם בור קשה למעבר בקרוב לינק לסירטון חילוץ

ישראל אמיר

24 בספטמבר 2011 ב 22:54

צוות הטראקן במישלט

האם ויתרתם לעלות למשלט 21 ? טראקאן לא משופרת,  גם נהוגה  עם נהג בעל נסיון, תתקשה  לעלות . אם עשיתם זאת -שאפו.

25 בספטמבר 2011 ב 20:57

צוות הטראקן במישלט

שמע זו הייתה המטרה אבל לא עשינו כי פיספסנו את הפניה אבל למישלט 16 עלינו וגם עלינו ועל זה פעמים שאפו

27 בספטמבר 2011 ב 17:24

סירטון חילוץ במישלט 16

22 במאי 2016 ב 10:47

אחלה טיול - מעלה 21 רק לבעלי LOW

אתמול עשינו את המסלול.איסוזו רודאו וטרופר.ללא שיפורים אך עם מיגונים.בנוסף RZR ואופנוע דו"ש כבד (היה לו קשה עד משלט 21).הפנייה שמאלה בהתחלה - לשים לב לא לפספס.קטע סוף המעלה למשלט 21 (כמה מאות מטרים אחרונים)- קשה גם לנהגים מיומנים.חובה הילוך כח ומיגון.קצת עבודות מע"צ וסבלנות ועולים ללא נזקים.התצפית מהמשלט לכביש מספר 1 (הליכה רגלית קצרה) - חובה.עין לימון חביב ויש מים וזרימה חלשה מאוד.סיפור המסלול עצמו מדוייק.תודה רבה!