שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ טכני

המדריך להכנת ציוד לאופנוע למסע מדברי ארוך

ווילי פרץ, מוותיקי מכונאי האופנועים בתל אביב, יצא למסע לחציית ים החולות הגדול של מדבר הסהרה כשחזר ישב ורשם מה וכיצד להכין כלים, ציוד וחלפים למסע מדברי ארוך.

הכול התחיל לפני מספר חודשים לאחר שסיימנו שיכורי מדבר ודרכים ארוכות טיול אופנועים באזור שחרות. כדי לא להירדם על הכביש בדרך הביתה, כשהאופנועים על הנגרר, דניאל ואני התחלנו לדבר על מסע שמתארגן למדבר המערבי וחצית מדבר סהרה.
דניאל אמרתי לו: '' לאן שאתה נוסע.... אני איתך! ''.
אתה תסדר את הניירת ואני אדאג לאופנועים.
הזכרתי לו את חלוקת התפקידים הקבועה בייננו (וזה עוד לפני שהזכרנו את התפקידים הנוספים של דניאל, החשובים לא פחות, כגון הבאת חטיפי אנרגיה משובחים והשכמה בבוקר...).
דניאל הודיע לי שביום רביעי הקרוב עליי להתייצב מגולח ומקולח במשרד של עפר אוגש לשיחת הכנה קבוצתית לקראת המסע לחציית ים החולות הגדול של מדבר הסהרה. נפגשנו, ראינו מצגת, דברנו, שמענו, צחקנו והחלטנו:
מדבר סהרה היר WE קאם!

קישור ליומן המסע המלא:
מדבר מערבי עם אופנועי שטח - אפריל 2008

התחלנו עם הדברים הסטנדרטיים:

כלי עבודה, מברגים, מפתחות פתוחים, בוקסות, פטיש ברזל ופטיש פלסטיק, צבתות וסט כלים לפירוק גלגל ותיקון פנצ'ר.
סט הכלים לתיקון פנצ'ר כולל שתי כפות, משאבה וסט כלים יעודי לאופנוע. אמנם לכל אופנוע יש את הכלים הייעודיים שלו, אך תמיד ניתן לקנות סטים אוניברסאליים שיש בהם מפתחות שיתאימו לרוב הכלים (מי שרוצה לעשות התאמת כלים לאופנוע מוזמן לפנות אלינו באהבה).
הכנסנו לארגז גם ידית קלאץ' וידית בלם, רגלית הילוכים, חמש פנימיות קדמיות למקרה של פנצ'ר (כדאי לקחת פנימיות קדמיות כי הן מתלבשות גם על גלגל אחורי ולא ההפך).
עם הפנימיות חשבנו שכדאי להכניס גם נועל צמיג, פס מגן גומי ואם אנחנו כבר באזור הגלגל אז אסור לשכוח מסבי גלגל קדמי ואחורי, על כל צרה שלא תבוא. בדקנו את הג'נטים והשפיצים ועל הדרך חיזקנו כל זוג שפיצים עם אזיקון, כדי להוריד את העומס מכל שפיץ בודד.

התחלנו עם הדברים הסטנדרטיים (הרשימה המלאה בדף 2):

טיפים קטנים לשרידות בשטח לאורך זמן

חשוב לנקות את פילטר האוויר אחרי רכיבה, בייחוד לאחר רכיבה בדיונות, לכן לקחנו פילטר אוויר נוסף לכל אופנוע, ספריי ניקוי לפילטר, ספריי שימון פילטרים, גריז לשפתיים ותמיד כדאי שיהיה גם ספריי קרבוראטור כדי לנקות את החול בתיבת האוויר.
דרך אגב, אם אין ברשותכם ספריי ניקוי ושימון יעודי לפילטרים אפשר להשתמש באבקת כביסה ומים פושרים, היא עושה את העבודה מצוין. אחרי שייבשתם טוב טוב את פילטר האוויר אפשר לשמן אותו עם שמן מנוע.
נייר טואלט וסמרטוטים נכנסו גם הם לארגז יחד עם אפוקסי, פלסטלינה, כבל גז וכבל קלאצ' ואם כבר כבל קלאצ' אז הוספנו גם צינור בלם, שיהיה.
על נוזל בלם ויתרנו, כי לא נשאר מקום בארגז, מתוך מחשבה כי אם צריך ניתן להשתמש במים, שבמקרה חירום מספקים תחליף לא רע לנוזל בלם ייעודי.

טיפים קטנים לשרידות בשטח לאורך זמן

כבר למחרת הפגישה יונתן ואני התחלנו לחשוב מה לוקחים למדבר סהרה. דבר ראשון לוקחים את דניאל כדי שלא נרעב וכדי שיהיה מבוגר אחראי ודבר שני לוקחים דף ורושמים, סדר צריך שיהיה פה!
ערכנו רשימה של כל התקלות שיכולות לקרות רחמנא לצלן, טפו טפו טפו, מלח מים שום בצל... והרי הן לפניכם עם הפתרונות והטיפים:

קופסת ברגים מלאה עד אפס מקום עם ברגים שונים שישמשו אותנו לכל חוסר כזה או אחר, כך גם חוט ברזל למקרה שהאגזוז יחליט להתפרק, שכן לא ניתן לקשור אותו עם אזיקונים כי הוא חם...ניסנו, זה לא עובד.
כמו כן הוספנו חוליות שרשרת ומספר חוליות נעילה למקרה שהשרשרת לא תעמוד בלחץ ותקרע. שמן שימון לשרשרת לא לקחנו! המלצתי היא שברכיבה בשטח חולי או בוצי לא כדאי לשמן את השרשרת כי האבק, החול ושאר הטינופת נדבקים לשמן ולשרשרת דבר הגורם לבלאי מואץ שלה ושל גלגלי השיניים.
כשחשבנו על המסע, על אורכו ועל החום שיתפתח לאורכו ומה קורה לכתומים שלנו כשחם? הזעות ונזילות. החלטנו לקחת סט אטמים וסט מחזירי שמן קומפלט וכמובן קיט לשיפוץ משאבת מים. הוספנו לארגז גם מאורר (וונטה) נוסף.
נזכרו במוטי ששבר את הרדיאטור בשטח לפני כחודש ואז מצאנו שם צנרת גינה זרוקה, ממנה הכנו מעקף לרדיאטור, הפעם החלטנו יונתן ואני לקחת קיט מסודר של מעקף רדיאטור.

לארגז נכנסו גם שמן מנוע, רצועות קשירה, סלילים, חוטי חשמל למקרה של קצר חשמלי, נורות למקרה של נסיעת לילה וסטיקלייטים שתמיד באים לעזרה בלילה חשוך ולא תופסים הרבה מקום (מעולים כמנורה לילה לאוהל, למשל). ועל הדרך הוספנו גם כמה חבילות של אזיקונים, כדי שיהיה עם מה לקשור (כי יונתן לא נרדם בלילה בלי שהוא קושר משהו או מישהו).
ידענו כי הדלק במצרים לא מהמצוינים שישפך לתוך האופנוע שלנו ולכן לקחנו איתנו גם מגביר אוקטן שמשבח את הדלק והוספנו פילטר דלק לפני הקרבוראטור. הוספנו לארגז גם פילטר דלק נוסף וצינורות דלק.
לסיום הוספנו גם שני זוגות של משקפיי אבק, עבור מי שיאבד או ישכח להביא.
ודבר אחרון, אחרון, למרות שהארגז כבר היה מלא עד אפס מקום, שתי חבילות מגבונים לחים כדי לנקות את הידיים וגם דברים אחרים.

יש נשמה לברזלים...

זכרו - כל אופנוע וכל מסע דורש טיפולים והכנות שונים.
כדי שתהינו מהמסע, חשוב שתקדישו תשומת לב לצרכים של האופנוע ושלכם לפני שאתם יוצאים לדרך.
ועכשיו כשהכול ארוז ומוכן הגיע הזמן שמישהו ישאל אתכם אם ארזתם לבד... יאללה, תנו בגז!

יש נשמה לברזל...

הרשימה המלאה של ציוד, חלפים, כלים ואביזרים לאופנוע ורוכב שטח במסע ארוך:

כלי עבודה:

מברגים
מפתחות פתוחים
בוקסות
מפתחות אלן
פטיש ברזל ופטיש פלסטיק
דורן
צבתות (פלייר וקאטר)
סט כלים לפירוק גלגל
תיקון פנצ'ר : 2 כפות, משאבה
סט כלים יעודי לאופנוע

חלפים:

ידית קלאץ' כבל קלאץ'
ידית בלם צינור בלם
כבל גז
רגלית הילוכים
קיק-סטארט
רצועת וארייטור לטרקטורונים אוטומטיים
חמש פנימיות קדמיות
נועל צמיג ופס מגן גומי
מסבי גלגל קדמי ואחורי
פילטר אוויר נוסף
חוליות שרשרת וחוליות נעילה
סט אטמים וסט מחזירי שמן
קיט לשיפוץ משאבת מים
מאורר (וונטה)
קיט מעקף רדיאטור
סלילים
נורות

שמנים וחומרים:

איזולירבנד
אזיקונים
אפוקסי
פלסטלינה פרופוקסי
ספריי ניקוי לפילטר אוויר, ספריי שימון פילטרים, גריז לשפתיים
ספריי קרבוראטור
תוסף דלק להגברת האוקטן (חשוב לכלים עם יחס דחיסה גבוה)
נייר טואלט וסמרטוטים
קופסת ברגים
חוט ברזל
שמן מנוע
רצועות קשירה (3 רצ'טים לאופנוע לפחות)
חוטי חשמל
חבל גרירה
פילטר דלק
צינורות דלק
משקפיי אבק
מגבונים לחים

ציוד רכיבה:

קסדה משקפי אבק
מגפיים מיגון ברכיים
מיגון מרפקים
כפפות
חגורת גב
מעיל ממוגן או צבי-צב
מכנסי רכיבה
חולצת רכיבה
3 ליטר מים לנשיאה על הגב

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת

10 במאי 2008 ב 06:12

ומה עם אופנוע ספייר?

כל כך הרבה חלקים - הייתי כבר מביא אופנוע נוסף. למקרה ש...

2

אורח/ת

12 במאי 2008 ב 00:30

האים לאופנוע יש נשמה

3

Ogash Ofer

12 במאי 2008 ב 06:03

נשמה לאופנוע?!

שאלה פילוסופית עמוקה שכנראה גם דיונים ארוכים בלילות המדבר לא יביאו לפתרונה. אבל גם הציניקנים (האנשים הפרקטיים) הסכימו להודות שהאופנוע נוסע טוב יותר אם מתייחסים עם רגש לגוש הברזל. מכאן הגענו למסקנה, שאפשרה לפרוש לישון, שאין זה משנה היכן נמצאת הנשמה - בברזל של האופנוע או בליבו של הרוכב. לשילוב של האופנוע והרוכב יש נשמה ובלעדיה  ''אין מצב'' כי המכונה המופלאה תוכל לחצות את המדבר. אם להיות רגשניים - תנו לאופנוע שלכם ליטוף קטן - זה יעזור. ואם להיות פרקטיים - טפלו באופנוע שלכם היטב - זה בטוח יעזור.

4

אורח/ת

15 במאי 2008 ב 13:36

ברור שלאופנוע יש נשמה

עופר - אתה חייב להסביר את העניין

5

אורח/ת

15 במאי 2008 ב 13:37

ומה עם רשימת כלים לקחת ברכיבה

חסר לי בכתבה - רשימת כלים קטנה לקחת בתיק על הגב - נא להשלים

6

ווילי פרץ

16 במאי 2008 ב 13:27

ווילי יוהו- היה אופנוע ספר

תתקשרו לווילי בשמחה תקבלו

7

אורח/ת

27 במאי 2008 ב 00:01

הכלים הם פונקציה של יכולת נשיאה

הרשימה שלהם מתאימה לרוכבים עם גיפ מלווה.
אני חציתי את מדבר סיני לאורך ולרוחב (בשטח נטו) עם סט כלים מינימאלי בתיק מותניים ופנימית בקאמל בק. רשימת הכלים שונה לגמרי כאשר כל תיקון מבוסס על אילטורים. הכלים הם כל המפתחות הדרושים לדגם האופנוע (כולל מפתחות לגלגים עם ידית מנוסרת וצינור הארכה), וכלים כלליים כגון ג'בקה קטנה הכוללת קטר לחוטי ברזל, גיבקה כזאת יכולה להחליף גם ידית מצמד וגם ידית בלם במקרה של שבר.
אגב בארץ לא היה דלק שאופנועי השטח שלי (DR250 XT350, DR350, ו-TT600) שלי נשמעו ותפקדו טוב כמו עם דלק 90 אוקטן מצרי. לי נדמה שהתוספים מגבירי האוקטן (כנראה שיש אותם גם בבנזין הרגיל בתחנות) רק מזייפים את האוקטן ואז המנוע מזייף. מניסיוני שומעים ומרגישים את ההבדל. עם דלק מצרי המנוע עובד יותר חלק בסיבובי סרק ותחת עומס יש פחות דפיקות מאמץ בעיקר בסל"ד הנמוך הדרוש לרכיבה בחולות.

8

אורח/ת

27 במאי 2008 ב 14:02

רשימת כלים יפה

כל הכבוד על היוזמה של ווילי לרשימה אנחנו צריכים כלים יותר אוניברסלים שנותנים הרבה פתרונות בכמות כלים קטנה

9

Ogash Ofer

22 ביוני 2011 ב 09:09

השלמה: מיגון רכיבה ולבוש - אופנוען שטח

קישור לכתבה המשלימה - מיגון רכיבה ולבוש - אופנוען שטח