interest_logo

ויקי - שטח

ויקי - שטח

פנצ'ר

אחת התקלות האהובות על המדריכים באתר השטח הישראלי. זה בדיוק הזמן לעצור לקפה או תה בזמן שהמדריך או המטייל המשוכלל שולפים את הערכות והקומפרסורים ומתחילים לעבוד. תענוג...

התרגום לעברית הוא תקר והכוונה היא בעיקר לחור, נקב או קרע בצמיג של הרכב. מקור המילה puncture הוא באנגלית ויש כאלו המשתמשים במילה על מנת לתאר תקלות מתחום הגומי (ובעיקר אם לא היה גומי) גם בנושאים שאינם קשורים לג'יפים או לרכב. סיבות לתקר בגלגל: 1. בדרך כלל חוסר תשומת לב של הנהג 2. שטחי חמדה במיוחד כאלו עם אבני צור מחודדות - ראו מזרח ירדן 3. לחץ אויר נמוך בצמיגים חושף גם את הדופן לפגיעה 4. סתם חוסר מזל או נסיעה לאחר משאית המובילה מסמרים בתפזורת

undefined

תיקון התקר

בתחום הצמיגים אנו יודעים לתקן את הפנצ'ר בעצמנו באמצעות ערכת תיקון בסיסית או ערכת תיקון מקצועית. אבל שימו לב: 1. לפי החוק במדינת ישראל רק מתקן תקרים מוסמך - פנצ'רמאכר, יכול ורשאי לתקן את הצמיג. 2. תיקון של צמיג אפשרי רק אם החור הוא בסולייה של הצמיג. 3. אם החור הוא בדופן הצמיג - הצמיג לרוב נפסל משימוש. 4. אם קיים קרע בדופן או בסולייה של הצמיג (עד לרוחב של 7 מ''מ) - ישנם מתקני צמיגים מדופלמים שלהם רשיון ומכונה לדיפון צמיגים. 5. כל הערכות שאנו משתמשים בהם הם לשימוש חירום ומשמשים בעיקר לתיקוני צמיגים שלא בישראל ובמסעות ארוכים. 6. פנצ'ר שתוקן באמצעות ערכת תיקון מחייב הגעה למתקן צמיגים מוסמך על מנת לתקן את הצמיג באופן חוקי ומסודר.

undefined

תקר באופנוע

לרוב אופנועי השטח יש צמיגים עם פנימית, כלומר TUBE להבדיל מצמיגי הרכב שהם TUBELESS. זה אומר שצריך לעבוד: 1. שיש לפרק את הגלגל מהאופנוע 2. יש להפריד בין הצמיג לג'נט (החישוק) באמצעות כפות נוחות 3. יש להוציא את הפנימית 4. יש כאלו שמתקנים את הפנימית (כמו באופניים עם דבק ומדבקה) ויש כאלו שכבר למדו שכדאי להחליף מיד לפנימית חדשה עבה וטובה. 5. יש לבדוק את מקור הפנצ'ר בצמיג ולנקות אות הצמיג מבפנים (וגם לשלוף את הקוץ או מקור הפנצ'ר אם צריך). 6. יש להכניס בחזרה את הפנימית ולנפחה מעט. 7. יש להרכיב בחזרה את הצמיג על הג'נט ולהיזהר לא לצבוט את הפנימית. זה יקרה לכם כמה פעמים בחיים וגם לאחר שתעשו זאת מאות פעמים, לא תיזהרו ''בקטנה'' וזה יקרה לכם שוב (ואז ''הלכה'' הפנימית והכול מהתחלה). 8. יש לנפח אויר ולעלות את הצמיג על החישוק. 9. יש להרכיב את הגלגל חזרה ולא לשכוח ל''פמפם'' את הברקס.

undefined

ואיך שכחנו... גלגל ספייר נוסף תקין

ובסוף, בסוף לאחר כל המשחקים והתיקונים - אין תחליף לגלגל ספייר/נוסף תקין ומלא אוויר. אז מה עושים: 1. יש למצוא מקום שטוח לחניית הרכב (בהתאם למה שיש בשטח) ולצד השביל/הכביש. 2. יש לדומם את הרכב ולהשאירו בהילוך או PARKING, למשוך בלם יד ואפשר להוסיף אבנים/מעצורים בגלגלים שעל הקרקע. 3. יש לשחרר את האומים באמצעות מפתח מתאים או ''צלב'' 4. יש להניף את הרכב באוויר וכדאי באמצעות מגבהה - ג'ק תקין ותקני ובנקודת הרמה בטוחה ויציבה. 5. יש להכין את הגלגל הנוסף לצד הרכב. 6. יש לפתוח את האומים, להוציא את הגלגל התקול ולהרכיב בזהירות את הגלגל הנוסף. 7. לסגור את האומים ולהוריד את הרכב. 8. לחזק טוב את האומים. 9. לקפל הכול ולאחר 15 דקות של נסיעה לוודא כי האומים סגורים היטב.

undefined

undefined

תגובות

1 תגובות

1

ישראל אמיר

23 בנובמבר 2010 ב 16:49

כתבה חדשה - פנצ'ר

אתר השטח 4x4 כתב/ה:
"אחת התקלות האהובות על המדריכים באתר השטח הישראלי.
זה בדיוק הזמן לעצור לקפה או תה בזמן שהמדריך או המטייל המשוכלל שולפים את הערכות והקומפרסורים ומתחילים לעבוד.
תענוג...
"
המעניין הוא :שבכל פעם שיש פנצר ברכב בשטח . שניים עובדים ומסביבם עשרים יועצים.