שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

לראש הסרטבא שבבקעת הירדן

פחות משעה מזרחה מגוש דן, מעבר להרי השומרון, נמצא חבל ארץ קסום ומבודד – בקעת הירדן. המקום בו גנדי (רחבעם זאבי ז"ל) טיפח כ-20 ישובים ישראלים, בניהם אתרים היסטוריים, מעיינות והרים גבוהים ובראשם סרטבא (או סרטבה) והכול בלב שממה גדולה הקוראת לנו הג'יפאים לבוא וליהנות מחוויות שטח שונה.
צילם: נפתלי בנט

עבירות, שטחי אש ומרחקים

אורכו של החלק הראשון של המסלול, בו מגיעים לפסגת הסרטבה, 34 ק''מ רובם בשטח.
החלק השני, רובו על הכביש – 3 ק''מ לאנדרטת הבקעה ועוד 8 ק''מ לעין פצאל – מעיין של מים זכים שסביבו שממת מדבר.
והחלק השלישי חוזר לשטח ומטפס על רכס הג'יפטליק לאורך 17 ק''מ, רובם בשטח, עד לכביש אלון.
המסלול ברמת עבירות בנונית ומופיע בצורה של סיפור דרך מפורט עם 20 נקודות ציון הניתנות להורדה מהאתר לתוכנת נבגייד (קובץ TWL).
המסלול עובר בשטחי אש של צה''ל ולכם אפשרי רק בסופי שבוע.

עבירות, שטחי אש ומרחקים

סרטבה, ג'יפטליק, עין פצאל ועוד...

המסלול חוצה שמורות טבע ויש להקפיד לנסוע על השבילים המסומנים, מה עוד שירידה מהשביל תוביל אתכם לשטח ''מבולדר'' וקשה לעבירות.
הקפידו לא לזרוק זבל אף לא ''זבל אורגני'' שכן הוא גורם לחנק של החיות בבקעה.

סרטבה, ג'יפטליק, עין פצאל ועוד...

שיטת הניווט

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי, מבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח המסומנים בסימון שבילים, שלפעמים חסר.
יש לנסוע ישר ועל השביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים.
בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח.
מומלץ להשתמש במפה (מספר 5/6) בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול.
שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח. אם תשתמשו גם במכשיר GPS תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי גם אם אין לכם ניסיון רב בניווט.

שיטת הניווט

הכנות

המסלול דורש תכנון מקדים ומציאת בן זוג עם רכב4X4 נוסף
הכנת אמצעים בסיסיים:
מפה בקנה מידה של 1/50,000 – בקעת הירדן (מספר 5-6) ומצפן
GPS - מומלץ לביטחוןהעצמי של הנווט, אבל אפשר להסתדר גם בלעדיו
טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
מים ליום שלם ומומלץ גם מזון לפיקניק בשטח

הכנות

תחילת המסלול:

הדרך הקצרה והמהירה היא לחצות מזרחה את כביש חוצה שומרון, 70 ק''מ מתל אביב ופחות משעת נסיעה, דרך כביש 5 - אריאל – צומת תפוח – צומת מגדלים (כביש אלון) – צומת מעלה אפרים.
מי שלא רוצה לעבור דרך מחסומי צהל עליו להגיע לכביש הבקעה מצפון דרך בית שאן, ומדרום דרך ירושלים – מעלה אדומים – צומת בית הערבה – צומת הבקעה (פצאל) ולעלות לתחילת המסלול בצומת מעלה אפרים.
נ.צ. 1 – צומת מעלה אפרים

תחילת המסלול:

מאפסים מד אוץ

נוסעים צפונה על כביש אלון (כביש מספר 458)
1.7 ק''מ עוברים את צומת הכניסה לישוב גיתית
13.3 ק''מ (מצטבר) עוברים את צומת הכניסה לישוב מכורה
13.7 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה לכביש צר וישן המסומן עם סימון שבילים כחול
נ.צ. 2 – צומת קטן

מאפסים מד אוץ

ישובי הבקעה

משנת 1967 בקעת הירדן היא הגבול שבין ישראל לירדן ובמרכזה הירדן המחבר את הכנרת לים המלח. מאז בניית סכר דגניה, ולמעט שנים בודדות בהן איימה הכנרת להציף את טבריה (מי זוכר מתי???), הירדן אינו זורם!
21 ישובים ישראלים בנויים לאורך בקעת הירדן כשהמעניין הוא המרקם הרב חברתי שלהם: מושבים (בקעות, חמרה, פצאל), ישובים קהילתיים (מכורה), כפרים שיתופיים (גיתית), היאחזויות נחל (רותם), קיבוצים (נערן ויטב על שמו של מנהיג הקיבוץ המאוחד – יד יצחק טבנקין) וישובים דתיים (חמדת, שדמות מחולה).
חלק מהיישוב מנציחים חיילים ומפקדים בצה''ל:
ארגמן – מושב עובדים ששמו משיר השירים ולזכר אריק רגב וגד מנלה – מפקדי צה''ל שנפלו בעת מרדף בבקעה.
מושב יפית על שם סא''ל יוסי יפה שנפל בסיני.
מושב רועי על שמו של עוזי יאירי רמת עוזי יאירי שנהרג בחילוץ בני הערובה במלון סבוי.
וחלק מהישובים מחברים את ההתיישבות להיסטוריה:
קיבוץ גלגל – קם במקום בו חצו בני ישראל את הירדן ובו נמשך שאול למלוכה.
מושב משואה על שם המשואות שהיו מדליקים על ראש הסרטבה לבשר על ראש חודש עברי(הקליקו לכתבה על לוחות השנה).
מושב נתיב הגדוד על שמו של גדוד נהגי הפרדות היהודי שלחם בטורקים במלחמת העולם הראשונה.

ישובי הבקעה

מאפסים מד אוץ

כביש האספלט הצר והישן נוסע צפונה ואחר מתפתל מזרחה ויורד מטה לכיוון העמק
1.8 ק''מ פנייה חדה ימינה (מצד שמאל עומד עץ קטן)
נ.צ. 3 – צומת העץ

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכביש/שביל המסומן בסימון שבילים כחול
0.5 ק''מ בנסיעה על הכביש/שביל עד שהוא מסתיים בצומת שבילים
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

נוסעים דרומה על השביל המרכזי לצד השטח החקלאי
1.2 ק''מ יורדים לתוך הערוץ של ואדי א-דבע והדרך פונה ימינה בחדות
ממשיכים בנסיעה על השביל הכחול שלצד הואדי
1.7 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה (ימינה זו דרך ללא מוצא))
2.1 ק''מ (מצטבר) הדרך פונה ימינה לכיוון הטיפוס על ההר
2.3 ק''מ (מצטבר) תחילת הטיפוס – יש לשלב להילוך LOW
בתחילתה העלייה מתונה ולאט לאט הופכת להיות טכנית וקשה – מומלץ לנעול את הדיפרנציאל האחורי, למי שיכול, ולהוריד מכוון קרקעי – למי שצריך
3.2 ק''מ (מצטבר) – מערה מימין לדרך
4.7 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים (כחול ושחור) על הכיפה בגובה 370 מטרים
נ.צ. 5 – צומת על הכיפה

מאפסים מד אוץ

שווה לצאת מהרכב ולטפס קצת ברגל לפסגת ההר ממנה ניתן לראות לכל הכיוונים:

מימין, דרום מערב, רואים את גיתית ודרומה מזהים את מעלה אפרים – גגות אדומים בלב חורשה ירוקה.
משמאל, מזרח – הרי הגלעד שבירדן וקרוב יותר בתוך הבקעה מזהים את החממות של הישוב משואה ומעליהם על רכס הג'פטליק (שאותו עוד נטפס) שתי פיתות סוריות – מחפורות עפר בצורת מעגל המדמות מערך הגנה סורי ועליהן מתאמן צה''ל.
מצפון רואים את הפתחה של נחל תרצה – פרע'ה אל ג'יפטליק, העולה לכיוון צפון מערב בין הר טמון שמצפון לנחל והר כביר שמדרום לנחל.

שווה לצאת מהרכב ולטפס קצת ברגל לפסגת ההר ממנה ניתן לראות לכל הכיוונים:

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וממשיכים בנסיעה מזרחה על השביל המסומן בשחור,
השביל מתעקל דרומה וכאן חשוב לציין כי סימון השבילים לאורך מסלול זה אינו עקבי וישנן נקודות בהם הסימון נראה חלש או לא קיים כלל. אך אם תמשיכו על השביל תפגשו אותו בנקודה אחרת.
400 מטרים – צומת בה אנחנו ממשכים ישר לכיוון האוכף (הנקודה הנמוכה על הרכס בין שתי כיפות) של הר ''אם חלל''.
אפשר להחנות ליד הצומת וללכת קצת ברגל ימינה - מערבה לכיוון האוכף שלצידכם. מצידו השני יורד השביל למעיין קטן בשם עין אם דרג' הנשפך לבור מים מבוטן – שווה בהחלט!
1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת של השביל השחור עם השביל הירוק.
נ.צ. 6 – צומת שחור-ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומטפסים על השביל הירוק לעבר האוכף.
השביל מתעקל וממשיך לטפס על קו הרכס כשמדרום רואים את כיפת הסרטבה בולטת בין הפסגות.
3 ק''מ (מצטבר) עוברים בתוך ''פיתה''ישנה (שימו לב למחפורות שמצידכם)
3.7 ק''מ (מצטבר) עוד ''פיתה''
4.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T של שביל אדום עם שביל שחור, בגובה של 300 מטרים מעל פני הים בנקודה הנקראת ראש קונטרה.
נ.צ. 7 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לצומת חמרה
2 ק''מ צומת חמרה
נ.צ. 20 צומת חמרה מבצר אלכסנדריון, על קרן הסרטבה, הינו מבצר קדום מתקופת החשמונאים, על הר בגבוה 320 מטרים מעל פני הים ובהפרש של כ-600 מטרים מעל בקעת הירדן.
בימי בית שני הייתה הסרטבה התחנה השנייה בשרשרת של מדליקי המשואות אשר באמצעותן העבירו את בשורת ''ראש חודש'' מירושלים לתפוצות.
מכאן מטפסים ברגל (ואין סיבה להתפתות ולטפס עם הרכב שכן לאחר כ- 200 מטרים השביל אינו עביר יותר לרכב)
מהסרטבה רואים הכול! והיא נקודת התצפית השולטת ביותר בבקעת הירדן.
ביום עם ראות טובה ניתן לראות את ים המלח 35 ק''מ דרומה, את הר בעל חצור 20 ק''מ לכיוון דרום מערב, את הר טמון 20 ק''מ צפונה ואת הרי הגלעד 15 ק''מ מזרחה.
פונים שמאלה על השביל המסומן באדום ונוסעים איתו 2 ק''מ עד למרגלות הסרטבה
נ.צ. 8 – סרטבה

משואות בארץ ישראל שלפני חורבן בית המקדש הראשון:
ההודעה על ראש ראש (חודש עברי) עברה בארץ ישראל באמצעות משואות - מהר הזיתים (הר המשחה) שבמזרח ירושלים לנקודה הצפונית בסרטבא ולעבר השלישית הנמצאת ממזרח לירדן:

״ומאין היו משיאין משואות? מהר המשחה לסרטבא, ומסרטבא לגרופינא, ומגרופינא לחוורן, ומחוורן לבית בלתין, ומבית בלתין לא זזו משם - אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד (את המשואה) עד שהיה רואה כל הגולה לפניו כמדורת האש״


image

מאפסים מד אוץ

מהסרטבה ממשיכים בירידה מפותלת על השביל המסומן באדום
2.1 ק''מ מגיעים לצומת בה שביל ירוק פונה שמאלה וממשיכים עם השביל האדום
2.4 ק''מ (מצטבר) השביל הופך לכביש אספלט צר
4.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים לגדר של מושב יפית ופונים שמאלה עם השביל לאורך הגדר
5.6 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכביש הבקעה – כביש 90 (הכביש הארוך בישראל)
נ.צ 9 – כביש הבקעה

מאפסים מד אוץ

עד לכאן 34 קמ מנקודת הציון הראשונה ובקצב רגוע עם הליכות לתצפית מדובר בכ-4 שעות טיול.
אבל עוד הרפתקאות לפנינו...

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ועולים על כביש הבקעה בכיוון דרום. שימו לב ועשו זאת בזהירות - נהגים שנוסעים מהר על הכביש לא מצפים לרכב/ים שיעלו מהשטח לכביש כך סתם באמצע היום.
לאחר 2 ק''מ מגיעים לתחנת הדלק של הבקעה שמסביבה כמה חנויות קטנות וקיוסקים להתרעננות
2.7 ק''מ (מצטבר) צומת עם שילוט של ''בית עלמין''
נ.צ. 10 – צומת האנדרטה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה והדרך נכנסת לתוך חורשה עם שולחנות לפיקניק ומתקנים של גן שעשועים לילדים. בין לבין אפשר לפגוש צבאיים משוטטים בין העצים.
כ-800 מטרים על הכביש ומגיעים לצומת בו יש לפנות ימינה ולטפס לכיוון האנדרטה אליה מגיעים לאחר 1.4 ק''מ (מצטבר).

האנדרטה שהוקמה על ידי הפסל יגאל תומרקין בולטת למרחוק ולצידה שמות הנופלים בקרבות ובהגנה על הבקעה במלחמות ישראל ובפעילות הביטחון השוטף.

חוזרים על הדרך עד לנקודה ממנה יצאנו על לכביש 90 ופונים ימינה 200 מטרים עד לצומת הבקעה - סה''כ 3 קילומטרים
נ.צ. 11 – צומת הבקעה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכביש 505
1.9 ק''מ על הכביש – צומת עם פנייה שמאלה לכביש משני
נ.צ. 12 – צומת כבישים מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה בצומת לכביש אספלט
1.1 ק''מ, ממש בתחילתו של מתקן שאיבה מימין, פונים שמאלה לכביש אספלט צר
מדרום – משמאל שרידים של אקוודוקט רומי
4.1 ק''מ (מצטבר) מסתיים כביש האספלט ליד מתקן שאיבה מוקף גדר
פונים שמאלה לשביל ולאחר 4.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לבריכה ממנה מתחיל האקוודוקט
נ.צ. 13 – בריכה רדודה
מי מעיינות טהורים וזכים לשכשוך – מעיינות פצאל

חוזרים לאחור ויורדים חזרה לצומת הבקעה. פונים שמאלה – צפונה לכיוון צומת משואה אליה מגיעים לאחר 7 ק''מ על כביש הבקעה.
נ.צ. 14 – צומת משואה

image

מאפסים מד אוץ

ממשיכים צפונה על כביש 90 הוא כביש הבקעה
2.6 ק''מ חוצים את הצומת המוביל לגשר אדם
3 ק''מ (מצטבר) שביל מצד שמאל עם שלט ''ראס אל חורבה''
נ.צ. 15 – ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה, בזהירות! – שימו לב לרכבים שמגיעים מלפנים ומאחור
מתחילים בטיפוס על קו הרכס של הג'יפטליק
הציר מסומן אדום אורכו 17.5 ק''מ ואנו לא מאפסים את מד האוץ עד הישוב רועי שבסופו
מומלץ לשלב LOW החל מתחילת הדרך ולבחור את ציר הטיפוס הנכון לאורך הרכס
6.8 ק''מ מטפסים ואז מתחילה הירידה לעמק שמולנו.
הפעם מקרוב יותר, שתי הפיתות סוריות שראינו מנ.צ. 5
8.2 ק''מ (מצטבר) מגעים לשיאו של ואדי רחב - נ.צ. 16

חוצים את הואדי הרחב וממשיכים על השביל המרכזי צפונה
10.2 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T בו פונים ימינה
12.8 ק''מ (מצטבר) מגיעים לתחנת שאיבה משמאל לדרך ומתחברים לשביל כורכר כבוש
14.8 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה לשביל כורכר לכיוון הישוב רועי
15.6 ק''מ (מצטבר) – נ.צ. 17
פונים שמאלה על הדרך
16.1 ק''מ (מצטבר) נכנסים בשער לתוך הגדר של היישוב רועי (ממול ורחוק בולט בגובהו הר טמון)
16.3 ק''מ (מצטבר) צומת T בה פונים שמאלה על הכביש
16.9 ק''מ (מצטבר) יוצאים מתחום הישוב דרך השער הצהוב והראשי של היישוב
17.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכביש אלון
נ.צ. 18 צומת רועי

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה-דרומה ונוסעים לכיוון צומת בקעות
3 ק''מ חולפים על פני הכניסה לבקעות
8 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת בקעות
נ.צ. 19 צומת בקעות

מאפסים מד אוץ

סוף הדרך - כמעט...

10 ק''מ ממשיכים ישר לצומת אדם או פונים ימינה 6 ק''מ עד למכורה.
להתראות בטיול הבא...

מאפסים מד אוץ

מפת מסלול סרטבא / סרטבה החלק הדרומי

מפת מסלול סרטבא / סרטבה החלק הדרומי

מפת מסלול סרטבא / סרטבה החלק הצפוני

מפת מסלול סרטבא / סרטבה החלק הצפוני

נקודות הציון של מסלול הטיול

צפוניות

מזרחיות

תיאור

1

1166267N

186086E

צומת מעלה אפרים

2

1174638N

190566E

צומת קטן

3

1174294N

191398E

צומת העץ

4

1173870N

191245E

צומת שבילים

5

1170376N

190862E

צומת על כיפה

6

1169864N

191546E

צומת ירוק - שחור

7

1167193N

192192E

צומת T

8

1166937N

193626E

סרטבה

9

1163598N

195967E

כביש הבקעה

10

1161982N

194046E

צומת האנדרטה

11

1161702N

193943E

צומת הבקעה

12

1162003N

192128E

צומת כבישים

13

1161975N

188392E

בריכה רדודה

14

1168330N

196960E

צומת משואה

15

1170866N

198552E

ירידה מהכביש

16

1177108N

196656E

ואדי רחב

17

1183269N

196285E

בשטח

18

1184230N

194974E

צומת רועי

19

1179224N

192536E

צומת בקעות

20

1178034N

193136E

צומת חמרה



נקודות הציון

קובץ נקודות ציון ב- TWL לתוכנת NAVIGUIDE

שימו לב!
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''

להורדת קובץ TWL של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

להורדת קובץ GPX של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

קובץ נקודות ציון ב- TWL לתוכנת NAVIGUIDE

תגובות

31 תגובות

1

Ogash Ofer

28 ביולי 2008 ב 12:21

הכי מסוכן בכביש

אזור הבקעה הוא אזור שקט באופן יחסי ולאורך הטיול גם לא פוגשים מקומיים. מי שייסע דרך ירושלים - גם לא יעבור מבחסומי צה''ל. בכול מקרה הכי מסוכן לנהוג על הכביש - עליו נהרגים הכי הרבה אנשים כל שנה.

2

אורבך

31 ביולי 2008 ב 00:21

איזה רמת קושי המסלול?

כמה זמן אמור לקחת?

3

עדי וייזל

31 ביולי 2008 ב 06:29

במידה ויש לך נשק אישי אני לפחות דוגל בהרגל שאני מביא אותו איתי לכל טיול נקודה!
באיזור הבקעה, מן הסתם, מבנה האוכלוסייה בנוי ברובו מתושבים פלשתינאים אך אין זה אומר כי מסוכן לטייל בו אך בהחלט יש לנקוט באמצעי זהירות כמו נשק אישי ויותר תשומת לב לאנשים שפוגשים בדרך אם כי אני חייב להודות שאני מטייל לא מעט באיזור והם בהחלט אנשים חביבים , רוב הסיכויים כי תפגוש אותם במהלך ההשגחה שלהם על הכבשים/עיזים שלהם.
לגבי העבירות של המסלול, חלק מהמסלול עשיתי ולגבי העלייה לסרטבה, "מעלה סרטבה" אם תרצה, בהחלט קיים סיכוי של "מאבק" בין הצמיגים לדרדרת, מומלץ רכבים עם נעילה אחרוית אך רכבים עם הילוך כוח עם טיפת מאמץ ונהיגה מושכלת, ימצאו את עצמם למעלה (אוליי קצת להורידד אוויר דבר שיקל על הרכב בעלייה.
בהמשך המסלול, ניתן לראות בין הנקודות 37-41 כי משרטט המפה הגדיר את המעבר ביניהם כ"עבירות קשה" - לא הייתי שם ואני מאמין שעופר יענה לך לגבי הנקודות האלה ברגע שייכנס לפורום.
עדי

4

אמיר

03 באוגוסט 2008 ב 23:17

היינו שם השבוע (1.8.08) להלן הרשמים

1. לאורך כל הדרך ראינו אולי שני רועי צאן מקומיים.
2. העליה לסרטבא, יש בה הצלבה אחת. לא נוראית. קאיא עלתה אותה ללא בעיה מיוחדת אחרי מילוי של חמש (!) אבנים בבור. באמת לא נורא.
3. האיזור שמסומן במפות כ"עבירות קשה" - לא ברור למה. אולי היתה שם מדרגה, פעם, לפני הרבה שנים.... בכל מקרה, יורדים אותו.
4. החלק הקשה ביותר הוא העליה לראש הסרטבא, ממקום בו הג'יפים כבר לא עוברים. עשר דקות של התנשפויות ואתם למעלה.


5

סמי אילת

04 בספטמבר 2008 ב 09:36

וההתרשמות שלך מהרכב עופר?

6

avuv

08 בפברואר 2009 ב 15:05

היינו שם (6.2.08)

אהלן,

עשינו את המסלול שני ג'ימנים, נעולים מאחורה אך לא היה שום מעלה שרכב לא נעול לא יכול היה לטפס.
מבחינה ביטחונית - הרגשנו בנוח והאנשים היחידים שפגשנו היו רועי צאן...
טיול נחמד ומומלץ...

אביב

7

אורח/ת

31 באוגוסט 2009 ב 10:43

על שם מי מושב נתיב הגדוד? - תיקון שגיאה

הכיתוב "מושב נתיב הגדוד על שמו של גדוד נהגי הפרדות היהודי שלחם בטורקים במלחמת העולם הראשונה." - הינו שגוי.
המושב קרוי על שם גדוד 38 של קלעי המלך (38th Battalion of the Royal Fusiliers ) שלחם באיזור (כבש את גשר אום-שורט). גדוד נהגי הפרדות (Zion Mule Corps) לחם בגליפולי שבטורקיה. John Patterson היה מפקד גדוד נהגי הפרדות (טרומפלדור החליפו) ואח"כ מפקד גדוד 38.
d-r

8

Ogash Ofer

31 באוגוסט 2009 ב 11:38

נתיב הגדוד

תודה על התיקון.
באתר של מועצה אזורית בקעת הירדן - רשום: '' שם המושב נגזר מנתיבו של גדוד הפרדות היהודי במלחמת העולם הראשונה שלחם באזור נגד התורכים ''

9

אורבך

04 באוקטובר 2009 ב 09:10

עליה לסרטבה

לא להתפתות ולנסות לעלות עם הרכב,מגיעים לקצה הדרך במקום מסוכן מאוד לפרסה או רוורס,חוצמזה טיול מדהים,עין פצאל מלא בני דודים.

10

shlomi1976

02 בינואר 2010 ב 18:14

מסלול מדהים

אחלה מסלול בשילוב של מזג אוויר מדהים
עבירות סבבה
יש לעקוב לפי סיפור הדרך ולשים לב לאבני הסימון אשר מעט רחוקות מהעיין

11

gedelsh

04 במרץ 2010 ב 17:35

כמה זמן אורך המסלול?

12

harelsh

12 ביולי 2010 ב 23:27

עלייה לסרטבא עם טוסון

למרות מה שקראתי/כתוב, ובניגוד לתחזיות עליתי לסרטבא שבוע שעבר,עם טוסון.. עליתי מכיוון כביש הבקעה מדרום למשואה,והצלחתי להגיע ממש מאה מטר לפני האוכפון שממנו הולכים ברגל.העליה לא היתה קלה. אבל אפשרית (חיברנו הודעה זו לשרשור של מסלול הטיול לסרטבא - אתר השטח)

13

ilan4x4

13 ביולי 2010 ב 09:15

מסלול הטיול לסרטבא - שאלה?

כולם עלו ולאף אחד אין תמונות?
קדימה שלחו תמונות

14

mor2007

13 ביולי 2010 ב 19:49

מסלול הטיול לסרטבא - שאלה?

www.facebook.com/photo.php

15

kruvi

01 בפברואר 2011 ב 21:58

מישהו היה לאחרונה במסלול עבירות

האם מישהו היה במסלול לאחרונה???
לגבי עבירות יש משהו מיוחד ???
זמן משוער למסלול??.
תודה לעונים
איתי

16

kruvi

01 בפברואר 2011 ב 21:58

מישהו היה לאחרונה במסלול עבירות

האם מישהו היה במסלול לאחרונה???
לגבי עבירות יש משהו מיוחד ???
זמן משוער למסלול??.
תודה לעונים
איתי

17

אורח/ת

05 במרץ 2011 ב 22:27

זמן הטיול ל kruvi

18

אורח/ת

06 במרץ 2011 ב 12:47

זמן הטיול והעבירות ל kruvi

טיול נפלא בשבת יפה. אתמול.
היינו 4 ג'ימני וויטרה אחת.
המסלול בעבירות די קלה למעט מספר אתגרים / בורות עם דרדרת הדורשים קצת יותר תשומת לב וזהירות.
זמנים: (אנחנו לקחנו ת'זמן..)
הנסיעה למעיין ארכה כ 4.5 שעות כולל עצירות לקפה, תצפיות, טיפוס רגלי לסרטבה ותיקון תקלה בויטרה.. (ותודה לחבורת הגברים שהצילה ת'מצב)
מהמעיין לסוף המסלול בישוב רועי - כשעה ורבע -.
ממליץ לתכנן ולא להתקע במסלול בחושך. (אנחנו יצאנו ב 8 מקיבוץ עינת) אחלה מסלול, יפיפה! תודה לגולש על סיפור הדרך המצויין...

19

u_sh

23 בספטמבר 2012 ב 11:00

שאלה , האם המסלול והגעה מת"א בטוחים

האם מישהו יודע האם דרך ההגעה מת"א ,כביש 5 , צומת תפוח ,מעלה אפרים בטוחים בתקופה זו
האם צריך לתאם את הטיול עם גורמים צבאיים או אחרים ?
עבירות לג'יפ מסוג יודאי ללא הילוך כח ?
תודה מראש על תשובה מהירה

20

עדי וייזל

23 בספטמבר 2012 ב 16:06

שאלה , האם המסלול והגעה מת"א בטוחים

u_sh כתב/ה:
"האם מישהו יודע האם דרך ההגעה מתא ,כביש 5 , צומת תפוח ,מעלה אפרים בטוחים בתקופה זו
האם צריך לתאם את הטיול עם גורמים צבאיים או אחרים ?
עבירות לג'יפ מסוג יודאי ללא הילוך כח ?
תודה מראש על תשובה מהירה"
הנסיעה בציר הזה דורשת תשומת לב שכן בציר זה נוסעות מכוניות רבות לאזור שכם וכפרים רבים אחרים הנמצאים בסביבה. עם זאת זהו הציר הראשי מהבקעה למרכז דרך אריאל ונוסעים בו רבים מידי יום ולא שמעתי עם בעיות מיוחדות בציר - סהכ ציר שקט.אם אתה שואל אותי אני לא חושש לעבור שם כשאני נוסע לבקעה זה מהיר וקצר אך תמיד יש דרך עוקפת ( דרך כביש 1 ואחכ 90 ). תיאום עם גורמי הצבא רק אם אתה מטייל בימים שאינם שבת/חג.. יונדאי ללא הילוך כח דיי גבולי לעניות דעתי - אם ממש אין ברירה חובה לצרף רכב עם כח ורצועה ליתר בטחון. אה...מיגון במידה ורכב נמוך.

21

ארז זהבי

21 בנובמבר 2012 ב 14:39

עדכונים אחרונים 15.11.12

עשינו את המסלול לפני כשבוע,
מרבית הנסיעה קלה עד בינונית ויש צורך בהילוכי כח במספר מקומות.
כשני קילומטר לפני הסרטבה יש מדרגת סלע, אנא צאו מהרכב ואיספו את האבנים הפזורות לפני העליה.
על פי הסימנים שהיו בשטח, כמה ג'יפים השאירו את מיטב חלקיהם על המדרגונת הזו.
מסלול יפהפה ומומלץ

22

אורח/ת

25 בדצמבר 2014 ב 16:27

לראש הסרטבה שבבקעת הירדן

מישהו עשה את המסלול לאחרונה? ויודע מה מצב העבירות בעליה לג'בל אלמחג'רה?

23

ES

02 בינואר 2015 ב 08:52

מסלול סרטבא

מעלה אלכסנדריום ומעבר סיפון הם בעבירות קשה,במהלך המסלול ראינו רק רועי צאן ולא היתה שום בעיה, אבל חובה לבוא עם נשק לפחות אחד לקבוצה,על כל מקרה.

24

elibit

15 במרץ 2015 ב 21:39

טיול לסרטבה

שלום, מתכנן לצאת בחול המועד פסח, האם מישהוא היה לאחרונה. מה מצב העבירות במסלול ,טיפים יתקבלו בברכה. תודה, אלעזר

25

בנילה

19 במרץ 2015 ב 08:09

טיול לסרטבה


שלום לך

הייתי בוא השבוע .מצבו סביר יחסית 

מחייב רכב עם הילוך כוח
ישנם כמה אתגרים נחמדים אך מחייבים צומת לב האיזור פורח ויפה בטירוף תעשו חיים.

26

Ogash Ofer

19 במרץ 2015 ב 08:13

טיול לסרטבה


להלן קישור למסלול הטיול המפורט המופיע באתר לראש הסרטבה שבבקעת הירדן.
 

27

אורח/ת - אלעד

29 במרץ 2021 ב 20:45

האם יש לינק למסלול לאוף רווד ?

28

אתר השטח 4X4

30 במרץ 2021 ב 10:09

נוסף קובץ GPX למסלול הטיול

29

אורח/ת - גיל מימון

11 באפריל 2021 ב 09:32

איזה יופי של תמונות תענוג
קרדיט לצלם :).....

30

Ogash Ofer

11 באפריל 2021 ב 16:27

אורח/ת - גיל מימון כתב/ה:
"

איזה יופי של תמונות תענוג
קרדיט לצלם :).....

"
אכן יופי של תמונות ויש גם קרדיט לצלם...
אז היה הצלם פחות מוכר, כיום מועמד לראשות הממשלה. זכינו.

31

ziv karni

31 בינואר 2022 ב 16:19

היי אבריבדי,
האם יודעים לומר משהו על רמת הקושי בעלייה לסרטבה מכיוון מכורה?
תודה