שטח 4X4 > כתבות > שטח

האוויר ממשיך לצאת מהבלון

המחיר הגבוה של הדלק, שער הדולר הנמוך וההאטה הכלכלית בארה'ב לא מפסיקים להשפיע על יצרני המכוניות, במיוחד בתחום רכבי השטח. ויש לכך השלכות גם על שוק המכוניות הפרטיות

השבוע הודיעה חברת ב.מ.וו כי היא מקפיאה את התוכניות לייצור ה-X7, שהיה אמור להיות ''טופ-אוף-ליין'' בסיגמנט רכבי השטח של החברה, מתחרה ישיר לריינג' רובר. במקביל, פורסמה ידיעה כי ב.מ.וו מתכוונת להעלות את מחירי המכוניות מתוצרתה, תחילה בשוק האמריקאי ואחר כך בשאר העולם.
על פניו, הסיבות לצעדים אלו מובנות: מחיר הדלק ''קפץ'' לגבהים בלתי נתפסים וחלה ירידה דרסטית בקניית כלי רכב זללני דלק; שער הדולר יחסית לאירו ולליש''ט נמוך כך שהרווחים בתרגום למטבעות האירופאים צונחים; ההאטה הכלכלית בארה''ב ומשבר הנדל''ן שם בוודאי אינם תורמים לרצון וליכולת של האמריקאי הממוצע לקנות SUV חדש, כפי שהיה רגיל בעבר.
אבל בכל הקשור להחלטה להעלות את מחירי כל המכוניות מתוצרת ב.מ.וו, אנחנו רוצים להציע הסבר נוסף: רווחי היצרניות על רכבי שטח היו כל כך גדולים, שהן יכלו להרשות לעצמן להרוויח פחות על מכוניות עממיות יותר. עכשיו, כשה''ברז'' הזה נסגר או עומד להיסגר, הן חייבות לחפש את הרווחים במקומות אחרים.
המשבר הרבה יותר חמור אצל שלושת היצרניות הגדולות בארה''ב: ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר-דודג'. עבורן, שוק רכבי השטח והטנדרים הגדולים היווה כ-60 אחוזים מתוצרתן. הצניחה במכירות הכניסה אותן למצב לא פשוט, ויש אנליסטים שכבר קובעים כי הן לא יצליחו להתאושש ממנו.
על פי ההערכות, החברות יתקשו להסב את קווי הייצור שלהן להרכבת מכוניות קטנות יותר, שהן עיקר הביקוש היום. הסבה כזו דורשת זמן ומשאבים גדולים, ולא ברור אם לשלוש היצרניות הללו יש את היכולת ואת אורך הנשימה הפיננסי הדרוש, במיוחד לאור ההפסדים הגדולים שהן מציגות בזמן האחרון.
אגב, למרות כל האמור לעיל, ב.מ.וו הצליחה לדחוק השנה את רגליה של לקסוס כרכב היוקרתי הנמכר ביותר בארה''ב, ולתפוס את המקום הראשון בתחום זה.             

תגובות

0 תגובות