שטח 4X4 > יצרנים

וולוו

החברה השבדית, שקנתה לה מוניטין כיצרנית של כלי רכב שמרניים ובטוחים, הצליחה להפיק ממכבשיה גם כמה רכבי שטח מעניינים

החברה השבדית, שקנתה לה מוניטין כיצרנית של כלי רכב שמרניים ובטוחים, הצליחה להפיק ממכבשיה גם כמה רכבי שטח מעניינים

מה האסוציאציה הראשונה שעולה לכם בראש כשאתם שומעים על וולוו? מי שנמצא מספיק זמן בשטח, חושב מיד על טנק: רכב כבד, מגושם, שמרני, משעמם, טונה ויותר של פלדה שבדית משובחת ובטיחותית שהתאימה לשרי ממשלות ישראל ככפפה ליד. היצירה המוטורית המרגשת ביותר שלהם במשך שנים רבות היתה ה-P1800, שזכתה להכרה בינלאומית כמכונית בה נהג רוג'ר מור בסדרת הטלוויזיה המיתולוגית 'המלאך'.

אבל בשקט-בשקט, ללא התהילה בה זכו הג'יפ, הלנד רובר והלנד קרוזר, ייצרה וולוו סדרה של רכבי שטח משובחים, שכולם תוכננו תחילה ככלי רכב צבאיים אך זכו גם לגרסאות אזרחיות. הצבא השבדי היה קניין קטן יחסית, כך שהרכבים האלה נבנו בסדרות קטנות, אלפים בודדים מכל דגם במקרה הטוב. היום הם כלי רכב נחשקים, הנדרשים על ידי יודעי דבר המוכנים לשלם עבורם כסף רב.

image

PV21 סוגה

image

PV21 סוגה

חברת וולוו הוקמה בשנת 1928, על ידי שני שותפים: אסאר גבריאלסון וגוסטב לארסון. שניהם היו עובדי חברת המיסבים SKF, שהשקיעה את ההון הראשוני והעמידה לרשותם מבנה להקמת המפעל. גם שם החברה היה תרומת SKF, שהחזיקה בשם הרשום VOLVO שנגזר מביטוי לטיני שמשמעו 'אני מתגלגל'. המנועים הראשונים היו מתוצרת חברת פנטה, שייצרה עד אז מנועים ימיים והפכה לימים לחלק מקונצרן המשאיות של וולוו.

image

TPV

הרעיון היה לנצל את הפלדה השבדית המשובחת לייצור מכוניות המותאמות למזג האוויר ולתנאי השטח בסקנדינביה. בתחילה ייצרו רק מכוניות נוסעים אבל כמעט מיד עברו גם לייצור משאיות, שהפכו עד מהרה לחלק המוביל בחברה וזכו למוניטין ברחבי אירופה. לא פלא, אם כן, שרכבי השטח הראשונים של וולוו הגיעו מתחום המשאיות דווקא.

image

TVA

רוחות המלחמה שהחלו לנשוב באירופה בסוף שנות ה-30, והרצון של שבדיה לשמור על נייטרליות ולא להסתמך על כלי רכב מתוצרת זרה, הביאו להחלטה לייצר במפעל מקומי משאית צבאית עם יכולת שטח, שתשמש כגוררת תותחים ומשאית אספקה. באופן טבעי נעשתה פנייה לוולוו, והתכנון של ה-TVA החל ב-1937. עברו בערך שנתיים עד שהכלי התגלגל מקו הייצור. ההנעה היתה אמנם רק 4X6, אבל המשאית צוידה בשלדת צינור ובמתלים נפרדים. ב-1940 יצא דגם משופר, TVB, וב-1944 הגיע ה-TVC, עם הנעה 6X6 קבועה! חלק ממשאיות אלו עדיין נמצאות בשימוש בשבדיה, כבסיס למנופים, בעבודות מכרה, ביערנות ובחוות חקלאיות.

image

TVC

לקראת סוף המלחמה, התחילו לייצר את ה-TPV, רכב 4X4 על שלדת משאית עם מרכב של רכב נוסעים, ששימש כמכונית פיקוד ורכב קשר. רק 220 כלים נבנו מדגם זה. אחרי המלחמה, ייצרה וולוו את שלושת רכבי השטח המרגשים ביותר שלה: PV21, הידוע גם כ'סוגה' (SUGGA - נקבת החזיר); L3314/L3315 הידוע גם כ'לפלנדר' או 'ואלפ' (כלבלב), שהדגם האזרחי שלו צויין כ-C202; וה-TGB שקיבל את הזיהוי האזרחי C303.

image

סוגה, וואלף, 202 ו-303

הסוגה היה המשך ל-TPV, מרכב של רכב נוסעים שהורכב על שלדת משאית עם הינע 4X4. המנוע היה בנפח 3.7 ליטר, שש בוכנות, עם הספק של 90 כ''ס. הצמיגים היו בגודל 9.00X16 (כמעט 37 אינץ') מה שנתן מרווח גחון מכובד ועבירות מצוינת. הייצור ארך כשמונה שנים בלבד והסתיים ב-1958, אך יש סוגות הנוסעות עד היום, בחלקן הותקנו במהלך השנים מנועי דיזל של מרצדס בנץ.

P1800

ייצור הלפלנדר החל בתחילת שנות ה-60, כתשובה לדרישה של הצבא השבדי לרכב שטח קל ומהיר. היו שלוש גרסאות מרכב: פתוח עם סגירת ברזנט, סגור ומשאית. דגם מיוחד, 3304, נבנה לצורך התקנת תותח ללא-רתע. המנוע היה בנפח 1.8 ליטר, ארבע בוכנות, נעילה בסרן האחורי בלבד. מהר מאוד הגיע ביקוש מהשוק האזרחי, שקיבל את ה-C202 בגרסה סגורה בלבד. ב-1970 הופסק ייצור הלפלנדר בשבדיה, אך הדרישה המתמשכת מצד השוק האזרחי הביאה לחידוש ההרכבה, שהועברה להונגריה. ב-1981 נסגר גם פס הייצור הזה.

image

וואלף

ה-TGB או C303 היה כבר אופרה אחרת. הוא היה הרבה יותר גדול מהלפלנדר, עם מנוע שש בוכנות בנפח 3 ליטר, סרנים פורטליים ששניהם ניתנים לנעילה, כושר ההעמסה גבוה ויכולת שטח מופלאה. היו אין ספור דגמי מרכב, והיה גם דגם עם הנעה 6X6 (C304). בסיכום, בכל שנות הייצור 1974-1984 נבנו כ-9000 כלים מהדגמים השונים, רובם עדיין חיים ובועטים.

image

303

קץ המלחמה הקרה הביא גם לסיום הצורך השבדי לבנות כלי רכב צבאיים. חטיבת המשאיות של וולוו ייצרה ומייצרת דגמים רבי-מינוע של משאיות אזרחיות. בחטיבת מכוניות הנוסעים החלו לייצר לקראת סוף המילניום רכבי שטח רכים, כמו ה-CX70 (למבחן דרכים ל-CX70) וה-CX90 (למבחן דרכים ל-CX90 דיזל). ב-1999 נמכרה החטיבה הזו לחברת פורד, בעוד חטיבת המשאיות הופכת לקונצרן ענק ש'בלע' לתוכו את חברות וייט ואוטקאר, את מאק, את חטיבת המשאיות של רנו, את חטיבות המשאיות הכבדות של ג'נרל מוטורס ושל ניסאן ועוד.

image

משאית וולוו מודרנית יותר עם הנעה 4X4

עוד תמונות של דגמי וולוו

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

תגובות

2 תגובות

1

גלעד4X4

29 באוגוסט 2008 ב 06:29

אחלה כתבה

2

Ogash Ofer

29 באוגוסט 2008 ב 07:42

תענוג, אפילו מטורקיה...

סדרת הכתבות על היצרנים של עופר אדר היא ללא ספק משהו רציני ומקצועי. פשוט פרופסור לרכב.