שתי הכתבות על הפתרון הטכנולוגי הקשו שאלות בנושא היגוי יתר ותת היגוי אז החלטנו לצאת לשטח עם ניסאן טידה ולצלם...
מאת: Ofer Ogash
07/11/08
הכתבה הראשונה על הפתרון הטכנולוגי (קישור לכתבה) ובמיוחד הכתבה השנייה על הפתרון הטכנולוגי (קישור לכתבה) העלתה שאלות בנוגע להיגוי יתר ותת היגוי. לקחנו ניסאן טידה - רכב משפחתי 1,600 בדגם ללא מערכת ESP על מנת לבצע הדגמה מצולמת של היגוי יתר ושל תת היגוי. הבחירה בניסאן משפחתית לכביש היא מסיבות בטיחותיות - רכב מסוג זה והטידה במיוחד הינו רכב יציב ומאוזן ועל משטחים ישרים קשה עד בלתי אפשרי להפוך את הרכב. חשוב: אין לנסות את זה בבית ללא ניסיון או הדרכה - הדבר עלול להיות מסוכן!
מתוך האינציקלושטח (מילון המונחים של אתר השטח):
OverSteer או היגוי יתר תחילתו באובדן אחיזה של הצמיגים האחוריים.
הדבר מתרחש כאשר גלגל בחלקו האחורי של הרכב מאבד אחיזה והרכב פונה לתוך הסיבוב יותר ממה שנחוץ ובכך מקטין את רדיוס הסיבוב.
UnderSteer תת היגוי או היגוי חסר תחילתו באובדן אחיזה בגלגלים הקידמיים.
הדבר מתרחש כאשר גלגל בחלקו הקדמי של הרכב מאבד אחיזה ומחליק ולא יכול לשמור על רדיוס הפנייה הרצוי. התוצאה היא הגדלת רדיוס הסיבוב כלפי חוץ.
שימו לב כי במצב של תת היגוי - הרכב אינו מסוגל להשלים את הפנייה, מרחיב אותה ובעצם נזרק מחוץ לקו הסיבוב. במצב של היגוי יתר הרכב מסתובב פנימה לתוך הסיבוב (''זורק זנב'').
8 תגובות
1
אורח/ת
07 בנובמבר 2008 ב 14:05
ממש כתבה/צילום לא לעניין
התת היגוי לא היה באמת תת היגוי זה היה היגוי טוב מאוד ורק בסוף היה אולי טיפה תת היגוי או שזה סתם נראה ככה בגלל שהפנתם קצת פחות את ההגה
וההיגוי יתר לא היה היגוי יתר זה היה היגוי רגיל לגמרה ובסוף לחצתם חזק על הברקס והמכונית החליקה
ככה לא מדגימים דברים כאלה זקוק שיפור
2
אורח/ת
07 בנובמבר 2008 ב 15:57
הדגמה ברורה ויפה
בתת היגוי רואים כיצד הרכב דורס את הקונוס החיצוני - חבל שלא צילמתם את סוף הסיבוב ואת הבריחה מהמסלול.
בהיגוי יתר רואים איך הרכב מסתובב על המקום.
3
אורח/ת
07 בנובמבר 2008 ב 15:58
נחמד אבל אפשר לעשות זאת ברור יותר
4
אורח/ת
07 בנובמבר 2008 ב 17:05
השלמה טובה לשתי הכתבות הטכניות
הסרט הוא רק השלמה, הכתבות הטכניות טובות יותר
5
אורח/ת
07 בנובמבר 2008 ב 17:07
חסר סרט עם ESP
טוב תעשו אם תראו סרט עם ובלי ESP ואז זה יהיה ברור יותר
6
Ogash Ofer
07 בנובמבר 2008 ב 17:48
תודה לכל ההערות והתגובות
הסרט הוא אכן השלמה והוא בא לתמוך בחומר הכתוב ולהדגים תת היגוי – מצב בו הרכב אינו מצליח להשלים את הפניה – שימו לב כיצד הוא דורס את הקונס המסמן את הפנייה וממשיך מחוץ לקו הסיבוב.
והיגוי יתר – מצב בו הרכב נכנס עמוק לתוך הפניה מבלי להשלים אותה.
הרכב שנבחר לסרט הינו ניסאן טידה ללא ESP והמשטח כורכר עם אחיזה מוגבלת.
התברר (וזה כנראה כי אנחנו יותר מידי על רכבים גבוהים) כי הטידה גם ללא מערכת ESP מאוד יציב.
למצב של תת היגוי הגענו במהירות הגבוהה מ-90 קמ''ש וללא הורדה של הרגל מהגז.
ולמצב של היגוי יתר לא הצלחנו להגיע, למרות משטח הכורכר, למרות המהירות הגבוהה, למרות שעזבנו גז בחדות במרכז הפנייה ולבסוף רק משיכה של בלם היד הצליחה להוציא את הרכב משלוותו (חדי העין יראו כי הגלגלים האחוריים נעולים ואילו הקדמיים מסתובבים).
סרט הדגמה עם ESP ובלי ESP אכן מתבקש (אולי אילן יערוך משהו מהארכיון).ולסיום – כדאי להגיב עם שם הכותב – זה הרבה יותר מכובד ואפשר לנהל דיון מקצועי בעניין (ואנחנו גם לא נושכים)
7
גלעד4X4
07 בנובמבר 2008 ב 19:56
כתבה טובה
אם היה אפשר להדגים זאת על אספלט, זה היה יותר ברור, אבל גם כאן ניתן לזהות את מצבי ההיגוי החסר ויתר היגוי.
בהחלט ממצא.
8
Ogash Ofer
21 באוקטובר 2011 ב 14:08
תת היגוי במבחן השוואתי של כלי רכב
הוספתי גם לכתבה זו את הסרט המדגים תת היגוי ברכבי 4X4 בתרגיל סלאלום.
בכלל אפשר לציין כי ברכבי הנעה קדמית ורכבים הנעים באופן קבוע ב 4X4 - תת היגוי היא תופעה שכיחה יותר מאשר היגוי יתר - המאופיין ברכבי הנעה אחורית.
תגובות