עד לפני כמה שנים השאלה שהסעירה רבים וגרמה לדיונים של לילות שלמים סביב המדורה הייתה ''לנעול או לא לנעול?''
אך כיום עם שלל המערכות האלקטרוניות שאלה זו כבר אינה רלוונטית למרבית הרכבים החדשים – שכן נעילות בשליטת הנהג אין אבל שפע אלקטרוניקה יש...
חלק שלישי בסדרת הכתבות של הפתרון הטכנולוגי
בשביל מי שעדיין שואל עצמו לנעול או לא?
כדי להבין את הסוגיה עלינו להבין תחילה את מה נועלים? (או את מה נעלו?)
בשביל הדיוק העכשיוי אכתוב כי לחלק מרכבי השטח ואף לחלק גדול מהג'יפונים יש עדיין את האפשרות (והצורך) לנעול דיפרנציאל מרכזי (אורכי).
מדובר ברכבים הנוסעים גם על הכביש עם הנעה כפולה 4X4 ובחלק מהם קיימת אפשרות לנהג לשלוט, באופן מלא או חלקי על נעילת הדיפרנציאל המרכזי.
ראו: טיפ שטח לנהיגה בג'יפונים -
קישור
ולענייננו - לנתק או לא לנתק?
הרכבים כיום ''מלאים'' במערכות ממוחשבות הבאה לסייע לנו פעמים רבות בתחום הבטיחות ולפעמיים גם בתחום הנהיגה הספורטיבית בכביש או האתגרית בשטח.
המערכת הראשונה והנפוצה כיום בכל רכב חדש (גם על פי חוק במדינת ישראל) היא - ABS מערכת אלקטרונית לבקרת עוצמת הבלימה ושל אבדן אחיזה ונעילת גלגל בבלימה.
אחריה נוספה לחלק מהרכבים מערכות בקרת משיכה – TC המונעת אובדן אחיזה וסחרור גלגלים בתאוצה ולבסוף הגיע ה-ESP על שמותיו השונים – מערכת בקרת יציבות (שהחל משנת 2010 תהייה חובה בכל רכב מיובא לישראל).
המערכת המונעת תופעות של היגוי יתר ותת היגוי (היגוי חסר) ובעצם מאפשרת לרכב לשמור על קו סיבוב מתוכנן ללא אובד אחיזה וללא אבדן שליטה על הרכב.
אז מה רע בטכנולוגיה?
יתלוננו אנשי השטח כי המערכות מפריעות להם לחדוות השטח – נכון!
אבל כבר אקדים ואכתוב - אז מה!
המערכות האלקטרוניות נועדו בעיקר לבטיחות בכביש ועל כך משלמים בשטח (כמו גם על הרבה נושאים ושיפורים אחרים).
מי שיש לו בעיה עם האלקטרוניקה מוזמן לרכוש
דיפנדר מהמודל הנכון או ג'יפ ישן, סוזוקי
סמוראי, דהייטסו פרוזה, טויוטה
היילקס ועוד שאר דגמים קשוחים וטובים שנוצרו ע''י מהנדסים שראו מול עיניהם שטח ובחלק מהרכבים הללו –
רק שטח
(אחר כך באו המהנדסים שחשבו כי הרכב גם צריך לנסוע קצת על הכביש בדרך לשטח).
טענה נכונה היא שהמערכות מפריעות בשטח
טענה זו נכונה לפעמיים ולדוגמא:
מערכתABS יכולה להפריע (עד כדי עצבים) ו''לטעות'' בעת שחרור עוצמת הבלימה על משטחי כורכר ובוץ או בירידות חדות כאשר מקדם החיכוך נמוך והרכב מחליק. במקום להמשיך ולבלום חזק (בהתאם ללחיצה על הבלמים של הנהג) הן משחררות מעט מעוצמת הבלימה – דבר הגורם לתחושה של חוסר שליטה אצל הנהג.
דוגמא נוספת:
מערכות TC (וגם ESP הכולל בתוכו בקרת משיכה) יכולות להפריע בזינוק בשטח בוצי או לא לתת לרכב להסתובב ולהתקדם בקצב המהיר הנדרש בשטח חולי. דוגמא ספציפית היא בטיפוס דיונה הכולל פנייה חדה בשטח חולי ''עוצרת'' המערכת את הרכב ולא מאפשרת ''לקחת'' את הפנייה מהר כנדרש על מנת לטפס את הדיונה.
חלק מהיצרניים ציידו את הרכב בכפתורי ניתוק (מקובל כי מנתקים ESP ) לצורך זינוק מעמידה במצב בו הכביש חלק (קרח או בוץ).
רוב הניתוקים יתבטלו באופן אוטומטי ויחזירו את המערכות האלקטרוניות לפעולה בעת תנועה מעל מהירות מינימאלית (לדוגמא: בגרנד ויטרה של סוזוקי לאחר 30 קמ''ש).
חלק מהמערכות יתנתקו לבד בשילוב להילוך LOW
וחלק מהיצרנים (לנד רובר כמובן) נותנים ללקוח את האפשרות לבחור את סוג הקרקע והשטח ובהתאם המערכת מכיילת עצמה.
אבל כמעט תמיד המחשב יחזור לפעולה מתי שהוא וזה מרגיז לפעמיים!
האם לנתק פיוז?
מה עושים – יש שיגידו להוציא את הפיוז (הנתיך).
זה אולי טוב ברכבים פשוטים ובסיסיים בהם אכן יש נתיך אחד למערכת מסוימת (בעיקר ABS) אבל מי יכול להוציא פיוז בריינג' רובר או בטוארג – השתגעתם?!!! זה הרי ישבש את כל מערכות המחשב הקשורות אחת בשנייה.
ונכון! אם בעבר מערכות ה-ABS ושאר המערכות האלקטרוניות היו בלתי נסבלות כיום הן סבירות ומכוילות ברגישות אפילו לשטח.
כלל האצבע הוא: למדו את המערכות האלקטורוניות ותיהנו מהן
למדו את הרכב את מגבולותיו הכירו את מערכותיו ותהינו מהם!
אם מהנדסי הרכב לא חשבו על כפתור ניתוק אין שום סיבה לנתק את הפיוז
וכאשר מהנדסי הרכב הוסיפו כפתור ניתוק – הבינו מה אתם מנתקים ומתי יש להשתמש בזה?
ובשביל הדוגמא - למה לנתק ESP על שבילי כורכר או חמדות מהירים – זה אפילו טוב ועוזר לנסוע מהר.
ואסיים בברכה של BMW לנהגים (בתרגום שלי):
המערכות האלקטרוניות נותנת לך חופש למוטיבציה הספורטיבית שלך לתת בגז
לכתבות טכניות בנושא דיפרנציאל ומערכות אלקטרוניות:
תגובות