שטח 4X4 > כתבות > טכני

עוד ס''מ והייתי מלך

עוד שלושה הפכו את המלכה למרוצה...
קיט ההגבהה לגרנד ויטרה (2.4) מאפשר לבחון את השיפור בכביש ובשטח

''אחרי שנכנסו לנו ב-4runner וטיטלו אותו, קניתי במקומו גרנד-ויטארה לרוני, אשתי.'' סיפר לי אמנון מ''רדיאטור מודיעין'' באחת הפעמים שנפגשנו ''אחרי יומיים היא שמה לי את המפתחות על השולחן ודרשה שנחליף את האוטו, כי הוא נמוך מדי ופוגע במדרכה ליד הגן של הילד!''.

אמנון, כמו שאולי כבר הבנתם, בחר באופציה אחרת – להגביה את הגרנד-ויטארה בכמה ס''מ, כדי להניף את גחונה אל מעל המדרכה הסוררת.

אלא שמהר מאוד התברר לו שהפתרון הזה לא ממש פשוט. חיפוש ברשת העלה רק קיט הגבהה אחד שהתבסס על ספייסרים, פתרון שאינו חביב על אמנון, שמעדיף הגבהה באמצעות קפיצים מתאימים, ולכן פנה לאספיר, איתם יש לו קשרי עבודה במסגרת עיסוקיו כסדנת 4X4, כדי לפתח קיט הגבהה כלבבו.

הוא ניגש אל מאגר הקפיצים הענק של אייבך שהם מייבאים בניסיון לאתר קפיצים שיהיו במידות המתאימות מבחינת קוטר ואורך, ועם קבוע קפיץ מעט קשיח יותר כדי לשמור על זוויות גלגול שפויות למרות ההגבהה. מכיוון שלאייבך אין קפיץ יעודי להגבהת גרנד-ויטארה, היה מדובר בהליך ניסוי ותהיה קלאסי, שבוצע בשיתוף עם אנשי אספיר, ובסופו נמצאו ארבעה קפיצים מתאימים, שסיפקו את תוספת מרווח הגחון המבוקשת מבלי לדחוף את המתלים הנפרדים אל מעבר לגבולות ההיגיון.

מדידות לפני ואחרי החלפת הקפיצים הראו תוספת של שלושה ס''מ לגובה מלפנים וחמישה ס''מ מאחור – תוספת מקובלת מאחור ואפילו צנועה למדי מלפנים. גם מציאת בולמים שיתנו פשרה טובה בין ריסון לנוחות היה הליך שדרש לא מעט החלפות וניסיונות, כשלבסוף בחר אמנון להישאר עם הבולם המקורי מלפנים בעוד מאחור נבחרו בולמי בילשטיין B6, גם הם מבית מדרשה של אספיר, שהם מעט ארוכים וקשיחים יותר מהבולמים המקוריים, ונותנים גם שיפור קל במהלך הגלגל.

הגעת הויטארה 2.4 למבחן בסמוך לאותה שיחה ספקה לנו הזדמנות מצוינת להתרשם מקיט ההגבהה עם פרספקטיבה, כך שהוחלט מיד לצרף את הגרנד המוגבהת ליום הצילומים של הגרנד המחוזקת לסיבוב של מעלות וסלעים – וגם קצת כביש מפותל.

נתחיל דווקא מהכביש, שם מבלים הכלים הללו את רב עיתותיהם וקילומטריהם. מבחינת הנוחות התוצאה דומה למדי לזו של הרכב הסטנדרטי. מצד אחד – הפתעה לטובה בהתחשב בקפיצים והבולמים האחוריים הקשיחים יותר; מהצד השני – צריך לזכור כי הרכב הסטנדרטי נעל חישוקי ''18 עם צמיגים בחתך נמוך משמעותית מאלו שהיו על חישוקי ה-''16 של הגרנד המוגבהת, וזה כנראה קיזז חלק, אם לא את רב, ההבדל הצפוי בנוחות.

בכביש המפותל סובל הרכב המוגבה מאותן זוויות גלגול מוחשיות כמו הרכב המקורי, והתחושה הכללית טובה פחות – לדעתנו הבעיה העיקרית נעוצה בחוסר האיזון בין הבולמים (המקוריים) מלפנים לבין הקפיצים (המוקשחים), וכנראה שגם ההבדל בצמיגים תורם את שלו. שלא יהיה ספק – לא מדובר בהתנהגות כביש מסוכנת, והיא סבירה לחלוטין בנהיגה ממוצעת, אולם תחת עומס הרכב מתנהג בצורה רהוטה פחות ופוגע בתחושת הביטחון.

אז ההגבהה הצליחה שלא לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים היום יומית של הגרנד ויטארה, אבל מה לגבי יתרונות? ובכן, במבחן המכריע ביותר, זה שבכלל התניע את כל התהליך, ההצלחה מושלמת – גחונו של הכלי מתנוסס היום מעל למדרכה הסוררת...
בשטח הטכני היה קשה לזהות יכולת משופרת בזכות ההבדל במהלך המתלה מאחור, והיכן שהצליב הסטנדרטי גם המוגבה הרים גלגל לאוויר. אבל ההגבהה מספקת עוד קצת בטחון בתיקול מכשולים טכניים כגון מדרגות או תעלות, למרות שחשוב לזכור כי זוויות המרכב המוגבה עדיין צנועות יחסית, ולנהוג בהתאם.

מרווח הגחון המשופר והקפיצים הקשים יותר – שדואגים לשמור את הגחון גבוה יותר גם תחת עומס - מאפשרים לשטוף במהירות גבוהה יותר בשבילים גליים ועם אבנים שתולות. מאחור מורגש הריסון הטוב בשינויי גובה אולם אז גם מורגש, שוב, מעט חוסר תאום בין הבולם לקפיץ מלפנים.

ההשוואה הישירה מול הגרנד-ויטארה החדשה יצרה חידה –גם הרכב החדש גם שמר על גחונו גבוה מעל המדרכה שהתחילה את כל התהליך...  בירור עם סוזוקי הניב תשובה נחרצת – אין שום הבדל גובה בין דגמי 2007 לדגמים הנוכחיים (למרות שקוטר הגלגל עם חישוקי ''18 גדול יותר בס''מ לפי המדידה שלנו...), ומדידה עצמאית העלתה שהמרחק ממרכז החישוק לקצה קשת הגלגל באמת לא השתנה. מדידה זהה מול הרכב של אמנון העלתה הבדל של שלושה ס''מ מלפנים ומאחור לטובת הרכב המוגבה, וכנראה שיש להאשים שקיעה ו''התישבות'' של הקפיצים בהבדל בין המדידות. אבל חייבים לקחת בחשבון כי יתכן והקיט לא יניב בדיוק את אותה הגבהה בכל רכב.  כך או כך, אנו מפצירים באמנון להשקיע עוד קצת זמן במחסן החלפים ולנסות לאתר בולמים מתאימים יותר לקפיצים הקדמיים, כדי ליצור איזון טוב יותר גם שם. מלבד זאת, מדובר בקיט הגבהה שפוי ושימושי, שאינו פוגם משמעותית בהתנהגות הכביש או בנוחות ועוזר לנצל בצורה טובה יותר את פוטנציאל השטח שטמון מתחת לעורה העירוני של הגרנד-ויטארה.

תגובות

10 תגובות

1

אורח/ת

03 במרץ 2009 ב 08:04

ובשורה התחתונה: מדרכות זה השטח שלה....

2

djidans

03 במרץ 2009 ב 22:37

מחפש קיט הגבה לגרנד ויטרה 2003

כמה עולה ואיפה אפשר ליקנות ?
עידן

3

קובי ניסים

12 במרץ 2009 ב 22:14

קיט הגבה במחיר של 4500 שקלים

קיט הגבה לכול גרנד ויטרה במחיר של 4500 שקלים כולל התקנה בטלפון 0574946666

4

yossilibov@walla.com

17 בספטמבר 2009 ב 08:32

סוזוקי

תחליף עכשיו מחשב ניהול מנוע ותחסוך דלק

5

gilizil

17 בספטמבר 2009 ב 16:23

להשקיע אלפי שקלים על 3 ס"מ?

יש כאלה שבשביל עוד 3 סמ היו מוכנים לשלם הרבה יותר לא

6

אורח/ת

31 במרץ 2010 ב 20:30

תגובה לכתבה

היי אנכנו תמיד יודעים יותר טוב מהגויים, מה שהם עושים במפעלים רצניים לא טוב
עבורינו אנו נעשה זאת טוב יותר.
אני קניתי קיט ברוקי רוד מארצות הברית זה נראה טוב נוסע טוב ויותר טוב מהמקור.
כמו שאנו גם קונים משאית ל- 10 טון ובמצאות נוסעים עם 14 טון. מה הגויים מבינים.
אנו יודעים טוב יותר.
חיים

7

אורח/ת

31 במרץ 2010 ב 20:32

המשך ל- 7

מחיר הקיט בחול 245 דולר מצחיק.
חיים

8

בודן

03 באפריל 2010 ב 22:03

מחשב מנוע

היי למה הכונה בנושא החלפת מחשב מנוע מה זה נותן ואיכן יסיגים אותו. תודה על ההתיחסות

9

בודן

03 באפריל 2010 ב 22:09

מחשב מנוע

היי למה הכונה בנושא החלפת מחשב מנוע מה זה נותן ואיכן מיסיגים אותו. תודה על ההתיחסות

10

בודן

04 בספטמבר 2010 ב 12:48

מידע

היי יוסי אפשר לקבל פרטים ומקורות לנושא מחשב ניהול מנוע שכתבת בפורום תודה