
באמפ, בור או גבשושית... אין ספור שמות לדבר קטן שייצור בעיה גדולה אם לא ניזהר. אז איך עוברים בור כזה או גבשושית שכזו מבלי להעיף את הרכב באוויר?
טיפ נהיגה שפורסם ביולי 2000 ועודכן באפריל 2025
בורות לרוחב הדרך הם דבר נפוץ. מכשול זה דומה ל"באמפ" בכביש (אותה גבשושית התקועה לה, לרוחב הכביש, באזורים הומי ילדים) רק הפוך. איך עוברים בור כזה או גבשושית שכזו מבלי להעיף את הרכב באוויר ובמהירות סבירה? איך יוצאים ממצב שכזה בשטח במידה ולא הבחנו כמה מטרים לפני כן? את התשובה נחלק לשניים:
1. מעבר גבשושית בכביש.
2. מעבר בור או גבשושית בשטח.
בכביש עלינו לשמור על מהירות סבירה על מנת שלא נפגע עם החלק התחתון של הרכב בגבשושית. הגענו לגבשושית, טיפסנו עליה עם הגלגלים הקדמיים, ירדנו לצידה השני עם הגלגלים הקדמיים ואילו הגלגלים האחוריים נמצאים על שיא הגבשושית, במצב כזה ניתן לחיצה עדינה על דוושת הדלק על מנת שהרכב יחליק עצמו במורד הגבשושית וימשיך לדחוף/למשוך עצמו קדימה ובכך נבטל את הנטיה הטבעית של החלק האחורי לשקוע בעקבות הירידה. הרכב יחליק קדימה והירידה לא תורגש כמכה המטלטלת את היושבים ו/או מעיפה אותו לתקרת הרכב.
בשטח הדבר דומה אך יש אמצעים מקלים. דבר ראשון המהירות גישה למכשול בשטח גדולה יותר, שכן לנהג שאינו מנוסה מאוד קשה להבחין מרחוק במכשול כזה.
אז מה עושים? הבחנת במכשול, לחץ בחוזקה על הבלם, אל תיבהל - הרכב יחליק לכיוון המכשול. לפני המכשול הרפה מן הבלם, גלוש לתוך הבור כשהרכב משוחרר מכל כוח (אפילו עם לחיצת מצמד) והמתלים הקדמיים יפתחו.
הגלגלים, הקדמיים ירדו לבור והאחוריים נמצאים על שפתו. במצב זה לחץ על דוושת התאוצה בעדינות כדי שהחלק האחורי לא יפול במכה לבור אלא יחליק לתוכו ומשם בעוד לחיצת גז עולים הקדמיים על שפת הבור מנגד, במצב זה הנח לדוושת הגז ותן לרכב להחליק לבד החוצה.
בשלב הראשון, בלמנו כדי להוריד במהירות שלא התאימה לכניסה למכשול.
בשלב השני שחררנו את הכוחות הפועלים על תנועת הרכב ופתחנו מתלים.
בשלב השלישי הוספנו גז בכדי לבלום את נפילת החלק האחורי.
ובשלב האחרון שחררנו שוב את דוושת הגז בכדי למנוע קפיצת הרכב ביציאה מן המכשול.
בהצלחה.
1 תגובות
1
אורח/ת - אביב
09 באפריל ב 22:37
נשאר רק ליישם ולתרגל. תודה
תגובות