שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

לקסוס LEXUS LX570

רוני נאק יוצא לשוט בספינת הדגל של לקסוס.
מבחן דרכים על פאר וטכנולוגיה בין כרמי עמק נאפה

המנוע ניעור בליטוף כפתור (המפתח נותר בכיס) ומתייצב על סל''ד מרוחק.

מטרים ראשונים ואני מרגיש מנותק. אולי אלו המתלים הרכים מאוד, הריחוק האדיר מהכביש, זוויות הגלגול של הבהמות או ההיגוי הקל מדי – או שילוב של כל אלו. כמו במצבו הנייח גם בתנועה הממדים מלווים אותך כל העת. מתייצב על 55 מייל לשעה על כביש סילבראדו טרייל מצידו המזרחי של עמק נאפה ואני מתחיל להבין את המכונית בזמן שכרמים ויקבים רבים חולפים מול חלוני.

השיוט נעים וחרישי לגמרי, מרחף מעדנות מעל לכביש, מתעלם מהשיבושים ומתנשא מעל לדלת העם המתגלגלת תחתיך בפרייבטים שפופים.

ראשית, צפירת הרגעה

ה-LX לא יגיע אלינו – בטח לא בעתיד הקרוב ובוודאי כל עוד אין לו תקינה אירופאית. אז תירגעו ומייד.

ועכשיו הבהרה נוספת – ה-LX הוא הדגם הכי גדול של לקסוס – ה-LS היא היחידה שהיא מעט ארוכה ממנו. בכל מימד אחר יהיה ה-LX הכי הרבה לקסוס שתוכלו לרכוש.

בהתאם גם המשקל כביר 2,720 ק''ג ללא מטען והמנוע החזק ביותר בקו המוצרים עם נפח של 5.7 ליטר ו-388 כוחות סוס.

מיותר לציין שהאוטו מצויד בכל גאדג'ט ואביזר אפשרי – שהיה זמין על מדפי לקסוס – וכשראיתי LX מבויש חונה משועמם בפינת מגרש החניה של מלון MEADOWOOD בו התקיימה ההשקה של אחיו הזעיר ה-RX , לא יכולתי שלא לנסות לשנורר את המפתחות לסיבוב התרשמות קצר שנהניתי ממנו כל כך עד שהתמשך על פני כמעט חצי יום.

ראשית, צפירת הרגעה

המנוע

המנוע הזה מוותר על ההזרקה הישירה של אחיו קטני הנפח, אולם שומר על תזמון שסתומים משתנה וארבעה שסתומים לצילינדר כמו גם על יחס דחיסה גבוה יחסית לז'אנר של 10.2:1.

כל זה בעצם די שטויות כי מה שבעצם חשוב הוא שהמנוע חלק ושקט מאוד ושנית שהוא מצליח להסתיר יפה את המשקל המשמעותי של ה-LX.

כמה משמעותי?

כמעט 3 טונות שמגיעות ל-100 קמ''ש ב-7.4 שניות ולמהירות מירבית של 220 קמ''ש! (כתף לכתף עם ריינג'רובר סופר-צ'ארג'!). במורד מערכת ההנעה תמצאו תיבה אוטומטית עם שישה יחסי העברה, טרנספר בעל דיפרנציאל מרכזי המניע את ארבעת הגלגלים כל העת ו-הילוך כוח שימושי ביחס של 1:2.62.

המנוע

הדיפרנציאל המרכזי הוא מסוג ''טורסן'' המעביר מומנט בהתאם למקום שבו הוא נדרש ובאופן רגיל יעביר 60% מהמומנט לגלגלים האחוריים. לדיפרנציאל המרכזי גם אפשרות להינעל באמצעות לחיצה על מתג חשמלי בתא הנהג. הורדת הכוח לקרקע או לכביש מתבצעת דרך מתלים נפרדים בחזית וסרן חי מאסיבי מאחור. בניגוד ללנדקרוזר 200 עליו הוא מבוסס, מצוייד ה-LX במתלי אוויר משתני-גובה, ובולמי-זעזועים אקטיביים אשר ניתן גם לשנות את מאפייני השיכוך ממושב הקברניט. אם עד עכשיו אינכם מתרשמים אסגור את הרשימה הזו עם חישוקי סגסוגת בקוטר ''20. ו זה הסטנדרט.

מבפנים

פנים הרכב הוא סימפוניה מתמשכת לשילוב עור עם עץ פלסטיק ואלומיניום.

ריחות של עור נאפה רך עם המיית מנועים חשמליים להזחת כל אחד משמונת המושבים שבאוטו. מסך LCD  בקונסולה המרכזית מטפל ברוב הפונקציות החשובות באמצעות מגע – וכל השאר הוא שיר הלל לכפתורציה על סוגיה הרבים.

כך תמצאו צביר מתגים השולט במערכת ההנעה, מתלים, מצב זחילה, ובולמים. צביר אחר ינעל את הדיפרנציאל המרכזי, יבטל את בקרת היציבות או את פנסי הקסנון הסבים. וצביר שלישי יפתח את דלת תא המטען, ויפעיל את ממיר המתח המקורי ל-115V AC.

מבפנים

עוד שווה לציין 28 פתחי אוורור של מערכת בקרת האקלים המפוצלת וגם את גוף החימום אשר יחמם מייד את האווירה בבוקר צונן אפילו כשהמנוע עדיין רועד מקור.

כדי שהנוסעים שלך לא יחושו מקופחים הם יכולים ליהנות ממסך LCD ''9 בעל רזולוציה גבוהה היורד באופן חשמלי מהתקרה. כמובן שהאוזניות אלחוטיות והם נהנים מקונסולת שליטה פרטית שלהם כמו גם שקעי כניסת ווידאו פרטיים. כמובן שהדונמים של העור הרך והנעים ממשיכים גם לשורת המושבים השנייה והשלישית. שם יוכלו ליהנות הנוסעים מצליליה המושלמים של מערכת מבית ''מארק לווינסון'' על 19 הרמקולים ו-450 הוואטים שלה.

ואי אפשר בלי קוריוז קטן. ''מצלמת אף'' הממוקמת ממש מתחת לסמל ''לקסוס'' שעל השבכה בחזית ומאפשר לקברניט ה-LX להציץ מעבר לפינה וממלא את השטח המת הגדול שיש לפני החרטום כשצריך לנסות ולהשחיל את ספינת האהבה הזו במגרש חניה מבודד אי-שם.

צא לכרם

כבר בכניסה ל-LX אתה מייד מקבל את תחושת המימדים האדירה. כמו ה-200 בו נהגנו בארץ, ה-LX גדול ואינו מתבייש בזה. יתרה מזאת הוא עושה הכל כדי שגם אתה תרגיש בגודל הזה. מכסה המנוע מתמשך הרחק לפנים וימינה לרוחב, גלגל ההגה גדל קוטר ודק היקף, החלל מימינך תנ''כי בממדיו ואפילו הטיפוס למושב כמוהו כעליה לרגל.

צא לכרם

הרים ופסגות

ה-LX החדש הוצג לפני שנה בדיוק בתערוכת דטרויט 2008 וכמו קודמו הוא מתבסס על פלטפורמת הדגם הגדול-יותר של טיוטה לנדקרוזר –  שהוצג כמעט במקביל.

ככזה הוא לא רק בכיר הוא גם כביר מידות וכדי שיוכל להתמודד מול מיטב מותגי 

הפרימיום הוא גם נדרש לספק ביצועים (הכוונה ל - ריינג'רובר, מרצדס,  קאדילק  אסקלייד וחברים נוספים).

 לטובת זאת דחסה לקסוס מנוע אימתני שהגיע ישר ממדפי המסחריות של טיוטה (טנדר טונדרה הענקי – מקביל לשבי סילבראדו).

המנוע עבר כיול מחדש ועידון מה להתייצב על 388 כ''ס ו-55 קג''מ בטווח שבין 3,600 ל-5,600 סיבובים.

 למען הטריוויה אציין כי המנוע הוא גרסה מוגדלת של המנוע  שיועד במקור לטנדרים ולרכבי השטח של טיוטה: טונדרה, סקויה, לנדקרוזר 200 בגרסתו האמריקאית ועבור הלקסוס LX. 

הרים ופסגות

כמקובל בלקסוס איכות ההרכבה של תא הנוסעים מרשימה מאוד והכלי חש מהודק ומוצק כמו ירכיה של תיכוניסטית מעירוני ז' בטוקיו. או שהיו אלו שיפולי מושב העור שליטפתי – נו טוב הבנתם – מהודק כזה.

אחרי שגמרתי – להשתעמם – העברתי את הבולמים למצב ספורט שהפך את הנסיעה לעצית ונוקשה, הקפצתי את מנוף ההילוכים להעברה ידנית ומעכתי את הדוושה. בשליש העליון של הסל''ד כדאי שתהיו מוכנים לקצב שבו העניינים עומדים לקרות כי האוטו הזה מהיר לעזאזל! השינוי בתזמון השסתומים מורגש והמנוע הגדול מקבל נשימה שנייה ודוחף את הקטר במהירות מהממת לפנים.

יחד עם זאת לפיזיקה יש הרגל מעצבן להתערב בדיוק כשהכיף מתחיל וגם הפעם המאסה והמהירות לא ממש אוהבים לשנות כיוון – אפילו שגלגלים ענקיים עוזרים לזה – והמרחק הרב מפני הכביש, ההיגוי המעורפל ומעצורים שרק המחשבה על המשימה שעומדת בפניהם גורמת לאגלי זיעה קרה להיקוות על מצחי – בקיצור כביש מפותל עדיף שתשאירו ל-IS אם אפשר בגרסה F.

אולם בניגוד ל-IS הכיף רק מתחיל אצל ה-LX כשהאספלט נגמר. אז אפשר לבחור בין שלושה מצבי ''זחילה'' לגייס את ה-LOW השימושי ולאתגר את בקרת המשיכה ומהלכי המתלה האדירים שהכלי הזה מסוגל לייצר. כדי שתבינו באיזו יכולת מדובר אציין את מרווח הגחון שעומד על 24 ס''מ, את זוויות המרכב השימושיות לשטח וכמובן מתלי האוויר שמסוגלים להתרומם מעל לשטח לקוליסים ולסלעים.

איל דה פרובנס

העברת הכוח וריסון המתלים במצב ספורט מאפשרים גיהוץ שבילים מהיר. כדאי לזכור את הסרבנות של המאסה הזו לשנות כיוון בזריזות אולם עם עיקר המומנט שיורד לגלגלים האחוריים ניתן בהחלט לשלב את כוח המנוע הנדיב במאמצי התמרון והתגמול מגיע מיד.

גם על פני שבילים מחורצים ושיבושים שומר פנים ה-LX על חרישיות מרשימה, בהסתייגות מציקצוקי עור זעירים שנגרמים מחיכוך המושבים אחד בשני (אבל זה מוסיף לתחושת ה''פרימיום'').

הצלבות והנפות גלגלים? פח...בדיחה. הלקסוס הגדול אוכל את זה בלי מלח.

איל דה פרובנס

לקסוס בבעיה. כשאתה מנסה להתמודד מול מה שנחשב לאחת המכוניות הטובות בעולם – ריינג'רובר – מכונית אשר פעם אחרי פעם מציגים אותה קולגות בעולם כתחליף מכובד לאסטון מרטין ובנטלי, אתה חייב לעשות משהו קיצוני. ולקסוס אכן עשתה את הדבר הקיצוני כשהחליטה להתבסס על הפלטפורמה היצוקה בארד של הלנקדרוזר הבכיר (וזה התחיל עוד בסדרה 80) ולפתח משם. ה-LX האחרון הוא אולי הדוגמה הקיצונית ביותר לכך, וכוללת יחידת הנעה שונה, וערב רב של איבזור, חומרים וגאדג'טריה כדי להתרחק מהמקור היפני האפרורי – יען טויוטה – ולנסות לעמוד כנף לכנף לצד היפר מותג כמו ריינג'רובר.

סיכום

מהצד של הביצוע, הביצועים והיכולת ה-LX באמת הצליח להרשים מאוד אולם האם הוא יצליח להמריא מעבר לדימוי ה''טויוטה המשודרגת'' ולהיות חבר לגיטימי במועדון הפרימיום (בעיה שלא מוכרת בקרב הלקסוסים ה''מקוריות'' שנהנות מפלטפורמה ייחודית).

הוסיפו לכך שבימים שרכב פנאי בגודל מלא הוא שיקוץ חברתי והפך כמעט למילה גסה ומושא לקלס בקרב נחילים הולכים וגדלים של פועלות פריוס עמלניות.

אכן לא קל להיות לקסוס בימים האלו – לפחות עם ה-LX אפשר לשלב ל-LOW להרים את הגחון ולברוח להרים.

סיכום

תגובות

2 תגובות

1

karasenty

07 במאי 2009 ב 07:39

לא שיא היופי מבחוץ ... ובקשר למחיר כנסו.

הוא בטח עולה כמו הבית שלי ושל השכן שלי ועוד איזה הלוואה קטנה מהבנק
אלוואה משוק האפור ואז אולי איזה מימון אם יאשרו בכלל ...
לא שווה בכלל נקודה............

2

italo@012smil

10 באוקטובר 2009 ב 15:13

אם אתה אומר את זה אז אתה לא מבין כלום 1

רכב טוב מאוד במיוחד בשטח אני ראיתי אותו נוסע בהשקתו לארה"ב