יצירת מוטורית מיוחדת במינה, עם הנעה 3X3, שנבנתה במיוחד כדי להעביר אספקה לחיילים האיטלקים המשרתים בהרי האלפים
מאת: עופר אדר
03/05/09
אמר ועשה. התכנון והבנייה הופקדו בידי מהנדסי חברת מוטוגוצי, שהיו בעלי ניסיון רב בייצור אופנועים, כולל כאלה עם שלושה גלגלים. אנשי מוטוגוצי לקחו כבסיס את מנוע ה-V החדש שרק סיימו לפתח, בנפח 750 סמק, ובנו סביבו כלי רכב יוצא דופן במיוחד.
דבר ראשון, היו לו שלושה גלגלים, אחד מלפנים ושניים מאחור. דבר שני, כל שלושת הגלגלים היו מונעים, עם דיפרנציאל מרכזי ננעל ונעילת דיפרנציאל אחורית. בצמוד לגלגלים האחוריים היה התקן קבוע, שאיפשר להרכיב עליהם זחלים להגדלת העבירות, במיוחד באזורים מושלגים. בנוסף, ניתן היה להצר או להרחיב את כל החלק האחורי, בין 130 ס''מ ל-85 ס''מ בלבד, לטובת מעבר בשבילים ההרריים הצרים.
הכלי החדש, שקיבל את השם mulo meccanico, כלומר פרד מכני, יוצר בין השנים 1960 ל-1963. בסך הכל יוצרו 420 יחידות, 20 דגמי אב, 200 מסדרה 1 ו-200 מסדרה 2, והיום הם מבוקשים ביותר על ידי אספנים.
כפי שתוכל לראות בתמונות ובסרטים המצורפים, הפרד המכני הזה הוא מסורבל למדי וקשה לנהיגה. העברת הכוח לגלגל הקדמי מסובכת, ועוברת דרך כמה גלי הינע. אבל יכולת השטח שלו – במיוחד יכולת הטיפוס – מדהימה.
5 תגובות
1
אורח/ת
03 במאי 2009 ב 21:24
היינו כחולמים!!!
מיד לאחר מלחמת ששת הימים כשנבנה מוצב החרמון ,הקרוי היום הישראלי,.( מספר צריפים ,לא להאמין בידי צילומים היסטוריים) בפסגת החרמון
אמצעי התובלה העיקרי היו פרדות שהצבא שכר מתושבי מג'דל שמס,
שרתתי בגזרה והיינו יורדים מהמוצב למג'לל שמס מעמיסים ציוד =מזון ,תחמושת על הפרדות (בידי צילומים משותפים עם הפרדות)ועולים חזרה -עד שלוש פעמים בשבוע . מדי פעם פרדה התפגרה בדרך .
פעם בשבוע אם מזג האויר אפשר זאת נחת מסוק בקרבת המוצב
חבל שאז לא שכרו מהאיטלקים את הפרדות הממונעות .
מדובר על סוף שנות השישים כשעד אמצע שנות השישים יצרו פרדות ממונעות.
2
Ogash Ofer
03 במאי 2009 ב 21:29
שלח תמונות ונצרף לכתבה
3
עופר אדר
03 במאי 2009 ב 22:00
אח בוגר
עוד לפני שחשבו על הפרד של מוטוגוצי, ייצרו בארהב את ה-M274, שהיה פרד מכני על בסיס הג'יפ המוכר
4
5
אורח/ת
17 במאי 2009 ב 09:45
איזה כתבה בונבוניירה!!! זאת הטרקטור
המונע גלילית - תענוג אמיתי.תודה.
תגובות