במהירות של 140 קמ"ש על שביל כורכר כשהאופנוע יציב כמו קטר ואני חושב לעצמי "איזו יציבות מדהימה" - זה הגיע! אני מרים את המבט מלוח השעונים ואז, אני רואה את האבן. ההתנגשות בה בלתי נמנעת ובכל זאת אני מצליח בפקודת היגוי קטנה לחמוק ממנה עם הגלגל הקדמי, אבל האחורי חוטף והאופנוע מתחיל להתנדנד ימינה ושמאלה...
אני פותח את הגז, המנוע של ה-1,000 מגיב, אבל זה כבר לא עוזר ולאחר הנדנוד השלישי, אני נחבט בקרקע עם צד שמאל בעוצמה שגורמת לי להלם.
המסע ההרפתקני של מועדון ויסטרום ללב המדבר המערבי התחיל במעבר הגבול בטאבה – 21 אופנועי סוזוקי ויסטרום, בעלי רישוי ישראלי, עברו במהלך חמש שעות של בירוקרטיה מצרית מסודרת הליך של בידוק, אישור מכס, רישום ורישוי מצרי המאפשר תנועה בכל רחבי מצרים. את הרכיבה התחלנו בטיפוס דרך בקעת הירח לעיירה בשם נחל היושבת על צומת דרכים מרכזי בלב סיני. לאחר עצירה לארוחת צהרים במסעדת דרכים מקומית, התחלנו לרדת לכיוון מעבר המיתלה והעיר סואץ. הכביש הינו הכביש המרכזי של סיני, וככזה הוא משופע במחסומים ובכל מקרה אנו מלווים בניידות משטרה ובמשאיות של הצבא המאבטחות אותנו.
הכביש, שחלקים ממנו אינם סלולים, מאפשר לנו להתרגל למצרים ומחייב אותנו לחזק ברגים בפרינגים שלא אוהבים את טלטלות הדרך. סופת חול עם רוח צד מעצבנת תוקפת אותנו, וגורמת לנו לרכוב בהטיה לאורך עשרות קילומטרים כאשר האף סופג אבק מצרי איכותי.
קישור לכל הכתבות של צביקה יחזקאלי ונוספים מהמסע
נוי שווין – לפחות אשתי מתלהבת מהויסטרום, ובמיוחד מהיכולת לסחוב את הקניות בחוות התבלינים בארגז, ומסכמת את הטיול בכך שזה הרבה יותר נוח מה-DRZ בשטח (מוזר ???) וכדאי כי נצא שוב לטייל עם המועדון.
אני נפרד מה-DRZ שלי ומעמיס את הויסטרום 1000 למסע.
בבוקר היום בקהיר אנו נוסעים לפירמידות, קצת התעקשות והמצרים מסכימים שניכנס עם האופנועים פנימה לתוך האתר, אבל רק לאחר בדיקה בטחונית קפדנית הכוללת כלבי הרחה (של חומרי נפץ) וחיפוש דקדקני בכל חפצינו. אבל מה זה היה שווה! 21 אופנועים ישראלים, פאר היצירה היפנית מודל 2000 ומעלה נוסעים להם בחופשיות בין הפירמידות והספניקס מודל מינוס 2000 – מרשים!
מכאן אנו יוצאים לדרך המדבר לכיוון אלכסנדרייה ובאמצע הדרך אנו חותכים לכביש מדברי שומם של ואדי נטרון עד לאל-עלמין שעל חוף הים התיכון. למוזיאון המלחמה אנו לא מצליחים להיכנס כך שאת סיפורי הגבורה של הבריטים אנו שומעים מחוץ לגדר. ממשיכים על כביש החוף מערבה, סה''כ כ-550 ק''מ ליום רכיבה, עד למרסא-מתרוח – עיירת נופש מצרית, נקייה, בעלת חוף ים (הים התיכון) משגע ותושבים מצרים המעורבבים עם תושבים לובים שהסיגו את הגבול ממערב.
כביש צר של 310 ק''מ מפריד בין מרסא מתרוח לסיווה הנמצאת בין שקע קאטרה לים החולות הגדול של מדבר הסהרה. 310 ק''מ שלוקחים לנו 5 שעות של רכיבה אבל עם קטעים מהירים של עד 200 קמ''ש לאורך זמן. ה-1000 כמובן לא מתרגש ממהירות וב-200 קמ''ש הוא אפילו לא ב-8,000 סל''ד. בעצם זה רק בהילוך חמישי, כשמעבירים להילוך שישי ומנורת OD נדלקת בלוח השעונים הוא יורד מתחת ל-7,000 סל''ד שבכלל לא מזיזים לו (ודרך אגב – האופנוע עליו רכבתי הוא 1000 של היבואן, שבע הדגמות, קרבות והרבה גז, לא החסיר גרם שמן לאורך כל המסע). מיגון הרוח של המשקף עושה את מלאכתו נאמנה – אני רוכב עם קסדת אינדורו בעלת מצחייה ולא מרגיש את הרוח בקסדה (לראייה: הרכיבה שהייתה בעמק חפר שם המשקף התמלא בברחשים ואילו משקפי האבק נשארו נקיים לגמרי).
הכביש השומם עובר מנוף של שיחי מדבר (קצת גשם בחורף) לנוף של שממה מוחלטת (אין בכלל גשם בחורף) ומסתיים בתוך נאת מדבר ענקית היושבת בין שני אגמים של מים מליחים ומתחתיה מאגרי מים מינראלים הנמכרים בכל מצרים. סיווה היא אחד מהמקומות הקסומים בעולם! הבידוד והריחוק שלה מכל מקום אחר, עצם היותה עיירת קצה שממנה והלאה ניתן להתקדם רק באישור צבאי מיוחד וגם זה רק לתוך ים החולות, יצרו מקום אקזוטי עם אוכלוסייה ייחודית שאינה מתערבבת עם שאר מצרים- הסיוותים – שהם בעצם נובים – אנשי מזרח מדבר הסהרה. הבנייה המסורתית בסיווה, המשמשת עד היום משפחות רבות וגם את המלון שלנו, היא מבוץ ועצי דקל.
מסביב לאזור המגורים מטעי דקלים אין סופיים ושני אגמי מים מליחים.
הבוקר מתחיל בטרטור קטן של סעו למשטרה, סעו לצבא, כנסו מכאן וסעו משם ולאחר שברור לקצין המודיעין הצבאי (המודיר של המובחארת) שיש לנו אישור חתום ומשולם להיכנס לכביש הצבאי הסגור, מצטרף לרכב הליווי קצין מודיעין ואנו יוצאים לדרך במטרה לחצות 460 ק''מ עד לבאחרייה.
לאחר שני מחסומים צבאיים וכ-60 ק''מ על הכביש הצר מגיעה הדיונה הראשונה.
כי משמאל לדרך, המצרים סוללים כביש חדש ורחב ובשיטה האופיינית למצרים. כביש של 460 ק''מ נסלל במקטעים שאינם רצופים ואין להם שום קשר למצב הכביש הצר והישן. כך שחלקים מהדרך הם כביש רחב וטוב, חלקים הם הכביש הישן והמצ'וקמק שחלקו מכוסה עי החולות ובניהם קטעי מעבר של כורכר מעצבן. גם הכורכר כאן אינו הכורכר הדחוס אותו אנו מכירים, אלא סלע אשר נופץ לחתיכות קטנות פחות או יותר וכולן בעלות קצוות חדים המאיימים על הצמיגים (ולפעמים גם מקיימים).
מכל מיני דיבורים במועדון הויסטרום על טיול לחו''ל הוחלט לבסוף לבחור באופציה ההרפתקנית ביותר – מסע למצרים עם האופנועים מהארץ!
אני מתוודע לויסטרום 1000 בטיול ממישור החוף לגליל תחתון וחזרה לתל אביב של מועדון ויסטרום מאפשר לי לחוש קצת את ה-1000. את הויסטרום 650 אני מכיר מכבישי פולין – שם גם בקיץ מחממים את הידיות. אבל ה-1000 שונה וחזק באופן מורגש מה-650 הוא גם כבד יותר ועושה רושם של אופנוע ארוך יותר ובעל מפסע היגוי גדול יותר (או אולי זה בגלל המנוע הכבד וחלוקת המשקל) – ממש קטר הדורש הפעלת כוח בכידון לשם שינוי כיוון. את הטיול מוביל בבטחה שי ברוך, מנהל המועדון, המפזר מרשלים בכל צומת ופנייה, רוכבים בו אופנוענים ממושמעים היודעים לפרגן אחד לשני ולרכב בדירוג וסוגר אותו יעקב אברהם, האחד והיחיד, המוודא כי לא שכחנו אף אחד מאחור. כרוכב שטח, שגם רגיל לג'יפים בארץ ובעולם, טיול הכביש (וקצת שבילים) של המועדון מרגיש לי קצת מוזר כאשר מסביבך נוסעות עוד המון קופסאות פח המשתתפות באופן פאסיבי בטיול (כוונתי למכוניות – כאלו עם הגה, 4 דלתות ומשפחה ישראלית בדרך לבילוי של שבת).
האופנוע בלי הקלאץ' עובר למצב של נגרר (עם חבל).
כחצי שעה לאחר רדת החושך ולאחר שאני מצליח לכנס את כל הרוכבים והרכבים אני מבין שאין מצב שנרכב את ה-150 ק''מ הנותרים לבאחרייה בחושך.
על מנת להרגיעו ולהרוויח זמן אני לוקח את אחד הרכבים, את אחמד ואת הקצין ואנו נוסעים קדימה לסיור ציר (הם טוענים שאין יותר חול על הכביש). אנו נוסעים כארבעים דקות קדימה ומגלים את מה שכבר ידענו – יש כביש אבל בנוהל הרגיל – חלקו מכוסה בחול, חלקו שביל כורכר וחלקו הכביש החדש. ממש לא מתאים לרכיבת לילה, בטח שלא כשעייפים. על הדרך אנו פוגשים את חאליווה – סיוותי איש מדבר וחבר וותיק, שמאוד מופתע לראות אותנו ואף נבהל מכך שקצין המודיעין שואל אותו למעשיו במדבר. אבל בחיבוקים ונשיקות אנו מרגיעים את המתח, לוקחים ממנו ג'ריקן מים והוא מבטיח לחזור עוד הלילה לסיווה ולא להישאר בשטח.
ואיזה מזל שהבאתי את ערכת ה- DRZ שלי – מסתבר כי ידית קלאץ' של 650 היא בדיוק כמו של ה- DRZ והיא מפעילה כבל בשונה מה-1000 שלו יש קלאץ' הידראולי (ואלו הידיות שלוויתי מהמחסן של היבואן). ל-650 בלי הקלאץ' אנו מותחים את הרגולז' (ובהמשך עוד נתוודע כמה פעמים לקובי רגולז') דבר שמחזיק מעמד רק עוד כקילומטר של רכיבה.
כולנו עולים על שביל הכורכר ואני נותן בגז קדימה לבדוק מה המצב (המצרים אופטימיים – עוד 5 ק''מ יש אספלט). קשה לחבק את המיכל הרחב (טוב... זה לא DRZ ) אבל אני לא רוכב יותר מ-3 ק''מ ואז פוגש באבן שמשכיבה אותי על הכורכר (פרוט בפתיחת הכתבה). כשאני חוזר לאחור מאובק וקצת פצוע אני פוגש ויסטרום 650 תקוע, שאחר כך יתברר שאין לו קלאץ', ועוד רוכב של 650 שגם פגש את הכורכר שלא דרך הצמיגים. הרוכב שפגש בקרקע קצת המום מהנפילה וקצת כואב מהמכה שחטף, את ה-650 שלו אנו מחזירים לכושר נסיעה.
בבאחריה אנו מגיעים למלון הישר לארוחת צהריים (עוף ואורז כמובן) ופורשים לשנת צהריים ארוכה.
תצפית על נאת המדבר באחרייה היושבת בתוך השקע, ביקור במלון החדש של אחמד ויאללה לדרך לקהיר.
הכניסה לקהיר שוב מלווה בבלאגן של כוחות בטחון כבישים וצמתים נסגרים עבורנו ואין פלא שהמצרים מבקשים ממני להחנות את האופנועים במלון ולנסוע לעיר באוטובוס.
השכמה מוקדמת, עוזבים את קהיר במהרה (כבר אין לי כוח לבירוקרטיית הליווי של המצרים), שוב במנהרה מתחת לתעלה סואץ (חוויה מיוחדת בדיוק כמו לפני שבוע), חוצים את סיני, עוצרים לתדלק את האופנועים ואת עצמנו בנחל ויורדים לטאבה.
כזו הרפתקה לא ניתן לסכם במילים. לכל אחד היא הייתה שונה אבל לכולם היא הייתה עוצמתית והרבה יותר חזקה מהמתוכנן.
אני נותן לקצין המודיעין לדבר עם המפקדה שלו בטלפון הלוויני, להרגיע אותם, להעביר להם נקודת ציון מדוייקת (מזל שיש GPS) ולומר להם כי בבוקר נשוב לתנועה על הכביש עד לבאחרייה.
חבורת הויסטרום שכל היום רכבה, דחפה, הרימה ועזרה אחד לשני בצורה מדהימה מכריזה על עצמה כעל סיירת ונערכת לשינה במדבר.
הבוקר כמעט מגיע וכל החבורה מתעוררת.
תודה לכל אנשי הצוות המצרי שקבלו אותנו בחיוך ובאהבה, דאגו לנו לכל האישורים והקלו עלינו את הבירוקרטיה ובעיקר היו לנו (ולי במיוחד) לעזר בקטעים הקשים. תודה לשי ועמית מצוות הצילום של ערוץ 10, לצבי יחזקאלי, לרונן טופלברג על העזרה וכמובן על התמונות, לקובי מפול גז, למשה רוקח ולכל צוות המוסך של אבניר, לשמוליק מאבזריון על העזרה במסע ובכלל אורך השנים הרבות יחד, לרוני מרודי פרודקט, ליבואן של סוזוקי שסייע רבות, לקובי רגולץ', לכפרה האחת והיחידה ושוב לחבורה המופלאה.
קישור לכתבות של צביקה יחזקאלי בערוץ 10 - בלוג אישי בחדשות של יום שישי על המסע ללב המדבר, לונדון וקירשנבאום (באמצע השבוע) ואושרת קוטלר (מוצאי שבת)
קישור לכתבה באתר של אוטו
קישור לכתבה של קובי באתר של פול גז
קישור לכתבה של עמית שאבי במסלול (ידיעות אחרונות)
קישורים לגלריות של טופלברג שעלו במהלך המסע: גלריה 1, גלריה 2, גלריה 3, גלריה 4, גלריה 5 , גלריית סיום
קישור לכתבה במגזין שטח (בתחתית העמוד)
20 תגובות
1
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 09:30
מחכים לטיול הבא
חברי הסיירת חזרו מהטיול מרחפים ב 20000 רגל
לאט לאט אנחנו נוחתים אבל כל כתבה או סט תמונות גורם לנו לרחף מחדש
עופר תודה
אריק
2
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 13:01
סוף הדרך
כתבה מגניבה - נראה שהטיול היה הרפתקאה אמיתית
3
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 13:07
חוויה של פעם בחיים
הרבה נחישות
4
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 14:14
טיול מדהים עם אופנעי כביש בשטח
עופר, אתה נופל בשביל? מילא בטיפוס על מדרגות הר חמרן וגם אז אתה לא נפגעת
(רק ה DRZ ניקב מכסה שמאלי)
תחזור לרכב על הצהוב, איתו חול זה רק כייף ושבילים הדוקים הם הדובדבן לחרגולים.
אבל אין ספק ברכיבה למרחקים שעברתם הויסטרום מתאים יותר, על המושב הכחוש של הצהוב הייתם עוצרים בגלל הישבן הבוער ולא בגלל קלאץ, או רוכבים בעמידה.
כל הכבוד לנשים וכפרה הגדולה על עמידה בתלאות הרכיבה.
יוחנן
5
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 15:53
מדהים
עופר ממש גדול אני ממש מתגעגע שולי
6
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 16:40
הטיול הבא לטרקטרונים
כשיהיה טיול למדבר המערבי עם טרקטרונים אנא תודיע לי. ישכר פתח תקוה.
7
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 17:52
מדהים
מתי הכתבה בערוץ 10?
8
אורח/ת
18 ביוני 2009 ב 19:30
מחכה לסבב שני
עופר אגוש
האחד והיחיד-יישר כח
מההוא בערבה
9
אורח/ת
19 ביוני 2009 ב 19:48
איזו חווייה חזקה
תענוג לקרוא
10
אורח/ת
20 ביוני 2009 ב 06:56
איזה יופי...
חוויה מדהימה,
דרך אגב, שמתם לב שהתיאור מתאים גם לאיילון/כביש 4:
...נסלל במקטעים שאינם רצופים ואין להם שום קשר למצב הכביש הצר והישן. כך שחלקים מהדרך הם כביש רחב וטוב, חלקים הם הכביש הישן והמצ'וקמק ...
11
אורח/ת
20 ביוני 2009 ב 23:52
החיים שלפני ואחרי טיול עם אוגש
12
אורח/ת
22 ביוני 2009 ב 23:19
אני מקנא ורוצה גם....
יש לי בורגמן 650 .אני חבר מועדון מאוד רוצה טיול כזה...
הייתי לפני 3 שנים במצרים ב-ראלי פרעונים קלאסיק עם פינוי. אני בחור דתי שומר שבת
אני מקווה שזה לא מגביל אותי.
13
אורח/ת
28 ביוני 2009 ב 14:49
לא הייתי... מקנא עד עמקי נשמתי ורוצה גם.
איך עושים גם לטובת האחרים?
14
אורח/ת
29 ביוני 2009 ב 06:03
חוויות ממצרים
אני רוצה לשתף אתכם בתחושות ובחוויה העצומה שחוויתי במצרים
ולהגיד תודה לכולכם
(הכתיבה שלי היא ללא סימני פסוק זו חוויה בנשימה אחת כמו שהרגשתי ועדין מרגישה :-) )
מסתובבת בהרגשה מוזרה תחושות לא ברורות של בהיה במרחב
תחושה עצומה של רגש לא ברור עיפות המתפשטת בכל הגוף לאחר מחשבה לאורך
והתרגשות בבטן כמו בנסיעה מהירה והתבהרות של נוף הולך ומתקרב חוויה של אתגר
חשש פחד תפילה אמונה ידיעה שהכל טוב נקודות שבהם נזכרת שיש שמירה רגעים שלא רואים כלום מלבד חשש ופחד תהומי וזרימה עם כל הטוב ועם כל מה שיש למילה שלי יש משמעות בשקט העצום הזה בלי תחרות מי צועק חזק יותר ומה אני מוכנה לתת כדי לקבל מצב של לאפשר לעצמי לקחת ראש אחורה ולתת למה שיש לסחוף אותי ולהוביל אותי כי אני סומכת על הקיום היקומי
מנסה לבטא במילים תחושה עצומה שאין לי מושג איך לצייר אותה תחושה מרחבית חופש בלי מעצור אכזרי יפיפה תובעני בכל יום רגע שניה ועוד בזמן החוויה עצמה ידעתי ששאני אוצרת כאן שלל בלתי ניתן למדידה יש בי רצון לבכות לשתוק לצרוח לחלום לעשות לצחוק להתפקע מכל העושר אושר הזהיש במקומות האילה קסם מכושף זה בור מים שלנצח מתמלא לא בטוחה שיש לזה סוף זה תהליך בלתי נגמר
אני מרגישה שהשארתי שם חלק ממני ומצאתי חלק אחר שלי שלא ידעתי על קיומו
מדבר מושלם שלם צחיח ומתחת נהרות זורמים לכיוון לא נראה מידי פעם מוצאים נתיב להתפרץ אל כל הצהוב המתעתע הזה שעות בין ערביים שבהם הקיצוניות מתעדנת האוזניים קרויות לכל משב דופק הלב אני חיה מבט שרואה אין סוף אך המוח לא מסוגל לתרגם את החיזיון
קוים צורות צבעים עוצמה בלתי מתפשרת גוברת על כל הגדרה ומאיימת להעלים אותי לתוכה ואני מתמסרת בעיניים עצומות לפעמים לרווחה מנסה לא לערב הגיוןכאן אין החוקים כתובים בשפה שאני מבינה אני אורחת במקום שמאז ומעולם היה בית......
תודה על ההקשבה
ניריט
15
אורח/ת
29 ביוני 2009 ב 06:14
מיוחד מאוד
הפקה מרשימה ואמיצה.
לו היה לי את האומץ והאופנוע המתאים הייתי מצטרף. זה נראה כמו חוויה של החיים.
אם הדברים קצת יסתדרו אולי אצטרף עם ג'יפ - זה נראה לי פחות מסוכן מאשר לרכב על אופנוע, ועוד במצרים!
נהניתי לקרוא על החוויות שלכם.
יוסי.
16
Ogash Ofer
29 ביוני 2009 ב 11:25
תודה רבה לניריט הפנתרה
מי שלא ראה את ניריט מדלגת לאופנוע בלב ים החולות לאחר שעזרה לדחוף את האופנוע של עידו (ושל הרוכבים הנוספים) לא רה פנתר מימיו.
תודה רבה על שכתבת!
עופר
17
אורח/ת
23 ביולי 2009 ב 00:41
מי רכב על הסוזוקי של החברה עופר אבניר
האם האופנוע היה שחור שנת יצור 2005 ואם כן אשמח לשמוע ממך 0544311580 בתודה יובל
18
אורח/ת
06 במרץ 2010 ב 12:44
גם אני רוצה ,מתי יוצאים שוב?
19
Ogash Ofer
06 במרץ 2010 ב 13:09
הסוזוקי של עופר אבניר
היה שחור, אבל חדש מהשקית - מודל 2009
20
Ogash Ofer
06 במרץ 2010 ב 16:32
המסע הבא למצרים
תגובות