שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחנים השוואתיים

רנו קולאוס מול סיטרואן סיקרוסר C Crosser Vs Koleos

שני רכבי פנאי נושאי מגן צרפתי, אך מיוצרים במזרח, נפגשים לעימות במשעולי ארץ הקודש.
על ניואנסים של תפיסה וביצוע במסגרת מזימות בינלאומיות...

המבחן הזה יכול בקלות רבה להפוך למסמך עדות בקרב חובבי קונספירציה באשר הם. הוא גם מלמד עד כמה גדולה וענפה תעשיית הרכב ומצד שני עד כמה מתאמצים היצרנים לחסוך בהוצאותיהם מחד גיסא ולמכור כמה שיותר מאידך גיסא. אבל עוד לפני כן נצבע עבורכם את צבעי הבסיס והרקע.
האבולוציה של עולם רכבי השטח הפכה אותם לרכבי פנאי ואלו הפכו – בתהליך האחרון – לרכבי פנאי קומפקטיים. אלו אגב כבר נמכרים באירופה, במספרים די יפים, מזה כעשור כשאת הז'אנר הוביל במשך שנים רבות לא אחר מהלנד-רובר פרילנדר מיודענו.

תקנות זיהום אוויר מחמירות, חוסר יציבות של מחירי הדלק, ועתה גם משבר פיננסי (למרות שהמהלכים תוכננו עוד לפניו) גורמות להרחבה של סגמנט הפנאי הקומפקטי שמקיף מכירותיו עלה בממוצע עולמי ב-15% בשנתיים האחרונות ועבר כבר את סף מיליון היחידות בשנה.
בולטים בהעדרם מעולם רכבי הפנאי הם היצרנים הצרפתיים. וזה כולל גם את פיז'ו שלא לוקחת חלק בדרבי הפריזאי שלנו. לאף אחד משלושת היצרנים הללו אין נציג פנאי מובהק – בהסתייגות מהרנו סניק RX4, שהייתה בשעתו רעיון מבריק אך ביצוע מוצלח פחות – וחברי הדירקטוריון לא יכלו לשבת מנגד לנוכח סגמנט שגדל בשיעור הגדול ביותר בענף, כשהוא מושך אליו לקוחות הן מעולם הפנאי/שטח הגדולים והן מקרב המשפחתיות הגדולות. הראשונים מחפשים כלי יותר הגיוני וחסכוני והאחרים מחפשים כלי משפחתי יעיל אך גם בעל שיק ואופי ''מגניב'', הרבה מעבר להתניידות בלבד.

שיתופי פעולה חוצי-יבשות הם דבר שכבר הורגלנו לראות לא אחת בעולם הרכב, עם תוצאות מבריקות יותר ומבריקות פחות. במקרה דנן יש לנו שתי גרסאות לכך: הראשונה של קבוצת PSA פיז'ו/סיטרואן שפונה לגורם שלישי – מיצובישי – וממנו רוכשת מכונית ''קומפלט'' עם אדפטציה מותגית מינימאלית למדי (כשהפלטפורמה שנרכשה אף היא פרוייקט משותף עם קרייזלר ויונדאי – מדהים). השתפ השני הוא תוך-קונצרני ומחבר שלוש חברות ב''אחווה'' הכוללת את רנו (שעיצבה), ניסן (שסיפקה טכנולוגיה) וסאמסונג הקוריאנית שבבעלות הקבוצה (שמייצרת). מעניין לא?

שברון עולמי

המעבר ממיצובישי לסיטרואן הוא קוסמטי טהור – ולא נעשה מאמץ גדול מדי כדי להסתיר את הזהות המקורית של המכונית. כנפיים, מכסה מנוע, שבכה קדמית וסמלים על גלגל ההגה ודלת תא המטען מסכמים את רוב ההבדלים. רכב המבחן צויד גם בחישוקי סגסוגת הייחודיים בעיצובם לסיטרואן ואלו בהחלט נאים מאוד.
בתוך המכונית תגלו מערכת מולטמדיה של קנווד בהתקנה מקומית, התופסת את מקום המערכת של רוקפורד שנמצאת במיצובישי וזה עיקר החדשות. תא הנהג מעוצב באופן נקי ואלגנטי, מושבי העור עמוקים ומחבקים, ''משוטים'' ממתכת מציצים מאחרי גלגל הגה מצופה עור ומזמינים החלפת הילוכים נמרצת ותנוחת הנהיגה היא ''פרייבטית'' וחובקת.

שברון עולמי

גם בסיקרוסר נמצא שורת מושבים שלישית המתקפלת לתוך הרצפה ודלת תא מטען מפוצלת ונוחה מאוד לשימוש. ביקורת אחרונה לגבי התא נוגעת לחומרים של הדשבורד. זה האחרון נראה מצוין במבט והממשק בין החלקים השונים בו מדויק ונאה. אולם מגע יד מגלה פלסטיק קשה, דק ו''חלול'' למגע.
ההתנהלות בכביש זהה, אחת-לאחת, לאאוטלנדר. מי שציפה לקבל רייד רך ו''צרפתי'' יקבל אותו ב-C5, לא כאן. ההתנהלות מוצקה מאוד, והאוטו חש מאוד אחוד ומחובר. תורם לכך הגה קטן-קוטר ועם משקל והתנגדות חיוביים ונוכחים. כמו אחיו המלוכסן גם הסיקרוסר יבריק בנהיגה נמרצת על כבישים משניים, ויעניש על כבישים מאוד משובשים.

הקשר מקומי

הסיקרוסר של סיטרואן היה הראשון מבין השניים להגיע, ללמדכם על חשיבותו. באמת הרגשנו רטט קל של התלהבות לראות את סמל סיטרואן על כלי פנאי. ממש חידוש. הסיקרוסר מציע רמת אבזור רמה ושווק בתחילה עם תג מחיר של 250,000 שקלים. פרוץ המשבר הפיננסי הביא גם לשחיקה במחיר של הדגם הזה ועתה עומד המחיר הרשמי על 230,000 שקלים, ובמסגרת מבצע שהתקיים אף שווק ב-199,000 שקלים. אז הפך כבר לקניה מאוד מושכת.
הרנו קולאוס הגיע אלינו רק לפני שלושה חודשים ונבחן בשטח 52. בגירסתו המאובזרת ביותר הוא יעלה 200,000 שקלים והמחיר יורד עד ל-165,000 שקלים לגרסה הצנועה ביותר המצוידת רק בהנעה קדמית.

הקשר מקומי

נהיגת השטח כללה ברובה שבילים קלי-עבירות עם כניסה לכמה מכשולים מכוונים כדי לבדוק את מגבלות מערכת העברת הכוח ובקרת המשיכה. כמו גם לבחון את אופי המתלים כשהאספלט הופך למצע, ובהמשך לאבנים, סלעים ומדרגות.
והסיקרוסר שומר על הרייד המוצק שלו רוב הזמן. רק בקצב מאוד לא רגוע – או משרה בטחון – על דרך לבנה הוא מגיע לאותה נקודה מתקתקה שבה העומס מפעיל את המתלים נכון. רוב הזמן, בשטח, הסיקרוסר יהיה קשה מאוד, ויעביר פנימה את פני השטח ואת חוסר שביעות רצונו מהרוח ההרפתקנית שגילה הנוהג בו. נגזרת מאופיו הדינמי על הכביש הוא מהלך מתלים מצומצם מאוד, ממש המינימום ההכרחי לתנועה בעפר, וכאן נכנסת לתמונה מערכת ההנעה המשלבת את הגלגלים האחוריים לפי הצורך, או לפקודת הנהג נועלת עצמה מבעוד מועד לפיצול מומנט שווה בין הדיפ'ים. לזאת מצטרפת מערכת בקרת משיכה שכנהוג משתמשת במעצורים כדי לווסת הורדת כוח לגלגלים אוחזים.

רוב הזמן לא נתקלנו בבעיות עבירות כל שהן, תוך שמירה כמובן על זווית המרכב השטוחות ועל הגחון הפריך. אולם מגבלות מערכת ההנעה התגלו די מהר כשביצענו סדרת ניסויי הצלבה על חריץ גשם תמים. כל עוד הסיקרוסר בתנועה – אפילו קצב הליכה – מסוגלת מערכת ההנעה ליצר דחף לפנים. אם תהססו ותגיעו למנוחה מלאה עם גלגלים באוויר, ניסיון המעבר ייכשל ותיאלצו לשפר עמדות לאחור. התופעה הזו חזרה על עצמה באופן עקבי באתר הניסויים כמו גם לאורך מסלול נהיגת השטח.

מעוין קשוח

אלי שאולי כינה את הקולאוס ''פאזל'', והוא אכן אסופת חלקים אםכי איכותית ומרשימה למדי. הפלטפורמה המכאנית משותפת לניסן אקסטרייל ולקשקאי וכוללת חוץ מתת-השלדה נושאת המתלים גם את מערכת ההנעה, מנוע 2.5ל' עם 170 כ''ס ו-23 קג''מ (כמו באקסטרייל הבכיר), תיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה קבועה או קדמית. לזה מתווספת מערכת הגבלת מהירות במורד, בקרת יציבות וכמובן בקרת משיכה.
המרכב עוצב על-ידי רנו והוא לטעמי מבטא היטב את המראה המותגי המוכר מהמגאן – אם כי היוצא - ויוצר ''לוק'' נכון בהקשר של רכב פנאי. הגג המשופע לאחור יוצר מראה ספורטיבי, ופתחים גדולים בחזית יוצרים מראה למצננים שעליהם השבכה אמורה להגן. גם אם חלק מעמיתיי התקשו לבלוע את המראה הזה, אני מצאתיו נכון וקוהרנטי.

מעוין קשוח

דשבורד אופקי ושטוח יוצר תחושה של חלל גדול בתא הנוסעים. גם עמדת ישיבה גבוהה שמאפשרת לראות עד לקצה מכסה המנוע, מחזקת את תחושת המרחב והשליטה בו. תוצר לוואי מבורך הוא ראות מעולה לכל כיוון. תא הנוסעים עצמו הוא אסופה מרשימה של מיתוג שנעה לא רק במעלה ומורד מחסן החלקים של הקונצרן אלא נראה שמסוגלת גם לנוע בזמן. כך מצאנו בקרת אקלים מודרנית מהקשקאי, לצד לווין מתגים מראשית שנות ה-00' על עמוד ההגה, וצג מידע שהמידע עליו מופיע בפונט שלא ראיתי מאז מסע בין כוכבים הראשון.
גם החומרים בפנים מקוטבים למדי. כך תגלו דשבורד רך למגע ואיכותי למראה שפתחי אוורור שקועים בו באופן מושלם, לצד קונסולה עליונה בחיבור לא מאוד מדויק המנסה נואשות ליצור קו עיצובי עם המשכה בתחתית. מעצור חניה חשמלי (בסגנון דיסקו 3) לצד שני מושבים קדמיים חסרי תמיכה ובעלי שיפוע קדמי שגרם לי לחץ לא נעים בתחתונים – באמת!

בשיוט רדום הטריד אותנו רק רחש מבתי הגלגלים שהיה רם מדי, ורעש המנוע בעומס כשתיבת ההילוכים הרציפה מקצרת את יחסי ההעברה. אותם ''משוטים'' מחלקים את התיבה הרציפה לשישה יחסי העברה שביניהם ניתן לדלג ידנית. תגובת התיבה לתפעול הזה מהירה וחלקה מאוד.
המנוע שמפיק 170 כ''ס ו-23 קג''מ אוהב לספק את התפוקה הזו בסל''ד גבוה ושם הוא די מחוספס ונוכח בתא הנוסעים. ביחס לנפחו הוא לא חזק במיוחד או חסכן במיוחד וסיפק ממוצע צריכת דלק של 7.5 ק''מ/ל', במגוון תנאי כביש ושטח.

ההתנהלות בכביש מאוד נעימה והיא מעין גרסה מעט יותר מוצקה של הדור האחרון של האקסטרייל. ספיגת המהמורות מוצלחת, נוחות הנסיעה הכללית מאוד טובה, וזמינות הכוח ותגובת המצערת גורמים למכונית לחוש קלילה ואנרגטית. גלגל ההגה גדול מאוד, ויחד עם משקל קל הוא שומר על עמימות לגבי מה שקורה עם הגלגלים הקדמיים. זה גורם לקולאוס לחוש שלא בנוח אם תנסו לנהוג בו בקצב נמרץ בכבישים משניים. המתלים הרכים מגלים מחסור בריסון כשהעומס עולה, ויחד עם עמימות ההגה מעודדים את הנהג להרפות מהלחץ של רגל ימין.

לרוב, אחרי כביש משני מגיעה דרך עפר. ולכאן נכנס הקולאוס עם בטחון עצמי רב. הוא נהנה מזוויות מרכב שימושיות, מרווח גחון של 21 ס''מ נדיבים, נעילה מלאה למערכת ההנעה (עד 40 קמ''ש, ואז מתנתקת מבלי להודיע...) ובקרת מורד מועילה מאוד. עושה רושם שיחסי ההעברה קצרים מעט יותר ובכל מקרה הקולאוס ממש לא התקשה להתמודד עם כל מכשול שאתגרנו אותו. במבחן מערכת ההנעה, הצליח הקולאוס להמשיך בתנועה ממצב סטאטי או בגלגול והוא ממש לא התרגש מהנפת צמד גלגלים באוויר.

כמעט בכל סגנון נהיגה – למעט נהיגת שבילים מהירה – היה הקולאוס הנוח מבין השניים, זאת למרות תנועות רבות יותר של המרכב. הקולאוס סיפק בידוד עדיף של הנוסעים מסלעים, אבנים וחריצים, תוך שהוא מרסן את תנועת הגחון והמתלים היטב בזחילה איטית על סלעים. כאן – במצב הזה – גיליתי קושי מסוים למנן מנות בלימה מדויקות – ממש בתחילת הבלימה, בשל תחילת בלימה אגרסיבית למדי.
בשורה התחתונה, לא היה מכשול סביר שפגשנו ביום הארוך בשטח, שהקולאוס לא הצליח להתמודד עמו בהצלחה. ובין מכשול אחד למשנהו הוא היה גם נוח יותר. עוד אציין את צריכת הדלק הגבוהה של המבחן 6.8 ק''מ/ל' אך גם את הביצועים העדיפים במיאוץ ל-100 קמ''ש ובמיאוצי ביניים.

לאחוז בבגט משני קצותיו

לפני המבחן חשבנו שהמכוניות תהיינה קרובות באופיין לפחות כמה שהן קרובות במחירן. אולם ככל שנקפו הקילומטרים גילינו שני רכבי פנאי בעלי אופי שונה ואיכויות שונות כאשר מה שיעשה את ההבדל יהיה – אתם. אם חלק השטח בעל חשיבות משנית, או כלל לא רלוונטי, ותוכלו להפיק תועלת משורת מושבים שלישית, אם כי סמלית למדי, סביר להניח שהסיקרוסר של סיטרואן יהיה רכב הפנאי העדיף עבורכם.
אם שטח הוא מרכיב חיוני בבחירת הרכב שלכם, אתם מעדיפים נוחות על פני התנהגות ולא צריכים מושבי זאטוטים מאחור, הקולאוס ייתן מענה עדיף.

לאחוז בבגט משני קצותיו

עבורנו, מה שהכריע את הכף אצל כל הבוחנים שהשתתפו במבחן המרתק הזה, הייתה תחושת האחידות והאיכות הכללית העדיפה של הסיטרואן. זאת, לצד אקסצנטריות מה של תא הנוסעים בקולאוס, הכריע את הכף לטובת הסיקרוסר למרות נחיתותו בשטח.

"הנורד"

הנורד היה מחלוצי המטוסים הישראלים בחיל, ושירת בנאמנה עד שנת 78. זהו מטוס תובלה בינוני, עם צמד מנועי 400 כ''ס, במשקל כולל של 22 טון. לאורך השנים הוא השתתף בהצנחות במלחמת קדש, בתפקידי סיור ואספקה במלחמת ששת הימים – כולל משימת איתור טייסים שנפלו בהתקפה על H3 בעירק, בה הצליח לשרוד קרב אוויר עם מיג 21! – ופינוי פצועים ואספקה במלחמת יום הכיפורים.
 בתקופת ההתשה אפילו ניסו להשתמש בו למטרות הפצצה – ניסיון שנחל, כמובן, כשלון חרוץ. הנורד, שימש גם השראה למטוס התובלה הישראלי, הערבה, שירש ממנו את המבנה היחודי עם גוף בולבוסי וזנב הנישא על צמד מנורים.

רנו קוליאוס 2.5 ליטר Renault Koleos
 
מנוע
מנוע 4 צילינדרים, רוחבי,
תזמון גל זיזים עילי כפול , 16 שס'
נפח 2488 סמ''ק
מהלךxקדח 100/ 89 מ''מ
הספק/סל''ד 170 כ''ס/6000
מומנט/סל''ד 23.1 קג'מ/4400

מרכב
הנעה כפולה קבועה
הילוכים אוט', רציף
מתלים ק' תמוכות מקפרסון, מוט מייצב
מתלים א' רב חיבורי , מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/ דיסק
מערכות עזר  ESP, ABS ,6 כא
צמיגים 225/60R17
 
 
מידות
בסיס גלגלים 269 ס''מ
אxרxג   452 X 185.5 X 171 סמ
משקל 1655 ק''ג
תא מטען 450 ל'
מיכל דלק 65 ל'

ביצועים
מהירות מרבית (יצרן) 187
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.3ש'
צריכת דלק (מבחן) (קמ ל' )6.7 ליטר
טווח נסיעה (מבחן) 435 ק''מ
מחיר
מחיר     199,000 שח
אחריות 36 חודשים
 
 
זווית גישה 27.0
זווית גחון 159
זווית נטישה 28.9
מרווח גחון31
קוטר סיבוב 11.6 מ'
 
 
 

סיטרואן סיקרוסר 2.4 ליטר Citroen C Crosser

מנוע
מנוע 4 ציל' , 16 שס', רוחבי
נפח 2360 סמ''ק
הספק/סלד  170כ''ס / 6000
מומנט/סלד 23.7קג''מ / 4,100
 
מרכב
הנעה   קדמית , כפולה קבועה
הילוכים אוטו', רציפה
מתלים ק' מק'פרסון, מוט מייצב

מתלים א' רב זרועי, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים /דיסקים
מערכות עזר ABS, EBD, ESP, ASR
צמיגים   225/55R18
 
מידות
בסיס גלגלים 267.2 ס''מ
אXרXג 464.5 X 180.5 X 167 ס''מ
משקל 1640 ק''ג
מיכל דלק 60 ל'
 
ביצועים
מהירות מרבית (יצרן) 195 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.4 ש'
מחיר 230,000 ש''ח

זווית גישה 22
זווית נטישה 26
גחון 161 
מרווח גחון 18 ס''מ
רדיוס סיבוב 10.6 מ'

תגובות

0 תגובות