שטח 4X4 > כתבות > שטח

התקנת מערכת מתלים OME לטויוטה פראדו

איך, למה ומתי כדי להחליף סט מתלים לטויוטה פראדו...

טויוטה פראדו נחשב כיום לאחד מרכבי ה-SUV המוצלחים שנמכרים בארץ, עבור מי שרוצה יותר מרק נהיגת שבילים ושעשועי חוף הים. בין יתרונותיו המוכרים: נוחות, אמינות, מבנה קשיח, יכולת עבירות ומערכת מתלים משובחת. אחד מיתרונותיו הגדולים של הפראדו הוא שיכולת העבירות הגבוהה מושגת ללא צורך בשיפורים יקרים - מלבד החלפת צמיגים לצמיגי שטח.

להורדת הקובץ לחץ כאן

אני מחזיק טויוטה פראדו מודל 99' שעברה כבר מעל 80 אלף ק''מ. נהגתי בשטחים קשים בארץ ובמדבריות ירדן. נשאלת השאלה מדוע צריך שיפור במערכת המתלים של הפראדו, שהיא כאמור מהמשובחות שיש? התשובה לכך היא, שלאחר 80 אלף ק''מ, המערכת מתחילה להתעייף, במיוחד הקפיצים והבולמים הקדמיים, בעיקר עקב התקנת כננת. בנוסף נסיעות השטח שלי מתבצעות בעומס מלא - 4-5 אנשים על ציודם, והדבר גורם לעומס על מערכת המתלים.

להורדת הקובץ לחץ כאן

חברת Old Man Emu האוסטרלית (להלן OME) מייצרת מערכות מתלים לרכבי שטח שונים, כשהדגש הוא מערכות ספציפיות לכל רכב, המגיעות כערכה מוכנה להרכבה, בניגוד ליצרנים אחרים, שאצלם בוחרים את הבולמים והקפיצים לפי האורך הרצוי. בנוסף, מערכת המתלים היחודית של הפראדו, שבה הקפיץ הקדמי נתמך על הבולם הקדמי, מחייבת הלחמה של תושבת מיוחדת על הבולם, שתחזיק את הקפיץ. OME מייצרת בולם קדמי מיוחד לפראדו עם התושבת המיוחדת. לא ניתן לרתך לבולם גז את הטבעת הזו, משום שהדבר יביא לפיצוץ הבולם עקב החימום.

להורדת הקובץ לחץ כאן

הערכה של OME המיוצרת לפראדו כוללת: 1. זוג בולמים קדמיים. 2. זוג טבעות מתכת לאיזון המתלה הקדמי. 3. זוג קפיצים קדמיים. 4. זוג בולמים אחוריים. 5. זוג קפיצים אחוריים. 6. טבעות פוליאורית'ן לאיזון והגבהה לקפיצים האחוריים - 5 מ''מ או 10 מ''מ - אופציונלי.

להורדת הקובץ לחץ כאן

OME מייצרת מספר מערכות לכל רכב, בשינוי העומס שלו - עומס מלא, מדיום או עומס נמוך. לפראדו עם מנוע דיזל נבחרה הערכה לעומס בינוני. מיותר לציין שהערכה מגיעה עם סט תחליפי של כל הגומיות הקשורות בבולמים שעשויות מפוליאורית'ן. טבעות האיזון האחוריות הן אופציונליות, ותפקידן הוא לבודד את מרכב הרכב מהמתלים ולאזן את הרכב במידה ונדרש. אני בחרתי להתקין את הטבעות האחוריות בעובי של 10 מ''מ (ראה בתמונה). טבעות המתכת הקדמיות הן הכרחיות והן מורכבות על הבולם - על תושבת הקפיץ הקדמי.

להורדת הקובץ לחץ כאן

ההרכבה ארכה כשלוש שעות, וכללה את פירוק הקפיצים/בולמים הקדמיים והחלפתם ואח''כ פירוק האחוריים. הקפיצים הקדמיים דורשים יותר עבודה, משום שהמערכת בפראדו מסובכת יותר - בולם בתוף קפיץ. האחורים הורכבו ללא בעיה. מדדנו הפרש בין המערכת המקורית למערכת של OME של כ- 3 ס''מ מלפנים וכ- 3.5 ס''מ מאחור. יש לציין שהמערכת מתאימה לרכב ואינה דורשת שינויים או התאמות כלשהם מסביב - הארכת צינורות בלימה, שינוי זוית גל הינע, כיוון פרונט וכד'.

להורדת הקובץ לחץ כאן

ההתרשמות לאחר ההרכבה היא נהדרת - בשטח הרכב מגהץ שבילים במהירויות גבוהות בצורה שלא תאמן. מערכת המתלים עובדת בשקט ללא העברת מכות למרכב (''הבום'' ששומעים שעולים עם מהמורה במהירות גבוהה). ההגבהה של 2-3 ס''מ תורמת את שלה לעבירות וגמישות המתלים שופרה. הקפיצים הם פרוגרסיביים, מה שנותן להם פעולה ראשונית רכה וסגירה מרוסנת. במהירות גבוהה כמעט ולא ניתן לסגור מהלך מתלה, ונדרשת לכך התעללות מכוונת.

להורדת הקובץ לחץ כאן

אחד החששות שלי היה הפגיעה בהתנהגות הכביש של הרכב, ובכך אני שמח לבשר שהתבדתי. זויות הגלגול מרוסנות מאוד, למרות הגובה שגדל, בזכות פעולת הקפיצים המרוסנת. ניתן לעבור עם הרכב פסי האטה (באמפים) מבלי להתייחס אליהם בכלל. הרכב נוח בצורה מדהימה בכביש.

להורדת הקובץ לחץ כאן

לסיכום, אני מאוד מרוצה מתפקוד מערכת ה- OME בפראדו. מערכת המתלים הטובה שהיתה לו בעבר נראית כעת פרימיטיבית משהו, לאחר השינוי. אני ממליץ מאוד לערוך את השינוי לכלי רכב שעברו כבר מעל 70-80 אלף ק''מ, ומערכת המתלים שלהם התעייפה - במיוחד אם מותקנת כננת מלפנים. הבנתי שהפראדו החדש הגיע עם מערכת מתלים בעייתית מלפנים, שגורמת לנדנוד חמור במהירויות גבוהות בשטח. המערכת הזו יכולה לשפר פלאים את הבעיה הזו. מומלץ בחום!

תגובות

3 תגובות

1

גדי מאיר

21 בפברואר 2001 ב 21:41

תשובה

המערכת עולה כ-5000 ש''ח + מע''מ. ההתקנה עלתה 500 ש''ח + מע''מ ובוצעה באופן מושלם אצל גפני.

2

דום

24 בפברואר 2001 ב 22:28

OME בפראדו

האם נמדדה ההשפעה על מהלך מתלים ?

3

einvered

19 באפריל 2001 ב 17:11

לא דובים ולא יער...

אני הרכבתי את המערכת על פראדו 99 עם 65 אלף קמ' והתוצאות לצערי כמעט ולא מורגשות. השיפור בשטח מינורי ובעיקרו סביב עבירות מבהגבהה של כמה סנטימטרים. השיפור בכביש אינו מורגש כלל בבדיקה במהירויות של 25-100 קמ''ש במעבר מדרגות כביש (street bumps). אני מאוד מאוכזב ושוקל להחליף את המערכת למערכת שתראה תוצאות משמעותיות יותר.