שטח 4X4 > כתבות > טכני

דיפנדר משופר במגזין עולם הלנדרובר

כתבה מתוך מגזין לנד רובר העולמי LANDROVER WORLD המתפרסם באנגליה אשר בדק את הדיפנדר המדוגם ובעל מערכות המתלים החדישות של אספיר

אספיר מדגמים דיפנדר ושולחים אותו לתערוכת בילינג באנגליה

הכול התחיל בפרסום באתר אספיר כי הדיפנדר המדוגם ובעל מערכת המתלים המיוחדת יוצא להשתתף בתערוכת בילינג - ארוע הלנד רובר הגדול בעולם - קישור לידיעה באתר של אספיר ו- קישור לאתר הנפוץ של הבילינג.

לאחר מכן נודע לנו כי מגזין הלנד רובר הנפוץ  LANDROVER WORLD

קישור לאתר המגזין  בחן את הרכב ופרסם כתבה של 6 עמודים.

ביקשנו את הזכויות ותרגמנו את הכתבה לעברית:

 

מבט חטוף בפרסומות מגזין ''עולם הלנדרובר'' יחשוף חברות רבות המציעות דרכים לשפר את היכולת חוצת-הארץ של ה''לנד-רובר דיפנדר'', הנמצא בכל מקום.
אולם, לא ניתן למצוא חברות רבות הטוענות כי פיתחו את מוצריהם בשיתוף עם הצבא הישראלי. לכן, כשהוצעה לנו נסיעת מבחן של שני מתלים ע''י אספיר, קפצנו על ההזדמנות.
מוצרי אספיר יובאו לאנגליה ע''י TAUBENREUTHER (TBR) בע''מ במשך שנים רבות, אך ערכות המתלים הן תוספת חדשה למגוון הקיים של מיגונים ופגושים.

אספיר מדגמים דיפנדר ושולחים אותו לתערוכת בילינג באנגליה

המערכת הראשונה – הנקראת ''ערכת שטח'' – מוצעת ע''י TBR לנהגי שטח רציניים, לרבות כלי-רכב המיועדים לתחרויות או מסעות, הנעים תחת עומסים נורמאליים. הערכה כוללת בולמי זעזועים חדשים, במילוי חנקן, בעלי מהלך מתלה ארוך, בתוספת מיכלי גז חיצוניים המותקנים על מחברים המוכנים לפי הזמנה. הקפיצים התקניים של הדיפנדר נשמרים.
בולמי הזעזועים החדשים מאפשרים עד 254 מ''מ של תנועה על הסרן הקדמי ועד 356 מ''מ על הסרן האחורי. תנועת הקפיץ האחורי הגדול דורשת גובל מהלך בכדי למנוע מתיחת יתר יחד עם קונוס שאינו קפיצי בכדי שהקפיץ לא יצא ממקומו.

תוספת ההיגוי (עד 153 מ''מ יותר ממבנה הדיפנדר הסטנדרטי) מפתה לכדי נסיעה מהירה בשטחים קשים. בכדי לא להיתקל במהמורות, ערכת סוף מהלך הידראולית
(BUMP STOP) מוצעת גם כן ע''י אספיר. לערכה 76 מ''מ של תנועה שדי בהם כדי לבלום זעזועים משמעותיים בכדי לשפר את נוחות האדם שברכב, גם בתנאי שטח קשים.
ישראל נמצאת בקונפליקט מתמשך עם שכניה הערבים מאז הקמתה לפני יותר מ-60 שנה, וכוחות הביטחון שלה הרוויחו מוניטין של קשיחות. כמו כן, צה''ל דוגל בגישה המפרידה את העיקר מן התפל, ולכן ייצר את אחד הטנקים הטובים בעולם – המרכבה.

לחץ חנקן

איכות המתלים של אספיר תואמת דרישות צבאיות, באמצעות מחברים, המיוצרים ממתכת חתוכה בלייזר באורך 6 מ''מ, מרותכים יחד וצבועים לשם עמידות.
חשוב לא פחות לחסיד אביזרי הרכב - הם המחברים המיושמים על נקודות ההתקנה הקיימות למתלי הדיפנדר הסטנדרטים, כלומר אין צורך לקדוח חורים נוספים.
באם אפשר, המחברים מיושמים על שני צדדי נקודות ההתקנה של המרכב לשם כוח נוסף.
בולמי הזעזועים רבי-השסתומים ובעלי מהלך מתלה ארוך, מגבירים את השליטה ברכב בדרך משובשת כמו גם במהלך הפתיחה (REBOUND), בעת שהחנקן מונע הקצפת שמן העלולה להיווצר בבולמים קונבנציונליים.

הפחתת כניסת האוויר מאפשרת תפקוד ממושך ללא ה-דהייה המוכרת בבולמים רגילים. הבעיה הגדולה ביותר כשמדובר במתלי דיפנדר סטנדרטים היא שהבולמים מתחממים יתר על המידה ונכשלים בפעולתם. דבר זה קורה בדרך כלל בשטחים שגורמים לעבודה מאומצת למתלים, כגון דרכים מקורצפות – המשוחזרות במרכזי מבחן, דוגמת המתקן בגיידון, אנגליה, באמצעות אבנים עגולות ומוגבהות.

ההפחתה בביצוע נפגמת אף יותר בטמפרטורות חדר גבוהות אך, מילוי בולם הזעזועים בגז אדיש כחנקן, במקום בגזים פעילים הנמצאים באטמוספרה, מצמצם את הבעיה.
למעשה, אספיר מציינת כי Cº90 היא הטמפרטורה האופטימאלית להפעלה.
בכדי להמשיך ולשפר את ביצועי הדיפנדר, מערכת אספיר מצמצמת את השיפוע בבולם הזעזועים האחורי כדי להביאו למצב אנכי יותר. פעולה זו מתבצעת באמצעות המחברים,
כדי לאפשר פעימה מלאה מבלי להגביל את הבוכנה. מאפייני המערכת יכולים להשתנות ע''י כיוון לחץ החנקן. פעולה זו, המתבצעת בד''כ בסדנא, הינה תהליך פשוט למדי הכולל בקבוק חנקן, צינורות ומכשירי מדידה. כשהמערכת מותאמת לרכבי מסע, יש למצוא מקום לציוד הנ''ל, לתיקונים או לבולם זעזועים.

נסיעה בעומס גבוה

המערכת השנייה מיועדת לרכבים הנושאים עומס הזהה ל או הגבוה מ-משקל הברוטו של הדיפנדר. בד''כ, המשקל הוא 3.5 טון בתוספת מתלי עומס גבוה, אך דרישות צבאיות מסוימות לרכבים הנושאים נשק מתאימות לפעילות במשקלים של עד 4.7 טון.
במשקלים אלה, הטיפול ברכב עלול להוות בעיה רצינית - במיוחד עם רכבים הנמצאים בשימוש ע''י חברות חשמל הנושאות משקל רב על הגג, כגון סולמות וציוד אחר.
חברות שירות ציבורי מעמיסות רכבים לעתים תכופות (במיוחד בדיפנדר 130S) מעבר למקסימום התיאורטי.

מערכת מתלי זעזועי האוויר של אספיר מחברת בין חנקן לבולמי זעזועים רגילים הפועלים על אויר או שמן בכל פינות הרכב. בחזית, בולם זעזועים אחד נע בתוך קפיץ הסליל באופן התואם לדיפנדר כאשר הבולם השני המותקן מקדימה, מחובר בתחתית ע''י מחבר מיוחד בצורת C וע''י מגדל המוכן לפי הזמנה בחלק העליון.
מאחור, שני בולמי הזעזועים מותקנים לפני הקפיצים התקניים, כאשר המחבר התחתי משלב מיגון גחון בלתי נפרד כדי להגן על ההתקנות המונמכות של בולם הזעזועים.
מערכת זו מסוגלת להנמיך את הרכב לשם צמצום מרכז הכבידה שלו, אך שמה לעצמה למטרה לשמר את ההיגוי כדי לתחזק יכולת שטח מלאה.

במבחן הבלעדי של ''עולם הלנדרובר'', טרבור האדסון וג'ון הית' מ-TBR  בחרו בשני דיפנדרים לקבלת הערכה במרכז חווית הלנדרוברים של צ'ילטרן במילטון קינס. ברכב הראשון, STATION WAGON  מסוג 110, שחורה, מדגם TD5, הותקנה ערכת שטח וברכב השני, מישראל, מדגם 300 TDI,

HARD TOP 110 עם 500,000 ק''מ, הותקנה מערכת בולמי אוויר לעומס גבוה.
רכב זה הועמס ב-1.2 טון של זבורית המכילה שרשראות כבדות ומביאה את משקל הרכב ליותר מ-3 טון. בשני הרכבים הותקנו צמיגים של קופר דיסקברר STT 265/75, כשב-STATION WAGON הותקנו ג'נטים מאלומיניום, וב-HARD TOP - גלגלי המתכת הכבדים של הלנדרובר.
 

סמטת ההיגוי

בדומה למרכזי חוויה אחרים, המרכז של צ'ילטרן מצויד בסדרה של מכשולים אשר מגוון רכבי הלנדרובר מפגינים את ביצועיהם מעליהם. צליחת המכשולים מציגה את ההיגוי המרשים של המתלים, החל מקפיצי האוויר העצמאיים של הדיסקברי 3, הריינג'רובר והריינג'רובר ספורט ועד לדיפנדר הכולל סרן עם קפיצים ספירליים.
מרכז החוויה של צ'ילטרן הלוה לנו באדיבות דיפנדר סטנדרטי כהשוואה לרכבי אספיר, וכך מצאנו עצמנו בדרך למכשולי ההיגוי הנקראים ''טביעות רגליו של פיל'' (elephant's footprints) בכדי לראות את ההבדלים.

בצורתו התקנית, הדיפנדר בד''כ עובר בקלות את מכשולי ההיגוי ומסתייע על ידי מערכת ה-ETC שלו השולטת בהצלבות הסרן כדי לשמר התקדמות.
הלנדרובר מתגאה במערכת קפיצי הסליל בעלי מהלך מתלה ארוך מאז שזו הוצגה בפעם הראשונה בריינג'רובר לפני כמעט 40 שנה, ועד ''אימוצה'' ע''י הלנדרובר סרייה 2 בשנת 1983. כדי להתקדם בתנאי שטח, יהיה זה חיוני לשמר כמה שיותר מגע עם הקרקע.
כשגלגל מתרומם מעל הקרקע, הוא מאבד לא רק את כוח המשיכה שלו אלא דורש גם פחות מומנט כוח )טורק=TORQUE) כדי לנהוג בו. פעולת הדיפרנציאל הפתוח – התקן סטנדרטי בדיפנדר – פירושה שכמות זו בלבד של מומנט הכוח משודרת דרך הסרן לגלגל עם אחיזה. דבר זה עלול להיות בלתי מספק בכדי להתגבר על כוח הסף  ((THRESHOLD TORQUE  הנדרש כדי להסיע את הרכב קדימה, כך שעלולים להיתקע.

בהמשך לחוויה זו, הרכב הזדקק לסדנא מוקדמת בכדי להתקין לו נעילת דיפרנציאל ARB.
כמות ההיגוי, במיוחד מאחור, הייתה מרשימה ביותר. בתנועה מקסימאלית, גובל המהלך נמתח כמיתר וראש הסליל יצא ממקומו. בצד השני, הגלגל נדחף לגמרי למעלה לתוך קימורו, והתנגש ב''גבה'' שהוכיחה עצמה כגמישה מספיק כדי להתמודד עם הפעולה.

כוח על המסלולים

על מסלולי צ'ילטרן, ההבדל בהשוואה לדיפנדר הסטנדרטי היה ראוי לציון. עם זאת, דגם ה-TD4 העדכני הינו 'מכונת שטח' מרשימה ביותר, אך הרכב של TBR עבר התאמת מנוע TD5 עם ערכת כיוון   STIENBAUER PBOX , שהגבירו את הביצועים ל-150 BHP בהשוואה ל-120 BHP של דגם ה-TD4. פעולת מומנט הכוח השתפרה ב-20 אחוז ל-360Nm, כמו ה-TD4.
הזריזות המשופרת בשילוב הכוח הנוסף, פירושם טיול מסביב למסלולים העזים של צ'ילטרן במהירות גבוהה מזו הרגילה באימונים.
דגם אספיר 110 עשה זאת ללא בעיות, למרות ערכת סוף המהלך ההידראולית (BUMP STOP) שעבדה ללא הפסקה. למרות שברכב מותקנים מושבים קדמיים שאינם סטנדרטיים, היה זה ברור כי רמות נוחות הנוסע היו גבוהות בהרבה מהרכב הרגיל באותה מהירות. זהו גורם חשוב ברכבי מסע, המשתתפים בנסיעות ארוכות בתכיפות. לכן, הימנעות מעייפות הנוסע נהיית לשיקול גדול.

שיפור נוסף שאפשר להבחין בו, היה הדיוק בניווט בתנאי שטח קשים. זהו גורם חשוב נוסף, משום שזה חיוני ביותר למקם את הגלגלים בכדי לדלג על חריצים ולהימנע ממכשולים.
למרות שהדיפנדר של אספיר (110 STATION WAGON) לא סחב את משקל ה-HARD TOP, הוא עדיין היה עמוס למדי. כמייצג רכב מסע, הדיפנדר צויד במנשא גג ובגגון, ונשא שני ג'ריקנים מלאים. אף על פי כן, הרכב העניק תחושת יציבות במהלך המבדק (למרות שימושו בהיגוי המלא). במהלך המבדק לא היו חבטות או מהלומות מטרידות, מה שנתן תוקף לאיכות המלאכה של אספיר.

מיועד להשאיר רושם

בשוק המוצף, מערכות המתלה החדשות של אספיר נועדו להשאיר רושם. ערכת השטח טמנה בחובה היגוי מדהים למרות השימוש בקפיצים רגילים והימנעות מתהליכי התקנה מסובכים. כמו כן, הערכה ניתנת לכוונון (אך לא ממושב הנהג).

הערכה תוכננה למשוך נהגי שטח רציניים, החל מנהגי שטח מיוער ועד לנהגי מרוצים, אך במיוחד מתאימה לאלה המשתתפים במסע של 'פעם בחיים'.
לערכה יכולת להתמודד עם משטחים משויפים (שבד''כ שוחקים מערכות מתלים סטנדרטיות במהירות) ומסלולים מחורצים בהם מס' מילימטרים של היגוי (שלא לומר אינצ'ים) עשויים לחולל שינוי כשממתינים לעזרה.

מערכת הקפיצים, יחד עם הטכנולוגיה המותאמת-קרבית תהווה יתרון לאלה הנוהגים בדיפנדר בעומסים הקרובים, או מעל המקסימום שלו.
בצבא, היחלצות מהירה מצרה יכולה להציל חיים, אך אם הרכב נחבל תוך כדי, הדבר עלול ליצור סיטואציה גרועה אף יותר. כאן, החוזק והעמידות של מוצר אספיר אכן טומנים בחובם שינוי משמעותי.

מנהלי צי רכב של חברות שירות ציבורי גם כן ייהנו מצמצום זמן ההשבתה בעקבות נזק לרכב ובהפחתת ההתרחשויות בהם רכב נתקע. שוב, במקרה של רכב שבבעלות חברת חשמל שבדרכה לתקן קווי חשמל שנפלו, מוצר אספיר יהווה את ההבדל בשחזור הכוח ללקוחות.

אנו מאמינים שבעתיד נראה הרבה יותר מערכות מתלים של אספיר. כמו כן, ישנו מגוון רחב של פריטי דיפנדר המיועדים לשימוש בשטח. אלה כוללים אריזת דיפרנציאל ומגנים למיכל הדלק, מדרגות צד ופגושים קדמיים להרכבת כננות. מוצרים זהים ניתנים לרכישה לכל שלוש הדורות של הדיסקברי.

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

26 באוגוסט 2009 ב 02:04

מרשים!