שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

ממדרשת שדה בוקר אל המכתש הפורח

מזג האוויר בנגב נהדר, אם קצת מזל אפשר אפילו לראות שטפונות, ואם אין מזל אפשר ''רק'' להנות מהמכתש הכי גדול בעולם, מדרך הבשמים העתיקה, מתצפיות מדהימות אל נחל צין

מזג האוויר בנגב נהדר, אם קצת מזל אפשר אפילו לראות שטפונות, ואם אין מזל אפשר ''רק'' להנות מהמכתש הכי גדול בעולם, מדרך הבשמים העתיקה, מתצפיות מדהימות אל נחל צין, ממעברים מסובכים במעלה זיק ומעלה רמון ומהמון פריחה. אל תעברו את החורף בלי לעבור במסלול הזה. זמן משוער: כשמונה שעות. תלוי במספר כלי הרכב ובדרגת המיומנות של הנהגים. דרגת הקושי: בינונית עד קשה עם מעברים קשים מאד במעלה זיק, וקשים בנחל חוה ובמעלה רמון. מגבלות צה''ל: מכתש רמון מוגדר כשמורה ואינו בעייתי. איזור רמת נפחא הנו שטח אימונים הכניסה מותרת אליו בשבתות, בחגים או בתיאום מראש. תחנת דלק אחרונה: 'דלק' דרומית למשאבי שדה ופז רמת חובב פתוחות 24 שעות ביממה כולל שבת. *רשימת נקודות ציון של הטיול ותרשים הטיול בסוף הכתבה

להורדת הקובץ לחץ כאן

נקודת ההתחלה:

נוסעים מבאר שבע דרומה עד לצומת משאבי שדה, שם שמאלה לצומת חלוקים. פונים ימינה לכיוון מצפה רמון. פוסחים על קיבוץ שדה בוקר ופונים שמאלה לכיוון מדרשת שדה בוקר וקבר בן גוריון. אחרי קילומטר מגיעים לכיכר מול שער הכניסה למדרשת שדה בוקר. פונים ימינה על פי השילוט לעין עבדת ויורדים בסרפנטינות אל נחל צין. 20 מטר אחרי שחוצים את הערוץ פונה דרך עפר שמאלה במקביל לנחל זו נקודת ההתחלה.(נקודה 1)

תיאור המסלול:

מנקודת ההתחלה (נקודה 1)ממשיכים עם הדרך במקביל לגדה הדרומית של ערוץ נחל צין. אחרי קילומטר מימיננו נפתח נחל דיבשון ובו מפל יפה היורד מממצוק הצינים. אחרי קילומטר וחצי (נקודה 2) חוצים את נחל צין. ממשיכים עם הדרך ונפגשים עם הדרך המסומנת בכחול (נקודה 4) פונים ימינה לכיוון ההר בצורת החרוט הבולט בסביבה (ההר נקרא קרן עקב) עד שמגיעים לפניה ימינה אל תוך נחל עקב.(נקודה 5) פונים ימינה דרומה אל נחל עקב. אחרי 1700 מטר השביל עוזב את ערוץ נחל עקב (נקודה 6) ומטפסים עם הדרך על הגדה הימנית. 600 מטר נוספים והגעתם לחניון. נא לא לרדת עם הג'יפים אל הערוץ ולהמשיך ברגל עוד 200 מטרים והגעתם למעיין היפה של עין עקב תחתון.

להורדת הקובץ לחץ כאן

תיאור המסלול:

עין עקב-

המים ראויים לשתיה אף שטעמם מר. במקום נביעה בכל ימות השנה שמספקת מים למפל היורד לברכה גדולה ויפה. המעיין מספק מים לחיות באיזור בינהם יעלים, שפני סלע ונמרים. אל תישנו בלילה צמוד למעיין. נחזור על עקבותינו ועקבות הג'יפים שלנו לנחל צין אל הצומת שבה פנינו לנחל עקב. (נקודה 8) הפעם נפנה ימינה בצומת לכיוון צפון מזרח. אחרי 1500 מטר מגיעים לצומת שבילים גדול. נעזוב את ערוץ הנחל ונפנה בדרך הימנית. (נקודה 9) נמשיך עם הדרך עד לחוות מכלים (נקודה 10) הנמצאת ליד צומת דרכים גדולה. הגענו אל ציר הנפט ואל תחילתה של הדרך הקשה לעבירות.

להורדת הקובץ לחץ כאן

עין עקב-

ציר הנפט-

בימיה הראשונים של המדינה חשש דוד בן גוריון שיווצר במחסור בנפט בישראל הקטנה והוא יזם אלטרנטיבה לתעלת סואץ. ב1956 נוסדה ''אפיקי נפט בע''מ''. חברה ממשלתית שתפקידה היה להעביר נפט מאילת לחיפה. החברה הניחה את קו צינור הנפט ממסוף הדלק באילת ועד באר שבע ומשם הועמס הדלק על הרכבת לבתי הזיקוק במפרץ חיפה. מאז זרמו מים בירקון ונפט בצינורות ונבנה מסוף דלק ונמל באשקלון משם שונע המטען במיכליות לבתי הזיקוק באשדוד וחיפה. בימים שבהם הוטמן הצינור לא הייתה מודעות לנושא ערכי הטבע כפי שהיום ולאורך הקו נסללה דרך ובהם מעלות ומורדות שמגרים כל ג'יפאי בינהם מעלה מחמל, מעלה גרפית ומעלה זיק שאתם עומדים לפניו. נמשיך עם הדרך. מימיננו מעיין עין זיק שבו חורשת צפצפות פרת נדירה שהוא עץ טרופי המופיע רק במקומות ספורים בישראל. נמשיך קדימה עד שנגיע למחסום ולפנינו מעלה זיק (נקודה 11) המעלה מטפס על המצוק ישר ללא עיקולים ובו שתי דרכים מקבילות. הדרך השמאלית חסומה. שימו לב אל תנסו לעולת את המעלה במהירות, חשוב לנעול את כל הדיפרנציאלים ברכב ולעלות במהירות נמוכה כשהרכב הראשון עם כננת. אחרי 100 מטר של טיפוס בדרך הימנית נתקלים במדרגה הראשונה. מומלץ לעלות אותה על צד שמאל ולבנות מדרגות מאבנים במקרה הצורך. רכב ללא נעילה צפוי להיתקע בגלל הצלבת הגלגלים. 50 מטרים נוספים ואתם פונים שמאלה אל הנתיב המקביל. הפניה מסוכנת בגלל שיפוע צד. אחרי שעליתם על הנתיב השמאלי אתם על הסוס וחציתם את אחד המעלות הקשים בנגב. ממשיכים על ציר הנפט וחוצים מחסום נוסף משמאל (שוב הזהרו בשיפוע הצד) עוד שני קילומטרים מראש המעלה והגעתם לצומת דרכים בראש מעלה נחש צמא (נקודה 14) פונים שמאלה. הדרך יורדת ומתעקלת עד שמגיעים לחניה עם תצפית יפה אל נחל צין והור ההר. נכנסים פנימה עם הג'יפים אל מאגורות נחש צמא.

להורדת הקובץ לחץ כאן

ציר הנפט-

מאגורות נחש צמא

הוקמו בזמן משבר הנפט אחרי מלחמת יום כיפור כדי לשמור על רזרבה של נפט למדינה. אבל כמו הרבה דברים אחרים המתכננים סמכו על גיאולוג שאמר שהסלע יחזיק את הנפט ויהיה בסדר. מילא את המאגורה הצפונית בנפט והוא נעלם. אטמו אותה שוב בחומר מונע חילחול ושוב הנפט נעלם. מסתבר שמאגורה יושבת על סדק גיאולוגי שיוצר חורים. אנחנו לא יודעים בדיוק למה הבדואים קוראים למקום מעלה נחש צמא אבל מה שבטוח הוא שאחרי שהנחש שתה כל כך הרבה נפט הוא כבר לא צמא.. חוזרים אל הצומת ופונים דרומה שמאלה דרומה. ממשיכים עוד 4700 מטר עם ציר הנפט שחוצה בקו ישר את הנגב עד שמגיעים לערוץ עמוק של נחל חווה. (נקודה 18) ממשיכים עם השביל המסומן בשחור עוד חמישה קילומטרים מתעלמים מהדרכים החוצות את ציר הנפט וממשיכים על פי הסימון עד שמגיעים לצומת דרכים עם שביל המסומן באדום(נקודה 21). השביל האדום פונה מזרחה לכיוון מעלה נוח שבו ניתן לרדת בנוחות אל מכתש רמון. אנחנו ממשיכים עם השביל השחור דרומה לכיוון מעלה מחמל. ממשיכים עוד קילומטר עד לצומת Y בה פונים ימינה אל מעלה מחמל. מי שיפנה שמאלה בכל זאת יגיע למיצד מחמל על דרך השמים הנבטית.

נקודות ציון:

670147 3413671 1 נקודת התחלה 671472 3413526 2 אחרי קילומטר וחצי חוצה נחל 671965 3413621 3 חוצה נחל 400מטר 672436 3413555 4 צומת שבילים פנה בימני 673263 3413171 5 צומת פנה ימינה בכחול 673290 3412189 6 השביל עוזב את הנחל 673146 3411300 7 673287 3413205 8 674375 3413900 9 צומת שביל ימני 676941 3411440 10 מיכלים 677524 3408770 11 תחילת מעלה שביל ימני 677586 3406937 12 677840 3406217 13 678923 3404498 14 צומת נחש צמא פנה שמאלה 679010 3404850 15 678949 3404498 16 681262 3402032 17 ממשיכים ישר 682019 3400870 18 חוצים את נחל חוה 682897 3400127 19 חוצים קו מתח 683304 3399845 20 ממשיכים עם השביל השחור 684565 3398147 21 צומת ממשיכים עם השחור ימינה 684498 3397233 22 פונים ימינה 684208 3396836 23 ראש מעלה מחמל 684381 3395841 24 684115 3389162 25 684094 3388966 26 פונים ימינה 681057 3386345 27 עולים על הכביש 678818 3387546 28 פונים לשביל השחור 677242 3386993 29 פונים שמאלה עם השחור 675899 3385993 31 צומת ממשיכים ישר עם השחור 671632 3383929 32 צומת ממשיכים ימינה עם השחור 666698 3383905 33 תחתית מעלה רמון 666686 3384904 34 667245 3388076 35

מעלה מחמל

אנחנו כאמור פנינו ימינה והמשכנו עוד 600 מטר עד לראש מעלה מחמל.(נקודה 22) מעלה מחמל נחשב לאחד מהאתגרים המפורסמים של הנגב בירידה חשוב לנסוע לאט ולעצור בהילוך הנמוך ביותר ברכב כשכל הנעילות סגורות. כמעט ואין רכבים שלא חוטפים מכה בגחון בזמן הירידה. ממשיכים עם הדרך הסלולה לכיוון דרום שבעה קילומטרים במקביל לדרך הבשמים עד לחניון בארות. שם ניתן להתרענן ולשטוף פנים. עוד מאתיים מטר דרומה והגעתם אל הצומת (נקודה 26)שבה פונים מערבה ונשפכים איתה אל הכביש החוצה את המכתש. אם נשאר לכם עוד שעתיים עד לחשכה אתם מוזמנים להמשיך במסלול אחרת כדאי לצאת על הכביש צפונה למצפה רמון והביתה. מהמפגש עם הכביש פונים צפון מערב עם הכביש שני קילומטר וחצי על הכביש עד לסימון והשילוט לשביל השחור שחוצה את המכתש לכיוון מפער ערוד.(נקודה 28) פונים בשביל מזרחה אחרי קילומטר ושבע מאות מטר פוגשים את נחל רמון הפורח. השביל השחור שאיתו ממשיכים פונה דרומה ונוסעים איתו בערוץ עוד 300 מטר. השביל יוצא מהערוץ ופונה שוב מזרחה ממשיכים איתו עוד קילומטר וחצי עד שמגיעים לצומת עם שביל המסומן באדום ומוביל לכיוון שן רמון (ההר השחור מדרום לנו). אנחנו לא עוזבים את המסלול השחור וממשיכים איתו עוד שישה קילומטר עד לצומת השבילים הבאהשוב עם שביל המסומן באדום ומוביל למפער פיטם ושוב אנחנו ממשיכים עם השביל השחור. השביל ממשיך עוד שישה וחצי קילומטר ומתקרב אל המצוק הצפוני של המכתש עד שמגיעים מתחת לגבעה בצבע חום כהה ומפגש עם שביל המסומן באדום ועולה למעלה זו תחילת העליה של מעלה רמון. (נקודה 32) פונים לשביל האדום ומטפסים. במעלה רמון שני מעברים טכניים שמצריכים נעילת דיפרנציאל או בניה טובה של השביל מומלץ שרכב עם נעילה יוביל את השיירה. מראש מעלה רמון תצפית נהדרת לכיוון המכתש. ממשיכים לכיוון הכביש על מישור הרוחות ובה''ד אחד שם סוף הטיול בשטח. בכביש פונים ימינה עוברים את בה''ד 1 ומי שרוצה לכיוון ת''א יפנה שמאלה. מי שרוצה לכיוון מצפה רמון ימינה. אתם והג'יפים עברתם יום מפרך אבל יפה וקרוב לודאי מלא חוויות. נקודות ציון, קובץ TWL להורדה למחשב ו/או ל- GPS ומפות של המסלול בעמוד הבא>>>

להורדת הקובץ לחץ כאן

מעלה מחמל

קובץ TWL של המסלול

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL של המסלול

החלק הצפוני של המסלול

החלק הצפוני של המסלולהחלק הצפוני של המסלול

החלק הדרומי של המסלול

החלק הדרומי של המסלולהחלק הדרומי של המסלול

להתראות בשטח....

תגובות

2 תגובות

1

MoshikoBY

09 ביולי 2013 ב 14:49

מסלול הטיול?

2

Ogash Ofer

09 ביולי 2013 ב 18:58

מסלול הטיול?

MoshikoBY כתב/ה:
""
מסלול הטיול בקובץ TWL מופיע בדף 2 של מסלול הטיול. שימו לב שמתקלה, שלא הצלחנו לסדר (בכל זאת כתבה משנת 2001), תחת כל פסקה עם תמונה מופיע ''הורד קובץ'' אבל רק בדף 2 בפסקה הייעודית קיים הקובץ להורדה.