שטח 4X4 > כתבות > טכני

הדיסקו חוגג 20

20 עובדות על הלנד רובר דיסקברי, החוגג בימים אלה 20 שנות קיום

ספטמבר 1989, תערוכת הרכב בפרנקפורט: חברת רובר חושפת רכב שטח חדש – הלנד רובר דיסקברי. בנובמבר של אותה שנה, הדיסקברי כבר עמד באולמות התצוגה של סוכנויות הרכב ברחבי העולם. כך החלה סגה מפוארת של רכב מופלא, שרבים אוהבים לשנוא אותו וגם אלה  שאוהבים, ויש גם הרבה כאלה, אינם יכולים להתגבר על הצורך להוריד לו 'כפה' קטנה מדי פעם. ומי שמכיר את הדיסקברי, שזכה לכינוי החיבה 'דיסקו', יודע למה. אך אלה וגם אלה, אינם יכולים להתכחש ליכולותיו
לרגל יום ההולדת ה-20, הנה 20 עובדות על רכב השטח ששימש גם את הנסיך פיליפ, בתפקידו כשומר היערות בפארק וינזדור.

דיסקו מקורי מ-89, שלוש דלתות עם קישוט גרפי על הדופן

דיסקו מקורי מ-89, שלוש דלתות עם קישוט גרפי על הדופןדיסקו מקורי מ-89, שלוש דלתות עם קישוט גרפי על הדופן

  1. עבודת התכנון החלה בשנת 1986 ודגם הייצור היה מוכן כאמור כבר ב-1989 – זמן שיא לתכנון רכב, שהושג בעיקר עקב השימוש במכללים המכניים של הריינג' רובר. גם מכללים אחרים של רובר מצאו את דרכם לדיסקברים הראשונים, כמו יחידות הפנסים מלפנים ומאחור. 
  2. כל התכנון של הדיסקברי נעשה על תוכנת קאד, כולל עיצוב הפנים, לראשונה בתולדות לנד רובר. בשלב התכנון נקרא הרכב ''פרויקט ג'יי'' (Jay – עורבני, מטעמי סודיות, כל דגם של החברה זכה בשלבי הפיתוח לכינוי הלקוח מעולם החי).
  3. הדיסקו בא למלא את הפער בין הלנד רובר (שקיבל אחר כך את השם דיפנדר) שהיה כלי עבודה קשוח וספרטני, לבין הריינג' היוקרתי שתג המחיר שלו היה בשמיים.  
  4. מאז הגעתו לעולם, היו לדיסקו 4 דורות: הראשון מ-1989 עד 1998 (עם מתיחת פנים רצינית ב-1994), ממנו יותרו כ-392 אלף יחידות; השני מ-1999 עד 2004, כ-270 אלף יחידות; השלישי מ-2005 ועד 2009 – כ-220 אלף יחידות; הדור הרביעי הגיע לשוק ממש לאחרונה.

דיסקו 96 מוכן לקרב

דיסקו 96 מוכן לקרבדיסקו 96 מוכן לקרב

  1. בשנתו הראשונה, יוצר הדיסקו רק כדגם עם שלוש דלתות. דגם חמש דלתות יוצר החל מ-1990. שני הדגמים היו זהים לחלוטין במידותיהם. דגם השלוש דלתות היה ייחודי לדור הראשון. בישראל, זכינו לראות אותו רק בשנת המודל 1997.
  2. בין השנים 1994 ל-1996 נמכר הדיסקו ביפאן כהונדה קרוסרואד (Crossroad), ללא כל שינוי מלבד החלפת הסמל. זה נעשה במסגרת שיתופי פעולה שהיו לרובר עם הונדה. בשנים אלה היתה החברה בבעלות ב.מ.וו, בעלות שהחלה ב-1994 והסתיימה בשנת 2000.
  3. דגם השלוש דלתות היה בסיס לבניית רכב מסחרי שחלקו האחורי נטול חלונות. גם בדורות הבאים היו דגמים מסחריים (שיש להם ביקוש בבריטניה בגלל ענייני מיסוי), אך בהם החלונות האחוריים פשוט נאטמו.
  4. הדור הראשון היה מצוייד במנועי בנזין V-8 בנפח 3.5 ליטר ובמנועי דיזל TDI 200 (לכתבה על מנוע ה-3.5 ליטר). היתה גם אופציה של מנוע בנזין עם ארבע בוכנות, בנפח 2.0 ליטר, גם כאן בגלל תקנות מס שהיו אז בבריטניה ובמדינות אחרות באירופה. כשתקנות אלו בוטלו, המנוע הזה נעלם מההיצע.

דיסקו 98 של משמר הגבול הגרמני

דיסקו 98 של משמר הגבול הגרמנידיסקו 98 של משמר הגבול הגרמני

  1. הגג המוגבה מאחור, עם שני החלונות המותקנים בו, הפך לסמל של הדיסקו. ההגבהה נעשתה כדי לאפשר מרווח ראש סביר ליושבים בכסאות 6 ו-7. הצללית הזאת נשמרה גם בדורות הבאים, למרות שכבר לא היה צורך אמיתי להגביה את הגג.
  2. קישוטים גרפיים על צד הרכב, שהיו אז שיא האופנתיות, הבדילו את הדגמים הראשונים מאלה שבאו אחריהם. הקישוטים האלה נעלמו מדפנות הדיסקו משנת 1994 ואילך.
  3. אחת האופציות הנחמדות שהוצעה בדגמים הראשונים היתה תיק גב בצבע הריפוד הפנימי, שהותקן על הקונסולה המרכזית. אפשר היה לנתק את התיק ולקחת אותו לכל מקום. היום, התיקים האלה הם פריטי אספנות נחשקים.
  4. חברת לנד רובר זכתה לחשיפה תקשורתית רבה בזכות תחרויות הקאמל טרופי (Camel Trophy)שנערכו בשנות ה-90. דגמי ספיישל של הדיסקו, הצבועים בצהוב המיוחד של התחרות ומזוודים ביד רחבה, נמכרו במספר מדינות.

דיסקו 94 בתלבושת הקמאל טרופי

דיסקו 94 בתלבושת הקמאל טרופידיסקו 94 בתלבושת הקמאל טרופי

  1. שני הדורות הראשונים היו מצוידים בסרנים חיים ובקפיצי סליל, עם שלדת סולם ומרכב נפרד. ברמת הגימור הגבוהה של הדור השני, כבר היו מתלי אוויר מתכוונים מעצמם בסרן האחורי. שני הדורות הבאים נבנו כמרכב אחוד וזכו למתלה נפרד בכל גלגל, עם מתלי אוויר מבוקרי מחשב, מה שמאפשר לשנות את גובה הרכב מהקרקע לפני תנאי השטח ומהירות הנסיעה.
  2.  הרכב הארוך ביותר בדור הראשון היה גירסת אמבולנס, שנבנה על שלדה עם בסיס גלגלים של 116 אינץ'. בסיס הגלגלים של הדגם הרגיל היה 100 אינץ' בלבד.
  3. הדיסקו על כל דורותיו צויד במערכת הנעה 4X4 קבועה. בדור הראשון היתה אפשרות לנעילת הדיפרנציאל המרכזי, אבל בדור השני – למרות שמבחינה מכנית עדיין אפשר היה לנעול את הדיפרנציאל – לא הותקנה הידית לכך. מי שרוצה, יכול לרדת מתחת לרכב עם ג'בקה, ולנעול אותו. האפשרות לנעול את הדיפרנציאל המרכזי בוטלה לחלוטין בשנת  2001.
  4. בשלב הניסויים נשלחו 75 דיסקו דור שלישי למדינות שונות בעולם, כדי לבדוק כיצד הוא שורד בתנאים אקלימיים קיצוניים: ממינוס 30 ועד חמישים מעלות  צלזיוס.

דיסקו 3

דיסקו 3דיסקו 3

  1. בחגיגות ה-60 ללנד רובר, נתרמו 60 דיסקואים לצלב האדום.
  2. הלנד רובר ה-4 מיליון שירד מפסי הייצור של החברה היה דיסקו 3, וזה קרה בשמיני במאי, 2007. הרכב הספציפי הזה נתרם לעמותת Born Free, שנתמכת על ידי החברה. אגב העמותה, שמטרתה הגנה על בעלי חיים, הוקמה על ידי שני שחקני קולנוע, וירג'יניה מק'קנה (Virginia McKenna) ובעלה ביל טרוולס (Bill Travers), ששיחקו בסרט ששמו כשם העמותה, בשנת 1966.
  3. מנוע הדיזל המותקן בדיסקו 3, V6 בנפח 2.7 ליטר, פותח על ידי פיג'ו.
  4. בניגוד למה שחושבים רבים, מנוע ה-TD5 שמותקן בדיסקו 2 לא פותח על ידי ב.מ.וו. זהו מנוע שנלקח ממכוניות הנוסעים של רובר והותאם לרכב השטח.

דיסקו 4

דיסקו 4דיסקו 4

קישורים

דיסקברי 1 במבחן דרכים מול דיסקברי 3
קישור:  דיסקברי 3 מול דיסקברי TDI במבחן של ראש הממשלה
   
מבחן דרכים השוואתי עם דיסקו 3 
קישור:  דיסקברי 3 מול מיצובישי פאג'רו דקאר לימיטד מול טויוטה לנדקרוזר
   
מבחן דרכים השוואתי עם דיסקו 3
קישור: פולקסוואגן טוארג מול לנד רובר דיסקברי
  
מבחן השוואתי עם דיסקו 2
קישור: לנד רובר דיסקברי מול מיצובישי פאג'רו    חדש ומשוכלל - לנד רובר דיסקברי 4
קישור: לנד רובר דיסקברי 4

תגובות

1 תגובות

1

גלעד4X4

23 בנובמבר 2009 ב 09:21

זה לא משנה איזה לנדרובר

זה לא משנה איזה לנדרובר העיקר שיהיה לנדרובר
רכב השטח האולטימטיבי ובגירסאות החדשות של דיסקו 3 ודיסקו 4 גם רכב כביש מדהים