שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

גבעות עירא וענים

במפה - הרי עירא וענים. שתי שלוחות ארוכות מקבילות ושוממות המזמינות את הג'יפאי לטיול של 30 ק"מ בעבירות בינונית בתא שטח התחום מצפון על ידי גדר ההפרדה ממערב כביש 316 המטפס ליער יתיר, מדרום כביש 31 וממזרח תל ערד והר עמשא.

אבני דרך, עבירות, שטחי אש, שמורות טבע

אבני דרך: צומת שני, תל ישוע, הרי ענים, הר אביסף, יער יתיר, הרי עירא
המסלול בעבירות בינונית וכמעט אינו דורש שימוש בהילוך כוח. עם זאת מומלץ לצאת למסלול רק עם רכבים עם הילוך כוח על מנת לא לגרום לנזק לגיר האוטומט. בזמנים גשומים יש להיזהר מהחלקה על אדמת הלס ומסחיפה בערוצים הזורמים.
מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ.
מסלול הטיול אינו עובר בתוך שמורות טבע מוכרזות אבל יש לשמור על הנוף הייחודי לטובת שנים רבות של טיולים בשטח.
השטח מסומן כשטח אש של צה''ל ואסור לתנועה באמצע השבוע (למרות שכפי הנראה אינו פעיל בשל נוכחות בדואית לכל אורכו).

אבני דרך, עבירות, שטחי אש, שמורות טבע

שיטת הניווט:

הניווט בחלקו על שבילים מסומנים בשטח (אבל לא תמיד הסימון נראה לעין) או על שבילים הנראים בבירור בקרקע. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

שיטת הניווט:

תחילת המסלול

בצומת שני שעל כביש 31 (בין צומת שוקת ממערב לצומת יער ערד ממזרח) בפניה צפונה לכביש 316 לכיוון סוסיא ויתיר.
נ.צ. 1 – צומת שני

תחילת המסלול

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים צפונה על כביש האספלט המשובש לכיוון יתיר.
1.4 ק''מ פנייה ימינה לשביל עפר רחב (משמאל רואים את אחד המסגדים של העיירה הבדואית – חורה).
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל ונוסעים מזרחה על השביל הראשי.
0.4 ק''מ חוצים מעבר מים מעל ערוץ נחל צר.
0.8 ק''מ (מצטבר) חוצים ערוץ נחל ולאחריו השביל מתעקל ימינה, שמאלה ושוב חזק שמאלה לשביל הראשי העוקף את הגבעה המיושבת שמימין.
1.5 ק''מ (מצטבר) מעבר מים מעל ערוץ הנחל.
2.3 ק''מ (מצטבר) צומת V כשמשמאל מבנים של בדואים.
נ.צ. 3 – צומת V

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ויורדים לתוך הערוץ, לאחר 50 מטרים ובתוך הערוץ צומת T בו פונים שמאלה עם כיוון הזרימה של הערוץ והשביל.
0.2 ק''מ השביל חוצה את הערוץ ומטפס לגדה המזרחית (בערוץ שמשמאל בוסתן זיתים).
0.5 ק''מ (מצטבר) השביל מטפס לקו הרכס ומגיע לצומת שבילים.
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון דרום – מזרח ונוסעים בעליה על קו הרכס.
0.6 ק''מ צומת V בו פונים ימינה ולמעלה.
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת על האוכף.
נ.צ. 5 – צומת באוכף

מאפסים מד אוץ

הכנות למסלול:

ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה
מפת סימון שבילים – מפה מספר 12 (דרום השפלה ושולי הר חברון)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח

הכנות למסלול:

ברוכים הבאים למערב (הדרום) הפרוע של מדינת ישראל

כ-80 אלף בדואים חיים בנגב, רובם בכפרים לא מוכרים. כלומר לא מחוברים לרשת החשמל לא מחוברים לרשת המים, ללא שירותים עירוניים ולא פחות חשוב במבנים ארעיים, לא חוקיים היושבים/פולשים על אדמות מדינה.
הסיפור הוא פשוט – מדינת ישראל הזניחה לאורך השנים את אכיפת החוק באזור ואת הטיפול החברתי בבדואים. הם מצידם עשו כראות עיניהם בשיטה ש- ''כל דאלים גבר'' מבלי להתייחס כלל לרכוש המדינה ולחוקיה. חלק חשוב מפרנסתם מתבסס על גניבות מכל הבא ליד והשתלטות על שטחי מדינה לטובת מרעה ומגורים. עם השנים נוצר מצב בו אין דין ואין דיין וכל ניסיון לכפות את החוק הופך למאבק המחייב כוחות שיטור גדולים מבלי שרואים תוצאות בשטח ובקיצור – אנרכיה בצפון הנגב.

הרי עירא והרי ענים הם החלק הצפוני בנגב בו יושבת ''הפזורה הבדואית''.
מצפון לאזור זה נטעה קק''ל את יער יתיר – היער הגדול בישראל הקובע עובדה בשטח ומונע התיישבות בתוכו ומצפון לו עובר החלק הדרומי של גדר ההפרדה (על בסיס דרך הפטרולים הישנה של הקו הירוק).

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המתעקל לכיוון דרום – מזרח.
0.5 ק''מ צומת שבילים.
נ.צ. 6 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים פנייה חדה ימינה ויורדים לתוך הערוץ.
0.1 ק''מ השביל חוצה את ערוץ הלס המצוקי.
0.3 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה וחוצים ערוץ נוסף לאחריו צומת T.
נ.צ. 7 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון דרום – מערב.
0.1 ק''מ חוצים ערוץ ומגיעים לצומת T בו פונים שמאלה ונוסעים דרומה על שלוחה כשמשמאל מלווה אותנו ערוץ לס מצוקי.
0.6 ק''מ (מצטבר) השביל מתעקל ימינה.
0.7 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה ערוץ רדוד ומתעקל שמאלה ודרומה.
0.8 ק''מ (מצטבר) חוצים ערוץ ומגיעים לצומת עם השביל המסומן בשחור (הסימון לא ברור בשטח).
נ.צ 8 – צומת עם שביל שחור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה והשביל הופך להיות ברור יותר.
0.2 ק''מ צומת לא ברור בו פונים שמאלה ומטפסים לגבעה עם הסימון שבילים השחור (לא נראה ברור).
0.5 ק''מ (מצטבר) צומת בו משלבים להילוך LOW וממשיכים ישר וימינה בטיפוס לכיפה שמול (שימו לב כי בקצה הטיפוס מערה ומצוק קטן לימין השביל).
0.7 ק''מ (מצטבר) על הכיפה.
תצפית מדהימה לתל ישוע ולכביש – אפשר לדומם, לנעול את הרכב ולטייל ברגל לכיוון חרבת סועה שמימין.
יורדים מטה בחזרה על השביל בו טיפסנו.
0.9 ק''מ (מצטבר) בחזרה בצומת למרגלות הכיפה.
נ.צ. 9 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון האוכף שבין תל ישוע לכיפה עליה טיפסנו עם הרכב.
0.1 ק''מ פנייה חדה ימינה לכיוון האוכף.
0.3 ק''מ (מצטבר) אוכף עם בורות מים החפורים בסלע הלבן (שווה לדומם, לנעול ולטייל בין הבורות).
ממשיכים מזרחה על השביל לכיוון המבנים של הבדואים.
0.6 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה וצפונה למרגלות תל ישוע.
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת T.
נ.צ. 10 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה לשביל המסומן בשחור.
0.2 ק''מ השביל צומת בו פונים ימינה לכיוון הגבעה.
0.8 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה באוכף.
1.2 ק''מ (מצטבר) השביל פונה ימינה, לפני האוכף, לכיוון טיפוס הגבעה.
נ.צ. 11 – תחילת הטיפוס

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

משלבים להילוך LOW ומטפסים את הגבעה.
השביל ''רץ'' מהר על קו הרכס המדהים של הרי ענים.
2.2 ק''מ השביל מגיע לפסגת (נ.ג.) 604 ועליו רוג'ום (גל אבנים) גדול.
2.7 ק''מ (מצטבר) צומת בו השביל הראשי, המסומן בשחור, מתעקל ימינה ולמטה,
נוסעים לצד שביל כבוש מצד שמאל ושתי שלדות רכב לאימוני הצבא מצד ימין.
3.2 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים מחומשת בלב אוכף רחב.
נ.צ. 12 – צומת מחומשת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים מזרחה – ישר וימינה לשביל הפחות טוב והיחיד בצומת המטפס מעלה (למעט השביל ממנו ירדנו לצומת).
0.2 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה לכיוון נקודת גובה 606.
1.5 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע לפסגת הר אביסף, 640 מטרים. ממול יער יתיר שמצפון בולט בלב היער מגדל התצפית של בית היערן של קק''ל ואליו מטפס כביש 316. ממזרח רואים את שיא הגובה של הר מחילות (680 מטרים) בקצה הצפוני של רכס הרי עירא.
נ.צ. 13 – הר אביסף

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים צפון מזרחה על השביל המסומן בשחור.
0.9 ק''מ על הכיפה פונים ימינה.
1.1 ק''מ (מצטבר) על הכיפה פונים שמאלה – מזרחה בכיוון הירידה.
1.4 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים באוכף.
נ.צ. 14 – אוכף

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וישר על השביל המסומן בשחור.
0.3 ק''מ צומת מחומשת בו פונים חזק ימינה לשביל השחור.
נוסעים צפונה על השביל הטוב ביותר בשטח (מסומן בשחור).
2.6 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת המפגש עם השביל הכבוש לבן (ומסומן באדום) הנמצא בקצה של יער יתיר.
נ.צ. 15 – מפגש שחור - אדום

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל הכבוש שמסומן באדום – כל האזור של פאתי יער יתיר מאפשר לעצור לפיקניק. יש להביא שולחן וכסאות מהבית או להשתמש בסלעים שבין העצים.
1.2 ק''מ השביל חוצה מעל הגשר של נחל ענים ופונה ימינה עם השביל הכבוש.
2.2 ק''מ (מצטבר) צומת עם השביל המסומן כחול המתחבר מימין.
נ.צ. 16 – צומת אדום - כחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בכחול.
במזלג שבילים ממשיכים על השביל המרכזי המטפס למעלה.
0.1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל הכחול.
0.4 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה עם השביל הכחול – הוא השביל המרכזי המטפס מעלה.
1.6 ק''מ (מצטבר) על הכיפה - ממשיכים דרומה, משמאל קצה המחצבה של הר מחילות.
2.2 ק''מ (מצטבר) צומת T על הכיפה.
נ.צ. 17 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ב-T עם השביל המסומן בכחול.
0.9 ק''מ צומת על כיפת נקודת גובה 642.
נ.צ. 18 – נ.ג. 642

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל הכחול הנוסע על קו הרכס.
2 ק''מ מגיעים לכיפה.
נ.צ. 19 – כיפה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל שתחילתו לא ברורה אך המשכו נראה טוב מהכיפה.
1.2 ק''מ צומת לא ברור הנמצא לפני שיא הגובה (על שיא הגובה מבני פח של בדואים).
נ.צ. 20 – צומת לא ברור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה, יורדים לאוכף עולים על השביל הברור שנוסע דרומה על קו הרכס ובירידה לכיוון הכביש הראשי (כביש 31 – ערד – צומת שוקת).
1.1 ק''מ חוצים את שביל קו המים של מקורות (ליד השיבר המגודר) ופונים שמאלה וימינה.
1.2 ק''מ (מצטבר) כביש 31.
נ.צ. 21 – כביש 31

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן כ-30 ק''מ נסיעה

איך נוסעים הביתה?
ימינה על הכביש לכיוון צומת שוקת – באר שבע ותל אביב.
שמאלה לכיוון ערד וים המלח.

סוף מסלול - עד כאן כ-30 ק''מ נסיעה

רשימת נקודות הציון ברשת ישראל הישנה

נ.צ.
צפוניות
מזרחיות
תיאור
1
1076210
144305
צומת שני
2
1077393
145071
ירידה מהכביש
3
1077297
147250
צומת V
4
1077707
147143
צומת שבילים
5
1077110
147519
צומת באוכף
6
1076845
147906
צומת שבילים
7
1076639
147969
צומת T
8
1075883
148132
צומת עם שביל שחור
9
1075888
148764
צומת שבילים
10
1076106
149271
צומת T
11
1077055
149776
תחילת הטיפוס
12
1078367
151774
צומת מחומשת
13
1079184
152785
הר אביסף
14
1080051
153713
אוכף
15
1081737
154379
מפגש שחור - אדום
16
1080060
155320
צומת אדום - כחול
17
1078554
154091
צומת T
18
1077937
153602
נ.ג. 642
19
1076858
152289
כיפה
20
1075764
152622
צומת לא ברור
21
1074729
152487
כביש 31

קובץ נקודות ציון TWL

הקואורדינאטותNAVIGUIDE. המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ נקודות ציון TWL

מפה בקנה מידה 1/250,000 של המסלול:

מפה בקנה מידה 1/250,000 של המסלול:מפה בקנה מידה 1/250,000 של המסלול:

תגובות

9 תגובות

1

ilan4x4

05 בדצמבר 2009 ב 08:49

סושי ?

זה מה שאתה אוכל סושי?

2

אורח/ת

13 בדצמבר 2009 ב 16:04

יופי של תמונות כפרה ואחלה מסלול

נהניתי מהכתבה ומהתמונות
בברכה שימי וחנוכה שמח

3

baruchperl

22 בדצמבר 2009 ב 18:26

שטח אש

לפחות עד לפני כמה חודשים היה שטח אש די פעיל - חובה לתאם מול מתא"ם רלבנטי - לא בטוח אם זה דרום או פקמ"ז

4

חנן ב

03 בינואר 2010 ב 20:37

מסלול נחמד ליום אחד תודה נהננו

5

avichaigr

11 באפריל 2015 ב 20:42

מסלול שבת בגבעות ענים וגבעות עירא

אני רוצה לשתף אתכם במסלול לשבת לגבעות ענים ועירא שבנגב.
המסלול מתחיל בסמוך לעיירה הבדואית  חורה על כביש 31, עובר על רכסי גבעות ענים עד יער יתיר ומשם בחזרה על רכסי גבעות עירא לכביש 31.
ניתן כמובן לעשות את המסלולים בסדר הפוך או כא בנפרד.
המסלול בעבירות קלה לרכבים קשוחים עולה על הרכסים.
רוב האדמה היא טרשית ופה ושם יש גם דרדרת.
בנסיעה פוגשים עדרים צאן רבים וגמלים של בדואים הגרים בסביבה.
ניתן גם לפגוש חיי בר כמו עופות דורסים המרחפים מעל וצבאים הרצים בשטח. חוויה נחמדה ומרעננת.
אביחי  

6

avichaigr

11 באפריל 2015 ב 20:50

מסלול טיול - גבעות עירא וענים

מסלול נחמד מאד

7

momo_momo

15 ביוני 2015 ב 21:34

יתאים לליל ירח ?

עופר , מודה לך על התגובות המהירות והענייניות ...
והנה אני מנסה שוב .. :-)

האם המסלול הזה יתאים לליל ירח ?
אני רוצה לחבר אותו למסלול שיגיע עד ערד ומערד דרך הר קינה על השביל הכחול עד מעלה
יאיר ( ירידה שלו בזריחה ..) , אשמח לשמוע מה דעתך ..

8

Ogash Ofer

16 ביוני 2015 ב 10:46

יתאים לליל ירח ?

momo_momo כתב/ה:
"עופר , מודה לך על התגובות המהירות והענייניות ...
והנה אני מנסה שוב .. :-)

האם המסלול הזה יתאים לליל ירח ?
אני רוצה לחבר אותו למסלול שיגיע עד ערד ומערד דרך הר קינה על השביל הכחול עד מעלה
יאיר ( ירידה שלו בזריחה ..) , אשמח לשמוע מה דעתך .."
מתאים בהחלט! אני אוהב מאוד לטייל שם בלילה - בטח בליל ירח. שים לב שמדובר בשטח אש פעיל ולכן אפשרי רק בסופי שבוע. וכמובן שיש להיות זהירים ולשמור על השביל בשל הסיפועים והמצוקונים הקטנים.

9

Ogash Ofer

16 ביוני 2015 ב 10:47

סושי ?

ilan4x4 כתב/ה:
"זה מה שאתה אוכל סושי?"
באיחור של איזה 6 שנים אני רואה את התגובה שלך! חיובי - אכלתי סושי - וזה טעים מאוד!! אזמין אותך לארוחה שכזו...