חברה קנדית המייצרת בין היתר טרקטורונים, ששינתה את שמה לפני שנים מספר לקאן-אם
מאת: אתר השטח הישראלי
28/07/00
אבל הרעיון שהעסיק אותו ביותר היה בניית כלי רכב ממונע שאיתו אפשר יהיה לנסוע בשלג. באזור מגוריו, החורפים היו קשים והתנועה התאפשרה רק באמצעות מזחלות רתומות לסוסים או לכלבים. וכך, בגיל 15, בחופשת חג המולד מבית ספרו, הסתגר בסדנה של אביו ואחרי כמה ימים הפתיע את המשפחה כשהגיח משם רכוב על מזחלת מונעת במדחף, שמחובר למנוע שנלקח מפורד מודל T.
האב, שהבין שהדחף של בנו אינו ניתן לעצירה, הסכים שיעבור ללמוד לימודי חול, שכללו בין היתר מכניקה וחשמל. בומברדייה לא הסתפק בלימודים הרגילים, וחרש כל חומר שיכול היה להשיג בענייני מכונאות. הוא גם לימד את עצמו אנגלית (בקוויבק מדברים צרפתית) כדי שיוכל לקרוא חומרים שהגיעו מארה''ב.
בגיל 19 חזר לעיירת הולדתו ופתח בה מוסך ותחנת תדלוק. בשנים הבאות המשיך לעשות ניסיונות לבניית כלי רכב לתנועה בשלג. הניסיונות התעצמו לאחר ששיכל את בנו הפעוט, שחלה ואי אפשר היה להביא אותו בזמן לבית החולים משום שהדרכים היו מכוסות בשלג. בשנת 1937, נשאו המאמצים פרי. המכונה שבומברדייה בנה, ה-B7, היתה בעצם חתול שלג, עם יכולת נשיאה של שבעה אנשים. המרכב נבנה מעץ, מאחור היו שני חצאי זחל ומלפנים נעשה ההיגוי באמצעות שני מגלשים. היתה אפשרות להחליף אותם בגלגלים, ולנוע עם הכלי על הכבישים גם בקיץ.
באותן שנים, ממשלת קנדה לא פינתה את השלג מהדרכים, והכלי של בומברדייה זכה להצלחה רבה. ב-1942 הקים חברה שנשאה את שמו והחל לייצר כלי חדש, B12. אך הצטרפותה של קנדה ללחימה במלחמת העולם השנייה עצרה את המכירות. הממשל הוציא תקנה, שכל מי שרוצה לרכוש חתול שלג חייב להוכיח שהכלי הוא הכרחי עבורו. כאן הוכיח בומברדייה את הגמישות המחשבתית והיצירתית שליוותה אותו כל חייו: הוא הציע את שרותיו לצבא והחל לייצר כלי רכב עבורו.
בתום המלחמה חזר בומברדייה לייצר חתולי שלג לשוק האזרחי אך עד מהרה ניצב בפני משבר חדש: בקנדה החלו בפינוי השלג מהכבישים. כדי לשרוד, הוא החל לייצר מפלסות שלג וכלים לעבודה במכרות, באתרי קידוח וביערות. במקביל, המשיך לפתח את חתולי השלג שלו. בתחילת שנות ה-50 צייד אותם בגוף ממתכת, החלונות העגולים הוחלפו בחלונות גדולים יותר, ובחתולים הותקן מנוע שש בוכנות מתוצרת דודג, שהוחלף מאוחר יותר במנועי V-8.
הייצור של החתולים האלה נמשך עמוק לתוך שנות ה-70, אבל בומברדייה כבר היה עסוק ברעיונות חדשים: הוא רצה לייצר כלי קטן וקל, לאדם אחד או שניים. ב-1959 הצליח גם בכך: אופנוע השלג הראשון מתוצרת המפעל שלו יצא לשוק, נושא את השם ''סקי-דו'' (Ski-Doo). האגדה מספרת, כי השם המקורי היה אמור להיות ''סקי-דוג'' (Ski-Dog), אך האמן שצייר את השם טעה באות אחת, טעות שהפכה לאחד המותגים החזקים ביותר בתחום אופנועי השלג.
ג'וזף-ארמנד בומברדייה הלך לעולמו בשנת 1964, לאחר מאבק במחלת הסרטן, אך בניו וחתניו המשיכו לפתח את האימפריה שלו, המתפרשת היום לתעשיית המטוסים והרכבות, עוסקת גם בבנקאות ובייצור ציוד צבאי. באמצע שנות ה-70 החלו לייצר שם גם אופנועי ים, אחר כך טרקטורונים, ועשו אפילו גיחה קצרה לתחום אופנועי השטח.
באמצע שנות ה-2000 רכשו בני המשפחה מהתאגיד שלהם את החלק העוסק בייצור רכבי פנאי ושינו את שם החברה לקאן-אם (Can-Am), שם ששימש אותם בעת שייצרו את אופנועי השטח. אחד הכלים המיוחדים ביותר שמייצרת קאן-אם הוא הספיידר, כלי בעל שלושה גלגלים, שניים מלפנים ואחד מאחור, שהוא גם הגלגל המניע. הספיידר מצויד במערכת לבקרת יציבות, ב-ABS ובעוד שלל מערכות אלקטרוניות.
0 תגובות
תגובות