אפשר לנסוע לאילת ישר ועל כביש הערבה, לנסות שלא להירדם משיעמום. לחילופין, אפשר לנצל את הנסיעה הארוכה דרומה כדי לטייל בשטח הפחות מתויר של מדינת ישראל. זהו מסלול קצר של כ-40 ק"מ וכ-5 שעות של נסיעה, והוא ייקח אתכם לבאר מים בלב המדבר השומם, לנחלים בהם הזמן עצר מלכת ולתצפית על מכתש שחציו נשבר וזז 100 ק"מ צפונה.
מאת: Ofer Ogash
01/01/10
אבני דרך: שיזפון, צוקי עובדה, נחל שחורת, באר מלחן, נחל מתק, הר ברך, חצי מכתש תמנע מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ.
המסלול בעבירות בינונית וכמעט אינו דורש שימוש בהילוך כוח. עם זאת על מנת לטפס מנחל מתק נדרש הילוך כוח. אם יוצאים לטיול עם ג'יפון (ללא הילוך כוח) חובה לצאת גם עם ג'יפ נוסף עם הילוך כוח וציוד גרירה מתאים.
מסלול הטיול עובר בתוך שמורות טבע מוכרזות ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים. אין לזרוק זבל בשטח, גם לא זבל אורגני, מחשש לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף הייחודי למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אין מגבלה של שטחי אש של צה''ל.
הניווט על שבילים מסומנים בשטח ונראים בבירור בקרקע. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה
מפת סימון שבילים – מפה מספר 20 (אילת)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח
בצומת שיזפון שעל כביש 40 (בקטע של צומת ציחור – צומת קטורה) פונים מערבה לכביש מספר 12 עם השילוט לכיוון אילת ושדה התעופה עובדה.
5 ק''מ חולפים על פני צומת שחרות.
6.8 ק''מ (מצטבר) חולפים על פני צומת צוקי עובדה.
11.5 ק''מ (מצטבר) חולפים על פני צומת מעלה עקוף.
14 ק''מ (מצטבר) עוצרים בצומת הכניסה לשדה תעופה עובדה.
נ.צ. 1 – צומת ש.ת. עובדה
ממשיכים בנסיעה דרומה על כביש 12 (השילוט לכיוון אילת).
עוברים את אבן דרך 54 (שלט קטן משמאל לכביש).
3.8 ק''מ ממש לפני גדר הבטיחות שמעל ערוץ הנחל ולפני עיקול הדרך (אבן דרך 53) פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש
נוסעים על השביל לצד הנחל כ-20 מטרים.
פונים ימינה וחוצים את ערוץ הנחל, עולים על ציר המשולט כ ''ציר הבקעות'' והמסומן באדום.
נוסעים על הדרך והציר מתקרב לגדר של שדה תעופה עובדה.
2.3 ק''מ עוצרים בפינה הדרום מערבית של הגדר.
נ.צ. 3 – פינה בגדר
פונים שמאלה – מזרחה לשביל המסומן בכחול והנוסע לצד הגדר לכיוון רכס צוקי שיירות שבאופק.
4.5 ק''מ צומת שבילים עם השביל הירוק מימין (כ-500 מטרים לפני סיום הגדר וקו המתח הגבוה שלמרגלות ההר).
נ.צ. 4 – צומת שבילים כחול - ירוק
פונים ימינה ודרומה לשביל המסומן בירוק.
2.6 ק''מ השביל הירוק נכנס לתוך השטח הגבעי.
2.7 ק''מ (מצטבר) צומת V בקרבת קו המתח בו פונים ימינה עם השביל הראשי.
4.8 ק''מ (מצטבר) השביל מתעקל דרומה ונוסע בנחל שרביט – נחל רחב ושטוח.
7 ק''מ (מצטבר) השביל מתעקל ימינה, יוצא מנחל שרביט ועולה על מישור חמדה.
7.5 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים גדול.
נ.צ. 5 – צומת שבילים
פונים שמאלה ודרום מזרחה לשביל המסומן בכחול לכיוון באר מלחן ונוסעים בתוך נחל מלחן.
1 ק''מ אלה אטלנטית (משולטת) משמאל לדרך.
1.9 ק''מ (מצטבר) מימין לדרך חניון לילה ובאר מלחן. שווה לעצור ולראות את המים שבבאר.
2.6 ק''מ (מצטבר) באר מתק. בשטח אין באמת באר אלא אוסף אשלים בשקע באדמה ומסביב חלקי מערות – שרידים לחיים שהיו כאן פעם.
2.9 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים.
נ.צ. 6 – צומת מעלה מלחן
פונים ימינה דרום מערב לשביל הירוק ונכנסים לנחל מתק.
2.4 ק''מ מצד שמאל קניון מדהים הנשפך לתוך נחל מתק – שווה עצירה והליכה פנימה של 10 דקות.
2.9 ק''מ (מצטבר) תחילת הטיפוס מנחל מתק (יש לשלב הילוך כוח) ומומלץ להוריד גם מכוון קרקעי על מנת להישמר ולא לסטות עם הרכב מהשביל הצר והמשופע.
4.4 ק''מ (מצטבר) צומת T עם שביל כבוש המטפס להר ברך.
נ.צ. 7 – צומת T
אפשר לנתק 4X4 (או לפתוח דיפרנציאל מרכזי).
פונים שמאלה ומטפסים עם השביל הטוב לראש התצפית של הר ברך.
0.8 ק''מ השביל הופך לאספלט.
1.2 ק''מ (מצטבר) נכנסים בשער של מתקן התקשורת של הר ברך (מסומן בכחול).
נוסעים עם השביל המסומן בתוך הבסיס עד לפתח בגדר, חוצים את הפתח ונוסעים עוד 50 מטרים עד לקצה המצוק ולתצפית המדהימה של הר ברך מעל חצי מכתש תמנע.
נ.צ 8 – הר ברך
כשעומדים על קצה המצוק בתצפית מהר ברך רואים היטב את חצי מכתש תמנע. קירות המכתש המצוקיים יוצרים מבנה כשל פרסה ובמרכזה בולט הר תמנע. למרגלות המצוק הוקם פארק תיירותי עם אגם ומסלולי טיול רגלים. ממזרח לתמנע פרוסה הערבה ומעליה ניצבים הרי אדום. חציו השני של מכתש תמנע רחוק כ-100 ק''מ צפונה במקום שנקרא פונון בצד הירדני של השבר. תחילתו של המכתש לפני כ-70 מליון שנה עת נסחף הבסיס של הר תמנע וכיפתו קרסה מטה. חלוקת המכתש לשנים החלה עם השבר הסורי אפריקאי לפני כ-25 מליון שנים עת החל החלק המזרחי של השבר לנוע צפונה (בקצב של חצי סנטימטר בשנה).
לפני כ-6,000 שנים הוקמו בתמנע ובפונון מכרות הנחושת העתיקים בעולם ושרידי החפירה, הפירים העמוקים, המקדשים והכלים העתיקים הם חלק בלתי נפרד מהפארק. מאז כרו כאן הפרעונים, שלמה המלך, הרומאים, הערבים ואף מדינת ישראל עד שנות ה-70.
חוזרים לאחור ויורדים על שביל הכורכר הכבוש כלפי מטה.
5.3 ק''מ חוצים צומת עם שביל מסומן בירוק (ימינה לבקעת עובדה).
ממשיכים על הדרך הכבושה מערבה וסימון השבילים הופך מכחול לירוק.
10.4 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים (השביל השחור פונה שמאלה לנחל בטם).
11.5 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה את נחל בטמים.
13.1 ק''מ (מצטבר) צומת שמאלה לשביל כחול לכיוון מעלה סיירים ונחל עתק.
נ.צ. 9 – צומת שבילים ירוק - כחול
ממשכים על השביל הירוק לכיוון כביש 12.
0.4 ק''מ השביל מגיע לכביש 12.
נ.צ. 10 – כביש 12
איך נוסעים לאילת?
פונים שמאלה ויורדים למרכז העיר אילת דרך מעבר נטפים והר שלמה.
ימינה - חוזרים על כביש 12 לצומת שיזפון למרכז הארץ.
קישור למסלול הטיול - בדרך מאילת
נ.צ. |
צפוניות | מזרחיות | תיאור |
1 | 929878 | 142379 | צומת ש.ת. עובדה |
2 | 926728 | 140115 | ירידה מהכביש |
3 | 924540 | 139548 | פינה בגדר |
4 | 923320 | 143953 | צומת שבילים כחול - ירוק |
5 | 917460 | 141617 | צומת שבילים |
6 | 915573 | 142927 | צומת מעלה מלחן |
7 | 912725 | 141531 | צומת T |
8 | 911596 | 141537 | הר ברך |
9 | 909714 | 136910 | צומת שבילים ירוק - כחול |
10 | 909440 | 136535 | כביש 12 |
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להוסיף את הספרה ''3'' לפני הקואורדינאטות הצפוניות.
במכשירי מגלן יש להוסיף את הספרות ''0'' משמאל לקואורדינאטות על מנת למלא את השורות במסך.
בדרך לאילת - קובץ TWL למכשירי ניווט, נביגייד ולעמוד ענן
בדרך לאילת - קובץ GPX למכשירי ניווט
20 תגובות
1
אבימו
01 בינואר 2010 ב 08:56
רואים שאתה מאוהב
אוגש היקר! רואים שאתה מאוהב בנופי ארצנו היפיפייה, ובפטרול הכחול והעדין.
ובתור בעל אהבות זהות, הריני לאחל לך - כה לחי !
2
אמיר
04 בינואר 2010 ב 06:39
שדה התעופה נבטים ?
אולי עובדה ?...
3
סיגל אדלשטיין
08 בינואר 2010 ב 08:43
נבטים דרומית לב"ש
ברור שהכוונה לעובדה ,אוגש בודק אם אנחנו קוראים את הכתבות שלו.
4
Ogash Ofer
08 בינואר 2010 ב 11:00
שדה התעופה הנכון?
תודה לקוראים...
בין ששת הפעמים שנזכר שדה התעופה עובדה הופיע פעם אחת נבטים - אשר נמצא הרבה יותר צפונה (כך מצאתי ואולי יש עוד טעויות).
תיקנתי זאת, תודה לגולשים ותודה למתקנים.
5
assag
28 בינואר 2010 ב 03:37
היה רצוי מאד
שתוסיף לתאור המילולי מפה ולו גם כללית בלבד כדי שנבין באופן כללי על מה מדובר
6
Ogash Ofer
28 בינואר 2010 ב 07:46
תסתכל בדף מספר 2 >>>
יש שם מפה 1/250,000 ועליה נקודות הציון של המסלול.
7
kamels
29 בינואר 2010 ב 22:12
האם אני יכול לצאת לטיול זה ב- פורד אידג?
8
Ogash Ofer
30 בינואר 2010 ב 06:48
רכב ללא הילוך כוח במסלול?
9
avri gola
04 במרץ 2012 ב 23:23
נחמד לגוון את הדרך לאילת
עשינו את המסלול השבוע ביום חמישי בדרך לאילת והיה נחמד מאוד.
לא הייתה עבירות קשה במיוחד, גם העלייה מהנחל היא לא בעייתית כמו שמוצגת בסיפור הדרך. (טיפה פחות)
בכל אופן תודה רבה!!! סיפור הדרך היה מפורט מאוד ומדוייק ובזכותו לא התבלבלנו אף לא פעם אחת..
10
Ogash Ofer
05 במרץ 2012 ב 06:08
נחמד לגוון את הדרך לאילת
11
avichaigr
20 במרץ 2013 ב 16:06
נחל מתק בדרום
אני מחפש מידע על נחל מתק ליד אילת. האם עביר לגראנד ויטארה ממוגן לא מוגבהה? האם יש המלצות מיוחדות? בתודה מראש אביחי
12
shlomi1976
20 במרץ 2013 ב 21:37
נחל מתק בדרום
אומם עשיתי זאת לפני כשנה לערך אך ללא כל בעיות מיוחדות ראש צלול גלגלים במקומות נכונים וסע בהנאה ולשלום
13
avichaigr
21 במרץ 2013 ב 10:31
נחל מתק בדרום
14
15
avichaigr
25 במרץ 2013 ב 23:55
נחל מתק בדרום
16
avichaigr
25 במרץ 2013 ב 23:57
נחל מתק בדרום
עשינו מסלול מיטבתה להר ברך דרך מעלה שחרות ונחל מתק. מעלה שחרות מעניין מאד, דורש הילוך כוח במקום אחד או שניים. הדרך ממעלה שחרות לנחל מתק דרך נחל שרביט (סמש ירוק) קצת משעממת. דורשת נסיעה של כשעה. נחל מתק- דרגת העבירות בנחל לג'יפונים היא בינונית. לרכבים לא מוגבהים מומלץ מאד להיכנס עם מיגונים בלבד. מעבר מתק, יש קצת הצלבות ונדרש הילוך כוח. לבאים ממערב למזרח, מומלץ לקחת את הנתיב השמאלי ולהיצמד לשמאל. את באר מתק לא מצאנו לכן כדאי לעצור בבאר מילחן. יש שם קצת צל. תצפית הר ברך שווה כל מאמץ!!! אביחי
17
Ogash Ofer
26 במרץ 2013 ב 09:29
נחל מתק בדרום
יפה מאוד, אני אשרשר זאת למסלול הטיול מתוך האתר.
שים לב שבמסלול טיול רשום על באר מתק:
בשטח אין באמת באר אלא אוסף אשלים בשקע באדמה ומסביב חלקי מערות – שרידים לחיים שהיו כאן פעם.
18
Giggs
17 באוקטובר 2016 ב 23:29
מסלול טיול חדש - בדרך לאילת
19
paluyil
09 באוקטובר 2017 ב 00:41
קישור לקובץ TWL לא עובד.
האם יש איזה עדכון שכדאי לדעת אליו לגבי המסלול? (בכל זאת עברו יותר משבע שנים מפירסום המסלול.....)
תודה
20
Ogash Ofer
09 באוקטובר 2017 ב 09:06
קישור לקובץ TWL לא עובד.
האם יש איזה עדכון שכדאי לדעת אליו לגבי המסלול? (בכל זאת עברו יותר משבע שנים מפירסום המסלול.....)
תודה
תגובות